کد خبر: ۵۹۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۳
درد دل پزشکان سپیدانی با بیماران

پزشکان مرفهان بی‌درد نیستند؛ ما احترام می‌خواهیم

تک تک بیماران را اعضاء خانواده‌ام می دانم و تا قبل از طرح پزشک خانواده این حس بطور عموم در بین همه پزشکان صادق بود.

به گزارش سرویس شهرستان‌های شیرازه، هر سال با فرا رسیدن اول شهریور ماه مطابق با سالروز ولادت حکیم نامی ایرانی،شیخ الرئیس ابوعلی سینا، روز پزشک در سراسر کشور گرامی داشته می‌شود و مراسمی برای تقدیر و تجلیل از پزشکان و و پیراپزشکان جامعه ترتیب می‌یابد.

‏حال آن که در این روز از مسایل و مشکلاتی که پزشکان با آن روبرو هستند، سخنی به میان نمی‌آید و از این رو افکار عمومی، اغلب پزشکان را افرادی به اصطلاح مرفه بی درد می‌دانند که در آمدهای نجومی‌شان سر به فلک کشیده است! این در حالی است که اکثریت پزشکان کشور ما با مشکلات زیادی روبرو هستند.

مارگون در روز پزشک به چند تن از پزشکان سپیدان مراجعه و درد و دلهای آنها را جویا سده است.

پزشکی که بیماران را خانواده خود می داند

خبرنگار مارگون از درد دل پزشکان پرسید و دکتر نادر ذهبی اردکانی در پاسخ گفت: تک تک بیماران را اعضاء خانواده خود می دانم و تا قبل از شروع طرح پزشک خانواده این حس بطور عموم در بین همه پزشکان صادق بود.

از زمان آغاز طرح پزشک خانواده به علت اینکه به طرح درستی به بیماران تفهیم نشده، بیماران فکر می کنند مانند آن چه در فیلمها می بینند و پزشک خانوادگی جهت درمان به منزل بیمار می رود، همین انتظار را باید از پزشک خانواده هم داشته باشند.

دکتر ذهبی طرح پزشک خانواده را موجب از بین رفتن احترام به پزشکان دانست و گفت: با آغاز این طرح نه تنها احترام به پزشکان افزایش نیافته، بلکه سطح احترام به پزشکان کاهش یافته و انتظارات از جامعه پزشکان افزایش یافته در حالی که ما همه بیماران را همانند پدر و مادر، برادر و خواهر خود می دانیم.

دکتر ذهبی گفت اگر صندلی من با بیمارم عوض می شد و برای معالجه نزد او می رفتم، انتظار داشتم پزشک حرف من را خوب گوش کند ، درست معاینه کرده و مسائل را خوب جستجو کند. اگر توانایی تشخیص داشت، درمان کند و گرنه با آزمایش و سنوگرافی و سایر امورات لازم و در صورت لازم با کسب مشاوره از همکاران به درمان بپردازد.

دکتر ذهبی میگوید برای هر بیمار حدود ربع ساعت وقت میگذرم و در صورت لزوم تا معاینه کامل خود را موظف به صرف وقت لازم می دانم.

پزشکان هم انسان هستند و ممکن است مشکلات خانوادگی و کاری زیادی داشته باشند

دکتر ساناز هادی پور از پزشکان درمانگاه رئیسی 7 سال است که وارد حرفه پزشکی شده و میگوید اگر صندلی من با بیمارم عوض می شد انتظاری که از پزشک خود داشتم این بود که وجدانی عمل کند و فرض بر این داشته باشد که خودشان هم بیمار هستند و در جایگاه بیمار قرار می گیرند و از روی وجدان برای درمان بیماران خود تلاش  کنند چرا که پول و مال دنیا ماندنی نیست!

هادی پور با کمی ناراحتی، از درد دلهای خود با بیماران گفت: اولین چیزی که برای من و سایر همکارانم پیش می آید، بی احترامی هایی است که متاسفانه از طرف برخی بیماران به وجود می آید. بیماران هم باید فکر کنند که ما انسان هستیم  و مشکلات خانوادگی، بیماری و ... برای ما هم وجود دارد و ممکن است یک روز حال ما هم مساعد نباشد و ناراحت باشیم.

مهمترین انتظار پزشک از بیمار اینست که بیماران هم شرایط پزشکان را درک کنند و خودشون را جای ما گذاشته و به طور کلی بیماران به پزشکان در حدی که شایسته هستند احترام بگذارند.

دکتر هادی پور همه بیماران را محترم می داند و دلیل کمبود وقت جهت معاینه را این چنین بیان کرد: بیماران مراجعه کننده وضعیت متفاوتی دارند و نسبت به شرایط آنها وقت متفاوتی جهت معاینه آنها صرف می شود  ، متاسفانه به دلیل کمبود پزشک و بار زیاد مراجعات بیماران، نمی شود آن طور که باید برای هر بیمار وقت گذاشت ولی شخصاً برای هر بیمار حدود ده دقیقه وقت می گذارم.

شرمنده همه مردم هستیم ، لیاقت مردم بیش از این است

دکتر علی اکبر فرخ روز اردکانی رئیس شبکه بهداشت و درمان سپیدان نیز در مصاحبه با مارگون مردم سپیدان را بزرگوار و با عزت دانست و گفت: به عنوان یک پزشک سپیدانی شرمنده همه مردم هستم و می دانم که لیاقت مردم عزیز ما بیش از اینهاست.

به خاطر کوتاهی که ممکن است از طرف من  یا سایر همکارانم در قبال همشهریان و بیماران عزیز پیش آمده باشد پوزش می خواهم و امیدوارم مردم با بزرگواری بنده را مورد عفو و بخشش قرار داده و برای ما دعا کنند که بتوانیم در خدمتگذاری به مردم سربلند باشیم.

دکتر فرخ روز مشکلات وضعیت کنونی بیمارستان امام حسین (ع) را بهتر از قبل دانست و گفت: در حال حاضر پزشکان متخصص ارتوپد، چشم، داخلی، جراح و ... بصورت دائمی در بیمارستان حاضر هستند و عمل های جراحی خوبی نیز در این بیمارستان صورت می گیرد.

نظرات بینندگان