کد خبر: ۵۹۷۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۳

«شهر راز» نمادی از مفاخر فرهنگی ندارد/ مبلمان شهری شیراز عاری از آثار سعدی و حافظ

شیراز که به"شهر راز" نیز معروف است شهری است که در مبلمان خود جایی برای چند بیت از شاعرانش دیده نشده و حتی نمادی از آنها را نمی توان به صورت ملموس مشاهده کرد.
شهر شیراز با در اختیار داشتن فرازهای روشنی از تاریخ فرهنگ و ادبیات ایران اسلامی امروزه در مبلمان شهری خود نشانی از این رنگ و بوی تاریخی ندارد.  

به گزارش شیرازه به نقل از مهر؛ شهری که شعر شاعرانش تا سازمان ملل رفته اما در ساختمان ها و ابنیه خود جایی برای این ابیات ندارد.

وجود مفاخر بسیار در حوزه های مختلف مذهبی، فرهنگی، ادبی، پزشکی و علمی در شیراز یکی از ویژگیهای ممتاز این شهر است که این روزها در پیکر شهر شیراز نمودی ندارد.

محرومیت شهر شیراز از تندیس ها و سردیس های مفاخر از یک سو و از سوی دیگر نبود ردپایی از ورق های درخشان تاریخ هنر شیراز در صورت و مبلمان شهری شهر شیراز شاید یکی از دغدغه های مهم عاشقان به شهر راز باشد.

در نقاط مختلف شهر شیراز هیچ نشانی از شهری یافت نمی شود که به شهر حافظ و سعدی شهره است و مهد ادبیات و هنر ایران اسلامی شناخته می شود.

از سوی دیگر جایگاه معنوی سومین حرم اهل بیت (ع) نیز در صورت شهر نمودی ندارد و در بسیاری از نقاط شهر نمی توان نشانی از عنوان مهم معنوی پیدا کرد.

یکی دیگر از نیازهای جدی شهر شیراز استفاده از دیدگاه هنرمندان این شهر در شکل گیری ظاهر شهر است که می تواند با تکیه بر خلاقیت و تجربه آنها شهری بسازد در خور نام و شان شهر شیراز.

طی سالیان گذشته شاهد اتفاقات خوبی بوده ایم که نشان از توجه مسئولین شهری به ظاهر شهر و شکل گیری فضایی فرهنگی در سطح شهر شیراز با ردپای میراث های معنوی و تاریخی این دیار است اما تا رسیدن به شرایط مطلوب هنوز کارهای بسیاری بر زمین مانده که باید مسئولان شهری به سراغ آن بروند.

در برخی از نقاط شهر شیراز پیامهای اخلاقی دیده می شود که توسط شهرداری این کلانشهر بر پلهای عابرپیاده خودنمایی می کند اما میشد که این پیامها را در قالب شعرهای شعرایی مثل حافظ و سعدی نمود داد که هم آثار این شعرا به مردم بیشتر معرفی شود و شیراز که میزبان چنین شاعران بین المللی  است در پیکره خود نمودی از آنها را داشته باشد تا وقتی گردشگری وارد این شهر می شود به صورت عینی تر متوجه شود به شهر حافظ و سعدی یا به شهر ادب و فرهنگ قدم نهاده است.

هویت فرهنگی شیراز بر پیکره شهر نمایان شود

 در این راستا فرماندار شهرستان شیراز به خبرنگار مهر  گفت: شهر شیراز دارای سبقه مذهبی و فرهنگی والایی است که این سبقه باید در مبلمان شهری نیز نمود داشته باشد.

مصطفی امیری اظهار داشت: نمادهای مهم تاریخی، مذهبی و فرهنگی باید در نقاط مختلف شهر ایجاد شود تا شهروندان و همچنین زائران و گردشگران شهر شیراز در فضای شهری پشتوانه معنوی شهر را احساس کنند.

وی ابراز داشت: در سطح جهان شهرهای کمی وجود دارند که مانند شهر شیراز دارای آوازه ای بین المللی در حوزه های مختلف باشند.

امیری تصریح کرد: مبلمان شهری امروزه یکی از شاخص ها و المان های فرهنگی و هویتی یک شهر محسوب می شود و به عنوان ویترین اجتماعی باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

عالی ترین مقام اجرایی شهرستان شیراز اضافه کرد: هویت مذهبی شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) یک بستر مناسب برای شکل گیری مبلمان شهری است.

وی خاطرنشان کرد: باید روح معنوی و جایگاه فرهنگی شهر شیراز در تمام پیکره شهر نمایان باشد.

امیری با بیان اینکه مبلمان شهری و تصویر زیبای یک منطقه در جذب گردشگر داخلی و خارجی بسیار تاثیرگذار است، تصریح کرد: با وجود هنرمندان بنام و صاحب سبک و نظری که در شهر شیراز وجود دارد و با بهره گیری از نظرات متخصصین این عرصه می توان شهر شیراز را به عنوان یکی الگوی موفق در حوزه مبلمان شهری به کشور معرفی کرد.

وی عنوان کرد: به نظر می رسد در سال های گذشته آنچنان که باید به مبلمان شهری توجه نشده است.

