کد خبر: ۵۹۷۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۳
رئیس کل دادگستری فارس:

با قاطعیت از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت می‌کنیم/ گاهی برای امر به معروف یک اخم کفایت می‌کند

خدائیان گفت: برخورد قضایی باید آخرین حربه در حلقه اصلاح باشد

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، رئیس کل دادگستری استان فارس تأکید کرد: با قاطعیت حامی آمران به معروف و ناهیان از منکر هستیم؛ ضمن اینکه برای تک تک منکرات دستور لازم صادر و اختیار به ضابطان تفویض شده است.

ذبیح‌الله خداییان در دومین همایش آمرین به معروف تصریح کرد: برخورد قضایی لازم است اما باید آخرین حربه در حلقه اصلاح باشد یعنی ابتدا باید از طریق امر به معروف و نهی از منکر اقدام کنیم اگر نتیجه نداد و یا مشکلی ایجاد شد، انتظار داشته باشیم ضابطین دادگستری وارد عمل شوند.

وی با بیان اینکه روزانه صدها برخورد با منکرات صورت می‌گیرد و حد جاری می‌شود، از اینکه موارد منکر در جامعه زیاد شده است اظهار تاسف کرد و گفت: غیرت‌های محلی و خانوادگی کمرنگ شده که باید با اجرای همگانی فریضتین، این ارزش‌ها احیا شود تا افراد نه به‌خاطر ترس از پلیس بلکه به خاطر ترس از خدا منکرات را ترک کنند.

این مقام مسئول، انقلاب اسلامی را یک امانت دانست و افزود: فردای قیامت باید پاسخگوی شهدا باشیم که از ما خواهند پرسید ما برای استقرار و پیروزی انقلاب از جان و مال و خانواده خود گذشتیم، چرا شما امانت‌دار خوبی نبودید؟!

خدائیان با تصریح اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک ارزش فراموش شده و حتی برخی تصور می‌کنند ضد ارزش است، تاکید کرد: اگر احساس مسئولیت را در خود تقویت کنیم، مطمئن باشید ارزش‌های انقلاب پایمال نمی‌شود بنابراین همه باید وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهند.

رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه جنگ نرم همه‌جانبه‌ای علیه ما راه افتاده است، خاطرنشان کرد: در جنگ سخت دشمن روبروی ما ایستاده بود و حتی بی‌دین هم چون غیرتش به جوش آمده بود از خاک و ناموسش دفاع می‌کرد اما متاسفانه امروز که در یک جنگ واقعی قرار داریم، دشمن بدون سرو‌صدا خاکریزهای خود را به داخل خانه‌ها آورده است و ماهواره‌هایی که می‌بینیم همان لوله‌های تانک دشمن است که از خاکریز بالا می‌آیند.

خدائیان با تصریح اینکه دشمن روی فکر و مغز ما و فرزندانمان کار می‌کند، اظهار کرد: زمانی بعد از هر بمباران مردم «مرگ بر آمریکا» می‌گفتند اما اکنون بمب‌هایی در خانه‌ها منفجر می‌شود که صدا ندارد و آرام آرام خانواده را متلاشی می‌کند.

به گفته وی نه تنها جنگ تمام نشده بلکه شدیدتر هم شده و در یک جنگ فرهنگی قرار داریم چراکه فرهنگ ما را گرفته ویا از آن یک پوسته باقی گذاشته‌اند.

رئیس کل دادگستری استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران تنها نظام مبتنی بر فقه جعفری است که اجرای احکام اسلامی را اصل می‌داند، اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی، الگوی نهضت‌های آزادی‌بخش جهان است و اگر این انقلاب به اهدافی که دارد برسد زمینه ظهور امام عصر(عج) فراهم می‌شود.

خداییان با اشاره به اینکه اگر خدای ناکرده هرگونه آسیب و شکستی متوجه این نظام شود تمام خون‌های گرانبهایی که به پای آن ریخته شده، هدر خواهد رفت، ادامه داد: برای تحقق اهداف این نظام باید به آموزه‌های دین اسلام رجوع کرد که برای تمام شئون زندگی انسان برنامه دارد.

رئیس کل دادگستری فارس خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر از فروع دین است، اما جایگاهی برابر با اصول دارد و در ردیف ایمان به خدا و معاد شناخته شده است.

رئیس کل دادگستری فارس با اشاره به آیه شریفه «وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ یُطیعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ» عنوان داشت: در قرآن منزلت امر به معروف و نهی از منکر با ایمان به خدا و اطاعت از پیامبر(ص) برابر دانسته شده است.

به گفته این مقام مسئول امر به معروف و نهی از منکر زمینه سایر امور شرع را فراهم می‌کند و آنقدر ارزش دارد که حضرت ابا عبدالله(ع) جان خود و خانواده‌اش را برای حفظ آن فدا کردند.

وی با تأکید بر اینکه برای اینکه امر به معروف تأثیر‌گذار باشد باید به گونه‌ای عمل شود که فرد موضع‌گیری نکند، متذکر شد: اگر به راننده اتوبوسی که نوار مبتذل گذاشته با فریاد امر کرد، احتمال موضع‌گیری وجود دارد اما می‌توان مؤدبانه و آرام از وی خواهش کرد صدای آن را کم کند.

رئیس کل دادگستری فارس با بیان اینکه در خیابان گاهی تنها یک اخم کفایت می‌کند و نگاه داشتن فرد و بردن آبروی او، احتمال عناد با آن با حکم اسلامی را افزایش می‌دهد، بیان کرد: در این زمینه البته هرچه تعداد امر به معروف کننده بیشتر باشد اثر عمیق‌تری دارد؛ چنانکه گاه اگر 10 نفر در طول خیابان بر اثر یک رفتار بد اخم کنند اثری بیشتر از یک برخورد قضایی و قهری دارد.

این مقام قضایی تاکید کرد: نباید امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه دیگران دانست بلکه همه باید برای اقامه این فریضه همت کنند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
حقگو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۳
0
بزرگترين منكر جولان فتنه گران و دوم خردادي ها در دستگاههاي دولتي است..