کد خبر: ۵۹۳۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۳
رئیس تولیت حرم سیدعلاالدین حسین(ع) در زنگ حساب شیرازه:

گرین کارت ندارم/ دنبال این نبوده‌ام ابوالمشاغل باشم

اکنون هم در خدمت آیت‌الله ایمانی هستم و هر امری که بفرمایند به عنوان خادم جامعه روحانیت در خدمت بوده و هستم.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه،«هشتمین زنگ حساب شیرازه» در سال 93 که هفته گذشته برای حجت الاسلام سید محی الدین طاهری دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز و تولیت حرم مطهر سید علاالدین حسین(ع) به صدا در آمده بود، حالا با پاسخ‌های او به سوالات شما مخاطبان محترم مواجه شده تا این قسمت از زنگ حساب هم رو به اتمام باشد. آن چه در ادامه می‌آید، پاسخ‌های «حجت الاسلام طاهری» است؛

1- برای آبادانی و ایجاد چهره خوب و زیبا در اطراف حرم چه کاری انجام می‌دهید؟

اصل و همه زیبایی‌ها از خاندان مطهر اهل‌بیت(ع) و خود حرم این بزرگواران است و مدیون آنان هستیم؛ اگر کاری هم انجام می‌دهیم به طفیل وجود پربرکتشان است و وظیفه ما مهیا کردن زمینه حضور زائران است. از زمانی که خداوند توفیق خدمتگزاری حرم مطهر را عنایت کرده است، به دنبال اجرای طرح توسعه 57 هکتاری حرمین شریفین بوده‌ام که این طرح در شورای عالی شهرسازی کشور به تصویب رسیده است؛ با مشورت اساتید دانشگاه، کارشناسان حرم و اداره اوقاف طرح توسعه حرم سیدعلاءالدین حسین(ع) نیز در قالب طرح 57 هکتاری دیده شده که وسعت حرم را از 3 هکتار به 5 هکتار افزایش می‌دهد و حرم دارای چهار صحن خواهد شد؛ صحن جنوبی که به طرف میدان آستانه است و 40 متر از این میدان جزو حرم می‌شود. حدود 70 متر از خیابان روزبهان هم در محدوده صحن شرقی قرار می‌گیرد. قسمتی از صحن شمالی حرم نیز تملک شده و اگر بودجه در اختیار حرم قرار گیرد قسمت باقی‌مانده نیز تملیک می‌شود. در غرب حرم هم یک صحن از حرم سیدعلاءالدین حسین(ع) و یک صحن از حرم شاهچراغ(ع) که صحن دیگری این دو را به هم متصل می‌کند برای تجمعات بیش از 100 هزار نفری مراسم‌های گوناگون در نظر گرفته شده است.

در اواخر سال 92، دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین غبارروبی حرم مطهر سیدعلاءالدین حسین(ع) حضور یافت و موافقت کرد که بودجه‌ای برای طرح توسعه 57 هکتاری حرمین شرفین اختصاص داده شود که از دولت نیز انتظار داریم برای اجرای سریع‌تر طرح توسعه، اعتباراتی را تخصیص دهد.

بر اساس آمار کارشناسان اداره اوقاف و امور خیریه اقدامات عمرانی داخلی حرم مطهر حدود 60 درصد طرح‌ها انجام شده است و متوسط فعالیت‌های عمرانی یک سال و نیم اخیر 50 درصد بیشتر از سال‌های قبل بوده است.

۲- با وجود این همه موقوفات و نذورات حرم سید علاء الدین حسین(ع) از جمله کوی خلبانان معالی آباد، چرا حتی یک پارکینگ مناسب در اطراف حرم وجود ندارد؟

موقوفه کوی خلبانان مربوط به حاجیه خانم وزیری بوده است که چند سال قبل پذیره قسمتی از کوی خلبانان را وقف حرم کرده است. تعداد 30 واحد آپارتمان از این موقوفه را از طریق مزایده عمومی به فروش رساندیم که مبلغ به دست آمده صرف توسعه حرم شد از جمله سالن امام رضا(ع) تکمیل و سالن موسی بن جعفر(ع) نیز در حال تکمیل است؛ همچنین تعدادی از منازل اطراف حرم و قسمتی از خیابان روزبهان با پول حاصل از فروش آپارتمان‌ها، خریداری شده است. 6 واحد آپارتمانی دیگر در کوی خلبانان است که از آقای محمدی، نماینده ولی فقیه در اداراه اوقاف کشور مجوز فروش آن‌ها را گرفته‌ایم و به دنبال کارهای اداری هستیم که با توجه به اینکه حساب‌های حرم‌ها به صورت سامانه متمرکز کشوری اداره می‌شود روند کارهای اداری طولانی است.

