کد خبر: ۵۹۴۶۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۳

اختلافات درباره اجرای طرح ترافیک در شیراز بار دیگر بالا گرفت

این که ما برای زیر سؤال بردن یک موضوع، بحث رفراندوم را مطرح کنیم بسیار تأمل‌برانگیز است
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، اجرای «طرح ترافیک» در شیراز طی چند سال اخیر همواره به یکی از موضوعات جنجالی و حاشیه ساز تبدیل شده است.

از چند روز پیش که رئیس شورای شهر شیراز و رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا خبر از اجرای قریب الوقوع طرح ترافیک شیراز دادند بار دیگر اختلافات در خصوص اجرای این طرح بالا گرفت.

ابراهیم شعرا، عضو شورای اسلامی شهر شیراز در آخرین جلسه علنی این نهاد، ضمن بیان علل افزایش ترافیک در شیراز و مقایسه زیرساخت های ترافیکی این شهر با چند شهر مهم جهان گفت: اجرای زیرساخت‌های شهری  مقدم بر مدیریت ورود خودرو به مرکز شهر است.

وی اعلام کرد: استراتژی‌های نوین حمل و نقل شهرهای جهان مبتنی بر سیاست حمل و نقل پایدار بر توسعه کیفی و کمی حمل و نقل عمومی است که به ترتیب تاثیر در حل ترافیک اول مترو، دوم (BRT) سوم اتوبوس و چهارم تاکسی است و چنانچه مشکل حل نشود در نهایت سراغ اجرای طرح ترافیک و یا عوارض ورود به مرکز شهر می‌روند.

شاید جنجالی ترین بخش سخنان شورا آنجا بود که گفت: «مردم ما در همه محافل و رسانه‌ها و سایت‌ها و نظرسنجی‌ها اکثرا با اجرای طرح ترافیک مخالفت کرده‌اند، پیشنهاد داد: این طرح به رای مردم گذاشته شود و در صورت موافقت با طرح اجرا شود. همچنین شورا و شهرداری خود را برای این مسئله که مسئولیت مستقیم آن به عهده راهنمایی و رانندگی است هزینه نکنند»

اما به نوشته خبرگزاری فارس، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر شیراز، سخنان شعرا را مصداق تشویش اذهان عمومی در مورد طرحی دانست که با هزاران ساعت‌ کارشناسی حاصل شده و به تایید وزارت کشور نیز رسیده است.

نقیب‌زاده در مورد طرح این سخن که اجرای طرح ترافیک شیراز به نظرسنجی و رفراندوم منوط شود، گفت: در بحث فرایندهای تصمیم‌سازی چارچوب‌های قانونی و مشخصی وجود دارد.

وی ادامه داد: تشکیلاتی به نام شورا به عنوان نمایندگان مردم در قانون پیش‌بینی شده که با رأی مستقیم همان مردم انتخاب شده و با بکارگیری توان تخصصی شهر، موارد کارشناسی را بررسی و از سوی مردم تصمیم‌گیری انجام می‌دهند.

نقیب‌زاده افزود: طرح این سخن مانند آن است که بگوییم به جای ساعت‌ها بحث کارشناسی و تبادل نظر و مطالعات و پژوهش زیرگروه‌ها و کارگروه‌های مجلس شورای اسلامی، مردم در مورد مسائل تصمیم بگیرند.

وی خاطر نشان کرد: این که ما برای زیر سؤال بردن یک موضوع، بحث رفراندوم را مطرح کنیم بسیار تأمل‌برانگیز است که اگر قرار باشد این شیوه جایگزین فرایند پیچیده تصمیم‌سازی شود، باید سایر مصوبات شورای شهر نیز به رأی عموم گذاشته شود.

به هر حال مردم انتظار دارند که طرح ترافیک شیراز اگر بنا باید به مرحله اجرای رسمی درآید تمام تدابیری رفت و آمدی  آنها در هسته مرکزی شهر نیز اندیشیده شود.

در شهری که هنوز مترو وجود ندارد، اتوبوسهای شهری آن از انواع پیشرفته نیستند و عمر به نسبت طولانی نیز دارند، تاکسی ها نیز کفاف حجم عظیم تقاضای شهروندان بعد از اجرای رسمی طرح را نیز نمی دهد متولیان طرح باید زیرساختها را در سطح بالای خود فراهم کنند تا مشکلاتی بعدی برای ادامه طرح ایحاد نشود.

مردم هنوز نسبت به زیرساختها و چگونگی اجرای طرح ابهام دارند و اگر طرح به درستی اجرا نشود مشکلات مختلفی دامنگیر شیراز خواهد شد.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
اسي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
0
اين طرح به هيچ عنوان کار کارشناسي نداره.يه شهري مثل شيراز اگر ترافيکش مديريت بشه به هيچ عنوان نيازي به اجراي طرح ترافيک نيست.اين طرح فقط به پولدارها حال ميده چون اين روزا هر کي پول داره هر کاري دلش بخواد ميکنه هر جام دلش ميخواد ميتونه بره حتي در محدوده طرح ترافيک.
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
1
به دلیل تخصص و تجربه کاری که در این زمینه دارم این طرح صرفا برای درامد توسط شهرداری پیگیری میشود شورا نماینده مردم است نه نماینده شهرداری و باید به حرف مردم اهمیت دهند حق با اقای شعرا میباشد.
شهروند
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
0
یه ضرب المثل هست که میگه: "هنوز راه رفتن یاد نگرفته میخواد تو مسابقه دو شرکت کنه!!"
آدم عاقل و فهمیده از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشه....
زیرساختهارو تکمیل کنین بعدا بفکر طرح ترافیم باشین...
دود همه این تصمیمات نابجا بچشم مردم بدبخت میره..