کد خبر: ۵۹۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۳

جشنواره بازی‌های بومی- محلی آباده برگزار شد+تصاویر

به منظور توسعه و احیاء بازی های بومی محلی شهرستان آباده جشنواره بازی های محلی با حضور 5 تیم در محل استادیوم ورزشی تختی آباده برگزار گردید.

به گزارش شیرازه، به منظور توسعه و احیاء بازی های بومی محلی شهرستان آباده جشنواره بازی های محلی با حضور 5 تیم در محل استادیوم ورزشی تختی آباده برگزار گردید.

دراین جشنواره ورزشی، تیم های شرکت کننده 7 بازی بومی شهرستان آباده از جمله چوگو ( برو و بیا)، هفت سنگ، داغ داغوک، شش خونه بازی، ابرقویی، گردو بازی را به نمایش گذاشتند.

هاشمی رئیس انجمن چوگوی ایران و مسئول انجمن هیات های ورزشی فارس در گفتگویی به خبرنگار آباده نما گفت: ورزش چوگو از قدیم الایام به عنوان یک ورزش در ایران رایج بوده و جزء ورزش های محلی شهرستان آباده با نام "برو و بیا" محسوب می شود.

وی با ابراز تاسف از فراموشی ورزش های سنتی با ورود ورزش های کلاسیک و اروپایی گفت: شهرستان آباده به عنوان یکی از قطب های این ورزش در کشور محسوب می شود.

رئیس انجمن چوگوی ایران ضمن ابراز امیدواری از احیا و توسعه ورزش چوگو در سراسر کشور با همکاری فدراسیون انجمن های ورزشی و ورزش های همگانی تاکید کرد: در حال حاضر به فدراسیون ورزش های همگانی پیشنهاد داده ایم برای شناخته شدن این ورزش در سطح آسیا ، انشا الله در صورت موافقت تیم چوگو را به مسابقات آسیایی گوآنجو اعزام خواهیم کنیم.

مسئول انجمن هیات های ورزشی فارس در خصوص استان های صاحب نام در این رشته اظهار داشت: در حال حاضر ورزش "چوگو" در استان های فارس، کرمانشاه، آذربایجان غربی، سمنان، مرکزی، گیلان، بوشهر و یزد رایج است.

ناجی مربی تیم چوگوی آباده نیز در گفتگویی به خبرنگار آباده نما گفت: طی 27 سال گذشته آباده نماینده تیم چوگوی فارس در مسابقات کشوری بوده است.

مربی تیم چوگو آباده با اشاره به معنی "چوگو" گفت: این کلمه مخفف چوب و گوی می باشد زیرا در این ورزش توپ یا همان گوی بوسیله چوبی به قطر 5 و ارتفاع 70 سانتی متر به زمین بازی پرتاب می شود.

ناجی با انتقاد تند از مسئولین فدراسیون مرکزی ورزش های همگانی گفت: تیم ها در سطح شهرستان تمام تلاش خود را انجام می دهند، ولی متاسفانه این گونه به نظر می رسد که مسئولین رده های بالا وقتی برای ورزش های همگانی مانند چوگو اختصاص نمی دهند.

مربی تیم چوگوی آباده در خصوص طرح های پیشنهادیش برای رشد و ترویج این رشته ورزش سنتی در سطح کشور اظهار داشت: مسئولین فدراسیون ورزش همگانی باید ترتیبی بدهند تا در مسابقات کشوری چوگو از همه استان های کشور حداقل یک تیم حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین برگزاری حدقل دو دوره مسابقه سالیانه در رده های جوانان و بزرگسالان، در ترویج این ورزش بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

مربی تیم چوگوی آباده با بیان اینکه ورزش چوگو را به صورت معمول همه می توانند انجام دهند خاطر نشان کرد: بازیکنان این ورزش در سطح مسابقات نیازمند هوش، قدرت بدنی و چابکی بالا، تعادل و توازن و سرعت می باشند.

وی از تشکیل تیم چوگو در رده نونهالان در دو ماه گذشته خبر داد و استقبال از آن را خوب توصیف کرد و اضافه کرد: در حال حاضر تیم چوگوی آباده 40 بازیکن آماده در رده بزرگسال و جوانان برای حضور در مسابقات کشوری دارد.

این جشنواره که توسط شبکه خبر پوشش داده شد، به همت اداره ورزش و جوانان شهرستان آباده با همکاری انجمن چوگوی کشور و هیات انجمن های ورزشی و ورزش های همگانی برگزار شد. 

چوگو (برو و بیا)

 

داغ داغوک

داغ داغوک 

تُرنه بازی

نظرات بینندگان