کد خبر: ۵۹۳۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۳
مدیرعامل سازمان حمل و نقل شهرداری شیراز:

قیمت یک ساعت پارک ماشین به اندازه پفک نیست!/ترافیک مدیریت واحد ندارد/ به‌هیچ‌وجه اجازه نمی دهیم در مرکز شهر زیرگذر بسازند

شهرداری امسال هزینه سنگینی را برای خرید اتوبوس اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اعلام کرد: کلانشهر شیراز در مقایسه با سایر کلانشهرها با توجه به مساحت، وسعت و جمعیت شهر از نظر داشتن تعداد فضای پارک خودرو دارای رتبه اول در سطح کشور است.

علی مصلی‌نژاد در نشست خبری با بیان اینکه مشهد دارای 15 هزار و تهران دارای 35 هزار واحد فضای پارک خودرو است، اظهار کرد: در شیراز درحالی یک‌ششم جمعیت تهران را دارد که 6 هزار و 900 فضای پارک این شهر در سال 90 اکنون به 18 هزار و 150 واحد فضای پارک افزایش پیدا کرده است و این آمار شامل کل پارکینگ‌های مسقف، روباز، دولتی و خصوصی است.

وی مشکل پارکینگ‌ در سطح شیراز را پراکندگی، توزیع و مکان‌یابی نامناسب دانست و افزود: با بهره‌برداری از پارکینگ‌های نشاط، خلدبرین، حضرتی، مرصاد، فخرآباد و غیره مشکل توزیع مناسب پارکینگ‌ها نیز حل می‌شود که این پارکینگ‌ها حداکثر تا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و درمجموع 4هزار و 286 واحد فضای پارک جدید احداث می‌شود که اگر هرکدام از پیمانکاران در سرعت یا کیفیت ساخت پارکینگ‌ها تعلل کنند، پس از اخطار به آن‌ها خود شهرداری ورود پیدا می‌کند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با یادآوری اینکه 6سال در اصلاح نرخ پارکینگ رکود داشتیم از پایین بودن نرخ پارکینگ اظهار تاسف کرد و گفت: هرچند دوسال است که نرخ پارکینگ اصلاح می‌شود اما هنوز قیمت یک ساعت پارک ماشین به اندازه یک پفک یا چیپس نیست! و واقعیت تلخی وجود دارد که اکنون روند وارد شدن و تولید خودرو از روند خارج شدن خوردوهای فرسوده بیشتر است و بسیاری از خانواده ها بیش از یک خودرو دارند که این نشان‌دهنده کم بودن هزینه استفاده از خودرو شخصی است.

مصلی‌نژاد با بیان اینکه ساخت پارکینگ‌های مکانیزه از سال گذشته شروع شده است از به بهره‌برداری رسیدن دو دستگاه پارکینگ مکانیزه در خیابان 9 دی با ظرفیت 96 واحد خبر داد و افزود: قصد داریم در ساختمان‌های شهرداری که در آن‌ها امکان ایجاد پارکینگ وجود دارد مانند معاونت فنی و عمرانی شهرداری نیز پارکینگ نصب کنیم که یک واحد پارکینگ پازلی در حوزه معاونت مالی و اداری شهرداری نصب شده و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی بر قرار دادن امکانات در پارکینگ‌ها به منظور خدمات‌رسانی بیشتر به مردم تاکید و اظهار کرد: پارکینگ‌ها را به سالن انتظار، سیستم تهویه مطبوع، آب‌سردکن، سرویس بهداشتی، سیستم اطفای حریق هوشمند و سیستم نظارت تصویری مجهز خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: امسال به صورت پایلوت در پارکینگ هدایت و طالقانی سیستم اطفای حریق هوشمند و سیستم نظارت تصویری نصب می‌کنیم که امنیت پارکینگ‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین قصد داریم در پارکینگ‌ها نمازخانه ایجاد کنیم که ابتدا در هدایت و سپس در طالقانی و سایر پارکینگ‌ها نمازخانه هم ساخته می‌شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: نصب تابلوهایی برای اطلاع‌رسانی شهروندان از ظرفیت پارکینگ‌ها در خیابان‌های قبل از محل پارکینگ‌، می‌تواند از حجم ترافیک شهر بکاهد.

مصلی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود ساخت، تجهیز و تکمیل ۱۸ پل هوایی را از جمله برنامه‌های در دست اقدام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری عنوان و اظهار کرد: از این تعداد دو پل در بلوار مدرس رو‌به‌روی بنیاد شهید و شهرک آرین شیراز مجهز به آسانسور برای تسهیل رفت‌و‌آمد جانبازان ساخته می‌شود.

