کد خبر: ۵۹۲۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۳

سقوط 10 درصدی «کوکاکولا» و «مک‌دونالدز»؛ چه کسی می‌گوید تحریم کالاهای صهیونیستی تاثیری ندارد؟!

تحریم شرکت‌هایی که با رژیم صهیونیستی ارتباط دارند یک جنبش جهانی است که در کشورهای مختلف پیگیری می‌شود
تحریم شرکت‌های مختلف تولیدی یا خدماتی که به نحوی با رژیم صهیونیستی ارتباط دارن و بخشی از منافع مالی آن‌ها در خدمت جنایات اسرائیل قرار می‌گیرد، یک جنبش جهانی است که مدت‌هاست در کشورهای مختلف پیگیری می‌شود؛ تا جایی که بسیاری از شرکت‌های بزرگ و برندهای بین‌المللی هم نگران مواجه شدن با این تحریم هستند. 

به گزارش شیرازه به نقل از رجانیوز، شاید شما هم جزو کسانی باشید که فکر می‌کنید این اقدام نمی‌تواند تاثیر بالایی در نحوه فعالیت‌ شرکت‌های بزرگ جهانی داشته باشد. پس بد نیست نگاهی به آمار زیر بیندازید؛ آماری که نشان می‌دهد در مدت کمتر از بیست روز پس از آغاز تهاجم جدید صهیونیست‌ها علیه نوار غزه و بالا گرفتن موج ضداسرائیلی در جهان و میان مردم، دو شرکت معتبر و معروف جهانی که به همراهی اقتصادی با اسرائیل شهره هستد، با سقوط و افت شدید ارزش سهام و فروش در جهان روبرو شده‌اند. 

بر طبق آمار رسمی، دو شرکت تولید مواد غذایی «کوکا کولا» و «مک دونالدز» در طی همین مدت کوتاه با حدود ۱۰ درصد کاهش ارزش سهام و افت فروش روبرو شده‌اند؛ موضوعی که نشان از یک حمایت جهانی برای تحریم صهیونیست‌ها دارد. 

از سوی دیگر، فشار افکار عمومی باعث شده است تا مدیرعامل یکی از معروف‌ترین برندهای تجاری قهوه در جهان با نام «استارباکس»، صراحتا از عدم همکاری مجموعه تحت مسئولیت خود با اسرائیل سخن بگوید. هفته گذشته استارباکس با انتشار بیانیه‌ای به گمانه‌زنی‌ها در خصوص حمایت این کافی‌شاپ زنجیره‌ای از نیروهای اسرائیلی پاسخ داد. در این بیانه که به‌صورت پرسش و پاسخ تنظیم شده آمده است که استارباکس از هیچ‌گونه جنبش سیاسی حمایت نمی‌کند و نیز «هوارد شولتز»، مدیرعامل شرکت هیچ کمک مالی در اختیار ارتش و دولت اسرائیل قرار نداده و نمی‌دهد. 

در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم: «شایعهٔ حمایت مالی استارباکس و هوارد شولتز از ارتش و دولت اسرائیل مطلقا نادرست است. استارباکس یک شرکت عمومی است و به همین جهت هر ساله ملزم است شرح دقیقی از فعالیت‌های خود را در اختیار عموم قرار دهد.» 

در این بیانه استارباکس در مورد حضور خود در کشورهای خاورمیانه توضیح داده و تصریح کرده که تابه‌حال هیچ‌گونه کمک مالی برای اسرائیل نفرستاده است. 

طی هفته‌های اخیر و با بالا گرفتن حملهٔ نظامی ارتش اسرائیل به نوار غزه٬ موج تازه‌ای از کارزار تحریم و بایکوت شرکت‌هایی که تصور می‌شود کمک مالی در اختیار ارتش اسرائیل قرار می‌دهند٬ آغاز شده است. استارباکس در کنار شرکت‌های دیگری مانند کوکاکولا٬ نستله و مک‌دونالدز همواره به حمایت مالی از اسرائیل متهم شده است. به‌نظر می‌رسد شدت تحریم‌ها چنان بوده که استارباکس را به ارائهٔ توضیحات و انتشار چنین بیانهٔ تدافعی وا داشته است.

جنبش‌های تحریم محصولات و شرکت‌های اسرائیلی طی دهه‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته‌اند. 

استارباکس با بیش از ۱۰هزار شعبه بزرگ‌ترین کافی‌شاپ زنجیره‌ای دنیا محسوب می‌شود. با آن‌که در سال ۲۰۰۳ شعبهٔ استارباکس در اسرائیل تعطیل شد اما کافی‌شاپ‌های این کمپانی زنجیره‌ای در دیگر کشورهای خاورمیانه مانند مراکش٬ قطر٬ عربستان صعودی٬ لبنان٬ اردن و امارات متحده همچنان مشغول فعالیت‌اند. 

منظور از کالاهای صهیونیستی چیست؟ 

تعریف این کالا‌ها را باید از دو منظر نگاه کرد: 

۱- کالاهای تولید شده در خاک سرزمین‌های اشغالی که البته این کالا‌ها هیچگاه به صورت رسمی و از موادی قانونی وارد کشور نشده و نمی‌شوند؛ بلکه بیشتر به صورت قاچاق و از طریق برخی کشورهای هماسیه، مانند کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و در مقیاس محدود وارد ایران می‌گردند. 

علامت شناسایی این کالا‌ها (اگر به صورت مشخص منشأ آن‌ها معلوم نباشد) با بررسی بارکد مندرج بر روی کالا قابل تشخیص است. بارکدی که برای کالاهایی با منشأ اسرائیلی تعریف شده، با عدد ۷۲۹ شروع می‌شود که در سمت چپ زیر بارکد قرار دارد و به راحتی می‌توان با دیدن این کد، از منشأ تولید کالا مطلع گردید.(+)

۲- از منظر دیگر، کالا‌ها و خدمات صهیونیستی صرفاً آنهایی نیستند که در محدودهٔ جغرافیایی سرزمین‌های اشغالی تولید می‌شوند، بلکه کلیهٔ کالا‌ها و خدماتی هستند که توسط شرکت‌های وابسته به کارتل‌ها و سرمایه‌گذاران صهیونیستی، در قالب شرکت‌های بزرگ چند ملیتی و حتی ثبت شده در کشورهای ثالث تولید و توزیع شده و تمام یا بخشی از سود آن‌ها، در راستای منافع صهیونیسم جهانی و رژیم غاصب اسرائیل هزینه می‌گردد. 

به عنوان نمونه شرکت نستله (Nestle) یکی از شرکت‌های بزرگ چند ملیتی بوده که در کشور سوئیس ثبت گردیده است اما بخش اعظم سهام آن در خاورمیانه متعلق به سرمایه‌داران صهیونست بوده و دفتر مرکزی این شرکت نیز، مبالغ کلانی را به دولت نامشروع اسرائیل به صورت بلاعوض کمک نموده است، مانند کمک ۱۴٫۶ میلیون دلاری به صندوق غرامت هولوکاست در سال 2000

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
dr faze
United States of America
پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
0
dar IRAN,astane ghods toulid konandeye COCACOLA ast va VEZARAT BEHDASHT hame ro vadar be kharide ajnase hamiane ISRAEL.