کد خبر: ۵۹۰۲۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۸ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳
شیرازه رسانه‌های شیراز را معرفی می‌کند

از پرتیراژترین روزنامه خارج از پایتخت تا خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری- تحلیلی

شیرازه به مناسبت روز خبرنگار، اقدام به معرفی برخی رسانه‌‌های فعال شیراز از جمله روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری- تحلیلی کرده است.
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، 17 مرداد هر سال به مناسبت شهادت شهید صارمی خبرنگار ایرانی حاضر در افغانستان، روز خبرنگار نامیده می‌شود. برخلاف تصوری که خبرنگاری را یک حرفه کم‌خطر و بی‌دردسر می‌پندارند، این حرفه که رسالتش پیام‌رسانی واقعیت به جامعه در مسیر ارزش‌ها می‌باشد، یکی از دشوارترین مشاغل محسوب می‌شود که نه زمان می‌شناسد و نه مکان. شیرازه به این مناسبت و برای تقدیر از خبرنگاران و جامعه رسانه‌‌ای استان، ویژه‌نامه‌ای را منتشر می‌کند.

به همین مناسبت، شیرازه به معرفی برخی رسانه‌‌های فعال شیراز از جمله روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری- تحلیلی کرده است. قطعا معرفی همه آنها نیازمند زمان بیشتری است اما با توجه به کم بودن فرصت معرفی تمامی رسانه‌های فعال و زحمتکش میسر نشد.

روزنامه عصر مردم

روزنامه عصر مردم با مدیرمسئولی و صاحب امتیازی آقای محمد عسلی با نام عصر نخست در ۱۴ آذرماه ۱۳۷۴ با گستره استانی منتشر شد و پس از گذشت شش سال با گستره کشوری و با نام عصر مردم با تعداد صفحات بیشتر و به صورت رنگی تاکنون بدون وقفه انتشار یافته است. رویکرد این روزنامه بیشتر سیاسی، فرهنگی، اجتماعی است و مخاطبان ویژه خود را دارد. از زمان انتشار تاکنون روزنامه عصرمردم با نویسندگان، شعرا و ادبای نامی کشور ارتباط مستقیم داشته و نسبت به انتشار آثار آنان اقدام نموده است. از ویژگی‌های روزنامه عصرمردم مستقل بودن آن بدون گرایشات جناحی است و سعی کرده به عنوان یک روزنامه انتقادی با حفظ اصول ارزشی خود با انتقاد سازنده و شفاف عملکرد مسئولین را به نقد بکشد. از این رو خوانندگان بسیاری با این روزنامه در استان‌های جنوبی در ارتباطند.




روزنامه عصرمردم در حال حاضر از چاپخانه و لیتوگرافی مدرن و پیشرفته‌ای برخوردار است و در طول هر ماه تا ۲۷ ویژه‌نامه شهرستانی را ضمیمه روزنامه عصرمردم طراحی و چاپ می‌کند که در انعکاس اخبار، وقایع و تحلیل‌های شهرستانی مؤثر بوده است.

ضمناً نشریات اقماری مؤسسه فرهنگی- مطبوعاتی عصرمردم که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چاپ می‌شوند و مخاطبین بسیاری دارند به شرح زیر است.

-هفته‌نامه پرتیراژ عصر نی‌ریز؛ این هفته‌نامه فراجناحی و مستقل است که حتی در روستاهای نی‌ریز هم طرفداران و مخاطبین قابل توجهی دارد. این نشریه سابقه ۱۳ سال فعالیت مستمر و بی‌وقفه را داراست.

-هفته‌نامه بین‌المللی عصر اوز که به صورت ماهنامه منتشر می‌شود و در کشورهای امارات متحده عربی، کویت، قطر و منطقه لارستان توزیع می‌شود و ۱۴ سال سابقه فعالیت مستمر دارد.

-هفته‌نامه عصر مرودشت با سابقه ۸ سال که در شهرستان مرودشت، پاسارگاد، سعادت‌شهر و بخشی هم در شیراز توزیع می‌شود و در انعکاس اخبار مرودشت و وقایع آن معروف است.

