کد خبر: ۵۸۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۳
امام جمعه شیراز:

دولت بامتخلفان حوزه تولید برخورد کند/همه امکانات برای تغییر نگرش جامعه به شغل بسیج شود

بازرسان باید ببینند برخوردی که ادارات با سرمایه‌گذار می‌کنند چگونه است.
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، نماینده ولی فقیه در استان فارس خواستار برخورد با مدیران و دستگاه‌هایی که نسبت به توسعه فرهنگ کار و سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات به جامعه تساهل و کارشکنی دارند شد و بر لزوم استقرار گروه‌های بازرسی در تمام اداره‌های مربوطه تاکید و اظهار کرد: بازرسان باید ببینند برخود ادارات با سرمایه‌گذار می‌کنند چگونه است و در صورت نیاز با فرد خاطی برخورد کند و این برخورد در سطح عمومی انعکاس یابد.

آیت الله اسدالله ایمانی در آیین گرامیداشت روز صنعت و معدن و تجلیل از برترین‌های استان فارس در حوزه تولید و صنعت، تقویت فضای امن برای تولید در عرصه صنعت و معدن و سرمایه‌گذاری در این حوزه را خواستار شد و گفت: دولت باید فضای امن را برای سرمایه گذار ایجاد کند و با خاطیان و متخلفان در این حوزه برخورد کند.

وی اضافه کرد: در اسلام دولت کشاورز، صنعتگر و تاجر نیست و حتی متولی اموری نظیر آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها هم نمی‌باشد بلکه دولت ناظر است و تامین امنیت از جمله امنیت سرمایه‌گذاری بر عهده دولت است.

سیاست‌گذاری‌های مقام معظم رهبری فرادولتی است

آیت‌الله ایمانی با اشاره به ابلاغ سیاستگذاری‌ها در حوزه اقتصادی و تعیین نقشه راه اقتصاد کشور از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: به همه سرمایه داران، سرمایه گذاران، انسان‌های فکور و اندیشمندی که دل در گروی این آب و خاک دارند این نکته را عرضه می‌دارم که مقام معظم رهبری در هر مسئله‌ای که ورود کرده‌اند تا آخر خط راه را ادامه داده و می‌دهند بدین معنا که مباحثی را که مطرح فرموده‌اند مباحثی فراجناحی و فرادولتی و مربوط به نظام و آینده کشور و مردم است.

نماینده مقام معظم رهبری در فارس ادامه داد: نوسانات و فراز و فرودهایی در کشوری که بر اساس انتخابات اداره می‌شود، رخ می‌دهد و حق هم چنین است که اتفاق بیفتد اما این فراز و فرود‌ها نمی‌تواند عاملی برای تعطیل یا کندشدن حرکت کشور باشد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه هیچ عاملی نمی‌تواند حرکت ملت ایران را در عرصه اقتصادی متوقف کند، گفت: همانگونه که حرکت ملت در عرصه علم و فناوری، هسته‌ای و پرتاب ماهواره دچار افت و خیز نشده و حرکت خود را دنبال می‌کند؛ در عرصه اقتصاد هم این حرکت دنبال می‌شود هرچند دشمنان خارجی مانع تراشی کنند یا دوستان ناآگاه در درون با آن همراهی داشته باشند.

آیت‌الله ایمانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه موانع سرمایه‌گذاری و تولید بار‌ها مطرح شده است، به طرح راهکارهای رفع این موانع پرداخت و تاکید کرد که این راهکار‌ها براساس سال‌ها تجربه و گفتگو با مسئولین و فعالان عرصه‌های مختلف صنعتی کسب شده است.

لزوم تغییر نگرش نسبت به سرمایه، ثروت و سرمایه‌دار در جامعه

رییس شورای فرهنگ عمومی استان فارس از فرهنگسازی به عنوان نخستین راهکار برای برخورد با موانع و چالش‌های فراروی سرمایه گذاری در جامعه یاد کرد و گفت: چارچوب فکری جامعه باید در این زمینه اصلاح شود و تغییر نگرش نسبت به سرمایه، ثروت و سرمایه‌دار در جامعه ایجاد شود.

