کد خبر: ۵۸۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۲۹ تير ۱۳۹۳
مدیرکل بهزیستی فارس:

با ۱۴۸۰تماس و مشاوره بگیرید/ مطالبه‌گری رسانه‌ها به‌جاست

سامانه ۱۴۸۰ به تمام خانواده‌ها در سطح استان از ساعت ۸ تا ۲۴خدمات مشاوره ارائه می‌دهد.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی شیرازه، مدیرکل بهزیستی فارس اولویت اصلی این اداره‌کل را ارائه خدمات مشاوره‌ای برای پیشگیری از بروز مشکلات اجتماعی عنوان کرد و از رسانه‌ها خواستار آن شد که برای توسعه این فعالیت، بهزیستی را همراهی کرده و با معرفی مسیرهای مشاوره از جمله خط تلفن ۱۴۸۰، افراد را در این ارتباط آگاه کنند.

عبدالحمید کشاورز ظهر یکشنبه ۲۹ تیرماه در نشست خبری که به‌مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد ضمن تصریح اینکه با استفاده از خدمات مشاوره‌ای که به‌شکلی کاملا تخصصی به متقاضیان ارائه می‌شود، می‌توان به استقبال جامعه‌ای سالم رفت، گفت: سامانه ۱۴۸۰ به تمام خانواده‌ها در سطح استان از ساعت ۸ تا ۲۴ به صورت تخصصی خدمات مشاوره ارائه می‌دهد و شخص می‌تواند از طریق دریافت کد با‌‌ همان مشاور قبلی کار مشاوره را ادامه دهد.

وی از رشد ۱۹۳ درصدی مراجعان به مراکز مشاوره‌ای بهزیستی در یک‌سال گذشته خبر داد و گفت: در طول یکسال گذشته، ۱۴۸ هزار نفر از مشاوره حضوری و تلفنی این اداره کل استفاده کرده‌اند.

مدیر کل بهزیستی فارس مطالبه‌گری رسانه‌ها درمورد گروه‌های هدف بهزیستی را به‌جا دانست و ضمن تقدیر از همگامی آن‌ها با بهزیستی اظهار امیدواری کرد که در سال‌جاری رسانه‌ها با ارتقا دادن آگاهی‌های شهروندان در خصوص مراکز مشاوره، نسبت به رفع مشکلات اجتماعی همراهی بیشتری داشته باشند.

مدیر کل بهزیستی استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود از کاهش صدور مجوز برای خیریه‌ها در سال گذشته خبر داد و دلیل اصلی آن را تلاش برای تخصصی کردن فعالیت خیریه‌ها عنوان کرد.

وی بر تخصصی شدن خیریه‌ها که یکی از اولویت‌های بهزیستی است، تاکید کرد و از مردم خواست به خیریه‌هایی که عوامل خود را به درب منازل اعزام می‌کنند، کمک نکنند.

با خیریه‌های متخلف برخورد می‌شود
کشاورز با تصریح اینکه اعمال نظارت برخیریه‌های تحت پوشش بهزیستی با جدیت بیشتری ادامه دارد، گفت: با خیریه‌های تحت پوشش این سازمان که از قوانین تخطی کرده و یا از راهکارهایی نظیر جمع‌آوری کمک مردمی در خیابان‌ها، معابر و درب منازل استفاده کنند به شدت برخورد می‌شود.

وی در ادامه فلسفه تشکیل سازمان بهزیستی را کمک به زندگی بهتر با فراهم کردن سلامت اجتماعی، روحی و روانی افراد جامعه و حمایت از افراد نیازمند عنوان کرد.

کشاورز با بیان اینکه امسال برای اولین بار در فارس ۵ هزار نفر به جمع دریافت‌کنندگان خدمات مستمر جامعه بهزیستی اضافه شده‌اند، جمعیت این گروه را در استان فارس ۱۷ هزار نفر اعلام و اظهار کرد: این اقدام با توجه به سهمیه درنظر گرفته شده برای پوشش خدمات مستمر جهت زنان سرپرست خانوار و افراد معلول انجام شده است.

کشاورز با اعلام اینکه ۱۱۰ مرکز شبانه‌روزی و روزانه تعداد ۴ هزار و ۶۰۰ معلول را نگهداری می‌کنند، گفت: مشخصات ۸۷ هزار نفر از معلولان استان فارس در بانک اطلاعات این سازمان وارد شده و از خدمات مستمر و غیرمستمر موجود بهره‌مند می‌شوند.