همانگونه که برای تامین پارکینگ حرم‌های مطهر حضرت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) شهرداری اقدام کرده است؛ وظیفه ایجاد پارکینگ برای حرم‌های مطهر در شیراز نیز بر عهده شهرداری است نه خود حرم‌ها اما چون شهرداری را جزو خادمین حرم می‌دانیم کمک به آن را وظیفه خودمان می‌دانیم بنابراین در طرح توسعه حرم در قسمت شرقی حرم، پارکینگ در نظر گرفته شده است اما درحال حاضر امکانات ساخت آن را نداریم و منتظر بودجه هستیم. پارکینگی هم در خیابان روزبهان وجود دارد و درحالی که قسمتی از زمین آن متعلق به حرم است اما تمام درآمد آن به حساب شهرداری واریز می‌شود.

3- از نظر شما به عنوان کار‌شناس دینی آیا درست است خدام حرم سیدعلاءالدین حسین(ع) از نذورات این حرم مطهر حقوق دریافت کرده اما در ادارات اوقاف کار کنند؟ آیا این مساله مشکل شرعی ندارد؟ اگر دارد آیا شما تاکنون تلاش کرده‌اید از خدمات این خدام در خود حرم مطابق نذورات مردم استفاده کنید؟

تمام فعالیت‌های حرم‌های مطهری که زیر نظر مستقیم مقام معظم رهبری اداره نمی‌شود، تحت نظارت اداره اوقاف است که این اداره به امورات مختلف حرم‌ها رسیدگی می‌کند به همین دلیل از گذشته تا کنون نیروهایی از حرم‌ها در اداره اوقاف برای انجام امور مربوط به حرم فعالیت می‌کنند که قسمتی اعظمی از کارهای اوقاف نیز مربوط به حرم سید علاءالدین حسین(ع) می باشد و در عین حال که فعالیت نیروهای حرم در اداره اوقاف مربوط به خود حرم است اما شخصا موافق با این کار نیستم و بهتر است که از نیروهای غیرحرم در اداره اوقاف استفاده شود؛ به هر حال در این خصوص با آقای محمدی، نماینده ولی فقیه در اداره اوقاف کشور صحبت کردیم و وی دستور دادند که تا پایان سال جاری تمام نیروهای حرم به حرم برگردند که شبهه شرعی هم نداشته باشد و تا کنون تعداد زیادی برگشته‌اند.

۴- چرا به عنوان دبیر اجرایی جامعه روحانیت در انتخابات سال ۹۰ مجلس نهم شورای اسلامی از فردی حمایت کردید که بعد از ورود به مجلس ده‌ها پست و مقام برای خودش و اطرافیان گرفته و چند ده میلیون حقوق دریافت می‌کند؟

فارغ از اینکه چه صحبت‌هایی راجع به چه نماینده‌ای وجود دارد؛ اولا میزان، حال فعلی افراد است و هیچ‌یک از مجموعه‌ای که ویژگی‌های کاندیداهای مجلس را بررسی می‌کردند در مقام عصمت نبودند و علم غیب هم نداشتند که آینده افراد را پیش‌بینی کنند. در انقلاب اسلامی هم افرادی بودند که در فراز و نشیب‌ها مسیرشان را عوض کردند. به هر حال جمعی که ویژگی کسانی که خودشان را در معرض انتخاب قرار داده بودند با توجه به ملاک‌های مختلفی که برای اصولگرایان در نظر گرفته شده بود به جمع‌بندی رسیدند البته نه به این معنا که سایر کاندیداها مشکل‌دار بودند. در حال حاضر نیز اگر تخلفاتی درخصوص نمایندگان مطرح است باید این تخلفات در مجموعه‌های قضایی ثابت شود و آن‌ها نظر دهند، من در مسند قضاوت نیستم و به «بر اساس گفته‌ها و شنیده‌ها» اعتقادی ندارم بلکه باید اگر تخلفی وجود دارد مدارک به دستگاه قضا ارائه و در آنجا پیگیری و اثبات شود.

