کد خبر: ۵۹۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۳

ترفند حامیان فرجی‌دانا برای لغو استیضاح و اتفاق‌نظر نمایندگان

افراطیون به دنبال جدی شدن استیضاح وزیر علوم، روش‌های گوناگون را برای عملی نشدن این استیضاح پیش گرفته‌اند.
افراطیون به دنبال جدی شدن استیضاح وزیر علوم، روش‌های گوناگون را برای عملی نشدن این استیضاح در پیش گرفته‌اند.
به گزارش شیرازه به نقل از کیهان؛ رسانه‌های افراطیون به انضمام برخی چهره‌های سیاسی این طیف درصدند استیضاح فرجی‌دانا را که در یک سال گذشته به عنوان گماشته بی‌اختیار تندروهای مدعی اصلاحات عمل کرده، اقدامی سیاسی وصرفا مربوط به فراکسیون اصولگرایان یا برخی نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری جلوه دهند حال آن که تخلفات فرجی‌دانا در زمینه انتصاب برخی چهره‌های سیاست‌باز حامی فتنه و به حاشیه راندن رشد علمی دانشگاه می‌باشد. دقیقا به همین اعتبار شمار زیادی از اعضای فراکسیون رهروان مجلس نیز مانند فراکسیون اصولگرایان از استیضاح وزیر علوم حمایت کرده‌اند.

روش دیگر افراطیون برای ممانعت از استیضاح، تهدید یا تطمیع برخی نمایندگان است. این طیف پیش از این کوشیدند تحت عنوان فراکسیون صدای ملت یا اعتدال، در فراکسیون رهروان انشعاب ایجاد کرده فراکسیون وکیل‌الدوله‌ها را تشکیل دهند که موفق نشدند و این کار برای چندمین بار به تأخیر افتاد. طیف یاد شده در عین حال تأخیر یک ماهه استیضاح را فرصتی برای تهدیدیا تطمیع بیشتر ارزیابی کردند. آنها همچنین به شایعات درباره انصراف برخی نمایندگان دامن می‌زنند.روش‌ بعدی فتنه‌گران، ادعای بورسیه شدن غیرقانونی ۳هزار نفر در زمان دولت گذشته است. این ادعا البته خلاف واقع است اما حتی اگر صحت نیز داشت، نمی‌توانست تخلفات عدیده و زنجیره‌ای وزیر فعلی علوم را به محاق ببرد؛ ضمن اینکه برخی اعضای محوری جبهه اصلاحات در گذشته از انواع بورسیه‌های غیرقانونی بهره‌ برده‌اند و اکنون اتهام متوجه خود را با پیشدستی به دیگران نسبت می‌دهند.

در همین حال سخنگوی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت پیش‌بینی کرد به احتمال زیاد مجلس به استیضاح وزیر علوم رای خواهد داد.
صفر نعیمی‌زر در گفت‌وگو با خبر آنلاین درخصوص نظر فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت درباره استیضاح وزیر علوم، گفت: فراکسیون در زمان طرح بحث موضوع استیضاح معتقد بود که به وزیر مهلت یک ماهه داده شود، تا ایشان نظرات استیضاح‌کنندگان را جلب کند، اما ایشان از این فرصت استفاده نکرد و ایشان دهن‌کجی کرد و نظرات نمایندگان را ندیده گرفت.وی با بیان اینکه فرجی‌دانا باید نسبت به محورهای استیضاح پاسخگو باشد، افزود: به احتمال بالای ۹۰ درصد وزیر علوم از مجلس رای نمی‌گیرد. نعیمی در پاسخ به اینکه در این صورت ممکن است نمایندگان حامی دولت از این فراکسیون جدا شوند، خاطر نشان کرد: مشکلی ندارد. کسانی که دم از انتزاع فراکسیون می‌زنند می‌توانند از فراکسیون جدا بشوند. اعضای ما ۱۷۸ نفر هستند که پیش از این هم یکپارچه‌ رای دادند و کسانی که به صورت فوق‌العاده در برخی از نشست‌های فراکسیون شرکت می‌کنند، جزو لیست ما نیستند.

