کد خبر: ۶۰۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۵ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
معاون قوه قضائیه در شیراز:

اقتدار ایران موجب پیروزی مقاومت شد/ مذاکره راه رهایی از ظلم نیست

دولت وظیفه‌ دارد تدابیری اتخاذ کند که زیرساخت‌های فضای مجازی ملی و بومی شود تا هر مطلب و پیامی را که در فضای مجازی قرار دادیم اینگونه نباشد که ابتدا به دست دشمن و بعد به خودمان برسد.
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، معاون اول قوه قضائیه با تصریح اینکه همه مسئولان نظام باید بدانیم در چه مقطعی از زمان زندگی می‌کنیم، جایگاه ما کجاست و چه مسئولیتی را بر عهده داریم تا با توجه به این شناخت حرکت کنیم، گفت: امروز در مقطعی زندگی می‌کنیم که بسیاری از انسان‌ها در قرون گذشته چنین شرایطی را نداشته‌اند چرا که امروز در نظام اسلامی تنفس و زیر پرچم ولایت زندگی می‌کنیم و در مقطعی هستیم که همه حق در برابر همه باطل قرار گرفته است.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در مراسم تودیع و معارفه رئیس کل دادگستری استان فارس بیان کرد: درحالی که استکبار جهانی، شیاطین انس و جن و شیطان بزرگ و ایادی او در منطقه و جهان تمام تلاش خود را می‌کنند که صدای اسلام ناب را خاموش کنند اما موفق نبوده‌اند و این پیروزی جز با فضل پروردگار، همت مردم و جهاد مسئولین نبوده است.

تلاش دشمن راه به جایی نبرده است

وی قرار گرفتن و پیروزی در برابر زیاه‌خواهان را موجب افتخار دانست و خاطر نشان کرد: در طول ۳۵ سال بر ملت شریف و انقلابی ایران بسیاری مسائل گذشت و دشمنان برای خاموش کردن نوری که با برافراشته شدن پرچم هدایت به دست امام بر جهان تابید، بسیار تلاش کردند اما راه به جایی نبردند.

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: دشمنان هر چه زور نظامی، سیاسی، اقتصادی، تبلیغاتی، اطلاعاتی و افکار شیطانی داشتند همه را تجمیع کردند، شرق و غرب دست به دست هم دادند اما در مقابل یک ملت انقلابی موفق نشدند.

به گفته محسنی‌اژه‌ای موفقیت‌های ملت ایران تا کنون مدیون ایمان به خدا، اعتماد به وعده‌های الهی، وحدت، همدلی، مجاهدت و خسته نشدن در راه رسیدن به هدف بوده است.

اقتدار ایران موجب پیروزی مقاومت شد

وی با یادآوری اینکه همه شاهد هستیم طی سه سال گذشته همه استکبار جهانی و منطقه دست به دست هم دادند تا مقاومت را در منطقه ازجمله در سوریه، عراق، غزه و لبنان از پا درآورند، تاکید کرد: اکنون همگان اذعان دارند همه یک طرف و مقاومت به پشتیبانی ایران یک طرف قرار گرفت و پیروز شد که این پیروزی جز با اقتدار ایران محقق نمی‌شد.

معاون اول قوه قضائیه با تاکید بر اینکه باید قدر خود و جایگاهمان را بدانیم، گفت: مردم زیر ستم، چشم امیدشان به ایران است و ایران اسلامی در مقابله با قدرت‌های بزرگ الگو شده است.

مقاومت تنها راه پیروزی در برابر ظلم زیاده‌خواه است

وی با تصریح اینکه همه می‌دانند که راه رهایی از ستم و ظلم، مذاکره و دیپلماسی نیست، اظهار کرد: گرچه مذاکره و دیپلماسی را نفی نمی‌کنیم اما ایستادگی، مقاومت و هم عهدی بر پیمان‌ها تنها راه پاسخگو در برابر ظلم و ستم زیاده‌خواه است.

حجت الاسلام محسنی‌اژه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود فراهم ساختن بستر و زمینه برای رشد و تعالی تمام انسان‌ها را از وظیفه هر حکومت به ویژه نظام اسلامی برشمرد و افزود: حکومت اسلامی وظیفه دارد بستری را فراهم کند که تمام انسان‌های حق طلب بتوانند به آن استعدادی که خدا در درون آن‌ها گذاشته و به کمال مطلوب برسند.

