کد خبر: ۵۹۱۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۳

پرونده روغن پالم، قهر مردم با لبنیات و چند سوال از وزارت بهداشت

مردم حق دارند بدانند کدام کارخانه های لبنیات مرتکب این تخلف خطرناک که سلامت خود و فرزندانشان را به بازی گرفته است؟
گرچه خبر تلخ حادثه سقوط هواپیمای ایران۱۴۰ و بمب خبری سخنان رییس جمهور در جمع سفرا و روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی در خارج از کشور، کافی بود تا توجهات موقتاً از موضوع کاربرد غیرقانونی روغن پالم در لبنیات منحرف شود و صنایع لبنی هم چند روزی از زیر فشار شدید افکار عمومی خارج شوند، اما همه اینها باعث نشد که تغییر قابل توجهی در بحران کالاهای مرجوعی لبنیاتی ها و بی رغبتی مردم به خرید محصولات آنها صورت پذیرد.

به گزارش شیرازه به نقل از الف؛ وزارت بهداشت روز گذشته در اطلاعیه مشترکی با سازمان استاندارد،از برخورد با واحدهای متخلف و توقف تولید محصولات حاوی روغن پالم خبر داد و از مردم خواست تا با لبنیات آشتی کنند و البته به دلایل بهداشتی همچنان در خوردن لبنیات پرچرب، امساک نمایند.

آنچه البته در اطلاعیه وزارت بهداشت و اظهارنظرهای مسوولان آن هرگز نیامده و ظاهر امر هم نشان می دهد که نباید به آن امید بست، اطلاع رسانی درباره نام واحدهای متخلف و مدت زمان انجام این تخلف از سوی آنهاست.

مردم حق دارند بدانند کدام کارخانه های لبنیات مرتکب این تخلف خطرناک که سلامت خود و فرزندانشان را به بازی گرفته است، شده اند و همچنین بدانند که این تخلف از چه زمانی شروع شده است. به بیان دیگر میخواهیم بدانیم چه مدت روغن پالم را به جای چربی لبنیات خورده ایم، توقع زیادی است؟!

البته شاید بتوان به وزارت بهداشت حق داد که در این باره اطلاع رسانی نکند. به هر حال به دنبال این اطلاع رسانی، آقایان باید به افکار عمومی پاسخ دهند که چرا واکنش به این پدیده خطرناک تا این حد دیر انجام شده و نقش وزارت بهداشت به عنوان متولی صدور مجوز تولید به تک تک محصولات غذایی و کنترل های دوره ای آن و همچنین نظارت آن بر کیفیت خطوط تولید واحدهای تولیدکننده مواد غذایی، در این میان چیست؟

آیا مردم میتوانند صرف داشتن علامت استاندارد، پروانه بهره برداری و مجوز صادره از سوی وزارت بهداشت، به یک محصول غذایی در کشور اعتماد کنند. اگر اینگونه است، آیا لبنیات حاوی روغن پالم که به تعبیر وزیر بهداشت تا این اندازه برای سلامت شهروندان مضر است، فاقد مجوز تولید وزارت بهداشت بوده اند؟ می دانیم و می دانند که اینگونه نیست!

به هر حال مردم چاره ای ندارند جز آنکه به اطلاعیه وزارت بهداشت اعتماد کرده و با شیر و انواع لبنیات تولید داخل آشتی کنند. نام واحدهای متخلف هم بماند برای فردایی که «یوم تبلی السرایر» نامیده شده، اما چند سوال همچنان باقی می ماند:

۱- آیا کاربرد روغن پالم تنها در لبنیات برای سلامت شهروندان مضر است؟ تکلیف مردم با روغن های نباتی داخل که از روغن پالم در ترکیب آنها به وفور استفاده می شود، چیست؟ آیا باید باور کرد مصرف روغنی که حداقل ۵۰درصد چربی اشباه شده دارد (حد مجاز چربی اشباه شده در روغن های خوراکی ۵درصد است.) در ترکیب روغن های نباتی، خالی از اشکال و ضرر برای سلامت مردم است؟!

۲- آیا وجود تحریم های ظالمانه غرب علیه کشورمان، دلیل کافی برای افزایش حدود ده برابری واردات روغن پالم به کشور و کاربرد آن در انواع صنایع غذایی خواهد بود؟ آیا قریب ۷۴۰ هزار تن روغن پالم در سال بدون نظارت و تأیید وزارت بهداشت وارد کشور می شود؟ (سهم هر ایرانی حدود ۱۰ کیلو روغن پالم در سال)

۳- آیا وزارت بهداشت نظارتی بر مصرف بی رویه روغن پالم تصفیه نشده در واحدهای دامداری و مرغداری های کشور دارد؟ آیا مصرف روغن پالم، (آن هم از نوع کرنل که دارای ۸۰ درصد چربی اشباه شده است) در ترکیب علوفه گاوداری های گوشتی و شیرده و همچنین ترکیب دان مرغ های گوشتی اکثریت قریب به اتفاق واحدهای تولیدی کشور، می تواند خالی از اشکال و بی ضرر باشد؟

۴- آیا استفاده از روغن پالم در ترکیب محصولات صنایع شکلات سازی کشور مشمول هشدار وزیر محترم بهداشت نیست؟ می توان باور کرد که مصرف این نوع روغن در انواع شکلات، روغن های نباتی، خوراک دام و طیور و ... بی ضرر و تنها اشکال متوجه واحدهای تولید لبنیات است؟

تا زمانی که وزارت بهداشت تصمیم به اطلاع رسانی شفاف درباره این سوالات و تمام ابهاماتی که درباره پرونده روغن پالم وجود دارد، نگرفته و به حق مردم برای آگاهی از هویت کسانی که سلامت آنها را به بازی می گیرند، احترام نگذارد، این حق برای همه ما وجود دارد که به حسن نیت مسوولان آن در این فقره و سایر موضوعات مرتبط با سلامت مردم با دیده تردید نگاه کنیم.
نظرات بینندگان