کد خبر: ۵۸۴۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۳۱ تير ۱۳۹۳

شهردار شیراز: عده‌ای بیش از حد سنگ شهدا را به سینه می‌زنند!/ هیئت شهرداری و شورا میهمان «خواهر وایمار» می‌شوند!

یک عضو شورای شهر شیراز گفت: در شهر میلیارد‌ها تومان خرج می‌شود اما به فرهنگ سازی که می‌رسد همه ایراد می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی شیرازه، در پنجاه و پنجمین جلسه علنی شورای شهر شیراز پیشنهاد تفاهم‌نامه همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز با کنگره سرداران وچهارده هزار و ششصد شهید استان فارس بررسی شد و با اکثریت اعضا به تصویب رسید.

طالبان، عضو شورای شهر به عنوان مخالف در این خصوص ضمن بیان اینکه با ماهیت موضوع مخالفتی نداریم اما در عین حال گفت: برخی مواقع خودمان را جای دستگاه‌های اجرایی مثل شهرداری می‌گذاریم و تصمیم می‌گیریم؛ این مصوبه از نظر مالی حق و حقوقی را ایجاد می‌کند که نمی‌دانم هزینه آن از کدام ردیف بودجه تامین می‌شود.

محمدیان، عضو دیگر شورای شهر توضیح داد: بودجه فرهنگی ۱۲۰ میلیارد است که ۷ میلیارد و ۹۲۳ میلیون تومان آن متعلق به سازمان فرهنگی شهرداری است و درصدی از آن مربوط به برگزاری مراسم‌های مختلف از جمله برگزاری یادواره شهدا می‌شود.

هاجری هم ضمن تاکید بر اهمیت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اظهار کرد: در شهر میلیارد‌ها تومان خرج می‌شود اما به فرهنگ سازی که می‌رسد همه ایراد می‌گیرند.

وی با بیان اینکه نامه همکاری با کنگره سرداران چهار ماه قبل نوشته شده است، گفت: متاسفانه ما به جای دستگیری از یکدیگر مچ گیری می‌کنیم و اعضای شورا با لجاجتشان خود را تحقیر می‌کنند و کار به جایی رسیده است کسانی که مشروعیت آن‌ها به رای شورا است برای شورا تصمیم گیری می‌کنند.

حقدل، رئیس شورای شهر هم با بیان اینکه هر مسئولی در شهر می‌تواند به شورا تقاضا دهد، گفت: براساس نامه سردار مینایی، مسئول حفظ ارزش‌های دفاع مقدس به شورای شهر، این نامه در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر بررسی شد.

شهردار شیراز هم در این خصوص گفت: مشکل امروز کشور این است که عده‌ای بیش از حد سنگ شهدا را به سینه می‌زنند؛ خانواده شهدا که بیش از همه حق دارند بسیار جامع‌تر از این مسائل نگاه می‌کنند.

علیرضا پاک فطرت با بیان اینکه شهدا قهرمانان ملی و متعلق به همه ایران هستند، گفت: در بین شهدا کلیمی هم وجود دارد و همه مردم به شهدا احترام می‌گذارند.

وی با اعلام اینکه شهرداری شیراز بیش از ۶ میلیارد تومان در این زمینه هزینه کرده است و با اذعان به اینکه قبول داریم این مبلغ کم است، گفت: فرهنگ ایثار و شهادت باید توسعه پیدا کند چرا که اگر این فرهنگ گسترش پیدا می‌کرد خیلی وضعمان بهتر از این بود.

پاک‌فطرت با اشاره به برگزاری نمایشگاه قرآنی عروره الوثقی اظهار کرد: 90 درصد هزینه‌های این نمایشگاه از جمله برپایی 100 غرفه با تمام امکانات بر عهده شهرداری شیراز بوده است.

شهردار شیراز گفت: به ازای هر کنگره یا یادواره شهدا که تا پایان سال برگزار می‌شود شهرداری شیراز ۱۰ میلیون تومان کمک غیرنقدی می‌کند اما اگر بخواهیم کمک نقدی کنیم مسائل حقوقی ایجاد می‌شود.

برای رای گیری درخصوص این دستور کار طالبان پیشنهاد داد که رای گیری به صورت مخفی انجام شود اما تنها ۷ عضو شورا با آن موافق بودند و پس از رای گیری علنی با اکثریت آراء تصویب شد.

افزایش کرایه سرویس مدارس

در ادامه جلسه دستور کار افزایش نرخ سرویس مدارس در سال تحصیلی آینده مطرح و با اکثریت آراء مصوب شد.

اصنافی، عضو شورای شهر شیراز در این خصوص با بیان اینکه یکی از وظایف شورا تعیین نرخ کرایه‌ها به ویژه سرویس مدارس است، گفت: نرخ سرویس مدارس در مینی بوس ۲۰ درصد، خودروهای سواری ۲۵ درصد و خودرو ون به دلیل هزینه بیشتر برای نگهداری و تعویض قطعات ۳۰ درصد افزایش یافت؛ این قیمت‌گذاری برای مدارس شش روزه است و مدارسی که 5 روزه هستند، یک‌ششم نرخ کسر می‌شود.

این مصوبه با اعتراض نماینده فرماندار مواجه شد که قرار است این مصوبه به فرمانداری شیراز ارجاع شود و پس از تایید فرماندار قابل اجرا خواهد بود.