بنا بر تاکید این مقام مسئول، امروز نیز حکومت جمهوری اسلامی موظف است تمام توان خود را به کار بگیرد تا استعداد مردم شکوفا شده و به آن اعتلای مد نظر خداوند یعنی به اعلی علیین دست یابند.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه حکومت وظیفه دارد به آنچه که مربوط به اخلاق جامعه است اهتمام ویژه بورزد، خاطر نشان کرد: نمی‌توانیم بگوییم نسبت به اخلاق مردم وظیفه نداریم یا وظیفه ما فقط توصیه آن هم نسبت یک طیف خاص است؛ وظیفه حکومت اسلامی فراهم کردن همه زمینه‌های حسن اخلاق و برطرف کردن همه موانعی است که سبب می‌شود به فرهنگ و اخلاق جامعه خدشه وارد شود.

وی ایجاد امنیت و آسایش برای آحاد جامعه، فراهم کردن زمینه اشتغال افراد و رفاه اجتماعی توام با عدالت تا آنجا که ممکن است را از دیگر وظایف نظام و دولت جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: قوه مجریه باید کاری کند که بی‌سوادی در کشور باقی نماند، بیکاری در جامعه نیابیم و همه افراد جامعه از ثروت‌های ملی به نحو مناسب و مبتنی بر اعتدال و عدالت بهره‌مند شوند.

حجت الاسلام محسنی‌اژه‌ای ضمن تاکید بر اینکه فرصت‌ها باید به گونه‌ای باشد که تمام افراد جامعه بر اساس عدالت از آن بهره‌مند شوند، فراهم کردن زمینه بهداشت و سلامت روحی و جسمی جامعه را از دیگر وظایف قوه مجریه موظف برشمرد و بیان کرد:‌‌ همان گونه که هوا، آب و غذای مردم باید از آلودگی پالایش شود، آنچه به روح و روان جامعه مرتبط است نیز باید بهداشتی باشد.

نیازمندی‌های روح انسان هم نیاز به تصفیه‌خانه دارد

وی با طرح این سوال که مگر می‌شود چون همه به آب نیاز دارند و آن را مطالبه می‌کنند، آب شرب را بدون آنکه برای آن تصفیه‌خانه بگذاریم به مردم بدهیم، تصریح کرد: روح انسان هم دارای نیازمندی‌هایی است که نیاز به تصفیه‌خانه دارد و در همین راستا باید محصولات دارای آلودگی‌های روحی و روانی نیز پالایش شود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: اگر امروز نسبت به اتفاقات و مسائلی که در برخی شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی وجود دارد و در سطح عمومی در دسترس کودکان تا بزرگسالان است، بی‌تفاوت باشیم و آسیبی رخ دهد همه ما مسئول هستیم.

نمی‌توانیم بگوییم مردم خودشان انتخاب می‌کنند

وی با اذعان به اینکه نمی‌توانیم بگوییم مردم خودشان انتخاب می‌کنند، تصریح کرد: شاید تمیز خوب از بد برای مردم آسان نباشد یا اینکه اغلب ناخواسته کاربران فضای مجازی با صحنه‌های ناگوار و نامطلوب در مقابل چشم و ذهن خود روبرو می‌شوند.

معاون اول قوه قضائیه ضمن تاکید بر اینکه باید از تکنولوژی‌های جدید نهایت استفاده را برد و از فناوری جدید بیشترین بهره‌برداری را کرد، گفت: دولت وظیفه‌ دارد تدابیری اتخاذ کند که زیرساخت‌های فضای مجازی ملی و بومی شود تا هر مطلب و پیامی را که در فضای مجازی قرار دادیم اینگونه نباشد که ابتدا به دست دشمن و بعد به خودمان برسد.

حجت الاسلام محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد: وزارتخانه‌های ذیربط موظفند زیرساخت‌های فضای مجازی را ملی و بومی کنند و این شدنی است چرا که کارهای بزرگ‌تر از این را هم انجام داده‌ایم.

این مقام قضایی بر اطلاع‌رسانی درست و به موقع به مردم به‌ویژه جوانان درخصوص خطرات ناشی از فضاهای مجازی تاکید و عنوان کرد: وظیفه داریم فناوری و فضای مجازی را نیز به صورت بهداشتی در اختیار مردم قرار دهیم.

