کد خبر: ۵۹۳۷۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۳
پیشنهاد یک عضو شورای شهر شیراز:

طرح ترافیک به رای مردم گذاشته شود!/ شورا و شهرداری خود را برای این طرح هزینه نکنند

از مدیریت راهنمایی و رانندگی خواسته شود یک طرح جامع کارآمد و موثر برای روز و شب پیشنهاد دهند.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: در مباحث توسعه شهری یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر توسعه، دسترسی است. شبکه‌های حمل ونقل علاوه بر اینکه در جابجایی کالا و مسافر موثر هستند، بواسطه ایجاد دسترسی منجر به توسعه شهری نیز می‌شوند با برنامه ریزی در این حوزه می‌توان توسعه شهری را جهت دهی و برای آن برنامه ریزی کرد.

ابراهیم شعرا در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: یکی از عوامل ایجاد ترافیک عدم ‌برنامه‌ریزی مناسب برای تامین زیرساخت‌های حمل‌ونقل به موازات گسترش و توسعه شهرهاست، عامل دیگر نیز نبود برنامه‌ریزی جامع برای طراحی و توسعه شهرهاست که به‌صورت غیرمستقیم در ایجاد ترافیک مؤثر است؛ افزایش سریع تعداد خودروهای شخصی در شهرهای بزرگ که تناسبی با سرعت گسترش معابر و پارکینگ‌های عمومی و اختصاصی ندارد نیز عامل دیگری برای تشدید پدیده ترافیک است.

در دنیا مردم از خودرو شخصی در سفرهای تفریحی استفاده می‌کنند

وی خاطر نشان کرد: کشورهای دنیا از نظر مدیریت و زیرساخت‌های حمل‌ونقل به قدری توسعه یافته‌اند که عموم مردم هر روز برای جابه‌جا شدن از سامانه‌های حمل‌ونقل شهری استفاده می‌کنند و شرایط به‌گونه‌ای است که از نظر اقتصادی استفاده از خودرو شخصی برای مسافرت درون شهری منطقی نیست در کنار این موضوع در این کشور‌ها مشکل پارکینگ وسایل نقلیه هم حل شده، مردم از خودرو شخصی عمدتا در سفرهای تفریحی استفاده می‌کنند و حداکثر از حومه شهر‌ها تا ایستگاه‌های حمل‌ونقل شهری مانند پارک سوار‌ها یا ایستگاه‌های مترو از وسائل نقلیه خود استفاده می‌کنند در چنین شرایطی خودروهای شخصی باعث افزایش ترافیک نمی‌شوند.

این عضو شورا با بیان اینکه دستیابی به الگوی حمل و نقل پایدار در شهر‌ها چشم انداز شهر سالم، آرام، دارای حمل و نقل سریع، ایمن و کارآمد برای عموم شهروندان را تامین می‌کند، ابراز داشت: روند پیشرفت سیستم‌های حمل ونقل شهری در دنیا نشان می‌دهد که رویکرد صنعتی اتومبیل محور طی دهه‌های اخیر به سمت پیاده محوری و استفاده از حمل ونقل عمومی تغییر یافته است.

شعرا ضمن اظهار تاسف از اینکه قبل از توسعه حمل و نقل عمومی به فکر آخرین راه حل یعنی طرح ترافیک می‌رویم که هنوز در اکثر کلانشهر‌ها اجرا نشده است، خاطرنشان کرد: استراتژی‌های نوین حمل و نقل شهرهای جهان مبتنی بر سیاست حمل و نقل پایدار بر توسعه کیفی و کمی حمل و نقل عمومی است که به ترتیب تاثیر در حل ترافیک اول مترو، دوم (BRT)، سوم اتوبوس و چهارم تاکسی می‌باشد و چنانچه مشکل حل نگردد در ‌‌نهایت سراغ اجرای طرح ترافیک و یا عوارض ورود به مرکز شهر می‌روند.

طرح ترافیک تاثیری بر کاهش آلودگی محیط زیست و مصرف سوخت نخواهد داشت

وی تصریح کرد: باید دید در اجرای طرح ترافیک ما دنبال کدام حل معضل هستیم؟ پایین آوردن مصرف سوخت یا روان کردن عبور مرور در شهر و یا کاهش آلاینده‌ها؟ حال آنکه موارد اول و سوم از وظائف دولت است که بایستی برای اجرای آن با سیاست گذاری تامین اعتبار، هزینه‌های لازم آن را متقبل شوند و تبعات آن را بپذیرد و هزینه‌های آن به شهرداری تحمیل نشود.

شعرا درخصوص آلودگی هوا هم هم به این نکته اشاره کرد که وسائل نقلیه‌ای که در روز محدودیت عبور مرور دارند برای مسافرت شهری خود شب را انتخاب می‌کنند و در نتیجه علاوه بر افزایش ترافیک شب، آلودگی را به شب انتقال می‌دهد در نتیجه در مجموع تاثیری برای محیط زیست و مصرف سوخت نخواهد داشت.

این عضو شورا ادامه داد: در رابطه با بند دو وضعیت ترافیک در ساعت پیشنهادی طرح یعنی روز، یک ترافیک نسبتا روان و در شلوغ‌ترین خیابان‌ها حداکثر ده دقیقه عبور عملی می‌شود و تنها در شب‌ها که مردم بعد از فراغت از کار روزانه برای خرید به خیابان‌ها می‌آید ترافیک‌ها طولانی وجود دارد که ترافیک‌های موجود بر اساس گزارش مرکز کنترل ترافیک بیشتر در بلوار میرزای شیرازی، خیابان نادر، چهار راه خلدبرین، خیابان ملاصدرا، بلوار مطهری، فلکه قصر الدشت که اکثرا از ساعت ۱۸ تا ۲۱ و خارج از محدوده طرح است و ترافیک میدان امام حسین (ع) هم که به علت ساخت و سازهای مترو می‌باشد.