-ماهنامه ادبی هنری هنگام که به جای ماهنامه قبلی عصر پنجشنبه با رویکردی جدید در ادبیات کشور و جهان خارج چاپ و در داخل و خارج از کشور توزیع می‌شود.

مدیرمسئول و صاحب امتیاز تمامی نشریات ذکر شده آقای محمد عسلی است که تاکنون بیش از ۳۵۰۰ یادداشت، سرمقاله و گزارش در روزنامه عصرمردم و سایر نشریات از جمله روزنامه کیهان بین سالهای ۶۵ تا ۷۴ به چاپ رسانده‌ است.

هم‌اکنون روزنامه عصرمردم با ۵۶ نفر کارمند رسمی به فعالیت فرهنگی- مطبوعاتی خود ادامه می‌دهد و همه ساله بزرگداشت هفته خبرنگار را با انعکاس مقالات و یادداشت‌هایی ارج می‌نهد.

روزنامه سبحان

روزنامه سبحان (روزنامه صبح ایران) یکی از قدیمی ترین روزنامه‌های محلی است که از خردادماه 1372 پا به عرصه مطبوعات فارس گذاشت و در ابتدا با دوره انتشار ماهانه و سپس هفته نامه در شهرستان لامرد آغاز به کار کرد و در سال 81 به دوره انتشار روزنامه جنوب کشور تغییر انتشار داد.




روزنامه سبحان به منظور فعاليت در عرصه فرهنگ ايران اسلامي و اعتلاي سطح بينش عقيدتي، سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي مردم ايران منتشر می‌گردد تا با تعاملي دو سويه فرايند حضور در عرصه فرهنگ، انديشه، سیاست و اجتماع را هرچه موثرتر دنبال نمايد.

این نشریه دارای ضمائم گوناگونی است که در قالب ویژه نامه با دوره انتشار ماهانه و هفته نامه در شهرستانهای استان فارس عرضه می‌شوند.

مرحوم محمدعلی حیاتی، بنیانگذار و مدیر مسئول پیشین روزنامه سبحان و از نمایندگان مجلس هفتم و هشتم بود. هم اکنون آقای سید ابوالحسن حقایقی به عنوان صاحب امتیاز و مدیر مسوول روزنامه نقش ایفا می کند.

این روزنامه با اتکاء به نوآوری‌های همه‌جانبه در طراحی و محتوا و توجه به مسائل جوانان، مشکلات محلات شهر، اوقات ‌فراغت، مسائل فرهنگی ،اعتقادی ، سیاسی ، اجتماعی و ... سعی در پیگیری تحولات استان و گام برداشتن در مسیر ارتقای سطح کیفی استان فارس و مردم فرهیخته این کهن سرزمین دارد و با بسط فعاليتهاي خود در سال 1387 از گستره توزیع روزنامه جنوب کشور به روزنامه صبح ایران مبدل گردید و انتشارش را در سراسر كشور آغاز کرد.

هموطنان عزیز می توانند از سایت روزنامه به منظور اطلاع از آخرين اخبار و اطلاعات روز و آگهی های تجاري، تبريك، تسليت، مناقصه، مزايده و ...بهره مند شوند.

ارتباط نزديك با هموطنان امري است كه ايجاد نمايندگي روزنامه سبحان در بعضی استانهاي كشور آن را تسهيل نمود و اکنون سرپرستی فعال در شهرستانهای استان فارس و سایر استان های کشور دارد.

روزنامه خبرجنوب

روزنامه «خبرجنوب» پرتيراژترين روزنامه خارج از پايتخت مي‌باشد كه با 36 سال سابقه همچنان ركورددار مطبوعات خارج از تهران است. اين روزنامه تاكنون بدون حتي يك شماره تأخير برروي كيوسك هاي مطبوعاتي جا گرفته است و به عنوان پرتيراژترين روزنامه خارج از پايتخت با وجود شمارگان بالا، تنها روزنامه بدون برگشتي كشور مي باشد.




