کد خبر: ۵۸۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۷ - ۲۸ تير ۱۳۹۳
پاسخ به تردیدافکنی‌های این روزها

بالاخره مردم غزه شیعه‌اند یا ناصبی و داعشی؟!+ فیلم

تا کنون دو گروه سعی می کنند تا با شیعه خواندن و یا ناصبی خواندن اهالی غزه، مانع کمک و حمایت مسلمانان جهان از این مردم مظلوم شوند.
به گزارش شیرازه محمد العراقی ابن کوفه یکی از حامیان ارتش عراق در مقابله با داعش است که به تازگی فیلمی از طلعت زهران از رهبران سلفی های تکفیری بر روی صفحه خود در یوتیوب قرار داده است. زهران عنوان کرده مردم غزه شیعه هستند و به همین دلیل نباید به آنها کمک کرد. وی اظهار داشت اسراییل با هماهنگی حماس فلسطین را می زند!

دانلود

گفتنی است تا کنون دو گروه سعی می کنند تا با شیعه خواندن و یا ناصبی خواندن اهالی غزه، مانع کمک و حمایت مسلمانان جهان از این مردم مظلوم شوند. طیف شیعیان افراطی در ایران سال ها است که با شایعاتی می گویند که مردم غزه ناصبی اند و به امیرالمومنین(ع) توهین می کنند! و نباید از آن ها حمایت کرد! از سوی دیگر تکفیری ها نیز از شیعه بودن مردم غزه سخن می گویند تا مانع از کمک های برخی گروه های سنی در جهان به آن ها شوند!
به نظر این روزها به خوبی می توان پیوند دو گروه تکفیری در میان شیعیان و اهل سنت را به خوبی در ماجرای فلسطین مشاهده کرد.

آیا اهالی غزه ناصبی‌اند؟
یکی از مواردی که همواره در خصوص حمایت جمهوری اسلامی ایران از فلسطین مطرح بوده و گهگاه در گوشه و کنار شنیده می شود، مسأله مذهب مردم فلسطین است. تا جایی که حتی عده ای از متدینین این پرسش را مطرح می کنند که چرا جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچمدار تشیع علوی در سطح جهان باید از کشور فلسطین و منطقه غزه که عموماً مردم ناصبی مذهب هستند، حمایت کند؟
 
اما آیا مردم غزه ناصبی مذهب هستند؟
 
برای پاسخ به این سؤال چند موضوع را بصورت فشرده و چکیده بررسی خواهیم کرد.
 
1- ناصبی به چه معناست؟
 
به کسانى ناصبى گفته مى‌شود که با اهل بیت علیهم السلام دشمنى دارند یا به آنان دشنام می دهند، و یا با یکى از ائمه (ع) دوازده‌گانه شیعه دشمنى داشته و یا دشنام دهد. ناصبیون در نظر فقه جعفری کافر به حساب آمده و حرمت مسلمان بر ناصبی مترتب نیست. در همین زمینه احادیث و روایات زیر را بررسی خواهیم کرد: 
 
 - ابى بصیر از امام صادق (ع) نقل مى‌کند که حضرت فرمود: «مُدمِنُ الخمر کعابد و تن، و الناصب لآل محمد شرٌّ منه» شراب خوار مانند بت پرست است و دشمنى با آل محمد (ص) بدتر از شراب خوار است.
 
- در روایت دیگر مى‌خوانیم «ان الله تعالى لم یخلق خلقاً انجس من الکلب و ان الناصب اهل البیت لا نجس منه » براستى که خداوند نجس‌تر از سگ نیافرید، دشمن اهل بیت از سگ بدتر است. از این سه روایت به خوبى استفاده مى‌شود که مراد از ناصبى دشمن اهل بیت (ع) است، ضمناً استفاده مى‌شود که آنها نجسند و کافر، و زن مسلمان نمى‌تواند با آنها ازدواج کند.
 
- از امام باقر (ع) سؤال شد که آیا زن مؤمنه شیعه مى‌تواند با ناصبى ازدواج کند؛ فرمود: «لا لانّ الناصب کافرٌ » فرمود: نه، چون ناصبى کافر است. 
 
آیا مردم غزه ناصبی اند؟
 
متاسفانه علیرغم جنجال های فراوان و جریان سازی های هدفمند رسانه ای که در این سال ها در این زمینه به وجود آمده، اما حقیقت آن است که مردم غزه نه تنها ناصبی نیستند، بلکه پیرو مذهب شافعی هستند که در میان فرق جهار گانه اهل سنت، نزدیک ترین مذهب به تشیع به حساب آمده و پیروان آن نیز ارادت وافری به اهل بیت علیهم السلام دارند.
 
در واقع شافعی ها پیروان ابوعبدالله محمدابن ادریس شافعی هستند که خود متولد غزه در سال 146 یا 152 هجری قمری است. شافعی ها به لحاظ محبت به اهل بیت و حتی احکام فقهی، نزدیکترین نظریات را نسبت به اهالی فقه شیعه جعفری دارا بوده و برای حضرات معصومین احترام ویژه ای قائلند.
 
