کد خبر: ۵۹۷۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۲ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۳
وزیر ارتباطات در پاسخ به شیرازه:

نسل سوم تلفن همراه پیوست فرهنگی دارد/ کسی به دنبال رفع فیلتر فیس بوک نیست/ شبکه‌های اجتماعی جاسوسی نمی‌کنند/ وضعیت کارخانه آی تی آی بسیار تاسف‌بار است

آمادگی دارم تا در حد اختیاراتم در وزارتخانه کمک کنم تا دوباره در فعالیت‌های تولیدی در بخش الکترونیک و مخابرات استان فارس رونق ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تبریک میلاد حضرت معصومه(س) و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دولت، هفته دولت را تبریک گفت و افزود: لازم می‌دانم پیروزی مردم غزه را هم تبریک بگویم چرا که در این پیروزی مردم، دولت و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز نقش داشتند و مواضع محکم مقام معظم رهبری، دولت و وزارت امور خارجه تاثیرگذار بوده است؛ پیروزی مردم غزه در شرایطی که با دست خالی مقاومت و ایستادگی کردند برای همه آزادگان جهان مایه درس و عبرت است.

باید با عمل، اعتماد مردم، رهبری و مجلس را پاسخ دهیم

محمود واعظی در مراسم افتتاح پروژه‌های هفته دولت در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان فارس گفت: بعد از اعتمادی که مردم و مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور کردند و همچنین با رأی اعتمادی که مجلس به اعضای کابینه داد؛ مهم‌ترین هدف و تلاش هیات دولت این است که با عمل خود به نوعی اعتماد مردم، رهبری و مجلس را پاسخ دهیم.

وی مهم‌ترین هدف سیاست داخلی و خارجی دولت را حفظ وحدت و آرامش عنوان و اظهار کرد: اکنون در منطقه شرایط خاصی حاکم است به‌گونه‌ای که گروهی افراطی به اسم اسلام، آبروی اسلام را می‌برند بنابراین چشم‌های جهانیان به انقلاب اسلامی ایران است که در معرفی اسلام و شیعه پیشتاز می‌باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: وظیفه داریم با حفظ اصول و مبانی اعتقادی نشان دهیم اسلامی که جمهوری اسلامی ایران در دنیا عرضه می‌کند بر مبنای منطق و رحمانیت است و برای کشور برنامه دارد و می‌تواند تمام کشورهای اسلامی را با برنامه پیش ببرد.

جز وحدت و همدلی چاره‌ای نداریم

واعظی ضمن تاکید بر اینکه برای رسیدن به هدف جز وحدت و همدلی چاره‌ای نداریم، گفت: باید به گونه‌ای عمل کنیم که الگو و نمونه باشیم و در سایه وحدت و همدلی است که می‌توانیم هم کشور را بسازیم و مشکلات داخلی را برطرف کنیم و هم در دنیا و برای کشورهای اسلامی الگو باشیم.

عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه می‌توانیم از نظر تفکر سیاسی اختلاف نظر داشته باشیم اما در رسیدن به اهداف نظام باید متحد عمل کرد، گفت: در کشوری زندگی می‌کنیم که همه جناح‌های سیاسی به اصول انقلاب و مبانی اعتقادی وفادار هستند و همه به ولایت فقیه اعتقاد جدی دارند به‌گونه‌ای که افتخار سه قوه این است که تحت مدیریت مقام معظم رهبری اداره می‌شوند.

اگر مذاکرات هم نتیجه ندهد دیگر این تحریم‌ها مانندگذشته هوشمند نخواهد بود

واعظی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه‌ای که از طرف کشورهای غربی بر کشور ایران تحمیل شده است، خاطرنشان کرد: امروز پایه‌های تحریم‌ها را با سیاست‌های منطقی لرزانده‌ایم و اگر مذاکرات هم نتیجه ندهد دیگر این تحریم‌ها مانندگذشته هوشمند نخواهد بود چراکه شرکت‌های مختلف دنیا به دنبال ارتباط و تعامل با دولت، دستگاه‌های مختلف و شرکت‌های ایرانی هستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تصریح اینکه تصویر مردم و دولت درخصوص سیاست خارجی تغییر کرده است، گفت: نگاه کشورها به ایران به عنوان بازیگر فعال و جدی در منطقه است به‌گونه‌ای که کشورهای بزرگ اعلام می‌کنند که مشکلات و بحران خاورمیانه بدون نقش سازنده ایران نمی‌تواند به نتیجه برسد و این نشان‌دهنده جایگاه بزرگ ایران در سطح روابط بین‌المللی است.