حسين واحدي پور، صاحب امتياز، مديرمسئول و سردبير روزنامه «خبرجنوب» كه همواره شناخت ذائقه مخاطب و تمركز بر افكار عمومي را محور رويكرد مطبوعاتي خود قرار داده، در تمام اين سال ها توانسته است ضريب نفوذ رسانه اي اين روزنامه را در كشور به يك سطح ايده آل و حداكثري ارتقا دهد به گونه اي كه در سال هاي اخير، گستره توزيع اين روزنامه از مرزهاي جنوب كشور فراتر رفته و در ميان فارسي زبانان كشورهاي حاشيه خليج فارس جاي خود را به خوبي باز كرده است.

عدم وابستگي به احزاب و جناح هاي سياسي، حفظ استقلال و رويه فكري، تكيه بر اخبار توليدي و دستيابي به موفقيت هاي چشمگير در دوره هاي مختلف جشنواره ها و نمايشگاه هاي مطبوعات از وجوه مشخص روزنامه «خبرجنوب» به شمار مي رود.

روزنامه هاي «خبر بين الملل»، «خبر ورزشي»، «توريسم»، هفته نامه «سياحت و تجارت» و كتاب «نگاه پنجشنبه»، فصلنامه ادبي «نوشتا» و سالنامه خبر همگي با گستره توزيع بين المللي از ديگر وسايل ارتباط جمعي موسسه «خبر» مي باشند كه به دنبال چاپ روزنامه «خبرجنوب» پا گرفته اند.

روزنامه طلوع

مجوز نشریه طلوع ابتدا به صورت هفتگی در جلسه مورخه 27/ 9/ 84 هیات محترم نظارت بر مطبوعات کشور مورد موافقت قرار گرفت و در تاریخ 5/ 10/ 74 مجوز آن به شماره 5436/هــ/124 توسط اداره کل مطبوعات داخلی صادر و به صاحب امتیاز آن «محمد مهدی جعفری زاده» ابلاغ گردید. اولین شماره نشریه طلوع در تاریخ 18 /11/ 1374 منتشر شد. این نشریه از تاریخ 12/ 12 /81 از هفته نامه به روزنامه (دو شماره در هفته) تغییر وضعیت پیدا کرد . طلوع از سال 1382 با هدف توسعه اطلاع رساني از سطح شهرستان كازرون فراتر رفت و همزمان با تغيير مجوز از هفته نامه به روزنامه (دوشماره در هفته) با حفظ و تقويت دفتر كازرون، به راه اندازي دفتر خود در شيراز جهت پوشش دادن استانهای جنوبي اقدام كرد.




با دريافت مجوز جديد، استان خوزستان نيز به گستره سه استان ديگر اضافه شد. در مورخ 5/ 7/ 89 با موافقت هیات نظارت بر مطبوعات استان هرمزگان نیز به گستره توزیع این نشریه افزوده شد. به طوري كه در حال حاضر دفاتر روزنامه طلوع در نقاط مختلف 5 استان جنوبی ( فارس - خوزستان - بوشهر- هرمزگان و کهکیلویه و بویراحمد) با نمايندگي هاي قوي، بسيار فعالانه مشغول كارند. از ۲۴ اسفند ۱۳۸۵ تا کنون صفحه اول و آخر روزنامه طلوع به صورت تمام رنگی چاپ می شود. همچنین چند ویژه نامه برای نقاط مختلف جنوب کشور از جمله لامرد و مهر- نی ریز- داراب - استهبان - فسا- بهبهان - ایذه - دیلم و... انتشار داده است.

