کد خبر: ۵۸۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۳
حریق 4800 هکتار جنگل درفصل گرما

خسارت درختان آتش گرفته فارس تا 10 سال جبران نمی شود

حریق جنگلهای استان فارس امسال به حدی وسیع بود که مسئولان امر اعتقاد دارند خساراتی که آتش به درختان این استان زده تا 10 سال آینده و حتی بیشتر نیز جبران نخواهد شد.
استان فارس با داشتن بیش از دو میلیون و 250هکتار جنگل 17درصد جنگلهای کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش شیرازه به نقل از مهر؛ این استان با داشتن پوششهای گیاهی متنوع یکی از استانهای مهم کشور به شمار می رود اما طی چند سال اخیر به دلیل خشکسالیهای پی در پی جنگلهای استان با مشکلات و آفات زیادی رو به رو شده است.

یکی از این مشکلات حریق های گسترده ای است که طی سال گذشته و چند هفته اخیر سطح وسیعی از جنگلها و عرصه های زیست محیطی و منابع طبیعی فارس را از بین برد.

در این مدت عدم وجود امکانات از جمله بالگرد، قرق بان و... نیز مشکلات زیادی را برای اطفای حریق در جنگلهای این استان به وجود آورده به گونه ای که برخی از افراد بر این باورند که ممکن است دیگر این خسارتها جبران نشود.

این در حالیست که عرصه های زیست محیطی فارس نیز دچار آتش سوزیهای گسترده ای شده که خسارات سنگینی را به این عرصه ها وارد کرده است.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه فارس با داشتن 17 درصد جنگلهای کشور همچنان از داشتن بالگرد اطفای حریق این عرصه ها محروم مانده تا آتش، درختان 500 ساله را به راحتی نابود کند.

کاظم بردبار افزود: متاسفانه طی مدت اخیر روند آتش سوزی در جنگلهای استان فارس شدت یافته به گونه ای که هر روز شاهد وقوع آتش سوزی در یکی از عرصه ها هستیم که این امر نگران کننده است.

وی بیان کرد: در سال جاری با آغاز فصل گرما میزان زیادی از جنگلهای این استان طعمه حریق شده و این اداره کل برای مهار آتش در این عرصه ها مشکلات زیادی داشته است.

مدیر کل منابع طبیعی  استان فارس با اظهار نگرانی از روند آتش سوزی در جنگلهای این استان اظهار داشت: در این مدت تعداد زیادی از درختچه های این استان از جمله درختچه های بنه از بین رفته که برگشت آن ناپذیر است.

وی ادامه داد: در این مدت چهار هزار و 800 هکتار از جنگلهای این استان طعمه حریق شده که بیش از 30 میلیارد تومان خسارت وارد کرده در حالیکه در سال گذشته در فصل گرما فقط دو هزار و 850 هکتار طعمه حریق شده بود اما الان دو برابر شده است.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس با تاکید بر اینکه به زودی این خسارتها جبران نخواهد شد، اظهار داشت: در این راستا بر اساس پیگیریها به نظر می رسد که تا 10سال آینده و حتی بیشتر نیز این درختان از بین رفته جبران نشود.

وی با تاکید بر اینکه 80درصد از این خسارتها قابل برداشت نیست، گفت: این خسارتها مشکلات زیادی را در استان به وجود می آرود که به عنوان نمونه می توان به فرسایش خاک که عامل اصلی تولید است اشاره کرد.

بردبار گفت: علاوه بر این احتمال وقوع سیلاب در بالادست نیز وجود دارد که این امر می تواند مشکلات زیادی را برای استان به همراه داشته باشد.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس بهره برداری از جنگل و کم شدن پوششهای گیاهی بیابان زایی محسوب می شود که این امر در پدید آمدن زیرگرد و... تیز موثر است و می تواند برای استان خسارتهای جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

نظرات بینندگان