مهم‌ترین اصل، اصل دست‌پاکی است که ان‌شاءالله همه نمایندگان مجلس دارند اما باید توجه کنند که دشمنان اسلام برای نیروهای کشور ما طراحی و توطئه می‌کنند. همیشه به نمایندگان توصیه کرده‌ام که به این دستور شارع مقدس که می‌فرماید « از موضع تهمت بپرهیزید» و یکی از اصول اخلاقی است، توجه کنند. نماینده مجلس اگر می‌خواهد سلامت خود را حفظ کند هرجا که بویی از تهمت رانت‌خواری، دست داشتن با افراد مسأله‌دار، پارتی‌بازی و امثالهم وجود دارد، نباید نزدیک شود. اگر می‌بیند یکی از نزدیکان به وسیله او پست و مقام می‌گیرد نباید انجام دهد چراکه باعث بی‌اعتمادی مردم می‌شود. نمایندگان کاری نکنند برای کسانی که به آن‌ها اعتماد کردند، شک و شبهه ایجاد شود.

۵- شما به عنوان ریس هیئت امنای آستان مقدس سیدعلاءالدین حسین(ع) چرا با شهرداران برخورد نمی‌کنید؟

به طور کلی به عنوان رئیس هیئت امنای آستان مقدس سیدعلاءالدین حسین(ع) و دبیر اجرایی جامعه روحانیت و هم به عنوان یک طلبه وظیفه خودم می‌دانم اسناد و مدارکی که از تخلف مسئولین به دستم می‌رسد و دغدغه مردم و علما نسبت به محاسن و معایب نیروها در همه مجموعه‌ها به ویژه نیروی انتظامی و شهرداری که بیشترین ارتباط با مردم را دارند به مسئولین بالادست و مربوطه منتقل کنم، چنانچه تا کنون این کار را انجام داده‌ام و محاسن و معایبی که نسبت به برخی شهرداران مناطق مختلف مطرح شده است را با آقای پاک‌فطرت، شهردار شیراز در میان گذاشته‌ام. تکلیف خودم می‌دانم نکات ضعف و قوتی که وجود دارد را به مدیران مربوطه انتقال دهم تا از نیروهایی که با محاسن زیاد تلاش می‌کنند قدردانی و به نیروهای متخلف که باعث زیرسوال رفتن مجموعه می‌شوند، برخورد شود.

۶- به نظر شما آیا روزی خواهد رسید که حرم مطهر آستانه گردش مالی را شفاف سازی کند؟

به جز حرم مطهر حضرت امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، حضرت احمدبن موسی(ع)، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مسجد جمکران که زیر نظر مستقیم مقام معظم رهبری اداره می‌شوند سایر بقاع متبرکه زیر نظر اداره اوقاف و امور خیریه کشور فعالیت می‌کنند. شفاف‌سازی درخصوص گردش مالی حرم وجود دارد زیرا تمام اسنداد و مدارک مالی حرم‌ها باید از چند کانال در اداره اوقاف رد شود؛ تمام مبالغی که دریافت و پرداخت می‌شود به ریال ثبت می‌شود؛ تمام وجوهات و نذورات دریافتی که از طرق مختلف به حرم اهدا می‌شود در حساب متمرکزی در سامانه اداره اوقاف واریز می‌شود و اجازه برداشت مستقیم از آن را نداریم و اگر تقاضایی وجود داشته باشد، باید اسناد و مدارک را آماده کنیم که در چند کانال در اداره اوقاف بررسی شود و سپس به اداره تحقیق اوقاف می‌رود که اگر کوچکترین مشکلی باشد، سند را برمی‌گردانند. در سال گذشته آنقدر شفافیت وجود داشت که هیچ‌کدام از اسناد حرم سید علاءالدین حسین(ع) برگشت نخورد.