روزنامه نیم نگاه

روزنامه نیم نگاه در سال ۱۳۷۶ با مدیر مسئولی سیدمحمدحسین شفاعتیان و صاحب امتیازی موسسه پیشگامان نیم نگاه آغاز به کار کرد. این روزنامه اولین روزنامه جنوب کشور بود که ویژه نامه چهار صفحه ورزشی را در خود جای داد. همچنین روزنامه نیم نگاه اولین روزنامه ای بود که سیستم دستی و قدیمی روزنامه نگاری را کنار گذاشت و روش نوین صفحه ارایی با برنامه پیج میکر را اغاز کرد. برای این منظور چند نفر از کارکنان نیم نگاه به مدت دو ماه در روزنامه های تهران به صورت حرفه ای اموزش کامل دیدند. این روزنامه در طی این سالها نیروهای متخصص زیادی در زمینه های طراحی، صفحه ارایی، خبرنگاری و ... را به روزنامه ها و روابط عمومی ادارات دولتی تحویل داده است.




روزنامه با دیدگاه سیاسی اصولگرا و تمرکز روی مباحث استانی با تیراژ ده هزار نسخه مشغول فعالیت می‌باشد. این روزنامه شانزده صفحه می باشد که چهار صفحه رنگی در آن وجود دارد. شعار روزنامه «دانستن حق مردم است» می‌باشد و مدت پنج سال اقای مهدی اماده سردبیر روزنامه می باشند.

خبرگزاری ایکنا

نخستین و بزرگترین خبرگزاری تخصصی قرآن‌کریم در جهان اسلام با عنوان خبرگزاری قرآنی ایران که با عبارت اختصاری «IQNA» شناخته شده است، در بیستم آبان‌ماه 1382 مقارن با پانزدهم رمضان المبارک 1424 هـ.ق، با حضور رئیس جمهور وقت افتتاح گردید.

این خبرگزاری با تولید 7 خبر در روز به زبان فارسی کار خود را آغاز کرد و اینک پس از گذشت 10 سال از فعالیت خود به فضل الهی توانسته است با تولید روزانه حدود 850 خبر به 42 زبان زنده دنیا، از مرز یک میلیون و سیصد هزار خبر قرآنی گذر کند.




با توجه به تنوع زبانی و رسالت جهانی خبرگزاری ایکنا و فعالیت‌ گسترده این رسانه قرآنی در عرصه بین‌الملل، در اسفندماه سال 1391 نام این خبرگزاری با مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به «خبرگزاری بین المللی قرآن» تغییر یافت تا همچون خود قرآن حلقه اتصال تمام مسلمانان در سراسر گیتی باشد.

به منظور حضور مؤثرتر و جریان‌سازتر ایکنا در سراسر کشور و همچنین اقصی نقاط جهان، شعب استانی و خارجی این رسانه قرآنی طی سالیان مختلف افتتاح گردیده است. افتتاح شعب ایکنا در 29 استان کشور و همچنین 6 منطقه از جهان بخشی از توفیقات ایکنا تا به امروز است.

خبرگزاري ايكنا شعبه فارس نيز در دهه كرامت سال 1386 در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) افتتاح شد و اكنون پس از 7سال فعاليت از سال گذشته تاكنون رتبه نخست شعب استاني خبرگزاري ايكنا در كشور را به خود اختصاص داده است.

از آنجا كه خبرگزاري ايكنا، بخشي از معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي است، مسعود رستگار، رئيس جهاد دانشگاهي فارس، رياست خبرگزاري ايكنا شعبه فارس را بر عهده دارد.

از دي سال 1391 تاكنون نيز زهرا عسكري به عنوان خبرنگار و سردبير خبرگزاري شعبه فارس مشغول به فعاليت است. همچنین عباس امیری به مدت دو سال به عنوان عکاس در این خبرگزاری فعالیت می کند.

پایگاه خبری تحلیلی «حافظ»

پایگاه خبری تحلیلی "حافظ" حاصل اراده جمعی از جوانان انقلابی دغدغه مند و ولایی شیراز در جهت ایجاد یک جریان رسانه ای بود. جریان رسانه ای که تلاش دارد شفاف، ولایی و مطالبه گر باشد؛ جریانی که در چارچوب اصول، اخلاق و قانون تلاش کرده است به پیگیری منویات ولایت بپردازد و در این مسیر با هیچ کس جز آرمانها و منویات ولایت عهد اخوت نبسته است و به هیچ گروه و حزب سیاسی و غیر سیاسی وابسته نیست. رویکرد کلی "حافظ نیوز" رصد دقیق اخبار و تحولات شهر شیراز ، استان فارس ، مسائل ملی و بین المللی است و تلاش می کند با تحلیل های بصیرانه حول رویداد ها ، گامی هر چند کوچک در مسیر هدایت فکری جامعه بردارد.