طرح خانواده محوری به‌جای مرکزمحوری
وی یکی از طرح‌های بهزیستی که برای اولین بار انجام می‌شود را طرح خانواده محوری به‌جای مرکزمحوری در نگهداری از معلولان عنوان و اضافه کرد: در این طرح با پرداخت ماهیانه یک میلیون ریال به خانواده‌هایی که فرزند معلول دارند، زمینه نگهداری آنان در منزل فراهم می‌شود که هرچند این مبلغ کم است اما احتمال افزایش آن در آینده وجود دارد.

کشاورز از آغاز به‌کار اولین مرکز توانمندسازی و حمایت‌های اجتماعی کشور در شیراز خبر داد و گفت: در استان فارس برای اولین‌بار مرکزی برای جبران فاصله موجود بین مراکز بازپروری و جامعه، ایجاد شده است تا افراد قبل از ورود به‌جامعه بتوانند مهارت مناسب برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و حضور در جامعه را کسب کنند.

وی همچنین از ایجاد مرکز دندان‌پزشکی با کمک خیرین برای زنان و کودکان بی‌سرپرست در استان فارس خبر داد و گفت: در این مرکز با توجه به گران بودن خدمات دندانپزشکی، تلاش می‌شود خدمات ارزان‌قیمت یا رایگانی به افراد تحت‌پوشش ارائه شود.

مدیر کل بهزیستی فارس با اشاره به راه‌اندازی مراکز توانبخشی و آموزشی احسان در شهرستان اقلید با هزینه ۴میلیارد ریال، تاکید کرد: با توانمندسازی خانواده‌ها بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.

کشاورز از افزایش تعداد شهرستان‌های دارای مرکز اورژانس اجتماعی از ۷ به ۱۱ شهرستان در سطح استان فارس خبر داد و گفت: امسال مراکز اورژانس اجتماعی در شهرستان‌های لار، ممسنی، فیروزآباد و داراب به امکانات از جمله خودرو مناسب مجهز شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی فارس همچنین از ساخت شیرخوارگاهی با مساحت زیربنایی ۱۷۰۰ متر و هزینه‌ای بیش از ۲۰ میلیارد ریال خبر داد و گفت: منتظر هستیم این شیرخوارگاه مجهز و استاندارد با حضور مسئولین افتتاح شود.

وی تاکید کرد: با توجه به جمعیت نیازمند دریافت خدمات اجتماعی و توان مالی دولت در این زمینه، ما نیازمند خصوصی کردن این خدمات هستیم و اعتقاد داریم که در خصوصی‌کردن فعالیت‌های اجتماعی، احساس مسئولیت در قبال مشکلات را در افراد ارتقا خواهد بخشید و هر فرد خود را در قبال بروز یک معضل اجتماعی نظیر اعتیاد یا طلاق مسئول می‌داند.

کشاورز ضمن تاکید بر اینکه ازدواج فامیلی باید با مشاوره انجام شود، گفت: به دنبال بسترسازی برای اجباری کردن و بیمه خدمات مشاوره و ژنتیک هستیم.
 
۱۰هزار زن سرپرست خانوار در فارس تحت پوشش بهزیستی هستند
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان فارس هم در این نشست خبری با اعلام اینکه ۱۰ هزار زن سرپرست خانوار در استان فارس از خدمات مستمر و غیرمستمر بهزیستی فارس بهره‌مند می‌شوند، گفت: با توجه به اینکه توانمندسازی خانوارهای تحت‌پوشش در اولویت است، سالانه ۱۰ درصد از کل زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی فارس از چرخه حمایت خارج می‌شوند و توانایی اداره زندگی خود را پیدا می‌کنند.

محسن یوسف‌زاده در خصوص بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار خبر داد: اکنون در بخش روستایی ۳ هزار و ۲۱۶ زن و در بخش شهری ۲هزار و ۴۸۰ زن، تحت پوشش بیمه هستند.

وی با تصریح اینکه اکنون سه هزار و ۹۸۴ دانش‌آموز از بهزیستی فارس کمک هزینه تحصیلی دریافت می‌کنند، گفت: هزار و ۴۴۲ دانشجو نیز تحت پوشش بهزیستی فارس هستند و هزینه‌های تحصیل آنان پرداخت می‌شود.

