کد خبر: ۵۸۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۳۰ تير ۱۳۹۳

طلای سرخ در پاسارگاد!+تصاویر

از دلایل استقبال کشاورزان پاسارگادی از کشت زعفران می توان به کم آب بودن این محصول نسبت به محصولات دیگر،الگوی کشت مناسب برای کشاورزان،قیمت مناسب این محصول و همچنین کشت این محصول می تواند جایگزین خوبی برای کشت محصولات پرآب می باشد.

به گزارش شیرازه به نقل از طنین پاسارگاد، زعفران با نام علمی Crocus sativus، گیاهی کوچک و چند ساله به ارتفاع 10 تا 30 سانتی متر است. از وسط پیاز و یا قاعده ساقه، تعدادی برگ باریک و دراز خارج می شوند. از وسط برگ ها، ساقه گلدار خارج شده که به یک تا سه گل منتهی می شود. گل ها بسیار زیبا و دارای 6 گلبرگ بنفش رنگ هستند که ممکن است در بعضی واریته ها به رنگ گلی یا ارغوانی باشند.

گل ها دارای 3 پرچم و یک مادگی منتهی به کلاله ی سه شاخه به رنگ قرمز متمایل به نارنجی است. قسمت مورد استفاده این گیاه، انتهای خامه و کلاله سه شاخه است که به نام زعفران مشهور است و دارای بوی معطر با طعم کمی تلخ می باشد. انتشار جغرافیایی زعفران در ایران شامل استان خراسان ، یزد، کرمان، گیلان و مازندران می باشد. در سال های اخیر زعفران در برخی نقاط از استان فارس وشهرستان پاسارگاد نیز  نیز کشت شده است.

اما چرا به زعفران طلای سرخ می گویند؟زعفران یک نوع ادویه یا چاشنی غذایست که از گل زعفران بدست آمده و تهیه یک پوند (450 گرم) زعفران خشک , نیازمند  50 تا 75 هزار گل زعفران است … یعنی به اندازه یک زمین فوتبال که تمام آن  از گل زعفران پوشیده باشد !! ….. قیمت آن نیز مثقالی حساب می شود.

در شهرستان پاسارگاد در سال زراعی جاری نزدیک به 5 هکتار از اراضی این شهرستان به کشت زعفران اختصاص یافته است که این میزان سالانه در حال افزایش است.

از دلایل استقبال کشاورزان پاسارگادی از کشت زعفران می توان به کم آب بودن این محصول نسبت به محصولات دیگر،الگوی کشت مناسب برای کشاورزان،قیمت مناسب این محصول و همچنین  کشت این محصول می تواند جایگزین خوبی برای کشت محصولات پرآب می باشد.از همه مهمتر کاربرد ومصرف آن در سبد غذایی اکثر خانواده های پاسارگادی می باشد به طوری که زعفران تولید شده در همین شهرستان به فروش می رسد.

 

 

 

 

 

نظرات بینندگان