کد خبر: ۵۹۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۳

مهدوی: امر به معروف و نهی از منکر باید از خویشان و نزدیکان آغاز شود

باید این ذهنیت را از بین ببریم که امر به معروف و نهی از منکر مساوی با یقه‌گیری، مچ‌گیری و عملیات خیابانی تلقی شود

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، دبیر ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر استان فارس با بیان اینکه مبنای فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر محبت، دوست داشتن، زبان خوش و منطق صحیح است، اظهار داشت: باید این ذهنیت را از بین ببریم که امر به معروف و نهی از منکر مساوی با یقه‌گیری، مچ‌گیری و عملیات خیابانی تلقی شود چراکه امر به معروف و نهی از منکر از نظر اسلام نهایت دوست داشتن طرف مقابل است و آمر و ناهی می‌خواهد فرد را از گناهی نجات دهد یا به خیری فرا خواند، بنابراین نفرت و بُغضی به وی ندارد.

سلیمان مهدوی در دومین همایش آمران به معروف با تصریح اینکه پرداختن به امر به معروف، یک معروف در جامعه است که همگان باید در جهت احیای این مهم در جامعه اهتمام ویژه داشته باشند، تاکید کرد: به دنبال احیای تذکر لسانی هستیم که بنا به فرموده مقام معظم رهبری اگر یک موضوع را یک نفر بگوید احتمال تأثیر هست، اما اگر 10 نفر بگوید احتمال تأثیر بیشتر می‌شود و اگر 50 نفر در طول خیابان موضوعی را تکرار کنند، دیگر امکان گوش ندادن وجود ندارد.

وی اضافه کرد: سبک تذکر لسانی باید گفتن و رد شدن باشد و آمر به معروف نباید بایستد و در خیابان و ملأعام، فلسفه حجاب را برای فرد بیان کند یا فرد را تعقیب کند که ببیند آیا به تذکر عمل کرد یا خیر؟ بلکه باید بگوید و عبور کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه برخی مدیران فکر می کنند امر به معروف فقط منحصر به زمان های دینی از جمله ماه محرم و رمضان است در صورتی که این مهم یکی از واجبات دین و استوار کننده تقوا در جامعه اسلامی است، خاطرنشان کرد: آمر به معروف منتظر حمایت حکومت و ضابطان قضایی نمی‌ماند و چنانکه امام علی(ع) سر ایمان را صبر دانستند، آمر و ناهی باید بر رسالت خود صبور باشد.

وی تصریح کرد: همگان نماز را که ساده در خانه برگزار می‌شود می‌خوانند اما امر به معروف که سختی دارد مورد غفلت واقع می‌شود.

مهدوی با یادآوری اینکه در هر آیه‌ای از قرآن که در مورد امر به معروف و نهی از منکر سخن گفته شده، امر پیش از نهی است، گفت: در جامعه نیز باید ابتدا معروفات را معرفی و آنگاه به نهی از منکر اقدام کرد که البته این مهم در جامعه رعایت نمی‌شود.

دبیر ستاد احیا امر به معروف فارس کمبود مسجد و روحانی در برخی از نقاط استان را یکی از دلایل عدم گسترش امر به معروف در جامعه عنوان و اظهار کرد: در گذشته هر 420 تا 430 نفر یک مسجد داشته‌اند، اما اکنون در استان فارس دو شهر وجود دارد که سرانه مسجد آن یک مسجد برای هر 470 نفر است.

این مسئول در ادامه متذکر شد: در برخی شهرک‌های این استان گاه 15 هزار نفر جمعیت یک مسجد با گنجایش 500 نفر دارند و به این نشان‌دهنده این است که معروفات به حد کافی بیان نمی‌شود.

مهدوی عنوان کرد: به صورت مستمر نباید تکرار کنیم که در جامعه گناه می‌شود و همین که در ترویج معروف نمی‌کوشیم در آن منکرات سهم داریم.

وی با بیان اینکه باید این فریضه به گفتمان عمومی بدل شود، گفت: امر به معروف چنانکه قرآن کریم در سوره لقمان بیان می‌کند، ابتدا باید از خویشان و نزدیکان آغاز شود.

دبیر ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر استان فارس، محله محوری و تقویت مساجد را از اولویت های مورد توجه در بحث احیا و ترویج امر به معروف و نهی از منکر در استان برشمرد و اعلام کرد: در مرحله اول سه هزار نفر را در کلاس‌های 50 نفری با توچه به مدارک تحصیلی آن‌ها آموزش می‌دهیم که این افراد علاوه بر کارهای فردی در مساجد کار تیمی هم انجام می‌دهند.

فرهنگ امر به معروف در سبد فرهنگی خانواده قرار می‌گیرد

مسئول امور بانوان ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر استان فارس ضمن تاکید بر اینکه تلاش ما این است که فرهنگ امر به معروف در سبد فرهنگی خانواده قرار گیرد، گفت: به منظور دفاع همه جانبه بانوان شیرازی از واجب فراموش شده یعنی امر به معروف و و نهی از منکر پس از فراخوان ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر استان تعداد زیادی از بانوان علاقه‌مندی و آمادگی خود جهت همکاری با ستاد احیا و انجام وظیفه تذکر لسانی اعلام کردند.

اطهر دهقانی در گفتگو با خبرنگار شیرازه اعلام کرد: از توانمندی داوطلبان عضو ستاد امر به معروف و نهی از منکر پس از سازماندهی و آموزش در راستای احیای فریضتین استفاده خواهد شد.

وی ترویج امر به معروف را ترویج فرهنگ محبت دانست و افزود: تلاش برای امربه معروف نیازمند عزم ملی است و با خرد جمعی و مشارکت گسترده مردم در جامعه نهادینه می‌شود.

مسئول امور بانوان ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر استان فارس تصریح کرد: در نظام اسلامی، فرضیه امر به معروف یکی از مواهب و مفاخر اسلامی است که مایه رشد، توسعه، پیشرفت و کیفیت امور می‌باشد.

دهقانی با بیان اینکه همه مردان و زنان مومن در حفظ مجموعه نظام اجتماعی امربه معروف و نهی از منکر سهیم و شریک هستند، گفت: بر مسئولین تکلیف است که زمینه و مقدمات اجرای این فریضتین الهی را فراهم سازند.

نظرات بینندگان