7- در کتابخانه و موزه حرم مطهر نسخ خطی ارزشمند و اشیاء عتیقه فوق العاده جالبی وجود دارد اما متاسفانه به دلیل ضعف مدیریت و سوءتدبیر استفاده شایسته‌ای نشده است. آیا شما تصمیمی برای ساماندهی این بخش‌ها دارید؟

کتابخانه حرم مطهر در ابتدا متعلق به جهاد دانشگاهی شیراز بوده است که در سال‌های قبل توسط اداره اوقاف و امور خیریه خریداری شده است. در کتابخانه حرم، نسخ خطی، مجموعه‌های چاپ سنگی، عقدنامه‌ها، قراردادها و اسنادی هست که از نظر امنیتی در سطح بالایی در حرم نگهداری می‌شود. خود ما مشکلات را می‌دانیم و اگرچه با تمام توان برای حفظ و نگهداری آثار تلاش می‌کنیم اما با این مبالغ جزیی امکان نگهداری کتاب‌ها در سطح مطلوب وجود ندارد و به دنبال جذب بودجه دولتی برای اختصاص به کتابخانه و موزه حرم هستیم که مبلغ بسیار اندکی یعنی چیزی حدود 200 میلیون تومان برای امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مجموعه در نظر گرفته شده و امیدواریم برای سامان دادن آن قدم‌هایی برداشته شود.

8- برای نماز عیدفطر به آستانه رفتیم اما متاسفانه هیچ چیزی برای نماز تدارک ندیده بودند و مجبور شدیم چادر خودمان را روی زمین پهن کنیم و نماز بخوانیم آیا با این درآمد حرم نمی‌شود برزنتی تهیه کرد و در این گونه موارد که جمعیت زیاد حضور دارند پهن و استفاده شود؟

ابتدا از همه عزیزانی که برای آن‌ها امکانات بیشتری نداشتیم عذرخواهی می‌کنم و از قبل هم پیش‌بینی نمی‌کردیم که حضور جمعیت اینقدر زیاد باشد چراکه برداشت جمعیتی ما به اندازه سال گذشته بود ولی امسال حضور مردم خیلی بیشتر شده بود. اینگونه هم که بگویند هیچ تدارکی دیده نشده بود به دور از انصاف است زیرا ما از تمام امکانات خود استفاده کردیم.

علاقه‌مندیم که برخی دوستان به جای ما بنشینند و امورات حرم را با این مبالغ اندک اداره کنند. تاکنون ریالی از بودجه‌های دولتی به ما نداده‌اند. بارها با مسئولین استانی صحبت کرده‌ایم که طرح توسعه 57 هکتاری حرم‌ها مشترک است و بودجه برای حرم سید علاءالدین حسین(ع) هم درنظر گرفته شود.

تاکنون هر اقدامی در حرم صورت گرفته است از مبالغ جزیی نذوراتی است که جمع‌آوری شده است. در یک سال گذشته مدیون و مقروض شدیم اما نگذاشتیم کارهای عمرانی حرم عقب بیفتد و فعالیت‌های عمرانی بین 40 تا 50 درصد رشد داشته است.

9- تحرکات دشمنان اسلام زیاد شده است و انفجار کانون رهپویان وصال از خاطر مردم ما پاک نمی‌شود؛ متاسفانه حرم آستانه درمورد تدابیر امنیتی ضعیف است، باید همیشه نیروهای آموزش دیده و خوش برخورد و مودب ورودی بازرسی داشته باشند، آیا برنامه ای برای ارتقاء امنیت دارید؟

امنیت فقط به این نیست که جلو درب ورودی بازرسی کنند و به دنبال این نیستیم که حالت دستپاچگی و وحشت در زائرین ایجاد شود بلکه در زمان‌های مختلف براساس مصلحت، بازرسی و سایر اقدامات را انجام می‌دهیم. کل قسمت‌های حرم و حتی نقطه‌های کور به صورت 24ساعته تحت کنترل و نظارت است. همچنین با برخی مسئولین امنیتی در رابطه با افزایش و ارتقاء امنیت حرم مطهر رایزنی کرده‌ایم.

10- چند بار دیدم برخی از مسئولین حتی آنان که مقام‌های بالایی هم ندارند تا کنار در ورودی ضریح مطهر با ماشین می‌آیند! آیا این بی‌احترامی به حرم مطهر نیست و شما عکس العملی نشان نمی‌دهید؟

قبلا حتی در نزدیکی‌های درب اصلی حرم ماشین می‌آمده اما از اواخر سال گذشته ورود هرنوع وسایل نقلیه به جز وسیله نقلیه مربوط به جابه‌جایی بار در حرم حتی اگر مربوط به مسئولین رده بالای نظام باشد را ممنوع کرده‌ایم و اگر اتفاق افتد با آن برخورد می‌کنیم. حتی آقای لاریجانی، رئیس مجلس هم که در اواخر سال گذشته برای غبارروبی از حرم حضور یافت، زمینه را به گونه‌ای فراهم کردیم که وسیله نقلیه وارد حرم نشود.

