کد خبر: ۵۹۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۱ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۳
معاون پژوهشی دانشگاه شیراز در پاسخ به شیرازه:

رتبه علمی ایران 17 است/ دانشگاه شیراز هفتمین دانشگاه کشور است/ امسال 800 مقاله isi داشتیم

مسائل سیاسی زودگذر است و مدیران می‌آیند و می‌روند اما دانشگاه همیشه پابرجاست.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شیراز گفت: قانون به مدیران دستگاه‌های مختلف اجازه داده است که تا سه درصد از اعتبارات خود را به پژوهش اختصاص دهند.

احمد عریان در نشست خبری در جمع خبرنگاران ضمن تقدیر از استاندار فارس که به مدیران دستگاه‌های استان تکلیف کرده است حداقل یک‌ونیم درصد از عتبارات خود را به پژوهش اختصاص دهند، خواستار نظارت بر این روند شد و تصریح کرد: در سال‌های گذشته حداکثر نیم درصد از اعتبار سازمان‌ها به پژوهش اختصاص داده می‌شد و برخی ترجیح می‌‌دادند به جای انجام کارهای پژوهشی، اعتبارات را خرج اتینا کنند که البته در این راستا باید دانشگاه و ادارات برای شناسایی نیازهای پژوهشی و اعتمادسازی تعامل بیشتری داشته باشند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شیراز در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه درخصوص رتبه علمی ایران تصریح کرد: رتبه علمی ایران در جهان مانند سال گذشته ۱۷ است که اگر مانند سال 2011 تولید علم داشته باشیم به رتبه 15 می‌رسیم. همچنین سهم ایران در تولید علم در جهان 1/25 درصد می‌باشد در حالی که قبل از انقلاب کمتر از یک دهم درصد بوده است.

عریان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما اعلام کرد: دانشگاه شیراز پس از دانشگاه‌های شهر تهران رتبه هفتم را در کشور دارد و تلاش می‌کند جزو هزار دانشگاه بر‌تر جهان شود.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شیراز در ادامه سخنان خود ضمن برشمردن فعالیت‌های این معاونت، اظهار کرد: در سال‌های گذشته به دلیل بالا رفتن نرخ ارز و تحریم‌ها فرصت‌های مطالعاتی قطع شده بود که امسال با بهبود شرایط به ۲۵ نفر از اساتید دانشگاه شیراز فرصت مطالعاتی داده شده است.

عریان افزود: بازنگری و ساده‌سازی فعالیت اتوماسیون آموزشی و پژوهشی برای ساماندهی فعالیت‌های پژوهشی و تدوین دستورالعمل تشویق اساتید پرکار و فعال در مباحث پژوهشی از دیگر فعالیت‌های این معاونت بوده است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شیراز با بیان اینکه خرید مواد و تجهیزات آزمایشگاهی از دو بخش ارزی و نمایشگاه داخلی از دیگر فعالیت‌های این معاونت است، خاطرنشان کرد: قرار بود خرید از نمایشگاه داخلی ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان باشد که تنها یک میلیارد تومان از نمایشگاه خریداری شد.

وی از تاسیس آزمایشگاه مرکزی در رشته‌های علوم پایه و مهندسی خبر داد و تصریح کرد: این آزمایشگاه می‌تواند تحول عظیمی در علم در استان فارس و استان‌های همجوار به وجود آورد که در ۳ هزار مترمربع ساخته می‌شود و در حال حاضر ۳۰۰ متر آن ساخته شده که در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شیراز ضمن تصریح اینکه تجهیزات دانشگاه‌های قدیمی فرسوده شده است و اگر تجهیزات باشد با وجود دانشمندان بسیاری که داریم تولید علم و رتبه علمی ایران ارتقا می‌یابد، گفت: برای تجهیز این آزمایشگاه ۲۰ میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود و 2/5 میلیارد تومان هم برای تکمیل ساختمان نیاز است و باید خیران برای خرید تجهیزات و ساخت آن وارد شوند.

وی از تشکیل کمیته اخلاق علمی در معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز خبر داد و افزود: این کمیته برای به صفر رساندن تخلفات علمی دانشجویان و استادان تشکیل شده و در یک سال گذشته یک مورد تخلف گزارش شده که با آن برخورد شده است.

عریان خاطرنشان کرد: تا سال گذشته برای سفرهای اعضای هیئت علمی به خارج از کشور برای ارائه مقاله تنها 2/5میلیون تومان داده می‌شد که امسال این میزان به 4/5 میلیون تومان افزایش یافته است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شیراز با بیان اینکه خرید پایگاه‌های اطلاعاتی به صورت کنسرسیوم انجام می‌شود اما دانشگاه شیراز قصد دارد به طور مستقل بیش از 5 پایگاه اطلاعاتی را خریداری کند، تصریح کرد: یکی از مشکلات دانشگاه شیراز بدهی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی دانشگاه به شبکه‌های اطلاع‌رسانی از جمله Isi، اسکوپوس، اسپرینگر و غیره بود که با پرداخت این بدهی این ارتباط دوباره برقرار شده است.