هیاتی از شیراز به وایمار می‌روند

در ادامه جلسه علنی شورای شهر شیراز نامه دوفوریتی شهرداری شیراز مبنی بر سفر شهردار و گروهی از هنرمندان شیرازی به شهر وایمار آلمان در هفته اول مهرماه برای شرکت در مراسم بزرگداشت حافظ در وایمار در دستور کار قرار گرفت که ابتدا دوفوریت آن با 14 رأی تصویب شد.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز در این خصوص خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته مسئولین شهرداری و شورای شهر وایمار با حضور خود در شهر شیراز برخی از برنامه‌های فرهنگی خود را ارائه کرده که در سفر اخیر این مجموعه ساخت المان یادبود حافظ و انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین شهر شیراز شیراز و بزرگ‌ترین دانشکده معماری اروپا در وایمار به امضای طرفین رسید.

فرخ‌زداده با اشاره به خواهرخواندگی شیراز و وایمار اظهار کرد: در این سال‌ها از ظرفیت خواهرخواندگی به خوبی استفاده نشده است و باید از این ظرفیت و همچنین فرهنگ غنی که بین حافظ و گوته شکل گرفت برای فضاسازی شهری استفاده کرد که این رفت‌وآمدها پتانسیل خوبی ایجاد می‌کند.

عضو شورای شهر شیراز با اشاره به سفر شهردار وایمار به شیراز گفت: شهردار وایمار بدون مصوبه شورای شیراز سفر کرد که شورا و کمیسیون فرهنگی شورا اصلا از این سفر خبر نداشتند و نمی‌دانم چرا کمیسیون فرهنگی در این خصوص سکوت کرد.

عرب با تصریح اینکه بدون هیچ ارتباط دوطرفه‌ای به شیراز می‌آیند و می‌روند، گفت: شاید خیلی از اعضای شورا مایل به رفتن باشند و با این پیشنهاد موافقت کنند اما باید بررسی کرد که آیا واقعا ضرورت دارد که شهردار شیراز در چنین محافلی حضور داشته باشد.

وی به موضع‌گیری‌های تند آلمان علیه ایران اشاره و اظهار کرد: محل فعالیت گروه‌های منافقین در این شهر است و به هیچ‌وجه حضور شورای شهر و شهرداری شیراز در این مجالس که ممکن است بحث‌های سیاسی هم مطرح شود را به صلاح نمی‌بینم و کسانی که اعتقاد دارند به این دستور کار رای ندهند.

معین هم با اشاره به حمایت‌های آلمان از اسرائیل در کشتار مردم مظلوم غزه و دادن سلاح‌های شیمیایی به رژیم بعثی عراق در جنگ 8ساله و موضع‌گیری‌های این کشور علیه ایران گفت: اگر مراسم دیگری بود مخالف رفتن شهردار بودم اما چون همایش بزرگداشت حافظ و شیراز است فقط شهردار شیراز به عنوان نماینده مردم شیراز به صورت سمبلیک در این مراسم شرکت کند.

ترابی، دیگر عضو شورای شهر هم مطرح کرد: باید از لحاظ محتوا بررسی کرد که آیا همایش صرفا فرهنگی است یا در آن مباحث دیگر هم مطرح می‌شود و باید نظر نمایندگی وزارت خارجه را هم دریافت کرد؛ همچنین باید شفاف شود که چه مقدار از هزینه سفر را شهرداری شیراز متحمل و چه هزینه‌ای را شهرداری وایمار متقبل می‌شوند.

شهردار شیراز هم اعلام کرد: این سفر به درخواست و نامه شهرداری وایمار است و هزینه بلیط رفت و برگشت بر عهده شهرداری شیراز است.

پارسایی، عضو شورای شهر شیراز هم با بیان اینکه ما که نمی‌خواهیم روابط سیاسی خود را گسترش دهیم و بحث ارتباط فرهنگی است، پیشنهاد داد که نماینده رسانه‌ها هم در این سفر حضور داشته باشند.

کمال پاک‌فطرت، عضو جدیدالورود شورای شهر با بیان اینکه نباید طفیلی و قفیلی همراهمان راه بیندازیم، گفت: خبرنگار بردن موجب اختلاف انداختن بین رسانه‌ها می‌شود!

با مطرح شدن این مصوبه در شورای شهر شیراز اعضای این شورا به اعزام شهردار، مسئول روابط عمومی شهرداری شیراز، گروه 10 نفره هنرمندان و یکی از اعضای شورای شهر شیراز رأی موافق دادند اما با حضور خبرنگاران در این سفر مخالفت کردند و تنها ۹ نفر از ۲۱ عضو شورای شهر شیراز به حضور خبرنگاران در این سفر فرهنگی رأی دادند.

براساس این گزارش دیهیمی، پارسایی، نقیب‌زاده و حق‌نگر داوطلب سفر به وایمار شدند که هیچکدام از داوطلبین 11 رای نیاوردند و پارسایی که با 8 رای بیشترین رای را کسب کرده بود با رای‌گیری دوباره به عنوان نماینده شورا برای سفر به وایمار انتخاب شد.

گفتنی است حضور خبرنگاران در سفرهای خارجی در شورای سوم شیراز به تصویب رسیده بود و پیش از این دو تن از خبرنگاران در سفر تعدادی از اعضای شورای شهر شیراز به قطر برای پوشش خبری آن‌ها را همراهی کرده بودند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۳
0
حرف شهردار کاملا درسته...جای تعجب نداره...