کد خبر: ۵۹۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۳
شهردار شیراز:

پل شهدای مهدی‌آباد حدود 8 میلیارد هزینه داشت/ شهرداری‌ها مجبورند بعضا جیب مردم را خالی کنند!

مجلس مصوب کند 10 درصد درآمد تجاری‌سازی‌ها به شهرداری‌ها بازگردد.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، شهردار شیراز اعلام کرد: به مناسبت هفته دولت و دهه کرامت، 120 پروژه فرهنگی، عمرانی، خدماتی و ورزشی با اعتبار 82 میلیارد تومان در شهر شیراز افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است.

علیرضا پاک‌فطرت در مراسم افتتاح سه پروژه از پروژه‌های شهرداری شیراز که با حضور استاندار فارس، اعضای شورای شهر، نمایندگان مجلس، فرماندار شیراز و برخی دیگر از مسئولان و مردم بهره‌برداری شد، اظهار داشت: زمانی که ساخت پروژه پل شهدای مهدی‌آباد آغاز شد، برخی می‌گفتند ترافیک زیاد منطقه و تاسیسات زیرزمینی برای اجرای پروژه ایجاد مشکل و شهرداری را مسئله‌دار می‌کند اما امروز تقاطع سه سطحی شهیدان مهدی‌آباد (ستارخان) بعد از دو سال با همکاری مردم و شهرداری شیراز با اعتبار 7 میلیارد و 945 میلیون تومان به بهره‌برداری رسید.

وی با تصریح اینکه درخصوص تاسیسات زیرزمینی باید از اجرای این پروژه‌ها عبرت بگیریم، توضیح داد: وقتی زمین محل پروژه را اسکن می‌کنیم فقط حدود 60 تا 70 درصد تاسیسات زیرزمینی قابل رؤیت است و چون تجهیزات و تاسیسات زیادی از زیر چهارراه ستارخان عبور کرده بود با احتیاط و به صورت میلیمتری پیش رفتیم تا مشکلی ایجاد نشود اما متاسفانه برخی دستگاه‌های خدمات‌رسان نمی‌دانستند که برخی تاسیسات آن‌ها از کجا عبور کرده و این برای دستگاه‌های اجرایی شهری که ادعا می‌کند ایمن است به ویژه در مواقع بحران، نقطه ضعف بزرگی محسوب می‌شود.

اداره آب یکی از لوله‌ها را فراموش کرده‌ بود!

پاک‌فطرت اضافه کرد: بعد از جابجایی لوله‌های آب، اداره آب گفته بود دیگر لوله‌ای ندارد اما باز هم یک لوله آسیب دید و پس از اینکه با اداره آب تماس گرفتیم و بعد از ساعت‌ها که از لوله آب می‌رفت به این نتیجه رسیدند که یکی از لوله‌ها را فراموش کرده‌اند!

وی با تصریح اینکه شبکه فاضلاب در شیراز جدید است و حدود ده سال از عمر آن می‌گذرد، گفت: در تقاطع ستارخان لوله اصلی فاضلاب از زیر چهار راه عبور کرده در حالی که همه می‌دانیم در معابر اصلی احتمال حفاری و کنده‌کاری برای ساخت پل، زیرگذر یا روگذر وجود دارد.

در هنگام حفاری یک فیبر نوری را زدیم!

این مدیر شهری شیراز همچنین خاطرنشان کرد: در حالی که تمام کابل‌های مخابراتی اعلام شده را جابجا کردیم در هنگام حفاری یک فیبر نوری را زدیم که باعث شد حدود نصف روز در برخی قسمت‌های شهر و حتی استان‌های جنوبی کشور تلفن‌های همراه قطع شود.

شهردار شیراز با بیان اینکه ناهمانگی‌ها در تاسیسات زیرزمینی برای اجرای پروژه‌های شهری هزینه‌بر و زمان‌بر است و هزینه این ناهماهنگی‌ها از جیب مردم شهر پرداخت می‌شود، تصریح کرد: یکی از دلایل تاکید بر شکل‌گیری تفکر مدیریت یکپارچه شهری ایجاد هماهنگی در زیرساخت‌های شهری است.

پاک‌فطرت اظهار عقیده کرد که اجرای تاسیسات شهری باید از یک اتاق فکر و یا مجموعه خاص هماهنگ شود به‌طوری که تمام نقشه‌ها را داشته باشد و هنگامی که بحرانی رخ می‌دهد به صورت دقیق بداند کدام کابل یا لوله از کجا و عمق چند متری عبور کرده یا چند اینچ ضخامت دارد و مقاومت آن چقدر است.

وی با بیان اینکه شهرهای دیگر هم مشکل عدم هماهنگی در زیرساخت‌ها مواجه هستند و شاید شیراز از این نظر وضعیت بهتری داشته باشد، اضافه کرد: ایجاد کانال مشترک تاسیسات شهری که طرح آن در برنامه دوم و سوم توسعه مطرح شده، ضرورتی است که باید در کلانشهرها اجرایی شود اما متاسفانه هیچ‌گاه اجرایی نشده زیرا مکانیسم اجرای آن را نداشته‌ایم.

