کد خبر: ۵۹۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۳
روحانی در جشنواره شهید رجایی:

تحریم تجاوز است و باید تجاوزگران را سر جای خود بنشانیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در یک ‌سال گذشته با ادامه تحریم‌ها کار را ادامه دادیم، گفت: تحریم تجاوز است و باید تجاوزگران را سر جای خود بنشانیم.
رئیس جمهور در جشنواره شهید رجایی که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، با گرامیداشت هفته دولت گفت: هفته دولت یادآور نام، خاطره و ایثار شهیدان بزرگ رجایی و باهنر و سایر دولتمردانی است که اجر و مزد خود را از طریق شهادت و دستیابی به فیض الهی گرفته اند.

به گزارش شیرازه به نقل از مهر؛ وی افزود: یاد امام به عنوان راهبر کاروان بزرگ انقلاب، استقلال و آزادی این سرزمین و نیز یاد شهیدانی که با ایثار آنها انقلاب و نهضت اسلامی به پیروزی رسید و شهیدانی که هشت سال از انقلاب اسلامی دفاع کردند و نیز ایثارگران، جانبازان، آزادگان و خانواده عزیز آنها که در راه این نظام، استقلال و عزت این سرزمین تلاش کردند را گرامی می داریم.

روحانی ادامه داد: اگر بگوییم شهید رجایی و باهنر از دولتمردان نمونه نه تنها دوران انقلاب که تاریخ این سرزمین بوده و هستند اغراق و مبالغه نکرده ایم.

وی با اشاره به این که از قبل از انقلاب که با این عزیزان آشنا بودم و بعد از انقلاب به دلیل همکاری و مسئولیت های مختلف آنها را می شناختم، شاهد بودم که تا روزهای پایان زندگی پرافتخارشان در خلوص و تواضع و مردم داری و فداکاری هیچ چیزی کم نداشته و روز به روز این روند آنها رو به افزایش بود، گفت: رجایی رئیس جمهور، رجایی نخست وزیر، رجایی نماینده مجلس با رجایی مبارز و تحت شکنجه در زندان های پهلوی و رجایی دستفروش در بازار تغییری نکرد، رجایی همان رجایی بود که سراسر زندگی اش رجا، امید، پاکی و فداکاری بود.

رئیس جمهور افزود: باهنر به عنوان یک اندیشمند، دانشمند و روحانی مبارز از روزی که در کنار شهید بهشتی و دیگران تلاش می کرد تا در زمینه کتاب های درسی در دوران پهلوی برای آموزش و پرورش این سرزمین قدم بردارد تا روزی که به عنوان عضو جامعه مبارز روحانیت ایران و تا بعد از انقلاب و نمایندگی مجلس و نخست وزیری در این کشور همواره کارهایش را با هنرمندی انجام داد، بی هنری در سراسر زندگی این مرد بزرگ دیده نشد.

وی ادامه داد: به شهید رجایی ها، باهنرها و همه شهدای بزرگ از دولت اسلامی از روز اول انقلاب تا به امروز افتخار کرده و به روح بلند آنها درود می فرستیم و از خدا می خواهیم که راه و مسیر آنها را ادامه دهیم، اهداف و آرمان های بلند آنها که اهداف امام، ملت و انقلاب بود را پاس داریم.

روحانی با اشاره به جشنواره شهید رجایی گفت: این جشنواره به عنوان تجلیل از خدمات برگزیدگان از دستگاه اجرایی است که البته این برگزیدگان کاملا نمادین هستند والا اگر بخواهیم برگزیده ها را در یک فضا جمع کنیم هم فضای وسیعی لازم است و هم زمان بلند تا نام آنها را برده و از آنها تجلیل کنیم.

