کد خبر: ۵۸۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۲۹ تير ۱۳۹۳

مدرسه خان شیراز با 18 میلیارد ریال مرمت می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: امسال برای مرمت فاز دیگری از مرمت و احیای پروژه مدرسه خان شیراز که یک اثر ملی است 18میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است .
به گزارش شیرازه به نقل از ایرنا، مصیب امیری اظهارداشت: مدرسه خان دارای تاریخ ازشمندی است که مرمت این پروژه از سال های گذشته آغاز شده است و امسال نیز بخش های دیگر این بنا مرمت می شود.


امیری بیان کرد: مرمت بخشهایی از اتاق ملاصدرا شامل کف فرش و کف سازی اتاق و ساخت ونصب درک ها و ارسی ها ی گره چینی شده از جمله اقدامات است که با توجه به گچ کاری اتاق در سال گذشته به شرایط مطلوبی خواهد رسید.

وی اضافه کرد: در این مرحله از مرمت مدرسه خان، عملیات کف سازی و کف فرش حجره های مدرسه ،کاشی کاری های حیاط، گچ کاری بدنه حجره ها ، مرمت مشبک های کاشی معرق داخل حیاط ، اجرای سنگ ازاره راهروهای طرفین هشتی ورودی ، ادامه ساخت درب حجره ها و پنجره هادر بخش های فوقانی حجره ها انجام می شود.

امیری با اشاره به اینکه این مدرسه، محل تدریس ملاصدرا فیلسوف بزرگ جهان بوده است ادامه داد: مدرسه خان شیراز به دلیل برخورداری از ویژگی های معماری و تاریخی و پاسداشت مقام شامخ ملاصدرا فیلسوف بزرگ ایران و جهان دارای اهمیت منحصر به فردی است.

وی عنوان کرد: در سال های گذشته اقدامات مرمتی مناسبی توسط میراث فرهنگی در این بنا انجام شده است به طوری که از سال 89 تاکنون با اختصاص رقمی معادل 760 میلیون تومان بخش های مختلف مدرسه مرمت و احیاء شده است.

مدرسه خان از شاخص ترین آثار دوره صفویه در شهر شیراز است که بنای آن به دستور شاه عباس و توسط الله وردی خان حاکم فارس آغاز شد و بعدها توسط فرزندش امام قلی خان به اتمام رسید .

مدرسه دارای صحنی به طول 51 و به عرض 45 متر و درهر چهار طرف آن حجره هایی در دوطبقه ساخته شده که تعداد آن به 70 حجره می رسد.

یکی از ویژگیهای این مدرسه بکارگیری اعداد مقدس در ساخت آن است که ساخت پنج مدرس ( محل تدریس ) به نیت پنج تن از نمونه های آن است .

از تزیینات این مدرسه مقرنس های زیبای سردر ورودی و همچنین کاشی کاری معرق بسیار عالی راهروهای ورودی آن است . در قسمت ورودی بنا معمار مدرسه حسین شماعی و سال ساخت آن 1024( ه .ق ) ذکر شده است و کتیبه ای دیگر به خط ثلث تزیینی است که در زمان ناصر الدین شاه ، هنگام تعمیر نوشته شده است .

در قسمت بالای ورودی تالاری وسیع است که ملاصدرا در آن تدریس می کرده است.

مدرسه خان به شماره 75 و درتاریخ پانزدهم دی ماه 1310 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام /
نظرات بینندگان