این مسئول تاکید کرد: همچنان که شهر ها بزرگتر می شوند و رشد و توسعه عمرانی پیدا می کنند، روح فرهنگی شهر نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

فرماندار شهرستان شیراز ادامه داد: نام های بزرگی چون حافظ و سعدی و دیگر مشاهیر و بزرگان علم و ادب می توانند بستر شکل گیری مبلمان شهری شیراز باشند.

وی بیان کرد: ما در شهر شیراز نتوانسته ایم اشعار شاعران بزرگ و بنام خود و یا دستاوردهای علمی و فرهنگی مشاهیرمان را تصویرسازی کنیم.

امیری ابراز داشت: فرهنگ علاوه بر کارکردهای اجتماعی والای خود بستری مناسب برای رونق اقتصادی در یک شهر است و امیدوارم در سال جاری که به فرموده مقام معظم رهبری سال فرهنگ و اقتصاد نامگذاری شده است شاهد یک حرکت جهادی برای ارتقای فرهنگی و اقتصادی کلان شهر شیراز باشیم.

فرماندار شهرستان شیراز با اشاره به اینکه ما حتی در ساخت تندیس یا سردیس مشاهیر و مفاخیر کوتاهی کرده ایم، خاطرنشان کرد: تمام ادارات شهرستان می توانند با کمی خلاقیت روح فرهنگی و معنوی شهر را ارتقا بخشیده و شهروندان را با مفاخر و مشاهیر شهر بیشتر از گذشته آشنا کنند.

بسته های فرهنگی برای اداره شهر ضروری هستند

محمد رضا هاجری  رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این راستا به خبرنگار مهر گفت: هر شهری دارای سیرت و صورت منحصر به فرد خود است که باید این دو بخش بر اساس پشتوانه فرهنگی شهر شکل بگیرد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز ابراز داشت: شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) باید در مسیر تکامل خود محوریت سومین حرم اهل بیت (ع) را حفظ کند.

وی تصریح کرد: این جایگاه باید در ارکان و بخش های مختلف شهر نمود داشته باشد و در حوزه های مختلف یک بستر و زیر ساخت باشد.

هاجری خاطر نشان کرد: شهرها در کنار پیشرفت عمرانی، اقتصادی و... خود نیازمند تکامل فرهنگی نیز می باشند.

وی گفت: در این راستا باید به زیر ساخت ها توجه شود و وقتی که ما مدعی رونق گردشگری هستیم باید بدانیم که تا چه اندازه زیر ساخت گردشگری ما مهیا است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز تاکید کرد: وقتی ما به دنبال استفاده از ظرفیت های پزشکی برای توریست درمانی هستیم آیا امکانات زیر ساختی نیز مهیا است.

وی ادامه داد: بنابر این شهر به بسته های فرهنگی برای ابعاد مختلف نیاز دارد که شاهد توسعه متوازن و پایدار باشد.

هاجری افزود: برای اینکه صورت شهر بیش از این آسیب نبیند و بر اساس داشته های معنوی شکل بگیرد نیز شورای اسلامی برنامه های خوبی را دنبال می کند.

وی بیان کرد: یکی از این طرح ها طرح عرفان است که شورا و شهرداری بخشی از اجرای این طرح را دنبال می کنند که می تواند گامی مهم در نمود میراث معنوی و فرهنگی شهر در صورت شهر باشد.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز یادآور شد: این طرح از آستان علی ابن حمزه (ع) شروع و تا دروازه قرآن ادامه دارد که بخش مهم فرهنگی و تاریخی شهر را در بر دارد.

وی گفت: استفاده از اشعار شاعران نامی و نماد مفاخر و علمای شهر نیز می تواند در این طرح استفاده شود تا ظاهر و صورت فرهنگی آن ارتقا یابد.

هاجری اظهار داشت: در صورت همکاری دستگاه های فرهنگی و پرهیز از مدیریت جزیره ای می توانیم شاهد اتفاقات خوب و مناسبی در شهر شیراز باشیم.

به گزارش مهر، در صورتی که هر اداره یا موسسه دولتی اقدام به استفاده از نشانه های فرهنگی کند و یا مجتمع های تجاری و انبوه سازان اگر مکلف شوند که در معماری خود از نشان های فرهنگی استفاده کنند شاید روزی شهر شیراز اینگونه در ظاهر خود مظلومیت فرهنگی را یدک نکشد.

دست کم شاید ساخت مجسمه هایی از مفاخر و سردیس هایی از آنها و جاسازی آنها در نقاط مختلف شهر ساده ترین کاری باشد که متولیان امر بتوانند انجام دهند و در کنار استفاده از اشعار شاعران بزرگ این شهر در گوشه و کنار خیابانها و معابر همراه با تصویر سازیهای طراحان چیره دست نه تنها مسافران را با روح فرهنگی و معنوی شهر آشنا می کند بلکه مردم را نیز به صورت ملموس تری از شعر شاعران، نقاشی هنرمندان یا آثار مفاخر شهر بهره می برند و با آن آشنا می شوند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
sss
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۳
0
چه تصاویر زیبای شیراز همین است شمال شهر به بالا بقیه ابروریزی است