کد خبر: ۵۸۵۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۳
پنج‌شنبه‌ها با شهدا:

روزی که همه از «دوران» گفتند؛ از نوه شهید تا رضا میرکریمی

به حدود 20 کیلومتری شرق بغداد که رسیدیم در جاده‌ای که به سمت بصره می‌رفت، مردم از ماشین‌ها پیاده شده بودند و ما را تماشا می‌کردند که من به عباس گفتم به پیشواز ما آمده‌اند!

به گزارش سرویس قطعه شهدای شیرازه، شهید عباس دوران یکی از قهرمانان ملی در 8 سال دفاع مقدس است که شجاعت، شهامت، وطن‌دوستی و اشتیاق وی برای کمک و خدمت به مردم مثال‌زدنی است.

در سی‌دومین مراسم بزرگ‌داشت یاد و خاطره این شهید بزرگوار برای اولین بار نوه شهید دوران که نام پدربزرگ خویش را به یادگار داشت نیز حضور داشت. همچنین خانواده و کمک خلبان آخرین پرواز شهید دوران دریچه دیگری از زوایای زیبای شخصیت و آخرین لحظات زندگی ایشان را به روی دیدگان مخاطبین گشودند.

مردمداری مهمترین ویژگی شهید دوران

امیررضا دوران فرزند شهید عباس دوران با بیان اینکه یکی از بارزترین خصوصیت اخلاقی پدر شجاعت و پاکی ایشان بوده است، عنوان کرد: مهم‌ترین ویژگی اخلاقی پدر که بنده از زبان خانواده و مادر شنیده‌ام مردم‌داری ایشان بوده است و اینکه برای مردم ارزش بسیار زیادی قائل بودند.

فرزند شهید دوران که کودک خردسالش را هم درآغوش داشت درخصوص نامگذاری فرزند خود خاطرنشان کرد: از همان لحظه‌ای که متوجه شدیم فرزند ما پسر است نام عباس را برای او برگزیدیم.

دوران برگزاری همایش‌ها و یادواره‌های شهدا را در راستای معرفی بزرگ‌مردان معاصر به جوانان و نوجوانان بسیار مؤثر دانست و اظهار کرد: بسیاری از جوانان ما در جریان فداکاری و رشادت شهدای ما قرار نگرفته و شناختی از ایشان ندارند و این همایش‌ها برای شناخت بیشتر مردم از شهدا بسیار موثر است.

دبیرخانه دائمی همایش یاد آسمان ایجاد شود

وی با درخواست از مسئولان برای ایجاد دبیرخانه دائمی این همایش تصریح کرد: یاد و خاطره شهدا و تأثیر نام شهید دوران در زندگی من بسیار زیاد بوده به قدری که وظیفه سنگینی بر دوش من نهاده مبنی بر اینکه نام و یاد ایشان را زنده نگاه دارم.

همسر شهید دوران هم در گفتگویی با بیان اینکه زمان شهادت همسرم، تنها فرزندم هشت ماه و نیمه بود، گفت: آن دوران بر ما خیلی سخت گذشت اما تاج افتخاراتی که شهید دوران بر سر خانواده گذاشت تحمل همه سختی‌ها را برای ما آسان کرد.

نرگس خاتون دلی روی‌فر با بیان اینکه تیرماه برای من ماه خاصی است و تمام لحظات آن با تپش قلب همراه است، گفت: آدم‌ها با یاد گذشته زندگی را به پیش می‌برند و خاطرات چنین روزهایی در 32 سال پیش برایم زنده است و همان حس عجیب آن روزها را دارم.

به اندازه تمام سالگردهای قبل اشک ریخته‌ام

وی با اشاره به اولین حضور نوه‌اش در مراسم سالگرد شهید دوران از این حضور ابراز خرسندی کرد و گفت: خوشحالم نوه‌ام در مراسم سالگرد پدربزگش شرکت می‌کند و امسال به خاطر این حضور به اندازه تمام سالگردهای قبل اشک ریخته‌ام.

همسر شهید دوران تاکید کرد: تمام خلبان‌هایی که در جنگ شهید شدند همه بهره‌های آسمانی و به نوعی قهرمان ملی بودند.