11- چرا شما از دفتر امام جمعه جدا شدید و چرا برنمی گردید؟

بنده اکنون عضو جامعه روحانیت هستم و باید مسائل را پیگیری کنم. علاوه بر آن خادمی مجموعه حرم نیز بر عهده من گذاشته شده است. در خدمت آیت‌الله ایمانی هم که بودم کارهای زیادی برای انجام دادن وجود داشت بدین ترتیب در تنگنای زیادی بودم و علاقمند بودم که در قسمتی که مسئولیت دارم بیشتر فعالیت کنم بنابراین وقت بیشتری را به امورات حرم اختصاص دادم ضمن اینکه به دنبال این نبوده‌ام که ابوالمشاغل باشم.

12- آیا موضوع داشتن گرین کارت شما صحت دارد؟ لطفا توضیح دهید.

خیر دروغ است. از بعد از انقلاب تاکنون در کشور خودمان هم به جز کارت ملی و شناسنامه چیز دیگری ندارم حتی کارت مجموعه‌هایی که در آن فعالیت می‌کنم را هم ندارم چه برسد به گرین کارت.

13- لطفا حکم خود را در خصوص اینکه دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز هستید را در اختیار رسانه‌ها قرار دهید. این حکم یا انتخاب توسط چه کسی صورت گرفته است؟

در جامعه روحانیت شیراز چیزی به عنوان حکم و رئیس و مرئوسی نداریم. براساس مرام‌نامه‌ای که قبل از انقلاب به امضای آیت‌الله محلاتی و علمای وقت رسیده است، همه اعضای جامعه روحانیت در یک سطح هستند و چیزی به نام رئیس نداریم ولی شخصی به عنوان دبیر جامعه روحانیت انتخاب می‌شود که اکنون آقای حاج شید محمدرضا حدائق این مسئولیت را در جامعه روحانیت شیراز برعهده دارند و آقای سید علی اصغر دستغیب نیز به عنوان قائم مقام جامعه روحانیت انتخاب شده‌اند.

قبلا معمولا جلسات جامعه در منازل اعضاء برگزار می‌شد و اکنون با پیگیری‌های آیت‌الله ایمانی مکان ثابتی در مسجد شهدا برای جلسات در نظر گرفته شده است. در اولین جلسه اعضای جامعه روحانیت که در خدمت آیت‌الله دستغیب بودیم و همه اعضا هم حضور داشتند، علما بحث و بررسی کردند و بنده را به عنوان سخنگو و دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز انتخاب کردند که مسئولیت انتقال و بیان نظرات جامعه روحانیت و پیگیری امور را عهده‌دارشدم و این انتخاب جزو مصوبات جلسه هست که صورتجلسه هم موجود است اما چیزی به عنوان حکم در جامعه روحانیت شیراز وجود ندارد.

14- آیا حرم آستانه بسیج دارد؟ آیا با نیروی انتظامی هماهنگی دارید؟ پس چرا زائرین امنیت ندارند؟ چرا باید نگران وسیله نقلیه و وسایل خود باشند؟ چرا امانتداری برای حرم ایجاد نمی‌شود؟ چرا به فکر آسایش زائرین نیستید، بخصوص در شب‌های شلوغ برای خوابیدن و استراحت آنان؟

حرم مطهر پایگاه مقاومت بسیج دارد و یکی از پایگاه‌های فعال است. با نیروی انتظامی نیز ارتباط قوی و تنگاتنگی داریم؛ روز عید فطر سردار گودرزی، فرمانده نیروی انتظامی در حرم حضور یافت و با هم جلسه‌ای داشتیم. در داخل حرم امنیت را بالا برده‌ایم و با تسلطی که مجموعه امنیتی به حرم داشته‌اند، تعداد افراد معدودی که کیف‌قاپی می‌کردند هم با همکاری نیروی انتظامی و پرسنل حراست اوقاف دستگیر شدند که ضمن تقدیر از نیروی انتظامی اما انتظار ما بیش از این است؛ ما هم دغدغه‌های زائرین را داریم و بیش از آنان ناراحت هستیم و شرمنده‌ایم اما چه کنیم که مشکلات بسیاری وجود دارد.