وی از ساخت و نصب ۸ پل عابر پیاده مکانیزه با معماری جدید در سطح شیراز خبر داد و گفت: این ۸ پل در مراکز شلوغ شهر مانند ۳ دستگاه در بلوار شریعتی، یک دستگاه در خیابان زند روبه‌روی دانشکده مهندسی، تجهیز پل عابر پیاده دروازه کازرون به پله برقی و ۳ دستگاه نیز در بلوار زند و بلوار رحمت نصب می‌شود.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز ضمن تصریح اینکه به دلیل هزینه زیاد پله‌برقی مجبور بودیم با مشارکت سرمایه‌گذاران از طریق تبلیغات و تهاتر پروژه‌ها را انجام دهیم، گفت: ساخت و نصب ۸ پل عابر پیاده مکانیزه در یک پروسه یک ساله انجام می‌شود و هرکدام یک و نیم میلیارد تومان هزینه داشته است.

مصلی‌نژاد خاطرنشان کرد: ۴ پل عابر پیاده رمپی جدید نیز ساخته می‌شود که مدت زمان ساخت آن کمتر از یک سال است و هر کدام ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد.

وی از ساخت ۳ دستگاه پل عابر پیاده با معماری سنتی در کمربندی کوی میلاد، مقابل شهرک بهاران و مقابل شهرک احمدآباد خبر داد و تصریح کرد: این پل‌ها رمپی و با معماری سنتی هستند و تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: پل عابر پیاده مکانیزه شهیدان شیخی که نخستین پل کابلی است و مناقصه آن انجام شده در اواخر مردادماه کار آن شروع و طی ۷ تا ۸ ماه آینده ساخته می‌شود.

مصلی‌نژاد افزود: ۱۰ دستگاه پل عابر پیاده هم زیباسازی، مسقف، نور‌پردازی و به گونه‌ای کف‌پوش می‌شوند که مانع سرخوردن ‌شوند.

وی در عین حال تاکید کرد که اعتقادی به توسعه پل‌عابرپیاده ندارم زیرا بحث روز دنیا، احداث زیرگذر عابرپیاده است چون برای زیرگذرها می‌توان اماکن تجاری هم درنظر گرفت.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز از ایجاد زیرگذرهای عابرپیاده در 20 نقطه از سطح شهر خبر داد و گفت: مزایای استفاده از زیرگذر به دلیل زیباسازی شهر و راحت بودن استفاده از فضای زیر و همچنین ایجاد اماکن تجاری در زیرگذر‌ها بیشتر است و در اماکنی ایجاد می‌شود که امنیت و همچنین توجیه تجاری دارد مانند جلو دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز، چهارراه‌مشیر، چهارراه سینما سعدی، مهدی آباد بلوار رحمت و سایر مکان‌ها که لیست آن به منظور اقدامات بعدی به حوزه شهرسازی شهرداری ارجاع شده است.

این مقام مسئول بر استفاده از ظرفیت زیر پل‌ها و پله‌های برقی تاکید و تصریح کرد: از فضای زیرپله‌ها می‌توان برای ایجاد غرفه استفاده کرد که امنیت پل‌ها در ساعت خلوت را نیز افزایش می‌دهد.

مصلی‌نژاد با اشاره به نصب تابلوهای راهنمای مسیر در سطح شهر خاطرنشان کرد: ۷۰۰ نقطه در شهر نیازمند نصب تابلوهای راهنمای مسیر است که قراردادی منعقد شده مبنی بر اینکه تا پایان سال جاری در هیچ نقطه‌ای از شهر، فقدان تابلو راهنمای مسیر نداشته باشیم و مردم به راحتی آدرس‌ها را پیدا کنند؛ گرچه خیلی تلاش شده اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی با بیان اینکه در کنارگذرهای رودخانه خشک نیز تابلوهای راهنمای استاندارد روی پایه‌های صلیبی بزرگ نصب می‌شود که کل مسیر رودخانه را پوشش می‌دهد، گفت: هرسال بودجه‌ای برای تسهیلات ترافیکی در نظر گرفته می‌شود که در سال جاری شهرداری بیش از دو میلیارد تومان برای تعویض و یا نصب تابلوهای راهنمای مسیر اختصاص داده است.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه در سال گذشته مسیرهای استاندارد دوچرخه‌سواری ایجاد شد از راه‌اندازی آژانس‌های دوچرخه‌سواری خبر داد و افزود: در سال جاری اولویت سازمان حمل و نقل و ترافیک بر ایجاد مسیرهای استاندارد دوچرخه‌سواری در هسته مرکزی و محورهای ترافیکی و اصلی شهر است از جمله در خیابان زند و در همه مناطق هم بر اساس اولویت‌ها، مسیر‌هایی برای دوچرخه‌سواری در نظر گرفته شده است.

