کد خبر: ۵۹۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۳
سرپرست جمعیت هلال احمر فارس:

افتتاح کانون خبرنگاران بحران در جمعیت هلال احمر فارس/ از پزشکان داوطلب تقدیر می شود

حوزه فعالیتی خبرنگاران کانون، تمام شهرستان های فارس خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، سرپرست جمعیت هلال احمر استان فارس گفت: رسانه ها به دلیل توانایی در جهت دهی به افکار عمومی در مراحل مختلف مدیریت بحران نقش اساسی ایفا می کنند و هر جا که بحران وجود دارد به ابزار مدیریت آن یعنی رسانه نیز نیاز است.

فیض اله جعفری در مراسم تقدیر از خبرنگاران فعال این حوزه و افتتاح کانون خبرنگاران بحران ضمن گرامیداشت و تبریک روز خبرنگار، از ایران به عنوان یکی از کشورهای حادثه خیز و در معرض بلایا و بحران های مختلف یاد کرد و اظهار داشت: نقش رسانه ها در بحران زدایی و امیدزایی بر صاحب نظران این عرصه پوشیده نیست اما به نظر می رسد در کشور ما تاکنون از ابزار و ظرفیت استثنایی آن برای مدیریت بحران ها به خوبی استفاده نشده است.

جعفری با اشاره به کارکردهای متفاوت رسانه در بحران ها و بلایای طبیعی و غیرطبیعی، تصریح کرد: این کارکردها می تواند از تقویت همبستگی و وفاق ملی، جلب کمک های مردمی و مشارکت در حل بحران، تقلیل بحران با کارکردهای آموزشی، فرهنگی و سیاسی پیشگیرانه، توجیه و پذیرش بحران، انکار بحران و یا تشدید بحران برای نیل به اهداف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و غیره باشد.

وی با بیان اینکه نوع رویکرد، استراتژی و جهت گیری رسانه نیز بر کارکرد رسانه در بحران ها تاثیر می گذارد، اضافه کرد: رسانه ها ظرفیت و قالب های مختلفی برای مدیریت بحران ها در اختیار دارند و پوشش به موقع و سریع اخبار و اطلاع رسانی صحیح و دقیق در خصوص مراحل مختلف بحران ها، بلایا و حوادث، از بروز شایعه و احساس اضطراب، تشویش روانی و ناامنی در جامعه می کاهد و مهمتر از آن موجب اعتبارزایی رسانه و افزایش مخاطبان می شود.

سرپرست جمعیت هلال احمر فارس افزود: رسانه های استان فارس اعم از روزنامه ها، خبرگزاری ها، سایت های خبری و تحلیلی و صدا و سیما همواره تعامل بسیار مناسبی با جمعیت هلال احمر استان داشته اند و این جمعیت را در مراحل مختلف مدیریت بحران ها، حوادث و بلایا یاری نموده اند.

جعفری ضمن قدردانی از این تعامل و همراهی، خواستار انتقال تجارب دو سویه رسانه ها وجمعیت هلال احمر در زمینه مدیریت و کنترل حوادث و بحرانها شد. در پايان اين مراسم كه صبح روز سه شنبه 28 مردادماه در سالن كنفرانس جمعيت هلال احمر استان فارس برگزار شد، از خبرنگاران و فعالان حوزه رسانه اي اين جمعيت با اهداء لوح سپاس و هديه امدادي تقدير شد.

افتتاح کانون خبرنگاران بحران در جمعیت هلال احمر فارس

همزمان با برگزاری مراسم تقدیر از خبرنگاران فعال در حوزه رسانه ای جمعیت هلال احمر استان فارس، کانون خبرنگاران بحران در این جمعیت افتتاح و راه اندازی شد.

سرپرست جمعیت هلال احمر استان فارس در این زمینه گفت: به منظور اطلاع رسانی درست و صحیح در حوادث و تهیه خبر و گزارش در مناطق حادثه دیده و نیز استفاده بهینه از ظرفیت و قابلیت های رسانه ای در امر مدیریت بحران، کانون خبرنگاران بحران با همکاری روابط عمومی جمعیت هلال احمر فارس، افتتاح و راه اندازی شد.