چرا برخی از مسئولان وظایف خود را در امر خدمت‌رسانی سالم درست انجام ندادند؟

وی ضمن تاکید بر اینکه همگان باید از فناوری‌های جدید استفاده کنند، تصریح کرد: اعتراض به نسل سوم تلفن همراه اعتراض به نفس تکنولوژی نیست بلکه اعتراض به این است که چرا برخی از مسئولان کارها و مسئولیت‌های خود را در امر خدمت‌رسانی سالم و بهداشتی درست انجام ندادند و چرا پیوست امنیتی و فرهنگی به عنوان یک ضرورت همراه با این فناوری ارائه نشده است.

همه باید در مقابل قانون خاضع باشند

حجت الاسلام محسنی‌اژه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود با تصریح اینکه اگر هرکس به تعبیر و تفسیر خود قانون را اجرا کند به مشکل برمی‌خوریم، گفت: همه باید ملزم به رعایت قانون باشیم و اگر در مجلس شورای اسلامی و یا سایر دستگاه‌ها قانونی تصویب می‌شود، همه باید به آن قانون احترام بگذارند و در مقابل آن خاضع باشند چراکه اگر به قانون عمل کردیم جامعه به تعالی و عدالت خواهد رسید.

این مقام قضایی نظارت بر حسن اجرای قوانین را از وظایف مهم قوه قضائیه دانست و گفت: قانون باید به خوبی اجرا شود و هر کس در هر مرتبه‌ای به قانون عمل نکند بر اساس قانون با وی برخورد می‌شود.

حجت الاسلام محسنی‌اژه‌ای بر لزوم تحقق و توسعه عدالت و امنیت در جامعه تاکید و اظهار کرد: امروز اگر هر ظالم یا متجاوزی احساس کند جرم و تعدی یا گناه وی هزینه سنگین و مجازات سختی دارد و بداند عدالت‌خانه‌ای است که به سراغ وی می‌آید و برخورد قاطع قوه قضائیه بر وی جاری می‌شود، حاضر به انجام آن جرم نخواهد شد.

این مقام قضایی تاکید کرد: باید با متخلفین، متجاوزین به اموال عمومی و برهم زنندگان امنیت و آرامش و همچنین کسانی که برخلاف موازین قانونی و شئونات نظام اسلامی در جامعه ناهنجاری‌هایی‌ ایجاد می‌کنند که یکی از مظاهر آن فساد است، برخورد شود.

به اعتقاد وی، باید این امید در دل افراد مورد ظلم و تعدی واقع شده به وجود آید که اگر خودشان نمی‌توانند دفع ظلم کنند نیروی انتظامی، قوه قضائیه و سایر نهادهای مسئول سخنان او را می‌شنوند و پیگیری کرده و حق او را خواهند گرفت.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: نباید اینگونه باشد که فرد مورد ظلم واقع شده اطمینان نداشته باشد اگر حرف خود را بزند درست می‌شنوند یا اینکه مطالبه حق او آنقدر زمان ‌برد که زندگی او را دچار اختلال کند.

برای پیشگیری از وقوع جرم همه دستگاه‌ها به میدان آیند

این مقام قضایی پیشگیری از وقوع جرم را یکی از اهداف اصلی دستگاه قضایی برشمرد و گفت: باید از وقوع جرم پیشگیری کنیم چراکه پیشگیری از انجام یک ترور، انفجار یک بمب، سرقت مسلحانه و تجاوز و پیشگیری از وقوع جرائم خشن به مراتب بهتر و پر افتخار‌تر از این است که ما متجاوزی را دستگیر کنیم و به مجازات برسانیم.

وی با بیان اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است، تصریح کرد: برای پیشگیری از وقوع جرم همه دستگاه‌ها به میدان آیند زیرا قوه قضائیه به تنهایی موفق نمی‌شود.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای یکی از مواردی که می‌تواند در پیشگیری از وقوع جرم موثر باشد را نظارت مستقیم بر زیرمجموعه‌ها دانست و به رئیس دادگستری استان فارس نیز توصیه کرد: در عین حال که گزارش‌ها را دریافت می‌کنید از نزدیک هم در بخش‌های مختلف سازمان‌های مرتبط با دستگاه قضا حضور یابید و اگر اشکالی وجود داشت خیرخواهانه تذکر دهید.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به موفقیت‌های دستگاه قضایی استان فارس خاطرنشان کرد: فضای همدلی، همکاری، هماهنگی و تلاش همگانی در فارس بود که موفقیت‌های فارس در زمینه کاهش جرائم و امنیت را رقم زده است و اکنون نیز همان رویکرد باید ادامه یابد.

