کد خبر: ۵۸۷۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۳

آداب و رسوم مردم لامرد در روز عید فطر

انگار همین دیروز بود که مردم با اجرای آیین‌های مختلف به استقبال ماه مبارک رمضان رفتند اما این ماه مبارک امروز تمام شد و مردم این روزها در گوشه و کنار شهر لامرد بنا بر آداب و رسوم خود، با ماه مهمانی خدا وداع می کنند.
به گزارش شیرازه به نقل از لامرود، انگار همین دیروز بود که مردم با اجرای آیین‌های مختلف به استقبال ماه مبارک رمضان رفتند اما این ماه مبارک امروز تمام شد و مردم این روزها در گوشه و کنار شهر لامرد بنا بر آداب و رسوم خود، با ماه مهمانی خدا وداع می کنند.

برگزاری نمازعید فطر همزمان با سراسر کشور در مصلی نماز جمعه لامرد برگزار می شود و حضور گسترده مردم در مراسمات عید فطر بسیار چشم گیر است.

بر این اساس در شهر لامرد، برپایی نماز عید سعید فطر در مصلای بزرگ الغدیر شهر لامرد شمیم پذیرش اعمال ماه مبارک رمضان را به جان روزه داران ماه ضیافت الهی می رساند و مردم سرشاد از گذران یک ماه روز داری به دیدار بزرگان خود به منظور  انجام در مناطق مختلف لامرد عید سعید فطر برنامه ریزی خاصی دارد که این برنامه ریزی بر اساس اعتقادات و سنت های مردم انجام می شود.

دید و بازدید عید از سنت های لامردی ها

بنا به این گزارش، در شهرستان لامرد نخس
تین اقدام پس از قرائت و ادای نماز عید فطر سرزدن به افراد مصیبت زده ( از عید فطر سال گذشته تا این عید) در محله ای محل زندگی است که پس از بازدید از این خانواده ها دید و بازدید از خانواده های بزرگان آغاز می شود.

 افراد داغ داری که مردم به خانه ها و منازل آن ها برای تبریک عید و  تسلی خاطر سر می زنند به احترام مهمانان در روز عید فطر لباس عزا را از تن بیرون و از مردم پذیرایی می کنند.

در بعضی از نقاط ، محلات و روستا ها مردم پس از اقامه نماز عید سعید فطر به خانواده سادات در محل زندگی خود سر می زنند و عید سعید فطر را به آنها تبریک می گویند.

 صلح و آشتی مهمترین سنت در عید فطر لامرد

یکی از مهمترین آداب و رسومات شهرستان لامرد آشتی دادن و برقراری صلح میان افراد است. در طی یک سال اگر فردی با فرد دیگری کدورت یا ناراحتی دارد در این روز به دیدار یک دیگر می روند و باری دیگر صلح می کنند و پیوند دوستی و برادری را برقرار می سازند.

فطریه یا سرروزه
در شهر لامرد به فطریه «سر روزه» مى‏‌گویند؛ سر روزه جو یا گندم یا خرما یا آرد و یا پول است که از قبل آماده کرده تا صبح عید فطر به فرد مستحقى بدهند.

پذیرایی های روز عید سعید فطر
در محلات و روستا های لامرد کماچ، مجبوس، کستر ، فرنی ، رنگینگ ، آجیل ، خرمای خشک ( کرنگ) ، گندم برشته ( دونگو) ، خِسک (خوردنی خشک شده گیاهی) اصلی‌ترین پذیرایی‌های روز عید فطر به شمار می‌آیند.

پوشیدن لباس تمیز و جدید
یکی از مهم ترین عید های مسلمانان عید سعید فطر است که بعد از گذشت یک ماه مسلمانان و شیعیان لباس معصیت را از خود دور می کنند.
مردم لامرد به همین منظور با خرید لباس های  نو و تمیز این فرهنگ را به خوبی حفظ کرده اند و با پوشیدن لباس های نو و آراستگی لباس معصیت را از خود دور می کنند.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
مریم کوهی
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۳
0
عالی بود