وی افزود: وقتی می گوییم دولت، یعنی همه کارکنان. مقصود از دولت هیات دولت یا آن 20 تا 30 نفری که هفته ای چند بار دور هم جمع می‌شوند و آیین نامه تصویب کرده و بر کشور نظارت می‌کنند، نیست بلکه دولت یعنی همه آنهایی که برای اجرای برنامه دولت و مطالبات و خواست مردم به عنوان کارکنان نظام تلاش می‌کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: همه دستگاه ها از قوه قضائیه و مقننه تا نیروهای مسلح کارکنان دولت هستند، هر کاری در این کشور انجام می‌شود نه کار رئیس جمهور و نه کار وزرا است بلکه آن خدمت تعلق به همه دارد.

وی گفت: اگر در کنار دولت قوه مقننه نباشد تا قانون لازم مورد نیاز ما تصویب نشده و برنامه ها از سوی این قوه به تصویب نرسد یا بودجه سالانه تصویب نشود چگونه می توانیم به مردم عزیز خدمت کنیم؟ اگر نیروهای مسلح از مرز و بوم این کشور دفاع نکنند بدون امنیت اجتماعی نمی توان در این کشور کاری را به سامان رساند.

رئیس جمهور اظهار داشت: اگر دستگاه قضایی در کنار دولت نباشد و عدالت را مستقر نکند و پناهگاه مظلومین و تظلم خواهان نباشد مگر می شود خدمتی به مردم کرد.

روحانی ادامه داد: اگر ایثارگران از امنیت ملی دفاع نکنند مگر بدون امنیت ملی و امنیت اجتماعی می توان کاری را به سامان رساند.

رئیس جمهور تصریح کرد: ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنم که اگر در این جشنواره از سه وزارتخانه تجلیل شد به این معنا نبود که بقیه وزارتخانه ها از کار کم گذاشته باشند. همه دستگاه ها خدمت کردند اما در یک سال گذشته به دلیل شرایط کشور برنامه ای ویژه و کارهای خاصی بر دوش این سه وزارتخانه گذاشته شد.

وی در تشریح اقدامات وزارت خارجه در سال گذشته گفت: ما برای آرامش منطقه و برای آنکه صدای ملت رساتر به گوش ملت برسد و برای دفاع بهتر از حقوق مردم و برای آنکه ظلم ها و تعدی هایی که به این ملت روا شده مهار شود رسالت و وظیفه بس سنگین بر دوش خط دیپلماسی کشور گذاشتیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: این کار به دلیل حساسیت شرایط و روابط ما با دنیا و ظلم های ناروایی که بر ما شده بود انجام شد. تحریم های غیر انسانی که بر ملت ما روا شده بود به همین دلیل لازم بود در این میدان افسران و سربازان دیپلماسی کشور شب را از روز و روز از شب نشناسند و کار بزرگی را بر دوش گیرند که به آنها دست مریزاد و خدا قوت می گوییم.

روحانی تاکید کرد: کار بزرگی را تا امروز انجام دادند و کار بزرگتری بر دوش دارند همه باید آنها را تشویق کرده و به آنها مدد کنیم. از خدا برای آنها توفیق می خواهیم. بی تردید هدایت رهبری و حمایت مردم بهترین توشه آنان است. ما فرصت و وقت خود را در این مسیر تلف نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه تمام توان و قوت خود را در مسیر سیاست خارجی به کار می بریم گفت: این نه بدان معناست که از تحریم های می ترسیم و یا با تحریم ها نمی توانیم زندگی کنیم و در یک سال گذشته ثابت کردیم که با تحریم ها هم می توان زندگی کرد. ما باید جلوی این تجاوز بایستیم و تجاوزگران را جای خود بنشانیم و نگذاریم این تجاوز ادامه یابد و یا تکرار شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: وزیر امور خارجه و همه معاونان و همه همکارانشان تلاشی بس گسترده انجام دادند و من به خوبی می فهمم این کار چه سخت است.

رئیس جمهور به شخصه بار مسئولیت مذاکرات را برعهده گرفته و تا پایان به دوش خواهد گرفت

روحانی تصریح کرد: هرجا لازم بوده شخصا مسئولیت کارها را برعهده گرفته و اگر لازم بوده کمک کنم مستقیما کمک کردم و به همه ملت اعلام می کنم که رئیس جمهور به شخصه بار این مسئولیت را برعهده گرفته و تا پایان به دوش خواهد گرفت.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما به لطف حق امیدواریم و می دانیم حمایت مردم همواره ادامه خواهد یافت و می دانیم رهبر دلسوز این انقلاب که تا امروز در کنار ما بود مستمرا تا رسیدن به هدف نهایی در کنار ما خواهند بود و از هدایت های ایشان بهره خواهیم برد.