واعظی وضعیت کشور را خوب توصیف کرد و ضمن اظهار امیدواری از اینکه به سرعت از شرایط و مشکلات کنونی عبور خواهیم کرد، گفت: در اقتصاد زمانی کنترل تورم ارزشمند است که همراه با رونق اقتصادی باشد بنابراین برای کنترل تورم تلاش شده که با کمک مجلس از رکود خارج شویم و در حالی که اکنون تورم حدود 23 درصد است، امیدواریم بتوانیم تا پایان سال روزنه‌هایی از رونق را نمایان کنیم.

به اعتقاد وی موضوع اشتغال دارای اهمیت فراوان است که رونق اقتصادی، اشتغال‌زایی به همراه خواهد داشت.

کشور به فرهنگ و ادب فارس بدهکار است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود با اذعان به اینکه استان فارس از هر لحاظ شاخص‌های خوبی دارد، برخی از این شاخص‌ها را برشمرد و افزود: کشور به فرهنگ و ادب فارس بدهکار است و مخازنی از میراث فرهنگی در فارس وجود دارد. همچنین فارس در زمینه هنر، اقتصاد، کشاورزی و مدیریت پیشتاز می‌باشد و از لحاظ نیروی انسانی و مدیریتی نیروهای توانمند و با ارزشی را به کل کشور تحویل داده است.

انگار اصفهانی‌ها حق شما را خورده‌اند!

واعظی به سفر دو سال قبل خود به استان فارس اشاره و یادآور شد: در آن سفر به استاندار فارس به شوخی گفتم انگار اصفهانی‌ها حق شما را خورده‌اند! چراکه گوشه گوشه شیراز یک میراث عظیمی وجود دارد و این از افتخارات ما است و می‌توان از آن‌ها بهره برد در حالی که در برخی کشورهای دنیا برای یک ساختمان با قدمت حدود 25 سال چه معرکه‌ای راه می‌اندازند.

وی همچنین به سال‌های 59 تا 65 که در شرکت مخابرات دارای مسئولیت بوده است، اشاره و اظهار کرد: در آن زمان اگر کارخانجات شیراز را نداشتیم، بخشی از توسعه ما متوقف می‌شد و افتخار ما این بود که تمام رادیوها و سوئیچ‌ها در کارخانجات شیراز تولید می‌شدند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن اظهار تاسف از تعطیلی کارخانجات شیراز و با بیان اینکه نمی‌خواهم کسی را مقصر جلوه دهم، گفت: وضعیت کنونی موجب تاسف بنده و همه کسانی است که به تحقیقات و تولیدات داخلی برای خودکفایی دل بسته‌اند.

وی تاکید کرد: آمادگی دارم تا در حد اختیاراتم در وزارتخانه کمک کنم تا دوباره در فعالیت‌های تولیدی در بخش الکترونیک و مخابرات استان فارس رونق ایجاد شود.

بازار خرید تولیدات کارخانجات مخابراتی و الکترونیکی فارس را تضمین می کنیم

مقام عالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تضمین کرد که بازار خرید تولیدات کارخانجات مخابراتی و الکترونیکی فارس را فراهم کند.

واعظی با بیان اینکه تلاش داریم از نتایج تحقیقات پژوهشگران مرکز تحقیقات مخابرات در خطوط تولید استفاده شود و مسئولین شرکت مخابرات هم از آن استفاده کنند، تاکید کرد: با جدیت اعلام می‌کنیم آنچه را تولید می‌کنید، خریداریم و افتخار ما این است که از تجهیزات و تولیدات داخلی استفاده کنیم.

تلاش کنیم مجددا قطب الکترونیک را به جای خودش برگردانیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به سیاست‌های ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی که باید اجرا شود، گفت: یکی از بندهای مهم این سیاست‌ها، بومی کردن پژوهش و استفاده از محصولات داخلی و حتی صادرات آن به کشورهای دیگر می‌باشد که باید استان فارس در این زمینه پیشقدم باشد نه به این معنا که تنها دو کارخانه راه بیندازیم بلکه تلاش کنیم مجددا قطب الکترونیک را به جای خودش برگردانیم.

وی با تصریح اینکه استان فارس فارغ‌التحصیلان و فرهیختگان ممتازی دارد، برای هرگونه همکاری با بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام آمادگی کرد و افزود: در بخش نرم‌افزاری که نیازی به تجهیزات وارداتی از خارج ندارد و بیشتر متکی به مغز، فکر و برنامه‌ریزی است، باید به طور جدی وارد شد تا وقتی در زمینه سخت‌افزاری این همه هزینه می‌شود بتوانیم از میزبانی‌ها، اپلیکیشن‌ها و محتوای داخلی هم استفاده کنیم چراکه توسعه آی.سی.تی کشور برای استفاده از محتوای داخلی به جای محتوای خارجی است.

