کد خبر: ۵۹۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۴ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۳

مجموعه علیخانی؛ میراثی که دیگر به ارث نمی رسد+ تصاویر

اگر دقایقی از خیابان امام حسین(ع) اشکنان گذر کرده باشید، در دو طرف بولوار آثار ارزشمندی از دوران قاجاریه را به چشم خود می بینید...
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه، اشکنان قطب میراث فرهنگی شهرستان لامرد جزو نادر شهرهایی است که چندین آثار تاریخی ارزشمند در آن به ثبت رسیده است.

لامرود نوشت: یکی از این آثار به ثبت رسیده مجموعه علیخانی شامل، مسجد، حمام، قلعه،اب انبار و مسجد باقرخانی است که متاسفانه به دلیل نبود نگهبان میراث فرهنگی در این بخش،شاهد نابودی این آثار فرهنگی هستیم.

اگر دقایقی از خیابان امام حسین(ع) اشکنان گذر کرده باشید، در دو طرف بولوار آثار ارزشمندی از دوران قاجاریه را به چشم خود می بینید. آثاری که زیبایی معماری در ستون های پیچ در پیچ آن به خوبی قابل دیدن است و سنگ نوشته ی ان گویای قدمتی تاریخی است.

اما این، همه ماجرا نیست ،از یک دهه گذشته و پس از ثبت این اثرها در میراث فرهنگی استان فارس، همه نگاهها به اداره کلی معطوف شد که وظیفه حراست و نگهبانی از آثار ملی جزو تعهدات اساسی وبنیادی آن است وسالیبانه هزینه های هنگفتی از بیت المال ودر سرفصل های گوناگون در اختیار آن قرار می گیرد تا از فرهنگ غنی و زیربنایی ما حفاظت و نگهداری کند اما در کمال تاسف و ناباوری شاهد هستیم که یکی از اثار ارزشمند شهرستان که در بخش اشکنان واقع شده است به دلیل بی توجهی مسئولان میراث فرهنگی در حال نابودی است.

البته این ذکر این مسئله نافی احساس مسئولیت مردم و دلسوزان میراث فرهنگی در قبال داشته های خودشان نیست.

از دیوار نویسی و و نگارش کلمات نامیمون وگاها.... بر روی دیواره های داخلی وبیرونی این اثر فرهنگی تا تخریب بخشی از بنا، کمترین لطمه ای است که به خاطر رها شدن این اثر ارزشمند قابل مشاهده است وسئوالی بی جواب که ذهن هر بیننده را در اولین بازدیدد از این تخریب ها به خود مشغول کرده است این است که آیا این میراث باز هم به ارث خواهد رسید..

مجموعه علیخانی در اشکنان با قدمتی صد و پنجاه ساله در سال ۱۳۸۲ به ثبت میراث در استان رسیده است.


نظرات بینندگان