رئیس جمهور در بخش دیگر از سخنرانی خود با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت و درمان برای حل معضلات این وزارتخانه گفت: معضل سلامت از معضل های بزرگ است می دانیم که بیماری و تحمل بیماری سخت است. گاهی فردی مجبور می شود برای پرداخت هزینه های بیمارستان همه پس انداز زندگی اش را پرداخت کند که این مشکل بزرگی است.

وی با بیان اینکه پزشکان با لبخند و اخلاق مداری خود می توانند بار معنوی بیماران را کاهش دهند گفت: دولت برای کاهش بار مالی سنگین بیماران تصمیم گرفت که چاره اندیشی کند.

وی ادامه داد: اجرای این تصمیم نیاز داشت به اینکه دقت شود که دولت وقتی در یک بخش بار سنگینی را بر دوش می گیرد متوجه بقیه بخش ها هم باشد که فشاری بر آنها وارد نشود.

روحانی ادامه داد: این بار باری نبود که یک نفر بر دوش بگیرد. همکاران ایشان هم تلاش کردند همه پزشکان، متخصصان و پرستاران این بار را بر دوش گرفتند.

وی ادامه داد: بار مالی بیماران را کاهش دادیم و امیدواریم این راه ادامه یابد.

رئیس جمهور اظهار داشت: گاهی انسان از کار زیاد نقدهای غیر منصفانه و تخریب ها خسته می شود اما وقتی با خدای خود خلوت می کند که توانستیم مشکل یک نفر یک قشر و یا یک گروه را حل کنیم چقدر به ما روحیه می دهد امیدواریم خداوند طوری ما را موفق کند که پایان یک روز کاری یک خوشحالی معنوی داشته باشیم.

رئیس جمهور در ادامه سخنرانی خود در جشنواره شهید رجایی گفت: روز قیامت روز حسرت برای آنهایی است که از سمتشان و عمرشان درست استفاده نکردند. باید همه ما به مردم کمک کنیم و باور داشته باشیم که این کشور مال ملت ایران است.

وی افزود: باید باورمان شود که پول بیت المال از آن ملت ایران است. باید باورمان شود که ما خادم مردم هستیم و تا زمانی که اینها باورمان نشود نه در زبان بلکه در عمل هم نمی توانیم به وظیفه خود عمل کنیم.

روحانی در ادامه ضمن تشکر از وزیر بهداشت گفت: من از آقای هاشمی و همکارانش و همه عزیزانی که در خدمت به مردم در زمینه سلامت تلاش کردند تشکر و سپاسگزاری می کنم.

سه وزارتخانه خارجه، بهداشت و نفت بار سنگین تری را در دولت برداشته اند

وی همچنین با اشاره به مساله انرژی گفت: یکی از دیگر معضلات ما انرژی بود. از یک طرف دنیا فروش نفت ما را حریم کرده بود که البته هنوز هم در شرایط تحریم هستیم و از طرف دیگر ظرفیت های تولیدی هم به دلیل تحریم پایین آمده بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: مشکل سوم ما هم منابع مشترک‌مان با دیگران بود که می بردند و ما هم نگاه می کردیم. البته اینها به دلیل مشکلات مالی و تکنولوژی بود که دست به دست هم داده بود و این مشکلات همچنان سر جای خود باقی است.

وی افزود: لازم بود در این زمینه چند کار خوب صورت بگیرد و اول آن که بتوانیم نفت مان را سالم بفروشیم نه اینکه با واسطه بفروشیم و آن واسطه نیز پول نفت را بخورد مانند بابک زنجانی که در این زمینه قدمهای خوبی برداشته شده است.