همزمان با هفته دفاع مقدس و با نام و یاد شهدای سرافراز ، فعالیت «حافظ نیوز» آغاز شد و بر همین مبنا نیز مهمترین هدف این پایگاه خبری تحلیلی، تلاش جهت استمرار روح انقلابی در پرتو ولایت قرار گرفت.

حافظ نیوزی‌ها گرچه همگی نسل سومی اند، اما جنگ را پایان یافته نمی دانند و ایمان دارند که با تبعیت از ولایت و در چارچوب اصول و قانون‌ می توان به پیروزی و فوز عظیم دست یافت.

پایگاه خبری تحلیلی «نگاه فارس»

این سایت از اسفندماه سال 91 آغاز بکار کرد. پس از یک سال وقفه‌ای که به دلیل به‌روزرسانی فنی برایش به وجود آمده بود، اکنون با تیم جدید، فعالیت خود را آغاز کرده است. این رسانه مستقل سعی در ارائه مهم‌ترین اخبار فارس، کشور و بین‌الملل و همچنین دانشگاه‌ها با چاشنی تحلیل‌ دارد.




از جمله اهدافی که برای «نگاه فارس»؛ تعریف کرده‌ایم، ایجاد بستری برای رشد نیرو است. ما در این رسانه، از ظرفیت دانشجویان و نیروهای جوان بهره برده و سعی در آموزش و رشد این افراد برای فعالیت حرفه‌ای در عرصه رسانه داریم.

خبرگزاری نسیم آنلاین

نسیم آنلاین (International News Agency Of Short Message) از سال 1389 و با حضور جمعی از جوانان ارزشی شروع به فعالیت کرد.




اطلاع‌رسانی در کوتاه‌ترین و سریع‌ترین زمان ممکن به عنوان استراتژی اصلی «نسیم» تعریف شده است؛ انتقال مفهوم خبری در حداقل زمان ممکن برای خواندن و درک آن به عنوان مهم‌ترین قاعده در تنظیم خبر مورد ملاحظه قرار می گیرد. به عبارتی ساده‌تر، خبرنگار نسیم باید با استفاده از حداقل واژه‌ها و عبارات، مفهوم خبری را در ذهن مخاطب نهادینه کند.

خبرگزاری «نسیم»، چارچوب ارزشی- هنجاری خود را در دایره گفتمان ارزش‌های انقلاب اسلامی، تعریف و چارچوب قانونی خود را در دایره قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تنظیم می‌کند.

«نسیم»، حرکت در روند تکاملی انقلاب اسلامی، اشاعه فرهنگ اسلامی، بهره جستن از برخورد سالم اندیشه‌های متفاوت، عدم اشاعه و ترویج خصلت‌های تخریبی و ضد اسلامی، سرلوحه دانستن آزادی، کرامت، رشد و تکامل انسان بر مبنای تعاریف اسلامی را از وظایف خود می‌داند. «نسیم»،دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی که همان آرمان‌های امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب هستند را در صدر وظایف و تکالیف خود تعریف می‌کند. بر همین مبنا فارغ از نام، عنوان و سابقه اشخاص، نهادها و سازمان‌هایی که در رده‌های مختلف اجرایی جمهوری اسلامی مشغول به خدمت هستند، ملاک رفتار رسانه‌ای‌ خود را با ایشان بر مبنای دوری و نزدیکی‌ اشخاص و سازمان‌ها و نهادها با چارچوب هنجاری خود تنظیم می‌کند.