واعظی با اعتقاد بر اینکه جوانان و فارغ‌التحصیلان ایرانی بهتر از برنامه‌نویسان سایر کشورها می‌توانند عمل کنند، گفت: بخش نرم‌افزاری نیز اشتغال‌زایی خوبی دارد و اپراتورهای ما آمادگی دارند هرگونه اپلیکیشنی که ارائه می‌شود تا مادامی که مردم از آن استفاده می‌کنند، بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات درصدی از درآمد آن را به حساب سازنده و نویسنده برنامه واریز کنند.

پست بانک باید در مناطق محروم و 11 هزار روستای کشور فعال شود

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: پست بانک باید در مناطق محروم و 11 هزار روستای کشور فعال شود و بتواند با تسهیلات و وام‌های کم بهره که به مردم می‌دهد برای روستاییان اشتغال‌زایی کند و مانع از مهاجرت روستائیان شود.

وی همچنین با اشاره به اهمیت ایجاد دولت الکترونیک خاطرنشان کرد: فارس در جمع کردن خدمات در دفاتر پیشخوان دولت در راستای ایجاد دولت الکترونیک از همه استان‌های دیگر جلوتر است و به عنوان الگوی سایر استان‌ها معرفی می‌شود.

وضعیت ارتباطات در فارس رضایت بخش نیست

وزیر ارتباطات با بیان اینکه طی یک‌سال گذشته فارس در برخی بخش‌های زیرساختی پیشرفت کرده است در عین حال وضعیت کنونی این استان را رضایت‌بخش ندانست و تاکید کرد که در دو بخش تلفن ثابت و روستاها باید به صورت جدی کار کنیم که کمیته‌ای را در این خصوص تشکیل شده است و در جلسه با هیات مدیره شرکت مخابرات نیز تصویب شد که برای ساماندهی وضعیت استان فارس بودجه تخصیص داده شود.

واعظی با تصریح اینکه ما یک پروانه به شرکت مخابرات داده‌ایم و از نظر ما تلفن ثابت و همراه یک مجموعه هستند، گفت: از نظر ما شرکت مخابرات صاحب همراه اول است و این دو موازی هم نیستند بنابراین همراه اول باید یاور مالی مخابرات باشد. در گذشته هم در یک مجموعه بخش‌های درآمد‌زا برای توسعه سایر بخش‌هایی که درآمد کمتری داشتند، هزینه می‌کردند.

وزیر ارتباطات اظهار امیدواری کرد: با تغییرات جدید که از نسل دو به سه می‌رود و تقویت رومینگ شاهد افزایش پوشش جاده‌ها خواهیم بود و در سفر بعد به فارس قطعا بخش‌های زیرمجموعه آی.سی.تی وضعیت بهتری خواهند داشت.

نسل سوم تلفن همراه پیوست فرهنگی دارد

واعظی از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال 94 در صورت تامین بودجه خبر داد و در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر اینکه آیا فتوای برخی مراجع تقلید درخصوص خدمات نسل سوم تلفن همراه را در اقدامات خود لحاظ خواهید کرد، گفت: آیت‌الله مکارم فرمودند پروژه ارتقای تلفن همراه از نسل دوم به سوم یا بالاتر باید همراه با پیوست فرهنگی باشد که این عملا مورد تایید دولت هم هست و ما هم اعتقاد داریم پیوست فرهنگی باید آماده شود اکنون نیز پیوست فرهنگی توسط وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی آماده و برای تصویب ارسال شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: هرچند در حال حاضر نسل سوم اپراتور را آماده کرده‌ایم اما آنچه که اکنون برای نسل سوم مجوز داده‌ایم همان فعالیت‌هایی است که در دو سال گذشته رایتل برای نسل سوم انجام می‌داده و به همان سبک رایتل اجرا می‌شود که درواقع عملا اتفاقی نمی‌افتد تا پیوست فرهنگی تصویب شود و پس از تصویب پیوست بقیه فعالیت ها هم انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در خبرها آمده برخی نمایندگان گفته‌اند در صورت افزایش سرعت اینترنت وزیر را استیضاح می‌کنیم، گفت: من در سفر بودم و این خبر را ندیده‌ام اما نمایندگان می‌توانند آنچه که قانون برایشان مشخص کرده است را انجام دهند، دولت و وزیران هم بر اساس شرح وظایف و اختیارات کارشان را انجام می‌دهند.

از استیضاح نمی ترسم!