بزرگترین خیانتی که به حرم‌های مطهر سیدعلاءالدین حسین(ع) و حضرت احمدبن موسی(ع) شد احداث مجموعه بین‌الحرمین بود. زمانی در خانه‌های بین این دو حرم علمای عصر زندگی می‌کردند اما اکنون افراد متدین جرأت نمی‌کنند در این محلات زندگی کنند. در گذشته امنیت این منطقه بسیار بیشتر بود چون خانه‌های آن تبدیل به دخمه نشده بود، اکنون این خانه‌ها در اختیار مهاجرین و افراد فاسد قرار گرفته و پر از تخلف‌های اجتماعی، اخلاقی و غیره است. هرچه حرم مطهر احمدبن موسی(ع) بیشتر گسترش می‌یابد، مشکلات به طرف حرم سیدعلاءالدین سرریز می‌شود که امیدوارم مسئولین دست در دست هم معضل و مشکلات را حل کنند و جلو این مسائل را بگیرند ما هم تمام امکاناتمان را به کار می‌گیریم.

درخصوص مکان استراحت زائران هم زائرسرا نداریم و در این زمینه پیگیری کرده‌ایم که از اداره اوقاف کشور اجازه گرفته شده که با اعلام آمادگی بانی در قطعه زمینی زائرسرا ایجاد کنیم چون حرم محل خوابیدن نیست و عبادتگاه و زیارتگاه است و نمی‌توانیم اجازه بیتوته در حرم را بدهیم. خود حرم هم نمی‌تواند زائرسرا بسازد زیرا مبالغ کمک‌ها و نذورات کلان نیست و در فشار و تنگناهای بسیاری هستیم که درواقع با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌ایم.

15- لطفا برنامه‌های حرم برای قسمت خواهران را توضیح دهید؟ آیا حرم سایت دارد؟ چگونه می‌توان خادم حرم شد؟

حرم سایت دارد. خواهران و برادران برای خادم افتخاری شدن می‌توانند به امور خدام حرم مراجعه کنند که افراد زیادی در نوبت هستند و به تدریج مشغول به فعالیت می‌شوند. همه برنامه‌های حرم از جمله مشاوره، فعالیت‌های فرهنگی، کلاس‌های آموزشی، اردوها و سایر فعالیت‌ها هم برای برادران و هم برای خواهران اجرا می‌شود.

16- آیا حرم موقوفه دارد؟ افراد چگونه می‌توانند اموالشان را وقف حرم کنند؟

برخلاف آنچه گفته می‌شود، حرم موقوفاتی ندارد. افراد می‌توانند به دفتر هیئت امنا یا مدیریت حرم مراجعه و به هر شکلی که می‌خواهند اموال خود را وقف حرم کنند.

17- شما به عنوان یک روحانی که در عرصه سیاست هستید، آیا از دلیل تخریب‌های غیرمنصفانه برخی چهره‌ها علیه یکی از نمایندگان فارس اطلاع دارید؟

به شخصه با هرنوع تخریبی مخالف هستم و تخریب کردن توسط هرکسی انجام شود، کار غلط و زشتی است. اما باید بر اساس واقعیات و حقیقت و نه بر اساس بافته‌ها و با حفظ آبروی شخص روشنگری شود. اگر نقاط ضعف و تخلفی وجود دارد باید مدارک و اسناد به مجموعه قضایی استان تحویل داده شود که در چند سال اخیر هم فعال عمل کرده است.

18- آیا آمارهای موجود درخصوص وضعیت رو به پسرفت خانواده‌ها در کشور و استان فارس صحیح است یا غلط؟ اگر صحیح است بفرمائید تاکنون چه اقدامی انجام داده‌اید؟

متاسفانه این آمارها وجود دارد و علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری، پسرفت فرهنگی در جامعه زیاد بوده است. ما قدرت اجرایی نداریم که بگوییم فلان کار شود اما به عنوان یک طلبه و عضو جامعه روحانیت، وظیفه ما روشنگری، تذکر، انتقال و بیان مسائل در جلسات، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها است و همچنین راهکارها و پیشنهادات را به مسئولین مربوطه ارائه می‌دهیم و از آنان در راستای حل مشکلات فرهنگی حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.