ارادت و علاقه شافعی به اهل بیت پیامبر‌‌ چنان بود که برخی از اهل سنت او را شیعه پنداشتند و گفته می‌شود که حتی جهت محاکمه به بغداد برده شد. او معتقد بود که ارادت به خاندان علی ـ علیهم‌السلام ـ را باید علنی و آشکار ساخت و این پندار باطل را از اذهان دور کرد که رفض را در دوستی علی و فاطمه و فرزندان آن دو می‌داند. اکنون نیز برخی مسئولان فلسطینی خود را محب اهل بیت دانسته و بر این عقیده استوار هستند. (1)
 
در کنار این ها، نگاهی به نامگذاری برخی مراکز اسلامی در فلسطین می تواند در این بحث راهگشا باشد. به طور مثال وجود مساجد زیر در فهم بهتر این موضوع مفید خواهد بود: 
 
1- مسجد «علی بن ابی طالب» واقع در محله الزیتون شهر غزه (که این مسجد در جریان جنگ 22 روزه توسط جنگنده‌های اسرائیلی بمباران شد.)
 
2- مسجد «الامام علی ابن ابی طالب» واقع در حواره از توابع شهر نابلس، در کرانه باختری
 
3- مسجد «السیدة فاطمة الزهراء» در جنوب شهر غزه
 
4- مسجد «الزهراء» در شهر جنین
 
5- مسجد «فاطمة الزهراء» در شهر رفح
 
6- مسجد «علی بن ابیطالب» در شهر رفح
 
7- مسجد «علی بن ابیطالب» در منطقه خان یونس
 
8-  مسجد «فاطمهًْ الزهراء» در شهر نابلس
 
9- مسجد «فاطمهًْ الزهراء» واقع در «تقریه ارتاح»، در جنوب طولکرم
 
10- مسجد «الحسین بن علی» و مدرسة الحسین واقع در خیابان «عین سارهًْ» شهر الخلیل
 
11- مسجد «الحسین بن علی» واقع در «حی الصبرهًْ» در نوار غزه
 
12-داروخانه «فاطمة الزهراء» در شمال غربی باریکه غزه
 
13- و ...  
 
طبیعی است با وجود این نامگذاری ها جای شکی در ارادت شهروندان غزه به خاندان عصمت و طهارت باقی نمانده و این شائبه محلی از اعراب نخواهد داشت. 
 
نظرات شهید مطهری و رهبر فرزانه انقلاب در خصوص ناصبی بودن اهالی غزه
 
در کنار تمام این موارد، بررسی بیانات بزرگان انقلاب اسلامی نظیر استاد شهید علامه مطهری و رهبر فرزانه انقلاب در خصوص این مورد خاص می تواند بسیار راهگشا باشد:
 
شهید مطهری در این خصوص چندین مورد سخنرانی داشته اند. به طور مثال ایشان در سخنرانی سال 1349 که در مسجد امام جواد (ع) ابراز داشته اند افزون بر اینکه شبهه ناصبی بودن فلسطینیان و نظایر آن را ساخته و پرداخته صهیونیست ها می دانند، به عنوان مثال «لیلا خالد»، از مبارزان بنام فلسطین را نام می برد که به طور رسمی و علنی در چندین نطق و سخنرانی، خودش را پیرو مذهب شیعه معرفی کرده و حتی جمعیت مردم فلسطین را مرکب از شیعه و سنی می داند.
 
ایشان در این سخنرانی می فرمایند: «یک وقتی شایع بود و شاید هنوز هم در میان بعضی ها شایع است‏، یک وقتی دیدم یک کسی می‏گفت: این فلسطینی ها ناصبی هستند. ناصبی؛‏ یعنی دشمن علی (ع). ناصبی غیر از سنی است. سنی؛ یعنی کسی که‏ خلیفه بلافصل را ابوبکر می‏داند و علی (ع) را خلیفه چهارم می‏داند و معتقد نیست که پیغمبر شخصی را بعد از خود به عنوان خلیفه نصب کرده است‏. می‏گوید پیغمبر کسی را به خلافت نصب نکرد و مردم هم ابوبکر را انتخاب‏ کردند. سنی برای امیرالمؤمنین احترام قائل است چون او را خلیفه چهارم و پیشوای چهارم می‏داند و علی را دوست دارد. ناصبی؛ یعنی کسی که علی را دشمن می‏دارد. سنی مسلمان است، ولی ناصبی کافر است، نجس است. ما با ناصبی نمی‏توانیم معامله مسلمان بکنیم. حال یک کسی می‏آید می‏گوید این‏ فلسطینی ها ناصبی هستند. آن یکی می‏گوید. این به آن می‏گوید، او هم یک‏ جای دیگر تکرار می‏کند و همین طور. اگر ناصبی باشند کافرند و در درجه‏ یهودی ها قرار می‏گیرند.
 