دفتر استانی فارس از دی ماه 91 آغاز به کار کرده است و با توجه به تهدیدات و فرصت‌های پیش‌رو، سیاست‌های خود در فارس را علاوه بر تبیین راهبردهای مذکور بر مبنای تولید اخبار با رویکرد مسأله محوری، تقویت قطب‌ها، بیان مشکلات و ایجاد راهکار، رفع محرومیت‌زدایی، معرفی قابلیت‌ها و استعدادهای استانی، اطلاع‌رسانی چالش‌ها و مسائل فرهنگی، حمایت از مطالبات به حق و ... قرار داده است و امیداور است در این راه با توجه به آرمان‌های مقدس چمهوری اسلامی و حضرت امام(ره) و منویات ولی امر مسلمین بتواند به عنوان گام کوچکی در این عرصه خطیر اطلاع رسانی بردارد.


خبرگزاری تسنیم
این خبرگزاری یک خبرگزاری با موضوع بیداری اسلامی است، علاوه بر راه‌اندازی دفاتر خبرگزاری تسنیم در همه استان‌های کشور، این خبرگزاری همزمان با افتتاح دفتر مرکزی در تهران در عید غدیر سال 91 به صورت همزمان در 12 کشور نیز کار خود را آغاز کرده است.


 خبرگزاری تسنیم قصد دارد در کنار سایر رسانه‌های انقلابی یک جبهه مستحکم در مقابل نظام سلطه و نظام رسانه‌ای دشمنان انقلاب و بیداری اسلامی به وجود بیاورد تا صدای نهضت اسلامی مسلمانان و همه آزادی‌خواهان را به گوش مردم جهان برساند.
دفتر نمایندگی تسنیم در استان فارس نیز با مدیریت دکتر رستم روانبخش در 29 بهمن سال 92 به صورت رسمی  در حرم مطهر شاهچراغ (ع) افتتاح شد.
 پایبندی به ارزش‌ها و ارائه الگوی رسانه‌ای از اهداف خبرگزاری تسنیم در استان فارس است و این خبرگزاری تلاش دارد تا با اطلاع‌رسانی سریع، دقیق و صحیح، اخبار دسته اول استان فارس را به مخاطبان عرضه کند.


خبرگزاری دانشجو
این خبرگزاری به عنوان خبرگزاری تخصصی دانشگاه ها در سطح استان های کشور در حال فعالیت است.


این خبرگزاری از سال 81 در استان فارس به صورت فعال کار خود را آغاز کرده است و به عنوان خبرگزاری جریان ساز جامعه دانشگاهی شناخته می شود.

اهداف خبرگزاری دانشجو در فارس انتشار اخبار و مواضع جامعه دانشگاهی فارس و همچنین تشکل های دانشجویی می باشد.

از دیگر اهداف این خبرگزاری بررسی مشکلات، موانع و پیگیری مطالبات رهبری از جامعه دانشگاهی استان می باشد.

این خبرگزاری متعلق به همه ی دانشجویان استان فارس است و همه ی دانشگاه های این استان برای آن ارزش خبری داشته و به عنوان جامعه هدف ما می باشند.

خبرگزاری ایرنا

نخستین دفتر آژانس خبری یا خبرگزاری پارس در استان فارس در سال 1347 خورشیدی در اداره اطلاعات و جهانگردی این استان در شیراز آغاز به کار کرد.
این اداره ابتدا در محل رادیو قدیم شیراز در خیابان حائری (فرح) قرار داشت و درسال 1349 به خیابان پوستچی (خیابان سید جمال الدین اسدی کنونی) منتقل شد و با انتقال اداره اطلاعات و جهانگردی به خیابان پوستچی، آژانس پارس هم در همین مکان جدید مستقر شد.

پس از این که سازمان مرکزی خبرگزاری پارس مستقر در تهران اعلام کرد که دفتر این آژانس یا خبرگزاری در استان فارس باید در مکانی مستقل ادامه فعالیت دهد، این دفتر به محلی اجاره ای در خیابان عفیف آباد انتقال یافت و از سال 49 تا 51 در این مکان مستقر بود.