شهردار شیراز ضمن یادآوری اینکه قرار بود درصدی از هزینه ایجاد کانال مشترک تاسیسات شهری شیراز را شهرداری و درصدی را دستگاه‌های دیگر بدهند اما عملیاتی نشد، اظهار امیدواری کرد که این کار با همکاری استانداری فارس هرچه سریع‌تر انجام شود چراکه شیراز حتما باید کانال اصلی در طول و چند کانال فرعی در عرض داشته باشد تا در مواقع بحران یا ایجاد مشکل سریع بتوان آن را برطرف کرد.

وی در ادامه درخصوص پل دوم رضوان یا چپگرد ابوذر غفاری که با اعتبار 10 میلیارد تومان هزینه اجرا شد، خاطرنشان کرد: این پل می‌تواند در اتصال شهرک‌های گل‌ها، دهستان قره‌باغ و مجموعه ابوذر غفاری به مرکز شهر مثمر ثمر باشد و دسترسی آسان به گلزار شهدا، تسهیل مسیر خروجی دارالرحمة و دسترسی مناسب بزرگراه رحمت را نیز میسر می‌سازد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروزه هزینه‌های شهرداری به‌ویژه در کلانشهرها افزایش یافته است، گفت: وقتی شهرداری برای یک اتوبوس شهری با حداکثر 10 سال عمر مفید باید 400 میلیون تومان بپردازد دیگر نمی‌توان با مبالغ عوارض مصوب سالیان قبل شهر را به‌گونه‌ای اداره کرد که رضایت کامل مردم حاصل شود.

شهرداری‌ها مجبورند در زمان صدور پروانه ساختمانی جیب مردم را خالی کنند!

پاک‌فطرت خواستار تجدیدنظر در میزان عوارض نوسازی و اتومبیل شد و افزود: اگر عوارض افزایش نیابد همین می‌شود که اکنون شهرداری‌ها مجبور می‌شوند شهر را بفروشند یا در زمان صدور پروانه ساختمانی جیب مردم را خالی کنند! که این موارد به نظر من غلط است چراکه معتقدم در ابتدای صدور پروانه ساختمانی باید حداقل مبلغ از مردم دریافت شود تا رونق ساخت و ساز کاهش نیابد و هنگامی که کار انجام شد عوارض بعد از ساخت به‌ویژه در رابطه با تجاری‌ها بیشتر باشد.

مجلس مصوب کند 10 درصد درآمد تجاری‌سازی‌ها به شهرداری‌ها بازگردد

پاک‌فطرت پیشنهاد داد: مجلس مصوب کند که 10 درصد درآمد تجاری‌سازی‌ها به شهرداری‌ها بازگردد تا درآمدی پایدار برای شهرها ایجاد شود.

در ادامه افتتاح پروژه‌های شهرداری، باغ 6 هکتاری خانواده و زمین چمن مصنوعی پروین اعتصامی نیز به بهره‌برداری رسید که مسئول کمیته امور بانوان شورای اسلامی شهر شیراز در مراسم افتتاح این باغ اعلام کرد: در ردیف بودجه امسال شهرداری، افتتاح دو باغ خانواده در مناطق هفت و سه پیش‌بینی شده است که برای تملک این باغ‌ها 10 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

زهرا یقطین افزود: با توجه به اینکه در شهرداری منطقه یک، توسعه بی‌رویه فضاهای آپارتمانی و مسکونی را شاهد بوده‌ایم ایجاد یک فضای سبز امن برای خانواده‌ها در این منطقه ضرورت داشت.

در ادامه مدیر ستاد آبادگری باغات قصرالدشت نیز اظهار داشت: این باغ به دستور شهرداری شیراز و در ادامه روند تملک باغات گروه یک، خریداری شد که با 6 هزار مترمربع مساحت به صورت مستقیم مورد استفاده شهروندان قرار می‌گیرد.

شهزاد رونق‌زاده با بیان اینکه این باغ دارای پارکینگی با ظرفیت 70 خودرو و 35 سکو و آلاچیق است، گفت: هزینه تملک این باغ 9 میلیارد تومان بوده است و یک میلیارد و 500 میلیون تومان برای تجهیز آن هزینه شده است.

بنابر این گزارش، لوله‌گذاری آب‌های سطحی با اعتبار یک میلیارد و 33میلیون تومان، احداث ایستگاه عملیاتی آتش‌نشانی با اعتبار یک میلیارد و 500 میلیون تومان، بهسازی پایانه شهید کاراندیش با اعتبار 863 میلیون تومان و چندین مورد اجرای فضای سبز با اعتبار 483 میلیون و 400هزار تومان، احداث زمین چمن مصنوعی با اعتبار یک میلیارد و 10 میلیون تومان، اجرای 40 پروژه مبلمان شهری با اعتبار 713 میلیون میلیون تومان، خرید خودرو آتش‌نشانی و نصب تندیس آتش‌نشان با اعتبار دو میلیارد و 57 میلیون تومان، جدول‌گذاری، آسفالت سطح معابر و پیاده‌روسازی با اعتبار 7 میلیارد و 243 میلیون تومان از دیگر عناوین پروژه‌های افتتاح شده شهرداری شیراز در هفته دولت بود.

نظرات بینندگان