آیت الله ایمانی افزود: مسائلی در آغاز پیروزی انقلاب از سوی آن‌هایی که به حرکت‌های سوسیالیستی دل بسته بودند در جامعه مطرح شد که رسوبات آن در جامعه هنوز وجود دارد و کم و بیش برخی اوقات از سوی گروه‌های مختلف مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: قرآن سرمایه را خیر می‌داند، ثروت را خیر می‌شناسد و طبیعتا جهاد با مال را در کنار جهاد با جان را به عنوان بر‌ترین ارزش مطرح می‌کند.

همه برای اعتمادسازی در فضای سرمایه‌گذاری تلاش عینی داشته باشند

آیت‌الله ایمانی ضمن تاکید بر ضرورت داشتن عزم ملی برای اعتمادسازی در فضای سرمایه‌گذاری، آن‌را از موارد لازم برای رفع موانع تولید دانست و گفت: ضرورت دارد بین همه دستگاه‌ها، مسئولان، مردم، ‌ نخبگان و رسانه‌ها اعم از مکتوب و مجازی هم‌افزایی وجود داشته باشد و همه برای اعتمادسازی تلاش و حرکتی جدی و عینی داشته باشند.

امام جمعه شیراز اظهار کرد: عزم ملی که در سخنان رهبر معظم انقلاب به آن فراوان اشاره شده است، باید بر این مبنا استوار باشد که سرمایه‌دار بر اساس اعتماد متقابل سرمایه را بیاورد و مسئولین و نخبگان از آن حمایت کنند و همکاری لازم را داشته باشند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس تغییر نگرش در معنای شغل و کار را از دیگر ملزومات رفع موانع سرمایه گذاری در کشور برشمرد و گفت: متاسفانه شغل را در شغل و داشتن مسئولیت اداری تعریف کرده‌ایم درحالی که کار آن است که توسط دست، فکر و بدن انجام شده و حاصل آن به تمام جامعه برگردد.

وی با بیان اینکه این نگرش از سال‌های قبل از انقلاب در جامعه شکل گرفته و بعد از پیروزی انقلاب هم اقدامی در راستای تغییر آن انجام نشد، گفت: امروز همه متخصصان و فارغ‌التحصیلان تقاضای پست اداری دارند که باید همه امکانات برای تغییر افکار و نگرش جامعه در این خصوص بسیج شود.

تاکید بر حاکم‌سازی کیفیت بر کمیت

آیت‌الله ایمانی با اشاره به ضرورت گفتمان حاکم‌سازی کیفیت بر کمیت به‌عنوان یک مسئله اساسی در رفع موانع کار و تولید، خاطرنشان کرد: مساله کیفیت کار و محصول کار باید به عنوان فرهنگ بر‌تر در جامعه معرفی شود.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس بر لزوم بازنگری در قوانین بیمه و کار و بررسی روح حاکم بر قوانین تاکید کرد و گفت: ممکن است برخی از کلامم سوء استفاده داشته باشند اما قانون کار در شرایطی در ابتدای امر کلید خورد که فضای جامعه متاثر از‌‌ همان فضایی بود که سرمایه را عیب می‌دانست و ثروت را عار معرفی می‌کرد و روح قانون بر اساس تقابل کارگر و کارفرما حاکم بود در حالی که باید روح قانون کار همکاری کارگر و کارفرما باشد.

وی تاکید کرد: نمایندگان مجلس باید در قوانین بیمه و کار بازنگری عمیق و دقیق مبتنی بر پژوهش انجام دهند.

آیت‌الله ایمانی شیوه کنونی محاسبه و پرداخت مزد در قبال ساعت کار را نادرست دانست و گفت: تطابق لازم بین کار و زمان باید رعایت شود، پرداخت پول در مقابل مقدار معینی کار بدون توجه به نتیجه کار درست نیست بنابراین وظیفه داریم فضای مزد برای کار با در نظر گرفتن زمان را ایجاد کرده و به نتیجه کار هم توجه داشته باشیم که این امر نیازمند اصلاح قانون است.