افزایش خطوط اتوبوسرانی پیش نیاز طرح ترافیک است

وی ضمن برشمردن مشکلات طرح ترافیک، یکی از پیش نیازهای طرح ترافیک را گسترش حمل و نقل عمومی و افزایش خطوط اتوبوسرانی دانست و توضیح داد: در حال حاضر بخش زیادی از کارمندان، پرستاران، بانکی‌ها، کارگران و کسبه بازار‌ها در صبح زود با وسائل نقلیه شخصی به محل کار خود آمده و تا آخر وقت از وسائل خود استفاده نمی‌کنند و نقشی در ترافیک ندارند حال آنکه در اجرای طرح همین گروه‌ها علاوه بر اینکه بخشی از شهر در اوائل صبح فاقد وسائل نقلیه عمومی و حتی سرویس ایاب و ذهاب بوده تامین هزینه سنگین آژانس هم برای آن‌ها مقدور نبوده و لذا تاخیر حضور آن‌ها کار اجرایی دستگاه‌های و اقتصادی شهر را دچار اختلال خواهد کرد.

استان فارس زراعت محور است

عضو شورای شهر شیراز به قطب پزشکی بودن شیراز اشاره و اظهار کرد: مردم سایر شهرستان‌های اطراف و حتی استان‌های مجاور برای مداوا به شیراز مراجعه می‌نماید و طرح باعث زحمت و گرفتاری‌های بیماران می‌شود. همچنین استان فارس زراعت محور است اکثر زارعین و کشاورزان و مراجعین روستا‌ها، بخش‌ها و شهرستان‌ها برای کار جاری با وسیله خود روز‌ها به مراکز اداری مراجعه می‌نمایند و دچار مشکل خواهند شد.

وی با تصریح اینکه شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) و شهر تاریخی و گردشگری در طول سال مرکز میزبانی از مسافران نقاط مختلف کشور و جهان است، گفت: محدودیت طرح برای مسافرین و گروه‌های اجرایی گردشگری و هتل‌های موجود مشکل ایجاد می‌کند.

طرح ترافیک باعث تخلیه بافت قدیم می شود

شعرا با بیان اینکه بافت قدیم به علت بعضی محدودیت‌ها متاسفانه با تخلیه بخشی از ساکنین مواجه شده و همین مسئله باعث تخریب و حضور معتادین و افاغنه شده است، تصریح کرد: به طور قطع محدودیت دیگری به عنوان طرح ترافیک که همه این بافت را در بر می‌گیرد مشکلات را برای مردم آنجا افزایش داده و باعث تخلیه بیشتر این بافت و نابودی آن خواهد شد.

وی گفت: گرفتن مجوز ترافیک برای ادارات و سازمان‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها و آژانس‌ها و ساکنین محدوده ترافیک و سایر افراد مستثنی شده قریب ۶۰درصد تا ۷۰درصد وسائل نقلیه تشکیل دهنده ترافیک شهر است که علاوه بر ایجاد یک بار سنگین و مشقت برای صدور و کنترل این مجوز‌ها باعث سوء استفاده از این کارت‌ها و رواج فساد در صدور و بهره برداری از کارت‌های ترافیک خواهد شد.

طرح ترافیک به رای مردم گذاشته شود!

شعرا با اشاره به اینکه مردم ما در همه محافل و رسانه‌ها و سایت‌ها و نظرسنجی‌ها اکثرا با اجرای طرح ترافیک مخالفت کرده‌اند، پیشنهاد داد: این طرح به رای مردم گذاشته شود و در صورت موافقت با طرح اجرا شود. همچنین شورا و شهرداری خود را برای این مسئله که مسئولیت مستقیم آن به عهده راهنمایی و رانندگی است هزینه نکنند و از مدیریت راهنمایی و رانندگی خواسته شود یک طرح جامع کارآمد و موثر برای روز و شب پیشنهاد دهند که چنانچه با موفقیت مواجه نشد شورا زیر سئوال نرود.

عضو شورای شهر شیراز اظهار امیدواری کرد: شورای شهر حال که طرح ترافیک بلا اقدام مانده و تنها حامی آن شورا شده با درایت و با بررسی همه جانبه، خیر و صلاح مردم را در نظر بگیرد و اصراری بر تصمیمات پیشینیان نداشته باشد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳
0
هنوز به فکر طرح ترافیک هستید؟ دوباره میخواهید هزینه کنید؟دوباره میخواهید نرده ها را از کنار پیاده رو به وسط خیابان انتقال دهید و رنگ آمیزی جدید کنید.
ممنون از استاندار که با این پول به باد دادن ها به فکر اشتغال زایی جوانان هست(کارگران جهت جابه جایی گاردریل...رنگ امیزی)
قابل توجه مدیران حواستون به اقوامتون جهت دادن به پرزوه طرح ترافیک
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳
0
اجرا نشود.
تشکر از اقای شعرا
متخصص
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳
0
مسول هزينه نرده هايي كه ازجيب مردم ساخته شده و به درد نمي خورد جزبه درد..............................چه ميشود؟!!