وی با اعلام اینکه دانشگاه شیراز ۱۰ قطب علمی و 18 پژوهشکده فعال دارد، بیان کرد: مراکز آموزشی و پژوهشکده‌های دانشگاه شیراز در یک مکان تجمیع می‌شوند.

عریان یکی از مواردی که سبب رونق فعالیت‌های پژوهشی می‌شود را قرارداد با نهاد‌ها و سازمان‌های بیرون دانشگاه عنوان و اظهار کرد: در دنیا ۷۰ درصد اعتبارات پژوهشی از طریق بخش خصوصی تامین می‌شود و دانشگاه شیراز نیز در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده اما این ارتباط باید بیشتر شود.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شیراز گفت: قراردادهای پژوهشی در سال‌های گذشته ۱۰ میلیارد تومان بوده که امسال به 12/5 میلیارد تومان افزایش یافته و به زودی ۲ میلیارد تومان هم با وزارت نفت قرارداد امضا می‌شود.

وی افزود: وضع موجود زیبنده دانشگاه شیراز نیست و ظرفیت علمی دانشگاه شیراز بستن قرارداد تا حجم اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان است اما تاکنون کل قرارداد‌ها زیر ۱۰ میلیارد بوده و امسال برنامه‌ریزی شده که تا ۲۵ میلیارد تومان برسد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شیراز از بستن قرارداد ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی با وزارت نفت خبر داد و تصریح کرد: از دیگر قراردادهای پژوهشی دانشگاه شیراز قرارداد ۲ میلیارد تومانی با مترو شیراز است و همچنین در زمینه حمل و نقل و طرح ترافیک نیز با شهرداری شیراز قرارداد بسته شده است.

وی از تشکیل پژوهشکده‌ای مرتبط با حمل و نقل در دانشگاه شیراز خبر داد و گفت: این پژوهشکده با رشته‌های مرتبط با حمل و نقل برای حل مسائل حمل و نقل شهری تاسیس شده است.

عریان از راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه شیراز خبر داد و افزود: این شرکت‌ها زیر نظر دانشگاه شیراز و با همکاری پارک علم و فناوری در حال ثبت است و اکنون مراحل ثبت دو شرکت در حال انجام است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: هدفمند کردن پژوهش‌ها در دانشگاه براساس تخصص‌ها و نیازهای جامعه مانند مشکل آب، گردشگری وغیره از دیگر فعالیت‌های پژوهشی این معاونت است.

وی تصریح کرد: مرکز نشر دانشگاه در ۵ ماه امسال ۱۴ کتاب تالیفی و ۷ کتاب ترجمه‌ای داشته است در صورتی که این میزان در سال گذشته ۴ کتاب بوده است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شیراز بیان کرد: فعال کردن قراردادهای پژوهشی در سطح بین‌المللی، برگزاری دوره‌های مهارت برای دانشجویان مقطع تکمیلی به ویژه در رشته‌های عمران و استفاده از ظرفیت خیران برای حل مشکلات مختلف از جمله ساخت خوابگاه‌های دانشجویی از افق‌های این معاونت در آینده است.

عریان خاطرنشان کرد: برای کارهای پژوهشی دانشجویان نیز گرنت‌هایی در نظر گرفته شده و براساس رشته‌های نظری محض، نظری عملی و عملی کامل این مبلغ به دانشجویان داده می‌شود.

وی گفت: این گرنت پژوهشی در رشته‌های کشاورزی، دامپزشکی و برخی از رشته‌های مهندسی در مقطع دکترا حداکثر به میزان ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و در مقطع ارشد این مبلغ ۹۰۰ هزار تومان است.

این مقام مسئول در دانشگاه شیراز از راه‌اندازی واحد کارآفرینی و واحد مالکیت فکری در این دانشگاه خبر داد و افزود: این واحدها از ابتکار، خلاقیت و طرح‌های علمی دانشجویان و اساتید و همچنین ثبت و تولید انبوه اختراعات حمایت می‌کند که اگر اختراعی به تولید انبوه برسد تا 7 سال 5 درصد سود آن به دانشگاه تعلق می‌گیرد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شیراز با بیان اینکه در دانشگاه شیراز 20 مجله علمی داخلی و بین‌المللی منتشر می‌شود، در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه درخصوص تعداد مقالات ارائه شده از دانشگاه شیراز عنوان کرد: در سال‌های 2012 و 2013 حدود هزار و دویست مقاله ISI از دانشگاه شیراز ارائه شده بود که این رقم در 8 ماهه سال جاری میلادی حدود 800 مورد بوده است.

این مقام مسئول دانشگاه را بزرگترین داشته استان دانست و افزود: مسائل سیاسی زودگذر است و مدیران می‌آیند و می‌روند اما دانشگاه همیشه پابرجاست لذا از رسانه‌ها انتظار تعامل بیشتر و انعکاس بیشتر دستاوردهای دانشگاه را داریم که برای بیان این دستاوردها نباید فقط به هفته دولت اکتفا کرد.


نظرات بینندگان