یک عضو دیگر فراکسیون رهروان ولایت مجلس با اشاره به استیضاح وزیر علوم گفت: امضاکنندگان استیضاح وزیر علوم از دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت هستند و مجلس روی موضوعات کلان کشور فراکسیونی و جناحی عمل نمی‌کند بلکه یکدست و یکپارچه است.
موسی غضنفر‌آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: استنباط ما این است که دولت به دلیل رودربایستی نمی‌تواند وزیر علوم را عزل کند و استیضاح وی، کمکی به دولت است لذا مجلس در این زمینه به دولت کمک می‌کند.وی گفت: متاسفانه برخی افراد و رسانه‌ها روش زشتی در برابر این موضوع در پیش گرفتند و به مجلس می‌گویند که شما چیزی از تخلفات ما نگویید تا ما هم تخلفات دیگران را نگوییم. این چه منطق غلطی است که در پیش گرفتند که تا می‌گوییم در وزارت علوم تخلف شده آنها هم می‌گویند، فلانی هم تخلف کرده است. تخلف از سوی هر کسی که صورت گرفته، باید گفته شود و آن فرد هم باید طبق قانون پاسخگو باشد.

وی گفت: یکی از دلایل بنده هم برای امضای طرح استیضاح وزیر علوم استفاده از فتنه‌گران در وزارت علوم است. «مقام معظم رهبری بارها و بارها پیرامون فتنه ۸۸ صحبت کردند اما می‌بینیم که افراد فتنه‌گر در وزارت علوم و دانشگاه‌ها گنجانده شده‌اند و جای سوال است که آیا اینها نمی‌فهمند فتنه چیست و یا می‌دانند و می‌فهمند اما عمدا به این افراد در وزارت علوم مسئولیت داده‌اند. فرصت‌های زیادی هم به وی داده شد اما فرجی‌دانا از این فرصت‌ها استفاده نکرد.قاسم جعفری یکی دیگر از نمایندگان اسیتضاح‌کننده نیز در مصاحبه با مهر گفت: تعداد زیادی از اعضای فراکسیون رهروان نیز با اقدامات فرجی‌دانا در وزارت علوم مخالف بوده و پیگیر جلسات استیضاح‌کنندگان با وزیر علوم بودند.نماینده مردم بجنورد با بیان اینکه بسیاری از امضاکنندگان طرح استیضاح از اعضای فراکسیون رهروان هستند گفت: محمدرضا باهنر، علی لاریجانی و محمدحسن ابوترابی‌فرد به عنوان رئیس و نایب رئیسان مجلس شورای اسلامی نیز دغدغه‌ها و انتقادات جدی نسبت به وزیر علوم دارند و جلسات و تعهدات وزیر علوم به استیضاح‌کنندگان را پیگیری می‌کردند.

وی ادامه داد: عده‌ای تلاش دارند فضای استیضاح‌ وزیر علوم را گروهی و جناحی نشان دهند، به عبارت دیگر وانمود کنند که تنها اعضای فراکسیون اصولگرایان به دنبال این استیضاح هستند در حالی که امضاکنندگان این استیضاح از دو فراکسیون بوده و این امر نشان می‌دهد استیضاح وزیر علوم فراگروهی و فراجناحی است.در همین حال یوسفیان‌ملا نماینده آمل در مصاحبه با سایت اصلاح‌طلب امید گفت: همان یک ماه وقتی که داده شد، برای حل موضوع استیضاح کافی بود که خیلی از این وقت استفاده خوبی نشد اما امیدواریم طی چند روز آینده باقیمانده تا استیضاح، مسئله حل شود.»وی افزود: «اعتقاد دارم مصاحبه‌های تند در این موضوع به ضرر وزیر علوم است. بسیاری این طرف و آن طرف مصاحبه می‌کنند و حرف‌هایی می‌زنند که جو را برهم می‌زند و روی تصمیم نمایندگان اثر می‌گذارد. به تبع آن نمایندگان موافق اگر هم می‌خواهند استیضاح پایان یابد، این مصاحبه‌ها نمی‌گذارد چنین اتفاقی بیفتد و این حرف‌ها کار را بدتر می‌کند. همین الان آقای پورنجاتی مصاحبه کرده‌اند و حرف‌های بسیار تندی به استیضاح‌کنندگان زده‌اند. ایشان نباید چنین کاری می‌کردند. استیضاح حق نمایندگان است. وقتی شما چنین مصاحبه‌هایی می‌کنید، بدین معناست که حق نمایندگان را به رسمیت نمی‌شناسید.

در همین حال یک خبر موثق حاکی از آن است که افراطیون در جلسات محفلی اعلام کرده‌اند باید با به هم زدن استیضاح قدم بعدی را برداشت و اعلام کرد که اکثریت مجلس (فراکسیون رهروان) از هم پاشیده و فراکسیون حامیان دولت اکثریت مجلس را گرفته است!
نظرات بینندگان