کار فرهنگی، طولانی مدت است و به همین دلیل غالب افراد آن را تعطیل کرده‌اند. امام خمینی(ره) در سال 1342 آرام آرام نیروهایی را تربیت کردند که همان نیروها توانستند نیروهای دیگری را تربیت کنند و در چند ماه حکومتی که به عنوان دژبان منطقه بود را ساقط کردند. در حال حاضر نیز همه مسئولین باید برای انجام کارهای فرهنگی با دلسوزی دست‌به دست هم دهیم، اختلافات کنار گذاشته شود، به دنبال انگ زدن به هم نباشیم و فرمایشات مقام معظم رهبری، چراغ راه و الگوی ما باشد.

گرچه ظاهر جامعه پسرفت داشته اما نباید فقط بدی‌ها را دید و نباید اینگونه باشد که فقط طنازی و عشوه‌گری تعدادی افراد که یا مشکل‌دار هستند و یا تحت تاثیر ماهواره قرار گرفته و گول خورده و یا با نظام اسلامی عناد دارند را ببینیم. در مراسم‌های مختلف جمعیت عظیمی از زنان چادری و محجبه حضور پیدا می‌کنند. همچنین حضور جوانان در نماز جمعه‌ها، مناسبت‌ها، اعیاد و عزاداری‌ها بسیار پرشور شده است. حلقه‌های صالحین و پایگاه‌های بسیج فعال‌تر شده‌اند که این حضور و فعالیت‌ها خوب است و باید بیشتر شود.

19- حضور یک نفر به عنوان مسئول نهاد رهبری استان در دفتر امام جمعه محترم ضروری است؟ چرا فکری نمی‌شود؟

باید این سوال را از خدمت آیت‌الله ایمانی بپرسید. هر مجموعه‌ای اگر مسئولی داشته باشد، توان بیشتری خواهد داشت. اکنون هم در خدمت آیت‌الله ایمانی هستم و هر امری که بفرمایند به عنوان خادم جامعه روحانیت در خدمت بوده و هستم. آیت‌الله ایمانی بر همه امور تسلط دارند و وجود ایشان توفیقی است که نصیب استان شده است و هرچه نظر ایشان باشد، باید عمل شود.

همواره در خدمت نظام بوده‌ام و از خدا خواسته‌ام برای پیشبرد اهداف رهبری و اصل مترقی ولایت فقیه خدمت کنم. متاسفانه افراد بیماری در جامعه وجود دارد اما در بین اصلاح‌طلبان هم کسانی هستند که به رهبری اعتقاد دارند و از ایشان تبعیت می‌‌کنند و فارغ از بحث اصولگرایی و اصلاح‌طلبی، پشتیبانی از هر کس و هر مجموعه‌ای که در مسیر رهبری و در خدمت نظام و اهداف مقدس آن است را وظیفه خود می‌دانم.

20- شما ظاهرا مسئولیتی در بنیاد خانواده استان دارید، بفرمایید در این راستا چه اقداماتی انجام شده است؟

در زمان ریاست آقای ذوالقدر بنیاد صیانت از خانواده زیر نظر معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در مجموعه قوه قضائیه تشکیل شد که با امکانات قوه قضائیه و کمک‌های مردمی فعالیت می‌کرد. از زمانی که مسئولیت بنیاد صیانت از خانواده استان فارس بر عهده من گذاشته شد، به فاصله کوتاهی آقای صدر جایگزین آقای ذوالقدر شد و سیاستگذاری‌ها در این زمینه تغییر کرد زیرا دیدگاه وی این بود که اگر بنیادها توانستند امکانات مردمی تهیه کنند به فعالیت خود ادامه دهند و مجموعه قوه قضائیه تنها به عنوان یک عضو بنیاد است. به صراحت می‌گویم فقط اسم بنیاد روی من است اما کوچکترین امکانات اولیه و یا حداقل یک اتاق در اختیار این بنیاد نیست که بتواند فعالیت خود را آغاز و بعد بتواند از امکانات و پتانسیل مردمی استفاده کند. در حرم مشاوران خواهر و برادر شبانه‌روز به ویژه در شب‌های دوشنبه و جمعه پاسخگوی مراجعین هستند اما مجوز شرعی برای جدا کردن امکانات حرم تحت عنوان بنیاد ندارم و جامعه روحانیت هم که امکانات ویژه‌ای ندارد که برای فعال کردن بنیاد از آن استفاده شود. با برخی مجموعه‌ها رایزنی کرده‌ایم اما هر کدام اگر امکاناتی می‌دهند، تقاضاهایی هم دارند.