واعظی با بیان اینکه آنچه انجام می‌دهیم برای توسعه زیرساخت کشور است و برای اینکه امروز بتوانیم توسعه شبکه ملی اطلاعات، آموزش، سلامت، عدالت و دولت الکترونیک و دیگر فعالیت‌ها را داشته باشیم باید زیرساخت کشور را توسعه دهیم، گفت: توسعه زیرساخت‌ها برنامه ای است که هم مجلس در برنامه پنج‌ساله پنجم تعیین کرده و هم برنامه ای است که در زمان رای اعتماد تقدیم مجلس کردم و بودجه به آن اختصاص داده شده است بنابراین فکر می‌کنم اقدامی است که باید انجام شود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه استیضاح هیچ عیبی ندارد و هر وزیری مسئول است آنچه را که به مردم، مجلس و دولت تعهد داده انجام دهد، گفت: به هیچ وجه وزرا هیچ‌گاه نباید از استیضاح بترسند و برای خدمت رسانی و توسعه کشور عقب‌نشینی کنند.

کسی به دنبال رفع فیلتر فیس بوک نیست

واعظی در پاسخ به سوالی درخصوص فیلتر شبکه‌های اجتماعی گفت: بر اساس سیاست کلی اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند در کمیسیون تنظیم مقررات برای حمایت از تولید محتوا و اپلیکیشن در داخل کشور به دنبال این هستیم تا آنجا که امکان دارد تولید محتوا و اپلیکیشن در داخل داشته باشیم که برای این کار باید ابتدا در داخل کشور به اندازه کافی شرکت‌هایی که روی نرم‌افزار کار کرده‌اند بتوانند نرم‌افزارهای مورد اعتماد مردم را ارائه دهند و مردم با توجه به اینکه میزبانی این‌ها در داخل کشور است، وقتی می‌بینند اپلیکیشن داخلی نیاز آن‌ها را برطرف می‌کند به طرف آن اپلیکیشن می‌روند.

وی درباره رفع فیلتر فیس‌بوک هم گفت: آنچه در گذشته انجام شده ارتباطی به وزارت ارتباطات ندارد و کارگروهی در قوه قضاییه کار فیلترینگ را انجام می‌داده ضمن اینکه اکنون کسی به دنبال رفع فیلتر فیس بوک نیست.

شبکه‌های اجتماعی جاسوسی نمی‌کنند

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار شیرازه مبنی بر اینکه شبکه‌های اجتماعی ابزار جاسوسی هستند، خاطرنشان کرد: شبکه‌های اجتماعی جاسوسی نمی‌کنند و عموماً این طور است که همه آنچه که بر روی شبکه‌ اجتماعی قرار می‌گیرد و یا حتی صحبت کردن و هرنوع انتقال اطلاعات از طریق این شبکه‌ها ثبت می‌شود که ما باید فرهنگ استفاده از شبکه اجتماعی را بدانیم و اطلاعات شخصی نگذاریم چراکه وقتی شبکه‌ای عمومی است و همه می‌توانند استفاده کنند لذا دشمن هم می‌تواند استفاده کند و این طبیعی است پس اشکال به کسانی برمی‌گردد که این شبکه‌ها را مورد اعتماد خود قرار می‌دهند!

واعظی در ادامه ضمن تصریح اینکه اگر شبکه‌ها بومی و میزبانی آن‌ها در داخل کشور باشد، بهتر است به هموطنان توصیه کرد: مردم تا جایی که مورد نیاز است غیر از مطالب طبقه‌بندی، شخصی و خصوصی از شبکه‌ها استفاده کنند تا مشکل حل ‌شود.

وضعیت کارخانه آی تی آی بسیار تاسف‌بار است

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که از وی پرسید کارگران کارخانه آی.تی.آی به نماد اعتراضات کارگری در استان تبدیل شده‌اند، مشکلات آن‌ها کی و چگونه حل می‌شود، گفت: این شرکت خصوصی شده و در زمانی که شرکت خصوصی شد باید همه ملاحظات جانبی آن در نظر گرفته می‌شد اما این اقدام انجام نشد و اکنون با وضعیت بسیار تاسف‌بار مواجهیم. در حال حاضر نیز هر دو وزاتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات و صنعت و معدن و تجارت آماده هر گونه همکاری و حمایت برای حل مشکل این کارخانجات هستند.

فارس ظرفیت قطب الکترونیک شدن را دارد اما باید بخش خصوصی وارد شود

واعظی با بیان اینکه فارس فارغ‌التحصیلان فرهیخته‌ای دارد، گفت: در استان ظرفیت احیای قطب الکترونیک بودن وجود دارد اما سیاست دولت این نیست که فعالیت‌های مختلف را تصدی‌گری کند بلکه از بخش خصوصی حمایت می‌کند تا این بخش به اینگونه فعالیت‌ها اقبال بیشتری پیدا کند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۳
0
در منطقه خیابان پاییز و سفیر جنوبی و ... خبری از تلفن ثابت نیست.