کد خبر: ۶۰۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳

خانه تاریخی «جوریزی» جاذبه‌ای در قلب شیراز

‌خانه‌ی تاریخی «جوریزی»، یکی از صدها خانه‌ی قدیمی شیراز است که در قلب این شهر، جایی در انتهای بازارچه‌ی حاج زینل، جا خوش کرده است.
به گزارش شیرازه به نقل از ایسنا، شاید کمتر کسی است که بتواند زیبایی‌های چشم‌نواز خانه‌های تاریخی موجود در بافت تاریخی و فرهنگی شیراز را از پشت دیوارهای بلند مشرف به کوچه پس‌کوچه‌های باریک و طویل این شهر، تجسم کند، خانه‌هایی که خشت خشت آنها، خاطراتی تلخ و شیرین در خود ثبت و ضبط دارد.

خانه‌ی تاریخی «جوریزی» یکی از این خانه‌هاست که در ورودی‌اش به یک راهروی بلند و باریک منتهی می‌شود که میهمان را به هشتی ورودی می‌رسانده است، محوطه‌ای که مدت‌ها پیش تخریب شده و دری فلزی مقابل راهروی منتهی به حیاط جا خوش کرده است.

وارد حیاط که می‌شوی، شاه‌نشین در ضلع شمالی خانه قرار دارد، با ارسی پنج دری، مشبک‌های چوبی، شیشه‌های رنگین و شیر سرپهن چوبی در بالا، نقش و نگار و معماری خاصی که جبهه‌ی شمالی خانه را در نظر بیننده زیبا جلوه داده است.

شرق خانه، راه پله‌ای سنگی است که به شاه‌نشین می‌رساندت و در غرب، اتاق ارسی سه دری، قرار دارد.

بالای ارسی، کتیبه‌ی کاشی معرق زیبایی نصب شده است و چشم‌ می‌نوازد.

ضلع غربی حیاط شامل یک تالار سه دری در وسط و دو راه پله سنگی در طرفین است که به دو اتاق ارسی سه دری منتهی می‌شود. و در ضلع شرقی حیاط نیز دو اتاق سه دری و پنج دری با راه‌پله‌ای در وسط، یک معماری خاص و زیبا.

زیر شاه‌نشین، پنج دری و سه‌دری‌های است که به زیرزمین خنک خانه ختم می‌شود، جایی که نورش را نورگیرهای فلزی فرنگی و مشبک سنگی، تأمین می‌کند.

فضای داخل اتاق‌ها و شاه‌نشین طاقچه‌هایی گچبری شده و شومینه‌ای با سقف چوبی کاذب با کاربندی‌های چوبی با نقاشی‌های بسیار زیبا، تزئین شده است.

اطراف حیاط این خانه ازاره‌ای سنگی و نمای بیرونی طبقه‌ی فوقانی آجرکاری و بالای شاه‌نشین کاشی‌کاری است و کف حیاط را موزائیک پوشانده و پشت‌بام را کاه‌گل و لبه‌های بام شیرسرچوبی است.

شاه‌نشین و اتاق‌های ارسی با گره چین‌ها و مشبک‌های چوبی، شیشه‌های رنگین و زیبا، اتاق‌های پنج‌دری و سه‌دری ضلع غربی و شرقی حیاط با سقف‌های چوبی کاذب از ویژگی‌های این بنا به‌شمار می‌رود.

خانه‌ی «جوریزی»، در دوران قاجاریه ساخته شده و نامش برگرفته از نام مالک فعلی خانه است و اکنون با شماره 15330 در فهرست آثار ملی ایران، ثبت شده است.

انتهای پیام

نظرات بینندگان