امام جمعه شیراز در ادامه قائل شدن تفاوت نرخ سود تسهیلات برای دو عرصه تولید و تجارت را خواستار شد و گفت: تولیدکننده‌ای که تسهیلات با سود ۳۲ درصد گرفته است چگونه می‌تواند قدرت رقابت در بازار داشته باشد؟

بانک‌ها در اعطای تسهیلات و نظارت بر آن سهل‌انگاری دارند

این مقام مسئول اظهار تاسف کرد که بانک‌های ما علاوه بر اعطای تسهیلات، در نظارت هم سهل‌انگاری دارند یا چراغ سبزهای غلط به بدهکار نشان می‌دهند درحالی که بانک‌ها باید بررسی کنند که تسهیلات در مسیر خود هزینه شده است یا نه؟

وی ثبات بازار ارز را از شاخص‌های مهم در حل مشکلات بخش تولید و رشد سرمایه‌گذاری دانست و خاطرنشان کرد: اگر دولت می‌خواهد اقتصاد شکوفا شود، باید نوسانات نرخ ارز را کنترل کند.

برخی در انتخابات همه ساختار‌ها را ویران می‌کنند

رییس شورای فرهنگ عمومی استان فارس بر پرهیز از سیاه نمایی نسبت به وضع استان و لزوم کنترل آن در ایام خاص مثل انتخابات تاکید و اظهار کرد: در ایام انتخابات افراد برای جمع‌آوری رای بیشتر همه ساختار‌ها را ویران می‌کنند و به‌گونه‌ای سخن می‌گویند که انگار هیچ اقدامی در فارس انجام نشده است و هر آنچه بدی است در استان ما وجود دارد.

آیت‌الله ایمانی در ادامه ارائه تصویر واقعی و صحیح از توانمندی‌ها، امکانات و نیازهای استان در عرصه صنعت و معدن به تفکیک شهرستان‌ها را از دیگر ملزومات جذب سرمایه گذاران دانست و تصریح کرد: از شش سال قبل به من گفتند که کتابچه راهنما و معرفی ظرفیت‌های استان و سرمایه‌گذاری برای هر بخش داریم را داریم که اولویت استان و شهرستان‌های مختلف چیست اما چنین چیزی تاکنون در اختیارم قرار نگرفته است.

امام جمعه شیراز در ادامه تلاش برای بهره‌وری در تولید بسیار با اهمیت برشمرد و خواستار ارائه راهکارهای عملیاتی از سوی دستگاه‌های مختلف برای ارتقای بهره‌وری براساس امکانات موجود شد و به عنوان نمونه به بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در عرصه کشاورزی، صد لیتر آب مصرف می‌شود تا دو کیلو هندوانه تولید شود اما در ‌‌نهایت به خاطر اینکه محصول تولیدی مشتری ندارد با تراکتور به زیر خاک می‌رود، در این شرایط آّب، خاک، وقت و کار را مصرف کرده‌ایم اما نتیجه لازم عاید جامعه نشده است که این وضعیت باید اصلاح شود.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: والله هرگاه از تعطیلی یک کارخانه به من خبر می‌دهند، افسرده می‌شوم و اثرات این افسردگی تا مدت‌ها در وجودم باقی می‌ماند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس برگزاری همایش‌های مختلف درخصوص تولید و رفع مشکلات این بخش را بسیار تاثیرگذار دانست و خطاب به صنعتگران و معدنکاران استان گفت: امید دارم که استان فارس در حوزه تولید در شرایط مطلوب‌تر از امروز قرار گیرد.

در این مراسم از ۶۷ واحد تولیدی نمونه، صنعتگر، معدنچی، پیشکسوت، همیار، استاد دانشگاه، خانواده شهدا، بانوان کارآفرین و دیگر فعالان حوزه صنعت و معدن استان قدردانی شد.

بنابراین گزارش دهم تیرماه هر سال روز صنعت و معدن نام گرفته است که بنا بر اعلام خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس به دلیل همزمانی آن روز با ماه مبارک رمضان، آیین گرامیداشت آن با یک ماه تاخیر برگزار شد.
نظرات بینندگان