فیض اله جعفری افزود: در مواقع اضطراری، لزوم ورود خبرنگاران آموزش دیده به صحنه حادثه بسیار مهم و حیاتی است زیرا علاوه بر کمک به مدیریت بحران، مهمترین و موثرترین عاملی است که هلال احمر را در پیشبرد روند کمک رسانی یاری می کند.

جعفری بیان کرد: در این راستا باید از توانایی ها و خلاقیت خبرنگاران مجرب استان فارس استفاده کرد چرا که شناخت جغرافیایی مناطق و آشنایی با فرهنگ بومی و منطقه ای هر استان، از ضروریات کار خبرنگاران و مدیران محسوب می شود.

وی تصریح کرد: در بسیاری از حوادث باید خبرنگار این آگاهی را داشته باشد که چگونه وارد منطقه حادثه شود تا بدون آسیب گزارش خود را تهیه کند و حتی در زمان حادثه و مصدومیت برای خودش، توانایی خودامدادی و حتی امدادرسانی به دیگران را داشته باشد. در این راستا تمام خبرنگاران عضو این کانون، اعضای هلال احمر هستند و خود یک امدادگر محسوب می شوند.

سرپرست جمعیت هلال احمر استان فارس گفت: حوزه فعالیتی خبرنگاران افتخاری این کانون، تمام شهرستانهای استان فارس خواهد بود و این افراد ضمن فراگیری دوره های مختلف مدیریت خبر در بحران، برای تهیه خبر و گزارش احتمالی در مناطق حادثه دیده حضور می یابند.

جعفری افزود: برگزاری تمامی این دوره ها رایگان بوده و برای آگاهی خبرنگاران امدادی و بحران می تواند بسیار مفید واقع شود.

وی خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی به موقع به مردم و مسئولان در هنگام بروز حوادث و بلایای طبیعی و غیرطبیعی از دیگر ارکان موثر و حیاتی کاهش تلفات است.

برنامه های هلال احمر فارس در هفته دولت؛ از افتتاح چهار طرح عمرانی تا خدمات رایگان درمانگاه هلال در شیراز

سرپرست جمعیت هلال احمر استان فارس در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه در شیراز، برنامه های این جمعیت در هفته دولت را تشریح کرد.

جعفری به افتتاح و بهره برداری از چهار پروژه عمرانی جمعیت هلال احمر فارس در این هفته اشاره کرد و یادآور شد: انبارهای امدادی گراش، خنج و ارسنجان هر کدام با 600 مترمربع زیر بنا به عنوان انبار مرکزی این شعب و نیز انبار امدادی نی ریز با زیر بنای 1440 مترمربع به عنوان انبار مرکزی و چند منظوره این جمعیت، در هفته دولت افتتاح خواهد شد.

جعفری زمان آغاز احداث انبارهای امدادی گراش، خنج و ارسنجان را سال 91 و انبار امدادی نی ریز را سال 88 اعلام کرد و گفت: برای این پروژه ها اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 406 میلیون تومان هزینه شده است.

وی همچنین از ویزیت رایگان پزشک عمومی و فرانشیز رایگان خدمات فیزیوتراپی در درمانگاه هلال شیراز واقع در دروازه کازرون خبر داد و اضافه کرد: خدمات یاد شده همزمان با 4 شهریورماه "روز کارمند" ، در مرکز جامع توانبخشی جمعیت هلال احمر فارس به مراجعین و متقاضیان به صورت رایگان ارائه خواهد شد.

تقدیر از پزشکان داوطلب جمعیت هلال احمر فارس

سرپرست جمعیت هلال احمر فارس با اشاره به همکاری داوطلبانه ی 70 پزشک با برنامه های اجتماعی، بشردوستانه و عام المنفعه این جمعیت در سراسر استان ، گفت: به مناسبت اول شهریور ماه و روز پزشک، از پزشکان داوطلب این جمعیت قدردانی می شود.

