کد خبر: ۵۸۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۳
حجت الاسلام ملک مکان در پاسخ به شیرازه:

شهید دستغیب اولین نماز جمعه شیراز را خواند/ ائمه جمعه حقوق رسمی نمی گیرند/ عملکرد امام جمعه ها را به خودشان می گوییم

حجت‌الاسلام موسوی خشتی، امام جمعه ایزدخواست جوان‌ترین امام جمعه فارس است
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی شیرازه، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان فارس با اعلام اینکه 72 نهاد نماز جمعه مختص شیعیان در استان فارس وجود دارد، گفت: با احتساب نماز جمعه‌های اهل تسنن، فارس بیشترین تعداد اقامه نماز جمعه کشور را دارد که حدود يك دهم از كل ائمه جمعه كشور در استان فارس حضور و فعاليت دارند.

حجت‌الاسلام حسین ملک‌مکان در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همه مراکز شهرستان‌های فارس ائمه جمعه دارند اما با وجود تقاضاهاي فراوان، امكان تعيين امام جمعه براي روستاهاممكن نيست، گفت: در فارس 15 شهر متقاضی و در انتظار امام جمعه هستند که باید مکان و امکانات لازم برای برگزاری نماز جمعه در این شهرها فراهم و همچنین نیروی مناسب دارای شرایط شناسایی و گزینش شود.

وی خاطرنشان کرد: برای اولین بار پس از انقلاب در شهرستان خنج نیز یک جمعه قبل از آغاز ماه مبارک رمضان نماز جمعه شیعیان علاوه بر نماز جمعه اهل تسنن در این شهرستان برگزار شد.

حجت‌الاسلام ملک‌مکان ضمن تصریح اینکه وضعیت اعتبارات در کل کشور خوب نیست از اختصاص 30 میلیارد تومان برای ساخت مصلاهای سراسر کشور خبر داد و افزود: فعلا مکان جدیدی برای ساخت مصلای شیراز در نظر گرفته نشده زیرا دسترسی مردم به مکان فعلی که نماز جمعه در آن برپا می‌شود، بیشتر است و با ساخته شدن صحن جدید حرم حضرت شاهچراغ(ع) فضای مناسب‌تری برای برگزاری نماز جمعه فراهم می‌شود اما اگر در آینده طرح انتقال پادگان‌ها به خارج از شهر اجرا شود، شاید یکی از پادگان‌هایی که در مرکز شهر وجود دارد برای ساخت مصلای شیراز مناسب باشد.

وی از جذب بییش از 4 میلیارد تومان اعتبار از شورای سیاستگذاری ائمه جمعه برای پروژه‌های عمرانی ساختمانی نماز جمعه در فارس خبر داد و با بیان اینکه رتبه اول در جذب اعتبارات را کسب کرده‌ایم، گفت: ساخت و تکمیل مصلاهای نماز جمعه شهرستان‌ها به اعتبار زیادی نیاز دارد اما تمام دفاتر و منازل سازمانی ائمه جمعه از جمله شهرهای جنت‌شهر، دبیران و پیر تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان فارس نقش ائمه جمعه در تحقق شعار سال را تاثیرگذار عنوان و اظهار کرد: در دو گردهمایی ائمه جماعات استان فارس و 14 استان دیگر نقش نماز جمعه برای تحقق شعار سال بررسی و پیشنهادات و راهکارهای لازم ارائه شد.

حجت‌الاسلام ملک‌مکان ضمن تصریح اینکه فرهنگ ارتباط مستقیم با کار ائمه جمعه دارد، گفت: در همین راستا با ارشادات و پیگیری نماینده ولی فقیه در استان فارس، قرارگاه فرهنگی راه‌اندازی شد؛ همچنین در شهرستان جهرم نیز قرارگاه تشکیل شده و در سایر شهرستان‌ها هم به زودی قرارگاه‌های فرهنگی راه‌اندازی می‌شوند.

وی با اذعان به اینکه همدلی و تفاهم خوبی بین مسئولین مختلف استان وجود دارد از مدیران خواست اکنون که بحث‌های حاشیه‌ای اختلاف‌برانگیز کنار گذاشته شده از این فضای صمیمی که در آن اختلافات به حداقل رسیده است بیشترین استفاده را ببرند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان فارس با اشاره به حضور بیشتر ائمه جمعه در بین مردم نسبت به سایر مسئولین بیان کرد: ائمه جمعه ارتباط تنگاتنگی با مردم دارند و با روی باز مشکلات مردم را می‌پذیرند و برای حل آن تلاش می‌کنند و در همین راستا تریبون نماز جمعه فرصتی برای بیان مشکلات و خواسته‌های مردم از مسئولین و همچنین بیان سیاست‌های نظام و دولت برای مردم است که اگر انتقادی هم وجود داشته باشد، باید کارشناسانه و منصفانه بیان شود.

