کد خبر: ۵۹۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۳

«بلندو» سرزمینی بر بلندای محرومیت + عکس و فیلم

45 خانوار در این روستا زندگی می کنند و این 45 خانوار تنها اسم آب سالم و لوله کشی شده را شنیده اند

به گزارش شیرازه به نقل از نورآنلاین، روستای زیبای بلندو در منطقه تنگ خاص و در 45 کیلومتری نورآباد ممسنی (استان فارس) واقع شده است. قرار گرفتن این روستا در دل کوهستان شاید منظره های زیبایی را خلق کرده است اما اجازه هم نداده امکانات و خدمات رفاهی به این روستا ارائه شود.

روستای محروم بلندو در ممسنی

محرومیت این روستا باعث شده تا گروه های جهادی و دانشجویی برای رفع محرومیت ها به این روستا سفر کنند.

امید براتی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه های ممسنی با اشاره به اینکه پروژه ی احداث غسالخانه در این روستا به اتمام رسیده است بیان داشت: یکی از مهمترین مشکلات روستا مساله آبرسانی است و امیدواریم با همکاری مسئولین منطقه و شهرستان و با تامین اعتبار ، پروژه آبرسانی به روستا نیز عملیاتی شود.

«ملاگرگعلی صادقی» از نویسندگان قدیمی شهرستان ممسنی که کتاب هایی چون «ممسنی دشتی پر از نون تشتی پر از خون» را  قلم زده است از ساکنین این روستای محروم می باشد.

وی در خصوص محرومیت روستا گفت: روستای «بلندو» سابقه ی بسیار طولانی دارد و ام القراء منطقه به حساب می آمده  و دارای پتانسیل های طبیعی، سیاحتی و ... بسیار خوبی است. اما قربانی سیاست های پوسیده ی طایفه ای شده است و در حال حاضر که همه جای ایران آباد است اینجا از محروم ترین مناطق است.

آب آشامیدنی روستای بلندو - تنگ خاص - ممسنی

وی یکی از نیازهای اصلی روستا را ساماندهی و مقاوم سازی خانه های روستایی و راه دسترسی روستا و جاده بین مزارع خواند و افزود: مسئولین زیر بار مسئولیت  ارائه نیازهای اولیه ی مردم نمی روند و باید پرسید این دیگر چه مهر ورزی است؟

مسئولین کشوری و استانی همواره تاکید بر رفع محرومیت و خدمات رسانی به مناطق محروم دارند اما متاسفانه مسئولین شهرستان ممسنی این کار نمی کنند برای مثال خانه های این روستا با کمترین لرزش بر سر مردم آوار خواهد شد.

ملاگرگعلی افزود: 45 خانوار  در این روستا زندگی می کنند و این 45 خانوار تنها اسم آب سالم و لوله کشی شده را شنیده اند و این از بزرگترین محرومیت های روستا است.

وی افزود: مدیریت فوت و فن می خواهد و نیاز است به این روستا رسیدگی شود در خصوص محرومیت روستا حرف ها و صحبت ها زیاد است اگر گوش شنوایی باشد. بارها این مسائل گفته شده و نوشته شده و به گوش مسئولین استانی و کشوری رسانده شده است اما چشم بینا و گوش شنوایی این محرومیت ها را ندیده و نشنیده است. اگر این فقر و محرومیت را کسی ببیند و گریه نکند جفا کرده است.

جهت دانلود فایل صوتی ملاگرگعلی صادقی اینجا را کلیک کنید

دانشجویان بسیجی که در این روستا از 13 مرداد ماه مشغول به فعالیت هستند و علاوه بر کارهای عمرانی برنامه فرهنگی و اجتماعی متنوعی را اجراء کرده اند نظرات متفاوتی در خصوص روستا داشتند.

عبدالحسین انصاری از دانشجویان دانشگاه آزاد ممسنی گفت: در این منطقه چیزی جز محرومیت وجود ندارد و از  مسئولین بسیج سازندگی خواستاریم به این روستا توجه ویژه ای کنند و دانشجویان نیز در اردوهای جهادی برای رفع محرومیت های ممسنی شرکت کنند.

روستای بلندو ممسنی - تنگ خاص - اردوی جهادی - بسیج دانشجویی

سید محمد رضا نوت از دانشجویان دانشکده ی فنی امام رضا علیه السلام که از مخترعین جوان شهرستان است و در این اردوی جهادی شرکت کرده است اظهار داشت: فکر می کنم مهمترین نیاز هر جامعه ای مساله ی آب است و متاسفانه این روستا از آب آشامیدنی سالم محرومند البته عدم وجود آب سالم تنها مختص این روستا نیست و بسیاری از روستاها و مناطق شهرستان ممسنی نیازمند اجرای پروژه های آبرسانی هستند و امیدواریم مسئولین کشوری و استانی اعتبارات مناسبی برای رفع محرومیت منطقه در حوزه ی آب در نظر بگیرند.

روستای بلندو ممسنی - تنگ خاص - اردوی جهادی - بسیج دانشجویی

محمد علی شایانی نیز اظهار داشت: خدمت کردن در مناطق محروم توفیقی است که خداوند منان به ما عطا کرده است و باید قدر آن را دانست و حتما در برنامه های آتی بسیج سازندگی شرکت خواهم کرد.

سامان احمدی از دانشجویان دانشگاه آزاد نیز عنوان کرد: ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی از دیگر نیازهای این روستا می باشد و عدم وجود راه و جاده ی مناسب خدمات رسانی به این روستا را بسیار سخت و مشکل کرده است و نیاز است مسئولین توجه ویژه ای به این روستا داشته باشند.

نظرات بینندگان