مصلی‌نژاد یکی از مهم‌ترین اقدامات در رفع مشکلات ترافیک را آموزش دانست و افزود: یکی از روش‌های آموزش عملی در بحث ترافیک برای کودکان استفاده از پارک‌های آموزش ترافیک است که شبیه به محیط واقعی خیابان‌ها طراحی و ساخته‌ شده باشد.

وی توسعه پارک‌های ترافیک را از دیگر اقدامات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز عنوان و اعلام آمادگی کرد که در هرکدام از سازمان‌ها از جمله آموزش و پرورش که فضایی برای احداث پارک ترافیک داشته باشند، آن فضا را به چراغ‌های راهنما و علائم راهنمایی تجهیز می‌کنیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اکنون در شهر شیراز دو پارک ایرانی و مروارید برای آموزش ترافیک ویژه کودکان ساخته ‌شده است که با هماهنگی‌های صورت گرفته با آموزش‌ و پرورش این استان، دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی از آن استفاده می‌کنند و آموزش‌های لازم را فرامی‌گیرند.

وی از ایجاد پارک ترافیک بر روی سقف پارکینگ طبقاتی خلدبرین خبر داد و گفت: این پارک با هدف آموزش و آشنایی بچه‌ها با تابلوها و علائم رانندگی احداث شده که در آن از ماشین‌های برقی شارژی استفاده شده است.

مصلی‌نژاد با اعلام اینکه آموزش در پارک‌های ترافیکی به هزار دانش‌آموز در سال رسیده است، خاطرنشان کرد: به دنبال رایزنی با دانشگاه علوم پزشکی برای آموزش بهداشتی به خانواده‌ها نیز هستیم.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: شهر شیراز ازنظر وجود خطوط ویژه اتوبوس با کمبود روبه‌رو است و علیرغم اینکه تامین و خرید اتوبوس وظیفه دولت است اما شهرداری امسال هزینه سنگینی را برای خرید اتوبوس اختصاص داده است.

مدیرعامل سازمان حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری شیراز افزود: بار‌ها اعلام کرده‌ایم که اجرای طرح ترافیک یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای شهر شیراز بوده و اگر اجرا نشود، وضعیت نابه سامان ترافیکی موجب اعتراض همه می‌شود اما بحث ترافیک یک مدیریت ندارد و سازمان ترافیک پیشنهاد دهنده و یکی از مجریان طرح ترافیک است.

مصلی‌نژاد تصریح کرد: پیشنهاد شهرداری برای اجرای طرح ترافیک مشخص است و اگر کمبود و مشکلاتی در این خصوص وجود دارد سایر دستگاه‌ها اعلام کنند؛ توسعه حمل و نقل عمومی نسخه حل مشکل ترافیکی خیابان‌های شلوغ است اما اگر فضای عبور اتوبوس فراهم نباشد، افزایش تعداد اتوبوس نیز فایده‌ای نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: به‌هیچ‌وجه اجازه نخواهیم داد که در مرکز شهر زیرگذر و روگذر احداث شود و باید در مرکز شهر وسایل حمل و نقل عمومی، پیاده‌رو‌ها و محورهای دوچرخه‌سواری توسعه یابد زیرا هسته شهر جای تردد خودروهای شخصی نیست.

مصلی‌نژاد همچنین با اشاره به ظرفیت رودخانه خشک پیشنهاد داد: احداث خط مونوریل بر روی سطح رودخانه خشک به عنوان مکمل سایر وسایل حمل و نقل عمومی به حل مشکل ترافیک کمک می‌کند. همچنین امکان استفاده مسافران از جاذبه‌های شهری را فراهم می‌کند و می‌تواند در جذب گردشگر مؤثر واقع شود.

وی با بیان اینکه ایستگاه‌های مونوریل هم پل‌های احداث شده بر روی رودخانه خواهد بود، گفت: سازه‌های مونوریل در برابر زلزله مقاوم است و همچنین می‌تواند فضای مناسبی برای تبلیغات ایجاد کند.

مصلی‌نژاد همچنین عنوان کرد: با توجه به اینکه شیراز قطب درمانی کشور محسوب می‌شود و مسافران متعددی هرروز وارد شهر می‌شوند نیاز است که علوم پزشکی شیراز برای درنظر گرفتن امکانات حداقلی از جمله اسکان همراهان بیمار همکاری کند تا از تجمع این مسافران در مرکز شهر و استقرار آن‌ها در بلوار‌ها جلوگیری شود.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز میزان بودجه اجرایی این سازمان را 22 میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: شیراز در حال گذر از نقطه عطف عمرانی است و پروژه‌های زیادی در سطح شهر در حال اجراست که مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است اما باید برای جبران عقب‌ماندگی‌ها این پروژه‌ها اجرا شوند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
صادق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳
0
ما اگر طرح ترافيك نخواهيم به كي بايد بگيم