کد خبر: ۵۸۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۴ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
شباهت های غزوه خندق و نبرد غزه؛

از خندق سلمان فارسی در مدینه تا تونل های حماس در غزه

تاریخ این روزها روی دور تکرار است و برخی دولت‌های عرب هم‌چون کفار عرب در در زمان غزوه خندق، هم‌پیمان صهیونیست‌ها شده‌اند.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه؛ این روزها که غزه غرق در آتش و خون است، هم زمان شده با یکی از غزوات پیامبر اسلام(ص). در 17 شوال سال پنجم هجرت مصادف با 627 میلادی در مدینه، جنگی میان سپاه اسلام و سپاه یهودیان و کفار شکل گرفت. این جنگ که سومین صف‌آرایی مسلمانان مقابل کفار پس از غزوات بدر و احد بود، تا جایی اهمیت داشت که رسول‌الله(ص) در خصوص آن فرمودند: «تمام اسلام در مقابل تمام کفر قرار دارد». از این جنگ با نام جنگ احزاب نیز یاد شده است چرا که در آن، یهودیان قبیله بنی‌نضیر با قریش هم‌پیمان شدند تا مسلمانان را در جنگی سهمگین شکست دهند. آن‌ها پس از این هم‌پیمانی، با سپاهی حدود ده هزار نفر، مدینه را محاصره کردند. سپاه کفار و یهودیان سعی داشتند تا با تشدید محاصره، مقاومت مسلمانان را از میان بردارند.
اما در صف مقابل، زمانی که گزارش تحرک قریش و یهودیان به پیامبر اسلام رسید، حضرت شورای نظامی تشکیل داده و از حاضران خواست تا راه‌های نظامی خود برای مبارزه با سپاه دشمن را پیشنهاد دهند. سلمان فارسی یکی از اصحاب ایرانی پیامبر(ص) با بیان تجربه ایرانیان در حفر خندق در مقابله با دشمن، پیشنهاد کندن خندق بر گرد مدینه را داد. این پیشنهاد با استقبال پیامبر و سایر اعضای شورای نظامی مواجه شد. در نهایت، این تاکتیک نظامی سلمان فارسی با رهبری رسول گرامی اسلام(ص) به پیروزی مسلمانان بر یهودیان و کفار عرب قریش منجر شد.
داستان این روزهای غزه نیز بی‌شباهت به غزوه خندق نیست. می‌توان این شباهت‌ها را برای این دو ذکر کرد؛
- در سال پنجم هجری، مسلمانان مدینه توسط یهودیان و کفار عرب محاصره شدند. این بار هم غزه توسط صهیونیست‌ها و دولت عرب مصر که مورد حمایت عربستان است، محاصره شده.
- در آن سال، یهودیان و کفار عرب به نبرد مسلمانان آمدند، این روزها صهیونیست‌ها با همراهی و چراغ سبز دولت‌های عرب به غزه حمله کرده‌اند.
- در آن سال حفر خندق، تاکتیکی بود که منجر به شکست دشمن شد، این بار هم، تونل‌های زیرزمینی مقاومت اسلامی باعث شده است تا دشمن صهیونیست، دچار سختی‌های بسیار شود.
- در غزوه خندق، یک ایرانی تاکتیک نظامی حفر خندق را پیشنهاد داد و با استقبال رسول اسلام(ص) مواجه شد، این بار هم تنها ایران است که با تمام قوا از گروه‌های مقاومت اسلامی در فلسطین حمایت سیاسی، نظامی و مالی می‌کند و این را رسما و علنا بیان می‌دارد.

اگرچه پیامبر(ص) سال‌ها است که میان مسلمانان نیست اما میراث گران قدر او هم‌چنان هست. تاریخ این روزها روی دور تکرار است و برخی دولت‌های عرب هم‌چون کفار عرب در آن زمان، هم‌پیمان صهیونیست‌ها شده‌اند.
نظرات بینندگان