کد خبر: ۵۸۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۲۹ تير ۱۳۹۳

شهردار شیراز: همه متدکیان را جمع آوری می کنیم

وظيفه شهرداري تعريف شده و آن هم جمع‌آوري اين افراد و تحويل آنان به مراكز نگهداري است كه با همکاری ساير دستگاه‌ها انجام مي‌شود.
به گزارش شیرازه، شهردار شيراز با ستايش روحيه لطيف و نيكوكارانه مردم اين شهر، گفت: بايد اين فرهنگ نهادينه شود كه كمك به يك متكدي خياباني، حمايت از نازيبايي‌ها و مشكلات اجتماعي در جامعه شهري است نه حمايت از يك نيازمند و این موضوع قطعا ناهنجاریها را افزایش می دهد.

مهندس عليرضا پاك‌فطرت با تصريح اينكه اكثر متكديان افرادي كلاهبردار هستند كه حرفه آنان تكدي‌گري است، گفت: وقتي يك متكدي برخلاف آنچه هست نشان مي‌دهد و با تحريك احساسات و عواطف مردم، ظرف مدت بسيار كوتاهي چندين ده هزار تومان پول جمع مي‌كند، نامي غير از كلاهبرداري بر آن نمي‌توان گذاشت.

وی با بيان اينكه بايد راهكارهاي قانوني براي برخورد با متكديان انديشيده و مجازات تكدي‌گري حرفه‌اي تشديد شود، گفت: در موضوعات و مسايل اجتماعي نيازمند سازوكارهاي مناسب و همكاري همه دستگاه‌هاي متولي، خصوصا در حوزه فرهنگي برای اداره كردن شهري با وسعت و جمعيت شيراز هستیم.

علیرضا پاك‌فطرت خاطرنشان كرد: وقتي طي مدتي كوتاه تعداد زيادي متكدي از سطح شهري نظير شيراز جمع‌آوري مي‌شود، نشان مي‌دهد كه نيازمند كار جدي فرهنگي و همه‌جانبه هستيم.

شهردار شيراز با يادآوري اينكه طي طرحي با مشاركت شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، دستگاه قضایی، فرمانداری، نیروی انتظامی، بهزیستی و همچنین دانشگاه علوم پزشکی، جمع‌آوري متكديان و معتادان ولگرد و خياباني اجرا شد، گفت: وظيفه شهرداري تعريف شده و آن هم جمع‌آوري اين افراد و تحويل آنان به مراكز نگهداري است كه با همکاری ساير دستگاه‌ها انجام مي‌شود.

وی با بيان اينكه اسفند سال 92 طرح جمع‌آوري معتادان خياباني و متكديان با همكاري بسيار مطلوب تمام دستگاه‌هاي متولي،‌ انجام شد، گفت: شورای اسلامی شهر شیراز نیز با اهتمام و توجه ویژه ای که به این موضوع داشته اقدامات بسیار مثبتی در این زمینه انجام داده و تصمیماتی منطبق بر اصول اخلاقی و منطقی را اتخاذ کرده است.

 
او ادامه داد: پیگیری های مکرر شهرداری شیراز در بحث انتقال معتادان و متکدیان غیر بومی و کسانی که از استان‌های دیگر ‌شهر شیراز را مرکز خود قرار داده‌اند هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است.
شهردار شيراز گفت: بیش از 170 نفر از معتادان و متکدیان جمع‌آوري شده در مرحله اول اهل ساير استان‌هاي كشور بودند اما هزينه‌هاي ساماندهي و لباس و خوراك آنها به شهرداري و شهروندان شيراز تحميل شد.

علیرضا پاك‌فطرت تصريح كرد: نگهداري اين افراد پس از انجام اقدامات درماني مورد نظر هيچ توجيه منطقي ندارد و تنها سربار كردن هزينه به شهرداري و شهروندان است، لذا دستگاه‌هاي متولي بايد ضمن هماهنگي با مسئولان استان‌هايي كه مبدأ اين افراد است، زمينه بازگشت آنان به شهر و ديارشان را فراهم كنند.

وی با تأکید بر اینکه طرح پاكسازي شهر شیراز از وجود معتادان ولگرد و خياباني و متكديان تا پاكسازي كامل شهر از وجود آخرين نفر اين افراد، ادامه دارد، گفت: شورا و شهرداري شيراز عزم خود را در اين زمينه جزم كرده اند.

شهردار شیراز تصريح كرد: در اين ميان شهروندان نيز تنها با كمك نكردن به اينگونه افراد، شهرداري، شوراي شهر و ساير دستگاه‌ها را حمايت كنند و باور داشته باشند كه هرگونه نگاه عاطفی و کمک به این افراد باعث تداوم حضور آنان در شهر و بسترسازي براي شيوع انواع بيماري‌هاي روحي، رواني، عاطفي و جسمي خواهد بود.

وی تخریب منازل مخروبه که به سکونتگاه افراد معتاد و ولگرد تبدیل شده است را از دیگر اقدامات شهرداری در این زمینه برشمرد و گفت: شهرداری در اجرای بند 14 ماده 55 و 110 قانون شهرداری‌ها اقدام به تخریب این منازل که تهدیدی برای بهداشت شهر و شهروندان محسوب می شود خواهد كرد.
علیرضا پاك‌فطرت با اشاره به تخریب تعداد زیادی منازل مخروبه در سال گذشته، اضافه کرد: طی روزهای آینده نیز عملیات تخریب تعداد دیگری از اینگونه منازل که برای هر کدام پرونده قضایی نیز تشکیل شده و مجوزهای قانونی آن اخذ شده، آغاز مي‌شود.
نظرات بینندگان