ماجرای شهادت دوران از زبان همرزمش

امیر منصور کاظمیان، کابین دوم شهید دوران در آخرین عملیات وی نیز ضمن ذکر خاطرات خود از شهید دوران به تشریح عملیات آخرین پرواز این شهید آسمانی پرداخت و گفت: سی‌ام تیرماه سال 1361 مصادف با سی‌ام ماه رمضان و یوم‌شک بود، شهید دوران به منزل ما آمده بود و سحری را با هم خوردیم؛ روز عجیبی بود و به من الهام شده بود که اسیر می‌شوم و به فیض شهادت نمی‌رسم اما عباس هر زمان عملیات برون‌مرزی داشتیم، می‌گفت هیچ‌وقت دوست ندارم اسیر دشمن شوم.

وی ادامه داد: زمانی که برای عملیات بمباران پالایشگاه «الدوره» مهیا می‌شدیم عباس می‌گفت امروز روز آخر من است و حس عجیبی دارم؛ من هم گفتم اگر قرار است برنگردیم پس با هواپیمایی برویم که اشکال دارد، سمت نما و حالت‌نمای هواپیما در حال چرخش بود و غیرمعقول بود، مکانیک‌ها هم نتوانستند آن را درست بکنند و به ما می‌گفتند نباید با این پرنده پرواز کنید اما گفتیم حیف است با یک هواپیمای سالم را ببریم اما برنگردانیم.

کابین دوم شهید دوران با بیان اینکه با ارتفاع 10 تا 15 متری زمین و با سرعت بین 800 تا 900 کیلومتر وارد مرز عراق شدیم، گفت: به محض ورود به عراق، رادار زمینی ما را گرفت و از سمت نیرو زمینی به سمت ما موشک پرتاب شد و می‌گویند یک ربع قبل از رسیدن ما به بغداد یعنی به محض ورود ما به عراق در بغداد آژیر خطر را کشیده بودند.

من به عباس گفتم به پیشواز ما آمده‌اند!

کاظمیان ادامه داد: به حدود 20 کیلومتری شرق بغداد که رسیدیم در جاده‌ای که به سمت بصره می‌رفت، مردم از ماشین‌ها پیاده شده بودند و ما را تماشا می‌کردند که من به عباس گفتم به پیشواز ما آمده‌اند!

کابین دوم شهید دوران با یادآوری اینکه در آن زمان اول مسکو و بعد هم بغداد دومین شهری بود که مجهزترین ضدهوایی شرقی و غربی داشت، گفت: در نزدیکی بغداد دو دیوار آتش جلو ما درست کردند به‌گونه‌ای که انگار کل شهر گلوله آتش شده بود و به سمت ما می‌آمد.

وی ادامه داد: در آیینه هواپیما دیدم که کل پالایشگاه در حال سوختن است همچنین موتور سمت راست هواپیما هم آتش گرفته بود و این یک معما شده که آیا شهید دوران ایجکت کمک‌خلبان را زد و یا اینکه آتش به راکت‌ها رسید و ایجکت زده شد.

شهید دوران عقب وانت سرباز نشست و به بوشهر رفت

تمیسار ابوطالبی، دیگر همرزم شهید دوران نیز با بیان اینکه در کنار شهید دروان پروازهای زیادی داشته است، به ذکر یک خاطره پرداخت و گفت: شهید دوران روز اول مرخصی‌اش که به شیراز آمده بودبه من گفت که بوشهر عملیات هست و می‌خواهد به بوشهر برود و از من خواست که برای او کوپن بنزین تهیه کنم که بتواند با ماشینش برود اما کوپن‌ها تمام شده بود و شهید دوران در حالی که به وی مرخصی داده بودند، عقب وانت سرباز نشسته و به بوشهر رفته بود و این نشان می‌داد که ابعاد شخصیتی والایی داشته و بسیار طالب شهادت بود.

همرزم شهید دوران با بیان اینکه در آن زمان شهید یاسینی و شهید دوران بیشترین نقش در نابودی نیروی دریایی عراق را داشتند، گفت: زمانی که سال 49 وارد دانشکده خلبانی شدم، عباس اولین کسی بود که به استقبال من آمد که مرا به سمت دانشکده راهنمایی کند و گفت دانشجوی سال یکم هستم؛ من نگران بودم و سوالاتی می‌پرسیدم اما شهید دوران به من گفت نگران چیزی نباش، آنچه که باید بشود، می‌شود.

