کد خبر: ۵۸۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۳

بافت قدیم خرامه؛ نوشته می شود خوانده نمی شود!

پراکندگی ادارات، بانک ها، مراکز فرهنگی مذهبی، مجموعه های ورزشی و حتی فضای سبز به گونه ای انجام شده که در این بین برخی از مناطق شهری به کلی نادیده گرفته شده است.

به گزارش شیرازه به نقل از صدای خرامه، جغرافیای شهری علمی است که پراکندگی فضا، تاثیرات آن و دسترسی مردم، آینده نگری های اجتماعی و اقتصادی، نحوه رشد و شکل گیری مناطق و به طور کلی نظام یک شهر را در نظر گرفته و به مطالعه آن می پردازد.

قلمرو این علم بسیار گسترده است، تراكم سازمان‌ها، مؤسسات و واحدهاي مسكوني و كانون های عرضه خدمات بخشی از آن است؛ به همین دلیل كيفيت دسترسي مردم به نيازهاي اساسي، مكان‌یابی همه سازمان‌ها و تأسيسات شهري نظير كارخانه‌ها، پارك‌ها، بيمارستان‌ها، مناطق مسكوني، مناطق تجاري و صنعتي، مناطق فرهنگي، فرودگاه‌ها و ترمينال‌هاي مسافربري، مدارس، درمانگاه‌ها، منطقه گذران اوقات فراغت و حوزه‌هاي اجتماعي به طور ویژه در نظر گرفته می شود.

http://sedaykherameh.ir/files/images/93/mordad%2093/5%20edalat/5%20mordad%20edalat%201.jpg

گزارش ذیل در نظر دارد بخشی از موارد گفته شده همچون مراکز آموزشی، بهداشتی، ورزشی، فرهنگی و مذهبی، ادارات شهرستان، بانکها، دانشگاه ها، و فضای تفریحی سطح شهر خرامه را مورد بررسی قرار داده و پراگندگی این مقوله ها را به صورت تصویری به نمایش بگذارد:

1- مراکز آموزشی دولتی و غیردولتی:

نزدیک به 30 مرکز آموزشی فعال دولتی و غیردولتی در سطح شهر خرامه مشغول به فعالیت هستند که این مراکز شامل مدارس ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و هنرستان ها می باشد. پراکندگی این مراکز از وضعیت مطلوبی برخوردار است و با توجه به تراکم جمعیت، در دسترس مردم قرار گرفته اند.  

http://sedaykherameh.ir/files/images/93/mordad%2093/5%20edalat/5%20mordad%20edalat%202.jpg

2- مراکز بهداشتی درمانی دولتی:

بیمارستان جوادالائمه و شبکه بهداشت و درمان خرامه، دو بخش شرقی و غربی شهر خرامه را پوشش می دهند، درمانگاه تامین اجتماعی قائم (عج) که در بین این دو مرکز قرار دارد، بخشی دیگر از این خدمت رسانی را بر عهده دارد.

http://sedaykherameh.ir/files/images/93/mordad%2093/5%20edalat/5%20mordad%20edalat%203.jpg

3- ساختمان ادارات و نهادهای دولتی:

بیش از 50 درصد از ساختمان های ادارات شهرستان در بلوار اصلی شهر متراکم هستند، البته علت پراکندگی بعضی از آنها، ساختمان های اجاره ای نیز می باشد، اداره ای نظیر بهزیستی نیز از قدیم الایام در خیابان غفاری قرار داشته است.

http://sedaykherameh.ir/files/images/93/mordad%2093/5%20edalat/5%20mordad%20edalat%204.jpg

4- بانک ها و موسسات قرض الحسنه:

خرامه دارای 10 بانک و موسسه است که همگی در یک فضای محدود در بلوار اصلی و محدوده میدان امام خمینی (ره) مستقر شده اند.

http://sedaykherameh.ir/files/images/93/mordad%2093/5%20edalat/5%20mordad%20edalat%205.jpg

5- مجموعه های ورزشی:

بخش ورزشی شهرستان، شامل سالن های ورزشی و زمین چمن در پرونده فعالیت های اداره ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و سپاه ناحیه گنجانده شده است، البته برخی از آنها فعال، برخی نیمه فعال و برخی دیگر غیر فعال است.

http://sedaykherameh.ir/files/images/93/mordad%2093/5%20edalat/5%20mordad%20edalat%206.jpg

6- مراکز فرهنگی مذهبی:

برنامه های فرهنگی مذهبی شهر خرامه به چند مسجد، مجمع اسلامی حضرت زهرا (س) و حرم مطهر امامزاده اسحاق (ع) معطوف می شود، این مراکز به طور معمول با همکاری پایگاه های بسیج و یا مردم محور فعالیت می کنند.

http://sedaykherameh.ir/files/images/93/mordad%2093/5%20edalat/5%20mordad%20edalat%207.jpg

7- دانشگاه ها:

دو دانشگاه آزاد و پیام نور خرامه همچون دانشگاه های بسیاری از نقاط کشور در گوشه نقشه شهر قرار گرفته اند، البته دانشگاه آزاد به علت استقرار در ساختمان اجاره ای، هنوز در بافت جدید شهر است.

http://sedaykherameh.ir/files/images/93/mordad%2093/5%20edalat/5%20mordad%20edalat%209.jpg

8- فضای سبز و مناطق گذران اوقات فراغت:

میزان فضای سبز و پارکها به نسبت جمعیت 23 هزارنفری مرکز شهرستان، بسیار پایین است، این مسئله از آنجا قابل احراز است که کثرت جمعیت مردم در مجموعه پارک ملی و شهربازی خودنمایی می کند و فضاهایی همچون میدان معلم و شهرداری رونق چندانی ندارد.

http://sedaykherameh.ir/files/images/93/mordad%2093/5%20edalat/5%20mordad%20edalat%208.jpg

اما حرف آخر ....

نکته ای که از ابتدای گزارش تا انتها مورد توجه بسیاری قرار می گیرد این است که آیا بافت قدیم و محله دروازه کربالی جزء این شهر نبست؟ آیا مردم این مناطق نباید از جزئی ترین امکانات بهره ببرند؟ آیا دار و ندار این مردم باید به یکی دو مدرسه ختم شود؟

پس جایگاه جغرافیای شهری و عدالت در پراکندگی کجاست؟ مگر نه اینکه بافت قدیم هر شهر، نشان از هویت آن شهر است پس گام های توسعه شهری به کدام سو می رود؟

این سوالات بخشی از سوالات مردم این منطقه است که به صورت حضوری، پیامکی و ارسال نظر با این پایگاه خبری در میان گذاشته شده بود.

نظرات بینندگان