کد خبر: ۵۸۷۲۳
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
دادگاه مهدی هاشمی نزدیک است

اتهامات اقتصادی آقازاده معروف؛ از پولشویی تا ارتشا و سندسازی

نگاهی به اتهامات مهدی هاشمی نشان می‌دهد که علاوه بر مواردی که به فتنه 88 مربتط است، او دارای پرونده اقتصادی سنگینی نیز هست.

به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه؛ ماجرای پرونده قضایی مهدی هاشمی فرزند هاشمی رفسنجانی، حالا به یکی از مواردی تبدیل شده است که مردم با علاقه بسیاری آن را پیگیری می‌کنند. این علاقه البته بیشتر از این‌جا ناشی می‌شود که؛ آیا قوه قضائیه می‌تواند تحت فشارهای وارده، حکمی عادلانه در خصوص او صادر کند. تا کنون اگرچه پرونده او روند کندی را طی کرده است اما به نظر می‌رسد دستگاه قضا اراده محکمی برای بررسی جدی و دقیق پرونده او دارد.

اگرچه در شرایط کنونی بیشتر پرونده سیاسی مهدی هاشمی در جامعه مطرح می‌شود اما نگاهی به اتهامات او نشان می‌دهد که علاوه بر مواردی که به فتنه 88 مربتط است، او دارای پرونده اقتصادی سنگینی نیز هست. در ادامه برخی از این اتهامات می‌آید؛ اتهاماتی که در صورت اثبات، نشان دهنده ضربه او بر اقتصاد کشور است. بازخوانی این موارد در حالی که بزودی دادگاه او برگزار می‌شود می‌تواند مفید باشد؛

اتهام ارتشا در پرونده توتال

بولتن نیوز در این خصوص می‌نویسد: در سال ۲۰۰۷ مدیرعامل و چند کارمند شرکت نفتی توتال توسط مقامات قضایی فرانسوی به اتهام پرداخت حدود ۶۰ میلیون یورو رشوه به مقامات ایرانی برای مشارکت در احداث میدان گازی پارس جنوبی بازداشت شدند و نام مهدی هاشمی به عنوان فردی که بخشی از این مبلغ را دریافت کرده مطرح شد. توتال در سال ۱۹۹۷ به همراه شرکت گازپروم روسیه و پتروناس مالزی در مناقصه احداث این میدان گازی پیروز شده‌بود و در سال ۲۰۰۴ پلیس سوئیس متوجه شده بود که حدود ۷٫۸ میلیون یورو از اموال شرکت توتال به حساب یک ایرانی مقیم سوئیس واریز شده که به گفته رسانه‌های فرانسوی از کارمندان مهدی هاشمی رفسنجانی است.

سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و پرونده پارس کمپرسور

«رمز عبور» در گزارشی ویژه می‌نویسد: «سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت» را باید پاتوق اصلی پرونده‌های کلان اقتصادی مهدی هاشمی دانست؛ سازمانی که چند سال تحت مدیریت پسر اکبر هاشمی رفسنجانی بود و در طی همین مدت، پرونده‌های سنگینی در دستگاه قضا تشکیل شده است. در یکی از این پرونده‌ها که با عنوان «اختلاس توام با جعل اسناد برای تامین هزینه انتخابات از محل بودجه سازمان بهینه‌سازی» تشکیل شده، عناوین اتهامی زیر به چشم می‌خورد: دریافت مبلغ ۳۱۰ میلیون تومان از […] طی دو فقره چک به واسطه [...] در قالب نرم افزار فروخته شده توسط پارس کمپرسور. در اظهارات یکی از متهمین آمده است: «آنطور که مطلع شدم، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان هم از طریق شرکت پارس کمپرسور بابت طلب [...] به وی پرداخت شده است. پارس کمپرسور هم یکی از شرکت‌های طرف قرارداد با سازمان بهینه‌سازی بود که در حوزه اینجانب نبود. از افراد موثق شنیدم که ۳۰۰ میلیون تومان هم [...] از طریق آن شرکت بابت طلب چاپ پوسترهای هاشمی رفسنجانی از شرکت پارس کمپرسور که طرف قرارداد با سازمان بهینهسازی است، دریافت کرده است. بدین صورت آقای مهدی هاشمی از طریق [...] دو مبلغ به شرح زیر ۲۰۰ میلیون تومان از حوزه فرهنگ‌سازی که من مسئولیت آن را داشتم و ۳۰۰ میلیون تومان از طریق شرکت پارس کمپرسور که ارتباطی با بنده نداشت و زیرمجموعه سایر قسمت‌های بهینه‌سازی بود جمعا به مبلغ ۵۲۰ میلیون تومان برای انتخابات هزینه نمود».

پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان به [...] به عنوان چاپ ۸۰ جلد کتاب که در سال ۸۲ چاپ نشده است

یکی از متهمین در این زمینه گفته است: «وی اظهار داشته که در دوره‌های نهم و دهم ریاست جمهوری برای ستادهای انتخاباتی کار تبلیغاتی و نشر و چاپ انجام می‌داده است و در دوره نهم فقط برای ستاد آقای هاشمی رفسنجانی از خرداد ۱۳۸۴ حدودا ۱۲۰۰۰۰۰۰۰ تومان هزینه این عملیات شده است. مبالغ را نقدا در دوره انتخابات از مهدی هاشمی در ستاد به صورت تراولدرهم دریافت نموده است و مبلغ ۶۸۰ میلون تومان در زمان انتخابات گرفته و ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت نشده است که مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان بابت کتاب‌های کودک گرفته است».
برداشت ۳۲۰ میلیون تومان به واسطه [...] از شرکت نگاه شرقی سبز جهت پوشش هزینه تبلیغات انتخابات با اضافه کردن مبلغ به فاکتورها. یکی از متهمین در این زمینه گفته است: «آقای مهدی هاشمی برای انتخابات ۸۴ بخشی از هزینه‌های انتخابات را از محل بیت‌المال و از محل پول طرف‌های قرارداد با بهینه‌سازی تامین کرد. در مورد شرکت نگاه شرقی سبز با مدیریت آقای [...] مبلغ یک میلیارد تومان کار بود که حدود ۷۰۰ میلیون آن حقیقتا انجام گرفت ولی بنا به دستور مهدی هاشمی مبلغ ۳۲۰ میلیون تومان آن را از آقای [...] دریافت و تحویل شرکت‌های طلبکار و روزنامه‌ها و طلبکاران انتخابات دادم. در همه موارد با دستور مهدی هاشمی این اتفاقات صورت پذیرفت. مهدی هاشمی تا روزی که مدیر بهینه‌سازی بود به صورت مستقیم دستور می‌داد و وقتی هم از بهینه‌سازی رفت چون آقای [...] نیز مانند بنده با مهدی رودربایستی داشت و بنا به احترامی که برای پدر مهدی هاشمی قائل بود، مجبور شد راه مهدی و دستورات وی را عملی سازد.»

پرداخت ۲۲۴۶۷۰۰۰۰ تومان به [...] در قالب چاپ مجدد ۱۲ عنوان کتاب کودک

یکی از متهمین در این زمینه گفته است: «به دستور مهدی هاشمی بابت طلب ستاد آقای هاشمی رفسنجانی این کار را کرده‌ام و فکر کرده‌ام با مجوز ایشان این کار صورت می‌گیرد و باید مخارج انتخابات از این منابع تامین شود. قبول دارم این کتاب‌ها را در تیراژ ۵۵۰۰۰ نسخه سندسازی کردیم؛ در حالی که فقط ۵۰۰۰ نسخه آن را چاپ کرده بودیم. آنها را فاکتور کردیم و مبلغ آن را از بهینه‌سازی دریافت کردیم.»

برداشت ۵۲۰ میلیون تومان به نفع یکی از اقوام متهم

یکی از متهمین در این زمینه گفته است: «در پروژه کارت سبز مبلغ ۶۰۰ میلون تومان به پیمانکار مربوطه پرداخت شده است در حالی که طبق کارشناسی انجام شده توسط مدیر وقت واحد طرح و برنامه، هزینه حدود ۶۰۰ هزار تومان بوده است. پیمانکار، یکی از اقوام مهدی هاشمی رفسنجانی است».