رضا میرکریمی، کارگردان انیمیشن «عباس» هم با بیان اینکه هر سی و چند سال یک‌بار ماه رمضان در تیرماه قرار می‌گیرد، به روزه بودن شهید دوران هنگام انجام عملیات اشاره و اظهار کرد: آشنایی و شناخت من از شهید دوران بسیار برایم بسیار مفید بود و به عنوان یک دوست بزرگ و قابل اعتماد است که هرجا به مشکل برمی‌خورم به وی مراجعه می‌کنم.

شجاعت عباس دوران غبطه‌برانگیز است

میرکریمی با بیان اینکه جنگ یک عمر فشرده است، گفت: در یک روز جنگ می‌توان به اندازه 20سال تجربه کسب کرد.

وی ضمن تصریح اینکه شجاعت عباس دوران غبطه‌برانگیز است و عاجزانه لحظات زندگی وی را می‌خواندم، تاکید کرد: یادگاران جنگ و جانبازان را باید قدر بدانیم چرا که تا پای مرگ رفته‌اند.

این کارگردان سینما زمان را اعتباری دانست و افزود: همیشه دوست داشتم لحظه‌ای که روی بغداد بوده، طول بکشد چراکه شاید در ظاهر 30 ثانیه بیشتر نبوده است اما اتفاقی که در درون یک انسان تنها و درون هواپیمای آتش‌گرفته در وسط آسمان درحالی که دائم به او شلیک می‌شود را نمی‌توان در چند ثانیه نشان داد به همین دلیل انیمیشن را با لحظه شروع عملیات آغاز و با لحظه اتمام عملیات به پایان بردیم و بخش‌هایی از زندگی شهید دوران را بین این دو لحظه روایت کردیم.

وی ضمن ابراز خوشحالی از اینکه اولین اکران عمومی انیمیشن «عباس» در زادگاه شهید دوران و در سالروز شهادتش به نمایش درآمد، گفت: با پرسنل نیروی هوایی فیلم را دیدن سخت است چون مطمئنا ایراداتی وارد می‌کنند اما باید توجه کرد که مجبور بودیم به منظور فهم بهتر مردم، ادبیات قصه را به گونه‌ای دیگر تنظیم کنیم و مسائل فنی را نادیده بگیریم.

کارگردان انیمیشن «عباس» در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا داستان شهید دوران را برای ساخت انیمیشن انتخاب کردید، گفت: در زندگی فکر می‌کنیم ما انتخاب می‌کنیم اما در حقیقت بسیاری از وقایع انتخاب ما نیست، من بنابه دلایلی دچار افسردگی شده بودم و پناه بردم به شهدا که این پناه بردن مرا نجات داد و خواندن زندگی‌نامه شهدا باعث شد که زندگی آرام داشته و امیدوار به آینده باشم.

محمد پیرهادی، تهیه کننده انیمیشن «عباس» خطاب به شیرازی‌ها گفت: همشهری بزرگی دارید و خیلی جاودانه به او نگاه کنید.

وی با تصریح اینکه جوانان با قهرمانان ملی خود آشنا نیستند و اینگونه فیلم‌ها بسیار مورد استقبال آنان قرار می‌گیرد، اظهار کرد: همه عوامل سازنده فیلم کار خود را مدیون عنایت شهید دوران می‌دانیم و برای همه ما به نوعی قصه ناباورانه بود و در برخی مراحل ساخت فیلم گریه می‌کردیم و گاهی نیز حقیرانه به خود نگاه می‌کردیم که چه قهرمانانی داشته‌ایم اما متاسفانه آن‌ها را نمی‌شناختیم.

در این همایش همچنین برای نخستین مرتبه تصنیف ویژه «یاد آسمان» توسط نوید نیک کار اجرا شد که شعر این تصنیف توسط استاد هادی فردوسی در رثای شهید عباس دوران سروده شده است.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
آقای
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۳
0
احسنت