روحانی با بیان این که در زمینه افزایش ظرفیت های تولیدی نیز قدمهای خوبی برداشته شده است گفت: انشاء الله امسال تا اول زمستان روزانه 100 میلیون متر مکعب گاز در تولید اضافه می‌شود و سال 94 نیز همین 100 میلیون متر مکعب دوباره اضافه خواهد شد و در زمینه نفت نیز دکل های اضافه شده را امروز می توانید مشاهده کنید.

وی با اشاره به مساله بنزین نیز گفت: با مشارکت وزارت نفت و محیط زیست امروز شاهدیم که هوای تهران نسبت به سال گذشته تغییر کرده و سه وزارتخانه خارجه، بهداشت و نفت بار سنگین تری را در دولت برداشته اند.

رئیس جمهور تصریح کرد: چند تحقیق را دیدم که در این تحقیق ها آمده بود خدمتی که امروز در ایران داده می‌شود با یک پنجم این نیرو شدنی است، حال ممکن است این تحقیق درست و یا غلط باشد اما عدد کارمندان ما با خدمات ما نمی خواند.

وی با تاکید بر این که دولت باید اندازه اش با خدمتی که داده می‌شود متناسب باشد گفت: متناسب سازی قد و قواره دولت بسیار مهم است.

روحانی با بیان این که خدمتی که ما به مردم می دهیم باید عادلانه باشد اضافه کرد: این که ببینیم کسی که آمده پای میز برای کدام جناح است به من کارمند چه ربطی دارد. این که در انتخابات به کدام کاندیدا رای داده یا برای کدام قومیت است به من چه ربطی دارد. مذهبش چیست، دینش چیست به ما چه ربطی دارد. تمام مردم ایران شهروند ایرانی هستند و برای خدمتی که دولت باید به آنها عرضه کند هیچ تفاوتی وجود ندارد و همه یکسانند.

وی تصریح کرد: شیعه و سنی، مسلمان، ارمنی، یهودی، ترک، کرد، بلوچ، عرب و ترکمن هیچ تفاوتی ندارند و ایرانی ایرانی است. همه را یکسان و برابر باید ببینیم و ما خادم کل مردم ایران هستیم.

رئیس جمهور گفت: چطور در زمان انتخابات همه مردم را صدا می زنیم از چادری و بی حجاب و بدحجاب تا از این جناح و آن جناح. نمی‌شود که شب انتخابات همه ملت را دعوت کنیم و انتخابات که تمام شد ما باشیم و یک قبیله این برخلاف توصیه امام، رهبری و قانون اساسی است. ما باید همه را یکسان ببینیم و خالصانه و عادلانه به مردم خدمت کنیم.

وی با بیان اینکه دولت امروز 4 میلیون کارمند دارد گفت: این عدد بالا است و در 8 سال گذشته حدود 500 هزار نفر استخدام شدند اما من به همه دولتی ها و کارمندان می گویم و خواهش می کنم که اگر کسی امروز، دیروز یا فردا روزی به حقوق مردم تخطی یا تعدی کرده تلاش کنیم با محاسبات قانونی آن را به دست عدالت بسپریم.

روحانی راه حل جلوگیری از تخلفات اداری را دولت الکترونیک دانست و گفت: ارتباط مردم با کارمندان باید به حداقل تقلیل یابد و من از آقای نوبخت می خواهم در مساله استخدامی و اداری تمامی تلاش خود را بکند تا از فناوری های مختلف استفاده کنیم و رابطه مردم را با کارمند کاهش دهیم.

وی گفت: باید محیط اداری سالم باشد تا با سلامت بتوانیم خدمت قانونی و درست به مردم ارایه دهیم چرا که راه ما باید راه شهیدان رجایی و باهنر و راه ائمه معصومین(ع) و امیرالمومنین(ع) باشد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آن چه که امروز در این جشنواره به عنوان تشویق چند وزارتخانه و چند کارمند انجام شد یک کار نمادین بود و از همه وزارتخانه ها و کارمندان دولت سپاسگزاری می کنم.

نظرات بینندگان