وی خاطرنشان کرد: در دستگاه قضایی استان فارس کارهای بسیار خوبی انجام شده و بدون شک کارهای زیادی هم باقی مانده که باید انجام شود.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای بیان کرد: در دوره دوم ریاست آیت الله آملی لاریجانی بر قوه قضاییه، تصمیم بر این شد که برنامه‌ها، سیاست‌ها و راهبردهای نوشته شده، عملیاتی شود.

چرخش مدیران برای ارائه بهتر خدمت به مردم است

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به تغییراتی که در قوه قضائیه انجام شده، بیان کرد: این اتفاق به معنای نقص مدیریت مدیر قبلی نیست بلکه تنها برای این است که کارها با سرعت بیشتری عملیاتی شود.

وی چرخش مدیران را برای ارائه بهتر خدمت به مردم دانست و گفت: امید است انتصاب رئیس کل جدید دادگستری استان فارس این استان را به جایگاه واقعی خود در زمینه تامین امنیت و توسعه برساند.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به سمت جدید ذبیح الله خدائیان اظهار کرد: معاونت حقوقی از پست‌های مهم و حساس قوه قضائیه است به گونه‌ای که اگر در مسائل حقوقی بی‌دقتی شود ممکن است تا سال‌ها گرفتاری ایجاد کند.

وی افزود: اگر معاونت حقوقی قوه قضائیه تعامل خوبی با مجلس و دولت داشته باشد می‌تواند خدمات بسیاری به کشور کند و امید است که حضور ذبیح الله خدائیان در این بخش توفیقات زیادی را نصیب قوه قضائیه کند.

معاون اول قوه قضائیه خاطرنشان کرد: افتخار قوه قضائیه کاهش آمار زندانیان و مراجعه کنندگان به دستگاه قضا است و امید دارم که همه مسئولان استان فارس با همدلی بیشتر مانند گذشته در تحقق این مهم تلاش کنند.

وی خطاب به مدیر کل جدید دادگستری فارس گفت: باید با تشکیل اتاق فکر و حضور مداوم و فعال در شورای تامین استان فارس، آرامش و امنیت را در استان حاکم کنید.

معاون اول قوه قضاییه در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه درخصوص پرونده مهدی هاشمی گفت: دادگاه مشغول رسیدگی به پرونده وی است و می‌توانید اطلاعات آن را از طریق دادگاه دنبال کنید.

وی در پاسخ به سوالی درمورد سقط جنین غیرمجاز اظهار کرد: سقط جنین‌های غیرمجازی که اعلام شود در قوه قضائیه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای با بیان اینکه دادستان شیراز به زودی معرفی می‌شود، افزود: قوه قضائیه به دنبال خدمت‌رسانی بیشتر در امر دادگستری و عدالت است و آرامش و امنیت در جامعه و تحقق عدالت رسالت مهم قوه قضائیه است.

معاون اول قوه قضائیه خاطرنشان کرد: قوه قضائیه در صدد است تا این امور با سرعت بیشتر و بهتر از گذشته انجام شود و همه باید همکاری کنند تا عدالتی که مد نظر نظام اسلام است تحقق پیدا کند.

عملکرد دستگاه قضایی فارس خوب بوده است

وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص عملکرد دستگاه قضایی فارس تصریح کرد: دستگاه قضایی فارس تاکنون خوب عمل کرده و امیدوارم با حضور آقای القاصی‌مهر که یک مدیر جوان و با نشاط است و از داخل دستگاه قضایی انتخاب شده شاهد خدمت رسانی بهتر در استان فارس باشیم.

بنابر این گزارش در این آیین که با قرائت پیام نماینده ولی فقیه در فارس همراه بود، از زحمات دکتر ذبیح الله خداییان قدردانی و علی القاصی مهر، دادستان شیراز به عنوان رئیس کل دادگستری استان فارس معرفی شد.

نظرات بینندگان