هیچ فکر نمی‏کنند که این، حرفی است که یهودی ها جعل کرده‏اند. در هر جایی یک حرف جعل می‏کنند برای این که احساس همدردی‏ نسبت به فلسطینی ها را از بین ببرند. می‏دانند مردم ایران شیعه‏اند و شیعه‏ دوستدار علی و معتقد است هر کس دشمن علی باشد کافر است، برای این که‏ احساس همدردی را از بین ببرند، این مطلب را جعل می‏کنند. در صورتی که‏ ما یکی از سال هایی که مکه رفته بودیم، فلسطینی ها را زیاد می‏دیدیم، یکی‏ از آنها آمد به من گفت: فلان مسأله از مسائل حج حکمش چیست؟ بعد گفت‏ من شیعه هستم، این رفقایم سنی‏اند. معلوم شد داخل اینها شیعه هم وجود دارد.
 
بعد خودشان می‏گفتند بین ما شیعه و سنی هست. شیعه هم زیاد داریم‏. همین لیلا خالد معروف، شیعه است. در چندین نطق و سخنرانی خودش‏ در مصر گفته من شیعه‏ام، ولی دشمن یهودی یک عده مزدوری را که دارد، مأمور می‏کند و می‏گوید: شما پخش کنید که اینها ناصبی‏اند. قرآن دستور داده در این موارد اگر چنین نسبت هایی نسبت به افرادی که جزو شما هستند و مثل شما شهادتین می‏گویند، شنیدید وظیفه‏تان چیست. (2)
 
در کنار این مباحث، رهبر فرزانه انقلاب نیز در جریان جنگ 22 روزه رژیم صهیونیستی علیه غزه در کردستان مباحث قابل تأملی را در مورد غزه بیان کردند که متن بیانات معظم له بدین شرح بود: از جمله در قضیه‌ غزه - در این جنگ 22 روزه چند ماه قبل - جمهوری اسلامی در همه‌ سطوحش؛ از رهبری و ریاست جمهوری و مسئولان گوناگون و مردم و تظاهرات و پول و کمک و سپاه و غیره، همه در خدمت برادران فلسطینیِ مظلوم و مسلمان قرار گرفتند.
 
در بحبوحه‌ این حرفها، یک وقت دیدیم که ویروسی دارد تکثیر مثل می کند؛ دائم می روند پیش بعضی از بزرگان، بعضی از علما، بعضی از محترمین، که آقا! شما دارید به کی‌ کمک می کنید؛ اهل غزه ناصبی‌اند! ناصبی یعنی دشمن اهل‌بیت. یک عده هم باور کردند! دیدیم پیغام و پسغام که آقا، می گویند اینها ناصبی‌اند. گفتیم پناه بر خدا، لعنت خدا بر شیطان رجیمِ خبیث. در غزه مسجد الامام امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب هست، مسجد الامام الحسین هست، چطور اینها ناصبی‌اند؟! بله، سنی‌اند؛ اما ناصبی؟! اینجور حرف زدند، اینجور اقدام کردند، اینجور کار کردند.
 
نقطه‌ مقابلش هم هست: یک عده بلند شوند بروند قم، لابلای کتاب های شیعه را نگاه کنند، ببینند کجا اهانت به مقدسات اهل سنت است، از او عکس بگیرند، بیایند تو محافل سنی پخش کنند، ببینید آقا! این کتاب های شیعه است. یا یک گوینده‌ نادان، غافل یا مغرضی روی منبر نسبت به مقدسات اهل سنت حرف مهمل و بدی بزند؛ این را نوار کنند، سی دی کنند، بروند اینجا آنجا پخش کنند، بگویند ببینید آقا! این شیعه است. این را به او بدبین کنند، او را به این بدبین کنند. این معنایش چیست؟ «و تذهب ریحکم» یعنی چه؟ یعنی همین دیگر. وقتی اختلاف پیدا شد، وقتی تفرقه پیدا شد، وقتی نسبت به هم سوءظن وجود داشت، وقتی یکدیگر را خائن دانستیم، طبیعی است که با هم همکاری نخواهیم کرد.»  
 
با این اوصاف و با توجه به واقعیت های موجود در این گزارش به جرأت می توان گفت قاطبه اهالی غزه و کشور فلسطین پیروان مذهب شافعی بوده و هیچ گونه عنادی با اهل بیت عصمت و طهارت نداشته و ندارند. 
 
پانوشت:
1-      الموسوعة المیسرة فی الادیان و المذاهب المعاصرة، مانع بن حماد الجهنی، ج 2، ص 124»
2-      شهید مطهری،آشنایی باقرآن، جلد 4 ، پاورقی صفحه 32. این گفتار را که شهید مطهری در ضمن تفسیر سوره نور درمسجد الجواد بر زبان آورده اند.
3-      بیانات در دیدار روحانیون و طلاب تشیع و تسنن کردستان، 23 اردیبهشت 88‌

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
پرویز
Germany
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۳
0
لطفا عکس یا فیلم مساجد مذکور در فلسطین را بگذارید