کد خبر: ۵۸۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان فارس:

آموزش‌های فنی‌و حرفه‌ای در مراکز دولتی رایگان است/ آماده‌ایم برای بنگاه‌های اقتصادی نیروی متخصص تربیت کنیم

سال گذشته 46 هزار نفر مهارت‌های مختلف فنی و حرفه‌ای را در کارگاه‌های موجود در سطح استان گذرانده‌اند.
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان فارس با بیان اینکه اکنون همه از بیکاری به‌عنوان اولین مشکل جامعه دم می‌زنند، گفت: حتی در زمانی که رکود اقتصادی است، کسانی که مهارتی داشته باشند به‌هیچ‌ عنوان بیکار نخواهد ماند.

مرتضی مبرایی در نشست خبری با تصریح اینکه داشتن مهارت جدا از داشتن تحصیلات آکادمیک است، ‌گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای آموزش‌های مهارتی ۳۷۵ حرفه را در 51 مرکز به شکل کاملاً رایگان به افراد آموزش می‌دهد و این یک فرصت استثنایی برای جوانانی است که به‌دنبال شغل هستند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه بخش خصوصی نیز در کنار فنی و حرفه‌ای در برگزاری دوره‌های آموزشی اهتمام دارد، خاطرنشان کرد: اکنون ۷۰ درصد رشته‌های آموزشی در بخش خصوصی، خدماتی است که رشته‌هایی مانند کامپیو‌تر، آرایش و پیرایش، خیاطی و صنایع دستی آموزش داده می‌شود و انتظار داریم که در بخش کشاورزی و فنی نیز وارد شوند.

مبرایی ضمن اظهار امیدواری نسبت به افزایش تعداد رشته‌های فنی و حرفه‌ای، گفت: طی یک‌سال گذشته ۱۱۰ هزار نفر با مراجعه به ۷۹۰ آموزشگاه فعال بخش خصوصی، در دوره‌های مختلف مهارت‌آموزش ثبت‌نام کرده و ۱۹ میلیون ساعت تعهد این بخش برای آموزش افراد انجام شده است.

وی با بیان اینکه تعداد مراکز فنی و حرفه‌ای در استان از ۲۳ مرکز در سال 86 به ۵۱ مرکز در حال حاضر افزایش یافته است، گفت: همزمان با افزایش کمی تعداد مراکز، شاهد توسعه کیفی به لحاظ تجهیزاتی و آموزشی نیز بوده‌ایم.

مبرایی با اشاره به آموزش رشته‌های جدید در مراکز فنی و حرفه‌ای فارس افزود: برخی رشته‌ها مانند رشته ابزار دقیق از رشته‌های جدید در مراکز فنی و حرفه‌ای فارس تا دو سال آینده فهرست ثبت نام آن تکمیل شده است.

مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان فارس تصریح کرد: سال گذشته 46 هزار نفر مهارت‌های مختلف فنی و حرفه‌ای را در کارگاه‌های موجود در سطح استان طی کرده‌اند.

مبرایی از طرحی به نام کریدور تجاری‌سازی خبر داد و گفت: اداره کل فنی و حرفه‌ای فارس با همکاری با شرکت‌های دانش بنیان با انعقاد تفاهم‌نامه‌های مشترک در تلاش است تا تولید علم به تولید ثروت در جامعه منجر شود.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای فارس با اشاره به برگزاری المپیاد بین‌المللی مهارت با حضور 64 کشور جهان افزود: این المپیاد هر دو سال یک‌بار در یکی از کشور‌ها و در سال جاری در کشور برزیل برگزار می‌شود و از استان فارس یک نفر از جهرم در رشته شبکه و دو نفر از مرودشت در رشته رباتیک در این مسابقات شرکت می‌کنند.

وی با یادآوری اینکه ششم مردادماه به نام روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نام‌گذاری شده است، گفت: برنامه‌های گرامی‌داشت هفته ملی مهارت و کارآفرینی به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان و ایام عید فطر با تاخیر در هفته جاری برگزار می‌شود.

مبرایی تصریح کرد: برپایی نمایشگاه دستاورد‌ها و گذر مهارت از جمله برنامه‌های این هفته است که در پارک آزادی برگزار می‌شود و ۲۷ غرفه در قالب ۵ غرفه دولتی و ۲۲ غرفه خصوصی در آن به ارائه دستاوردهای خود می‌پردازند.

وی با بیان اینکه در تعدادی از غرفه‌ها آموزش‌هایی را به‌شکل کپسولی و کوتاه مدت به متقاضیان ارائه و در پایان برای شرکت‌کنندگان گواهی صادر خواهیم کرد، گفت: در این نمایشگاه آموزش‌های کوتاه یک ساعته در ۴ حرفه روتوش عکس و فیلم، خرید لپ تاپ، نرم‌افزارهای موبایل و ساخت انیمیشن به متقاضیان آموزش داده می‌شود.

مبرایی خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه «شغل» با همکاری انجمن‌های کاریابی اداره کار، شهرک‌های صنعتی و سازمان صنعت و معدن از دیگر برنامه‌های این هفته است که درآن بنگاه‌های اقتصادی و جوانان جویای کار امکان برقراری ارتباط با یکدیگر را پیدا می‌کنند و افراد متناسب با نیاز بنگاه‌های اقتصادی شاغل می‌شوند که این نمایشگاه از ساعت 8تا 12روز چهارشنبه هفته جاری در مرکز تکنولوژی اطلاعات واقع در بلوار سردخانه برگزار می‌شود.

وی همچنین اعلام آمادگی کرد که سازمان فنی و حرفه ای استان فارس می تواند برای بنگاه های اقتصادی که نیاز به نیروی کار دارند، افراد متخصص تربیت کند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای فارس تصریح کرد: برگزاری سمینار تخصصی «از آنچه هستیم تا آنچه خواهیم شد» در روز پنج شنبه و پیاده‌روی خانوادگی در روز جمعه در بلوار چمران از دیگر برنامه‌های این هفته است.

وی با ابراز آمادگی برای اجرای آموزش‌های کوتاه مدت به‌شکل مستمر در نقاط مختلف از جمله ارگ کریمخانی و حافظیه و حرم مطهر شاهچراغ (ع)، گفت: برگزاری مسابقات ورزشی فوتسال کارکنان، برپایی همایش کارآفرینی برای ۳۰۰ نفر از مدیران و مربیان بخش خصوصی و سیمنار تخصصی برندسازی و بازاریابی و فروش ویژه اصناف با دعوت از ۳۰۰ نفر از اصناف و برپایی سمینار تخصصی ویژه مدیران صنایع از دیگر برنامه‌های هفته ملی مهارت در استان فارس خواهد بود.

نظرات بینندگان