حجت‌الاسلام ملک‌مکان با بیان اینکه ائمه جمعه مسئولیت‌های مختلفی دارند، ریاست شورای زکات هر شهرستان، ریاست ستاد امر به معروف و نهی از منکر و عضویت در شورای آموزش و پرورش را از جمله مسئولیت‌های ائمه جمعه برشمرد.

وی با اعلام اینکه در برخی مصلاهای نماز جمعه پزشک آدینه حضور دارد و خدمات رایگان ارائه می‌دهد، گفت: همچنین در مصلاها مهدهای آدینه را برای کودکان در نظر گرفته‌ایم که در روزهای جمعه از کودکانی که والدینشان برای برپایی نماز جمعه حضور می‌یابند با کمک مربی‌های مهد سازمان بهزیستی نگهداری می‌شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان فارس از حجت‌الاسلام موسوی خشتی، امام جمعه ایزدخواست به عنوان جوان‌ترین ائمه جمعه فارس یاد کرد و افزود: حجت‌الاسلام هاشمی، امام جمعه خاوران با 95 سال سن نیز مسن‌ترین امام جمعه کشور است که اکنون به دلیل بیماری وی، امام جمعه موقت برپایی نماز جمعه را برعهده دارد.

25 گروه در فارس استهلال ماه شوال را رصد می‌کنند

دبير ستاد استهلال استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه 150 گروه زیر نظر ستاد استهلال در سراسر کشور فعالیت می‌کنند، گفت: 25 گروه رصد هلال ماه در استان فارس از روز يكشنبه رصد ماه شوال را در سراسر استان آغاز خواهند كرد.

مسئول دفتر نمايندگي شوراي سياستگذاري ائمه جمعه افزود: اين گروه‌ها در شهرستان‌هاي مختلف شيراز، فسا، سعادت‌شهر، ارسنجان، بوانات و برخي از شهرهاي جنوبي استان به رصد ماه خواهند پرداخت و گزارش رصد را به دفتر مرکزی در تهران منعکس می‌کنند که با توجه به گزارشات از سراسر کشور، مقام معظم رهبری عید فطر را اعلام می‌کنند.

حجت‌الاسلام ملک‌مکان با بیان اینکه حدود 700 نماز عید فطر در شیراز برگزار می‌شود، اعلام کرد: نماز عید فطر به امامت آیت‌الله ایمانی، نماینده ولی فقیه در فارس ساعت 7 و 30 دقیقه صبح در مصلای نماز جمعه برگزار می‌شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان فارس در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه با یادآوری اینکه شیراز پس از تهران دومین شهری بود که در سال 58 به طور رسمی در آن نماز جمعه اقامه شد، خاطرنشان کرد: شهید آیت‌الله دستغیب با حکم امام خمینی(ره) اولین نماز جمعه شیراز را در مسجد وکیل اقامه کرد.

حجت‌الاسلام ملک‌مکان اظهار کرد: در جهرم و همچنین شهرستان لارستان به امامت مرحوم آیت‌اللهی قبل از انقلاب هم نماز جمعه برپا می‌شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما با اعلام اینکه تمام اعضای ستادهای نماز جمعه به صورت افتخاری در خدمت نهاد نماز جمعه هستند، گفت: ائمه جمعه پولی تحت عنوان حقوق رسمی دریافت نمی‌کنند و هزینه‌های زندگی آن‌ها صرفا از طریق کمک‌ها و حمایت‌های مردمی تامین می‌شود؛ همچنین اگر در جایی مشغول به کار باشند یا تدریس کنند، حقوق دریافت می‌نمایند و تنها مبلغی بین 150 تا 200 هزار تومان از طرف مقام معظم رهبری به عنوان شهریه ماهانه حوزه به آن‌ها پرداخت می‌شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان فارس در پاسخ به سوالی درخصوص ارزیابی عملکرد ائمه جمعه هم خاطرنشان کرد: عملکرد ائمه جمعه بررسی و ارزیابی می‌شود و براساس گزارش‌های فصلی و ارزشیابی سالانه نقاط قوت و ضعف هریک از ائمه جماعات مشخص و به خود شخص نیز منتقل می‌‌شود.

نظرات بینندگان