جعفری اظهار داشت: این پزشکان در اجرای طرحهای داوطلبانه مانند طرح نیابت ، طرح داوطلب یار امداد و نجات ، ارائه خدمات پزشکی در مناطق محروم، کاروان سلامت و حضور در چادرهای سلامت، با جمعیت هلال احمر استان فارس در مناسبتهای مختلف سال همکاری افتخاری و داوطلبانه داشته اند.

جعفری اضافه کرد: مراسم تقدیر از پزشکان داوطل، روز اول شهریورماه در تمامی شعب جمعیت هلال احمر استان فارس برگزار می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ، به برنامه های متنوع جمعیت هلال احمر فارس به مناسبت دهه کرامت اشاره کرد و گفت: اجرای طرح نیابت با مشارکت اعضای داوطلب و با هدف رسیدگی به امور خانواده های شهدا و سالمندان ، ویزیت رایگان بیماران نیازمند در مناطق محروم استان فارس، اعزام 233 نفر از اعضای جوان به اردوهای کشوری نشاط و پویایی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در استانهای خراسان رضوی، کرمانشاه و گیلان ، برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی در قالب طرح غنی سازی اوقات فراغت جوانان و حضور نمادین کارکنان و اعضاء در حرم مطهر شاهچراغ(ع) ، مهمترین برنامه های این جمعیت در دهه کرامت خواهد بود.

عملکرد 75 روزه هلال احمر فارس در طرح امداد و نجات تابستانه

سرپرست جمعیت هلال احمر استان فارس گفت: از آغاز اجرای طرح امداد و نجات تابستانه تاکنون ، با انجام 225 مورد عملیات امداد و نجات ، به 93 خانوار و 843 مورد آسیب دیده امدادرسانی شده است.

فیض اله جعفری افزود: نجاتگران جمعیت هلال احمر استان فارس ضمن ارائه خدمات درمانی سرپایی به 107 مورد ، طی 75 روز از اجرای طرح امداد و نجات تابستانه امسال ، 143 مورد از مصدومان این حوادث را به مراکز درمانی انتقال داده اند.

وی با بیان طرح امداد و نجات تابستانه جمعیت هلال احمر فارس از 14 خردادماه آغاز شده است و تا 5 مهرماه ادامه دارد ، یادآور شد: در مجموع عملیاتهایی که تاکنون صورت پذیرفته است ، 273 تیم امدادی شامل 1161 نفر نیروی نجاتگر به کارگیری شده اند.

جعفری از ثبت دو سورتی پرواز بالگرد جمعیت هلال احمر فارس برای عملیات امدادرسانی به حوادث آتش سوزی در سطح استان خبر داد و اضافه کرد: در طول 115 روز طرح امداد و نجات تابستانه جمعیت فارس، 88 نفر روز نجاتگر پایگاههای امداد جاده ای، 18 نفر روز نجاتگر پایگاه های امداد کوهستان ، 15 نفر روز عوامل امدادی کشیک امداد و نجات در شعب جمعیت و در مجموع 121 نفر روز عوامل عملیاتی به صورت 24 ساعته برای ارائه خدمات امداد و نجات در سطح استان به کارگیری شده اند.

سرپرست جمعیت هلال احمر فارس بیان کرد: 22 پایگاه امداد و نجات ثابت بین شهری، 9 پایگاه امداد و نجات کوهستان و 4 پایگاه امداد و نجات سیار در طول طرح امداد تابستانه، اکثر محورهای مواصلاتی استان فارس، از شورجستان آباده تا چاه شور لامرد، را در پوشش امدادی خود دارند.

جعفری در پایان اضافه کرد: به منظور آموزش و بازتوانی عوامل عملیاتی دست اندرکار در طرح امداد و نجات تابستانه، جمعیت هلال احمر استان فارس دوره های بازآموزی برای 605 نفر از نجاتگران جاده و کوهستان در قالب آموزش‌های 16 ساعته در خردادماه امسال برگزار نمود.

نظرات بینندگان