پس از سال 51 دفتر آژانس پارس به مکان اجاره ای دیگری در خیابان زند ابتدای خیابان بیست متری سینمای سعدی (هفتم تیر کنونی) ساختمان نوروزی طبقه چهارم منتقل شد و تا اوایل آذرماه سال 70 در این واحد ساختمانی استقرار داشت.

در اواسط آذر سال 1371 این آژانس خبری که اینک نامش خبرگزاری جمهوری اسلامی شده بود به طبقه دوم یک واحد آپارتمانی اجاره ای در حوالی فلکه گاز شیراز نقل مکان کرد و تا سال 79 در این مکان مستقر بود.

تا ابتدای دهه 70 بسیاری از دفاتر سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در استان ها و شهرستان ها در مکان های استیجاری مستقر بودند اما با شروع این دهه این سازمان برآن شد که با تهیه زمین وضعیت این دفاتر را از استیجاری به ملکی تبدیل کند از این رو با خرید قطعه زمینی در بلوار نصر (جاده کفترک) شیراز مبادرت به احداث ساختمان ملکی کرد و در تیر سال 79 به مکان کنونی (بلوار نصر - جنب جهانگردی) انتقال یافت.

هنگامی که این خبرگزاری در واحد اخبار رادیو شیراز مستقر بود 50 نسخه بولتن در صفحاتی بین 30 تا 50 صفحه منتشر می کرد.

این بولتن ها را یک نفر موزع بین 11 روزنامه، چهار هفته نامه، هشت گاهنامه ، نمایندگی مطبوعات کشور و اداره ها توزیع می کرد.

این بولتن ها گاهی برای شهرستان هایی که مقتاضی دریافت این نشریه بودند با الصاق تمبر 10 ریالی به وسیله مرحوم عزیز خرم شکوه به اداره پست سپرده می شد.

پس از استقلال مکانی خبرگزاری پارس از اداره اطلاعات وجهانگردی، این خبرگزاری به تهیه بولتن که مشتمل بر اخبار و رویدادهای کشور و استان فارس بود تا اواسط سال 1359 ادامه داد .

بولتن هایی که برای ادارات دولتی ارسال می شد،رایگان بود و پولی از این ادارات دریافت نمی شد و پول مختصری از نشریات دریافت می شد.

روش دیگر خبررسانی خبرگزاری پارس در آن زمان که بعدها با نام خبرگزاری جمهوری اسلامی فعالیت کرد، ارسال خبر با دستگاه تلکس برای مشترکان بود که نحوه کار این دستگاه، توضیح داده شد.

تنها مشترک تلکس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس، روزنامه محلی خبر جنوب بود که درسال 1358 تاسیس شد و این روزنامه هم اکنون هم فعالیت دارد.

این روزنامه بابت دریافت خبرهایی که از تلکس خبرگزاری جمهوری اسلامی دریافت می کرد،حق اشتراک می پرداخت.
قطع هرچندگاه یکبار تلکس و نرسیدن بولتن به ادارات به دلیل مشغله کاری نیروی خدماتی از گلایه های این مشترک خبرگزاری جمهوری اسلامی در استان فارس بود.

در سال 1378 با پیوستن ایرنا به شبکه جهانی اینترنت، اشتراک تلکس برچیده شد و به این ترتیب انتشار خبرهای ایرنا فقط در این شبکه یعنی اینترنت میسر شد.

وابستگی روزنامه خبر جنوب به تلکس ایرنا قطع شد و این روزنامه همانند دیگر رسانه ها بدون اینکه پولی به ایرنا بپردازد از مطالب این خبرگزاری که بر روی اینترنت است به صورت کپی برداری استفاده می کند.