21- نقش جامعه روحانیت چیست و چه کاری درخصوص مشکلات شهری ایفا می‌کند؟

شکل‌گیری جامعه روحانیت شیراز به قبل از سال 42 برمی‌گردد و درواقع قبل از انقلاب و در زمان آیت‌الله محلاتی و علمای زمان ایشان تشکیل شد که تاکنون در مسائل مختلف حضور خوبی داشته‌اند. جامعه روحانیت شیراز از زمان حضور آیت‌الله ایمانی تحرک بیشتری نشان داده و انسجام و پیشرفت بیشتری داشته است به طوری که بعد از جامعه مبارزین تهران، از نظر فعال و پویا بودن دومین جامعه‌ای است که در امور مختلف ورود پیدا می‌کند. هر هفته با حضور یکی از مسئولین کشور یا استان جلساتی را برگزار می‌کنیم که مسائل مختلف به بحث و چالش کشیده می‌شود و علما نکاتی را با مسئولین مطرح می‌کنند. جامعه روحانیت ارشادی است و وظیفه ارشاد و بیان مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی و غیره را دارد که هرجا هم لازم شد، داد می‌کشد. به هرحال تا آنجا که در توان بوده است مشکلات و راهکارها را به مسئولین انتقال داده و پیگیری می‌کنیم. به اذعان مسئولین استان هم جامعه روحانیت شیراز به‌روز و پویا است که در همه مسائل ورود پیدا می‌کند. نماینده ولی فقیه در استان هم در جلسات جامعه روحانیت حضور دارند و بر همه امورات فرهنگی اجتماعی نظارت دارند که ایشان به عنوان پدر همه مجموعه‌های فرهنگی و از طرف مقام معظم رهبری ناظر بر انجام امورات هستند.

22- چرا کارهای فرهنگی حرم آستانه یکنواخت و قدیمی است و تحرکی احساس نمی‌شود؟

با توجه به اسناد و مدارکی که به دست ما می‌رسد از وقایع بی‌اطلاع نیستیم. کارهای فرهنگی حرم در حد آن ایده‌آلی که باید باشد، نیست اما فکر نمی‌کنم یکنواخت باشد زیرا حضور علما، شخصیت‌ها و مداحان کشوری در حرم به مناسبت‌های مختلف بیش از گذشته شده است. برنامه‌های حرم از طریق صدا وسیما و بنرهایی که در سطح شهر نصب می‌شود به اطلاع مردم می‌رسد و کسی نمی‌تواند منکر آن شود. خیمه‌های معرفت که در ایام نوروز در حرم سیدعلاءالدین حسین(ع) برگزار شد به عنوان مجموعه ممتاز در سطح کشور شناخته شد ضمن اینکه اولین بقاع متبرکه در استان فارس بود که خیمه‌های معرفت در آن برپا شد. حرم در مناسبت‌های مختلف هم فعالیت‌های فرهنگی متنوعی دارد. مراسم شهادت امام صادق(ع) با حضور حجت‌الاسلام مروی به مدت دو شب برگزار می‌شود. همچنین در ایام دهه کرامت به مدت 9 شب حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان درخصوص مباحث اخلاقی در حرم مطهر سیدعلاءالدین حسین(ع) سخنرانی دارند.

23- چرا به دنبال تصدی‌گری مجموعه‌های فرهنگی شهر نیستید و اثری از اقدامات شما در شیراز نیست؟

بنده عضوی از اعضای جامعه روحانیت و طلبه‌ای بیش نیستم و خود را قابل پدری کردن نمی‌دانم اما هرجا که بتوانم وظیفه خود می‌دانم ورود پیدا کنم و به عنوان یک عضو کوچک در خدمت مجموعه‌های فرهنگی هستم و همه مجموعه‌های فرهنگی زیر نظر آیت‌الله ایمانی که برای این مجموعه‌‌ها پدری می‌کنند، فعالیت دارند.

در پایان هم از عوامل و مسئولین پایگاه خبری تحلیلی شیرازه که یکی از پربیننده‌ترین سایت‌های استان است و این فرصت را در اختیار من قرار دادند و همچنین از مخاطبان که سوالات و مشکلات خود را با ما در میان گذاشتند، سپاسگزارم

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
باهر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳
0
از توضیحات شما تشکر می نمایم سلامت باشید و موفق منتظر دیگر مسوولان فارس هستیم