تحویل کاغذ بهینه‌سازی به روزنامه [...] جهت تبلیغ برای هاشمی

اظهارات مورخ ۲۵ آذر ۸۸ [...] مسئول اتاق فکر ستاد آقای هاشمی رفسنجانی: «روزنامه توسعه در زمان انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری برای آقای هاشمی رفسنجانی کار می‌کرد و طرفدار ایشان بود. بر همین اساس برای چاپ حدود ۱۰ شماره ضمیمه از چهار تا هشت صفحه‌ای نیم‌تا، از آقایان [...] که مسئولیت پشتیبانی ستاد آقای هاشمی را برعهده داشتند، کاغذ دریافت شد که آقای [...] به عنوان مدیر اجرایی روزنامه توسعه کاغذها را دریافت می‌نمود. چون در آن زمان کار چاپ و کاغذ ستاد بهینه‌سازی با من بود، مهدی گفت که مقداری کاغذ رول به آقایان بدهم و من دادم. بعد از یک روز فروشنده کاغذ به من اعلام کرد که همان کاغد را به من پیشنهاد کرد که فروخته شود و من به مهدی گفتم اگر قرار است این کاغذ بفروشد و سود داشته باشد، جلویش را بگیر چون آنها کاغذ را تبدیل کرده‌اند و این کاغذ دادن به دستور آقای هاشمی بود.»

اما پرونده‌های اتهام فساد اقتصادی مهدی هاشمی رفسنجانی محدود به این موارد نیست و اتهامات دیگری نیز در کارنامه عملکرد او در سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت وجود دارد که بخشی از آنها تحت عناوین زیر دسته‌بندی شده‌اند:

تبانی در معامله دولتی از طریق: واگذاری قرارداد و مدیریت تبلیغات سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت به شرکت نگاه شرقی سبز با مدیریت [...] به توصیه نوبخت، واعظی و فاطمه هاشمی و بدون رعایت تشریفات مناقصه و اخذ سفته به جای ضمانت نامه بانکی، انعقاد قرارداد با شرکت نگاه شرقی سبز با وجود برنده شدن شرکت راش خانه، معاونت در جعل اسناد، استعمال سربرگ مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیات امنای دانشگاه آزاد، جعل عناوین علمی، استفاده غیرمجاز از اموال دولتی و پولشویی.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
Safa
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
2
سعي نكنيد با اين چرت و پرتا دوره هشت ساله احمدي نژاد رو از ذهن ها پاك كنيد.افشاي ليست بدهكارام بانكي توسط روح اله زم فرزند حجت الاسلام محمدعلي زم رو كه خونديد(البته شماها كه نياز به افشاگري نداريد،خودتون خبر از گند كاريهاتون داريد)امثال رحيمي،محصولي،مشايي،دانشگاه ايرانيان و....
داري مقابله به مثل ميكني؟
شيرازه اينو درج كن اگه راست ميگي
Safa
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
2
جرات درج حرف حق رو نداشتي شيرازه؟اينقدر حقير شديد كه به اين مطالب تكراري و غير واقعي روي آورديد.بيشتر مردم هم شناختنتون.از بدهكاران بانكيتون هم بنويسيد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
1
اینها همه بازی سیاسی است برای خدشه به شخصیت شخیص آقای هاشمی که مطمن باشید کارسازنیست
عمارنامه
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
0
با سلام و احترام؛
مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
http://www.ammarname.ir/node/63567
ما را از بروزرسانی خود آگاه
و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
موفق و پیروز باشید .
http://ammarname.ir -- info@ammarname.ir
یا علی
شیرازی
United States of America
دوشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
0
حرف حق تو دادگاه معلوم میشه. ولی معلومه که خیلی ها از حالا نگران افشای حقایق هستند. به این هموطنان عزیز و نگران توصیه می کنم که: اندکی صبر، سحر نزدیک است!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
0
فقط ایشان اقا زاده است .زشته شیرازه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
0
ایشون مثل پدر گرام که استوانه محسوب میشن، استوانه آقازاده ها هستن، گل سرسبد!