روش خبرگیری و تهیه خبر همانند دیگر رسانه ها در خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس استفاده از خبرنگاران رسمی و آزاد (رابط های خبری) است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس در حال حاضر مرکزیت منطقه هشتم خبری را دارد و اخبار ملی استانهای کهگیلویه و بویراحمد ،بوشهر و هرمزگان به همراه اخبار ملی این استان برای انتشار بر روی خروجی 18گانه ایرنا توسط دبیران و سردبیران تعیین خروجی می شود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس اینک با داشتن نیروهای توانمند خبری و با سوابق بالای 20سال و همچنین برخوردار از روزنامه ایران و دانشکده خبر ظرفیت مطلوبی را برای شناساندن هر چه بیشتر توانایی هایی استان فارس و همچنین اموزش رشته های مختلف خبری و عکاسی در استان پهناور فارس که به لحاظ ظرفیتهایش معروف به ایرانی کوچک است را روزانه با انعکاس و انتشار نزدیک به 40خبر، گزارش خبری، تصویری و برنامه تولیدی و میزگردی فعال و پویاست.

خبرگزاری دفاع مقدس

 متولیان حوزه دفاع مقدس کشور نیز اگاهانه و هوشمندانه برای اولین بار در مورخه 2/ 3/ 92 همزمان با سالروز ولادت حضرت علی (ع) و آزادسازی خرمشهر نخستین خبرگزاری دفاع مقدس با حضور سرلشکر بسیجی دکتر فیروزابادی، دکتر حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سابق، دکتر کارگر رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری افتتاح شد که با افتتاح این خبرگزاری تخصصی حوزه دفاع مقدس و خلاء اطلاع رسانی تخصصی این حوزه برطرف شد و خبر بسیار خوشایندی برای اهالی حوزه مقاومت و دفاع مقدس بود. با گذشت بیش از یک سال از این اتفاق مبارک در حال حاضر این خبرگزاری به نحوی جایگاه خود را در بین مخاطبین باز کرده و یکی از خبر گزاری های پر بیننده می باشد که در بخشها و حوزه های جهاد و شهادت، دفاعی، فرهنگ و مقاومت، اجتماعی، بین المللی، عکس و استانها فعالیت می کند و به همین منظورو احساس نیازی که در استان فارس نیز دیده می شود.



دفتر این خبرگزاری در استان فارس زیر نظر مدیریت روابط عمومی و تبلیغات اداره کل حفظ آثار راه اندازی شد و با بکارگیری خبرنگاران فعال حوزه دفاع مقدس در حال حاضر فعالیت می کند و روزانه در تلاش است  تا خبرها و اطلاعیه های حوزه دفاع مقدس استان را به  اطلاع تمامی علاقه مندان این حوزه برساند.

خبرگزاری مهر

خبرگزاری مهر در فارس کار خود را از حوالی سال 85 با سرپرستی هژیر فتحی شروع کرد. خبرگزاری مهر از ابتدای کار خود بنا را بر تولید محوری قرار دارد و سعی کرد که در طول این سالها نقص عمده ای که در کار خبری بود مبنی بر فقدان تولیدات گسترده خبری را جبران کند.



خبرگزاری مهر  سعی کرد که بنای کار خود را بر حوزه فرهنگ قرار دهد  و برای اخبار فرهنگی اهمیت بیشتری قائل شود.

فعالیت های موثر و تولیدات خبری خبرگزاری مهر در شیراز باعث شد که دبیری انتشار خبر استانهای منطقه جنوب نیز شامل استانهای خوزستان، هرمزگان، بوشهر، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری نیز به شیراز واگذار شود.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳
1
-هفته‌نامه پرتیراژ عصر نی‌ریز؛ این هفته‌نامه فراجناحی و مستقل است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
این هفته نامه به شدت سیاسی است و سردبیر ان از اصلاح طلبان کهنه کار است
گل بهار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳
0
متاسفانه برای استان فارس با این بزرگی همین چند تا روزنامه کم است سایت کم است باجه روزنامه فروشی کم است نیاز این شهر به اطلاع رسانی زیاد شود ملت نیاز دارند به خصوص جنوب شهر نیاز به همه چی دارد بازار یابی شود مثلا روزنامه گردشگری . روزنامه حرم .روزنامه زنان.روزنامه برای جوانو........