پیشگیری از جدایی۲۶۸۰زوج با ارائه خدمات مشاوره
یوسف‌زاده با تاکید بر اینکه یکی از وظایف بهزیستی فارس پیشگیری از آسیب‌ها اجتماعی است، گفت: در بحث اورژانس اجتماعی سال گذشته با ارائه مشاوره به بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ زوج، شاهد انصراف حدود ۴۰ درصد آنان از طلاق بودیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه آمار دختران فراری ارجاع شده به بهزیستی فارس در سال گذشته به نسبت سال قبل از آن رشد نداشته است، گفت: سال قبل ۷۱ مورد در این بخش به ما ارجاع شده است.

وی از برقراری ۱۰ هزار و ۹۰۱ مورد تماس با مرکز ۱۲۳ بهزیستی فارس در سال گذشته خبر داد و گفت: ۵ هزار و ۴۱ مورد خدمات مداخله‌ای بهزیستی در سال گذشته گزارش شده است.
هفتاد درصد کودکان خیابانی اتباع بیگانه هستند

این مقام مسئول با بیان اینکه هفتاد درصد از کل کودکان خیابانی را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند، گفت: سال گذشته شاهد کاهش تعداد کودکان ارجاع شده به بهزیستی بودیم به‌طوریکه در سال ۹۱ حدود ۴۷۰ کودک ارجاع شده بود اما در سال ۹۲ این تعداد به ۲۲۰ کودک رسیده است.

وی تصریح کرد: اقدامات انجام شده از سوی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی موجب کاهش تعداد کودکان خیابانی از میان جمعیت اتباع خارجی شده است.

یوسف‌زاده خاطرنشان کرد: ‌اکنون حدود ۳۰۰ زوج متقاضی فرزندخواندگی داریم که حداقل سه سال در نوبت هستند و با اجرای قانون جدید واگذاری کودکان سریع‌تر انجام می‌شود زیرا در قانون جدید اگر کودک بد سرپرستی دوسال در مراکز بهزیستی نگهداری شود و دادگاه صلاحیت سرپرستان قبلی او را تایید نکند، می‌توان با حکم دادگاه حضانت او را واگذار کرد.

وی اعلام کرد: علاوه بر زوج‌هایی که از داشتن فرزند محروم هستند، زنان بالای ۴۰ سال هم می‌توانند در صورت داشتن شرایط، نسبت به تقاضای قبول حضانت یک دختر بچه اقدام کنند.

کسب مقام اول بهزیستی فارس در جذب و جلب مشارکت‌های مردمی
معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان فارس هم در این نشست خبری رشد ۵۳ درصدی در مشارکت‌های نقدی و غیرنقدی مردم فارس در سال گذشته خبر داد و افزود: این اداره کل در سال ۹۲ نیز همچون سال ۹۱ موفق به کسب عنوان اول در جذب و جلب مشارکت‌های مردمی در کشور شد.

نوشاد با اعلام اینکه مردم فارس سال گذشته بالغ بر ۵۲۰ میلیون تومان فطریه خود را به شکل نقدی و غیر نقدی به این اداره کل تحویل دادند، اظهار امیدواری کرد که با توجه به نزدیک بودن به ایام عید فطر، امسال نیز مردم خیر و نیکوکار فارس، فطریه‌های خود را از طریق اداره‌های بهزیستی به دست نیازمندان برسانند.

وی با یادآوری اینکه سال گذشته با مشارکت خیران، ۶۰۰ میلیون تومان جهیزیه برای افراد تحت پوشش بهزیستی فارس تامین شده است، گفت: در فارس بیش از دو هزار و ۵۰۰ داوطلب و پزشک افتخاری با بهزیستی همکاری مستمر دارند.

نوشاد با بیان اینکه سال گذشته در استان فارس شاهد رشد ۶۳ درصدی در صدور و تمدید مجوز‌های مرتبط از حمله مهدکودک، مراکز مشاوره و غیره بوده‌ایم، گفت: فارس تنها استانی است که در تمام روستا مهدهای آن یک وعده غذای گرم داده می‌شود.

معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی فارس تاکید کرد: بهزیستی برای صدور مجوز مهدکودک‌ها و مراکز مشاوره محدودیتی ندارد اما متقاضیان موظف به طی مراحل قانونی و اداری کار هستند.
برچسب ها: شیراز ، شیرازه ، فارس ، بهزیستی
نظرات بینندگان