کد خبر: ۵۸۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۳

12 نمونه لباس سنتی با 32 طرح در فارس وجود دارد

موسس موزه لباسهای سنتی و تاریخی فارس گفت: 12 نمونه لباس سنتی با 32 طرح تاکنون در فارس شناسایی شده که در موزه لباس فارس موجود هستند.
به گزارش شیرازه، عشرت بدر در گفتگو با خبرنگار مهر، عنوان کرد: فارس به این علت که اقوام مختلف ارمنی، آشوری، کلیمی، لر، کرد، ترک، عرب و زرتشتی در آن زندگی می کنند، دارای لباس های متنوع و متعددی در حوزه لباس های سنتی است که گاها در منطقه ای نوع خاصی را با تغییری در پوشاک یا طرح روی آن به شکل جدیدی در آورده اند.

وی با بیان اینکه لباس عشایر فارس یک نوع لباس اما با ده ها طرح متنوع است، گفت: لباس مردم لارستان به نام رخت گشاده تفاوت زیادی با سایر لباسهای استان دارد.

موسس موزه لباس های سنتی و تاریخی فارس گفت: پوشش خاص مردان فارس به نام قبا و ارخالق با کلاه نمدی مخصوص، از بین رفته و هیچ جا اصل الگو و سنت آن رعایت تشده است.

بدر با اشاره به اینکه حفظ لباس های سنتی استان و انتقال آن به نسل های بعد یک ضرورت محسوب می شود، گفت: شاید نتوان در همه مراحل از این نوع پوشش ها استفاده کرده اما می توان پوشیدن آنها را در محیط ها و مراسم های خاص توصیه، ترویج و تبلیغ کرد.

وی افزود: پوشیدن لباس های سنتی به شکل روزمره بین مردم عشایر لر و قشقایی فارس و عرب ها رایج است ولی این مردم نیز به تدریج از پوشیدن دائمی این لباس ها به سمت پوشیدن موردی پیش می روند.

بدر با اعلام این که تلاش هایی در راستای احداث ساختمانی به منظور طراحی، آموزش و نمایش لباس های سنتی در شهر شیراز در حال پیگیری است، گفت: باید نسل جوان را متوجه لزوم نگهداری پوشش های سنتی و تاریخی کرد.

وی تاکید کرد: بر سر راه حفظ لباس های سنتی مشکلاتی نظیر غرب گرایی در پوشش، تغییر خواست الگوی پوشاک مغایر با طرح های ایرانی و قیمت گران لباس های سنتی و زیورآلات آنها قرار دارد.

وی همچنین گفت: موسسه دارالعلم شیراز که موزه لباس های سنتی و تاریخی در اختیار آن قرار دارد، به ترویج و آموزش نحوه دوخت لباس های سنتی نیز می پردازد و مراجعه کنندگان قادر خواهند بود با یادگیری این فنون از آن بهره برداری اقتصادی نيز کنند.

نظرات بینندگان