کد خبر: ۶۰۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۳

آیا البغدادی زنده است؟/ ماجرای عکسی که جنجال به پا کرد +عکس اصلی

طی چند روز گذشته خبر هلاکت سرکرده داعش نقل محافل مختلف جهانی شده است.
"ابوبکر بغدادی" پس از ابومصعب زرقاوی سرکرده گروه موسوم به "دولت اسلامی عراق" که در سال 2006 میلادی به هلاکت رسید و "ابوحمزه المهاجر" و "ابوعمر بغدادی"، که در سال 2010 در حمله هوایی آمریکایی ها از پای در آمدند، چهارمین سرکرده گروه تروریستی "داعش" است که اکنون خطرناک ترین فرد دنیا محسوب می شود.

به گزارش شیرازه به نقل از مشرق؛ نام اصلی بغدادی، "ابو دعاء" یا " الکرار"، ابراهیم بن عواد بن ابراهیم بن علی بن محمد بدری هاشمی قرشی حسینی است؛ وی سال ۱۹۷۱ در شهر سامرا متولد شد، و اینک حدود 41 سال دارد.

بغدادی که فعالیت خود را با عضویت در تشکیلات تروریستی القاعده در عراق آغاز کرد و سال 2010 به دستور بن لادن سرکرده سابق القاعده که به دست آمریکایی ها به هلاکت رسید، به سرکردگی شاخه القاعده در عراق منصوب شد.

 وی سوگند یاد کرد که انتقام بن لادن را از آمریکایی ها بگیرد؛ وی با اجرای چند عملیات تروریستی هولناک در عراق علیه نظامیان عراق و آمریکا در واقع سوگند خود را عملی کرد.

اما در چند روز گذشته خبر هلاکت سرکرده داعش نقل محافل مختلف جهانی شد. از این رو کسانی که تحرکات داعش را رصد می کردند در صدد شدند که آیا این خبر حقیقت دارد یا خیر؟ اغلب رسانه های خبری جهان صبح امروز از کشته شدن رهبران رده بالای داعش خبر می دهند.

خبرگزاری فرانسه نوشت: بر اساس اخبار تائید شده این افراد در حمله هوایی جنگنده های آمریکایی به مواضع داعش در نزدیکی موصل کشته شده اند و هر چند وزارت دفاع عراق، پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) و "بن رودز" مشاور امنیت ملی آمریکا، این حمله را تائید کرده اند اما با این وجود هنوز هیچ مقام رسمی کشته شدن "ابوبکر البغدادی" سرکرده شماره یک داعش، را تائید نمی کند. با این حال جستجوی این خبر در توئیتر نشان می دهد که تعداد قابل توجهی از خبرنگاران فعال در حوزه عراق کشته شدن البغدادی را تائید می کنند.

بر اساس این گزارش، فردی با نام کاربری "اسدالدین شیرکوه" در توئیتر کشته شدن بغدادی را تأیید کرده است. فرد دیگری با نام کاربری "ناظر ناجی علی" نیز در توئتیر نوشته است: در حمله هوایی به تلعفر سه عضو ارشد داعش از جمله ابوبکر البغدادی کشته شده اند

در این میان پایگاه اینترنتی روزنامه الیوم السابع چاپ مصر نیز اعلام کرده که تصاویری که حکایت از کشته شدن بغدادی دارند منتشر شده است.

بغدادی

اولین واکنش روزنامه وطن ترکیه بود که روز چهارشنبه به نقل از نیروهای امنیتی عراق اذعان کرد که در حمله روز سه شنبه به مواضع گروه تروریستی داعش در شمال این کشور، ابوبکر البغدادی سرکرده این گروه تروریستی به هلاکت رسیده است.

روزنامه وطن ترکیه افزوده است: در حمله روز سه شنبه نیروهای ارتش عراق به مواضع داعش در شهر آمرلی در استان صلاح الدین عراق، البغدادی به هلاکت رسیده و به احتمال زیاد ابومسلم ترکمنی جانشین او شده است.

پس از آنکه پنتاگون و وزارت دفاع عراق خبر هلاکت ابوبکر البغدادی را تأیید کردند، دیلی بیست هم به نقل از یکی از افسران سابق ارتش لیبی گزارش داد: سرکرده داعش در حمله هوایی جنگنده‌های عراقی یا آمریکایی در تلعفر واقع در شمال عراق به شدت زخمی شد به سوریه انتقال داده شده اما در سوریه جان داد.

بغدادی

اما پایگاه خبری «دیلی‌بیست» به نقل از منابع عراقی گزارش کرد که احتمال دارد «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی «داعش» در حملات هوایی اخیر به مواضع این گروه، کشته شده باشد.

این خبر پس از آن منتشر شد که روز چهارشنبه «ابوهاجر السوری» معاون اصلی بغدادی در حمله هوایی به مقر این گروه در «موصل» کشته و خبر آن نیز از سوی منابع مختلف تائید شد.پس از انتشار این خبر، برخی رسانه‌های کردی و ترکیه‌ای گزارش دادند که شخص بغدادی نیز در این حمله دچار جراحت شدید شده و پس از فرار به سوریه، کشته شده است.

دیلی‌بیست با اعلام اینکه «منابع عراقی» نیز این خبر را به این پایگاه اعلام کرده‌اند، نوشته است که مقامات پنتاگون این خبر را رد کرده‌اند. یک مقام ارشد دفاعی در این رابطه به دیلی‌بیست گفته است: «هیچ مدرک معتبری که شایعه کشته شدن بغدادی را تائید کند، وجود ندارد.»

بغدادی
شبکه‌های اجتماعی نیز تصویری از جسد ابوبکر البغدادی خلیفه خودخوانده داعش منتشر کرده‌اند.

روز گذشته شبکه «ان‌بی‌سی» به نقل از یک مقام نظامی که مشخص نیست آمریکایی است یا عراقی، گزارش داد که در حمله نیروهای آمریکایی به موصل، چندین فرمانده ارشد داعش از جمله السوری کشته شده‌اند، اما در این گزارش به کشته شدن بغدادی اشاره‌ای نشده است.

دیلی‌بیست در مورد شایعه کشته شدن بغدادی نوشته است: «شایعه مرگ بغدادی شاید به این دلیل در شمال بغداد پخش شده باشد که هنوز مشخص نیست در حمله‌ای که گفته می‌شود به مرگ دستیار بغدادی منجر شده، چه کسان دیگری کشته شده‌اند. حتی این احتمال وجود دارد که ادعای مرگ بغدادی از سوی خود داعش مطرح شده و حقه‌ای باشد برای اینکه رد رهبر داعش پنهان شده و وضعیت و محل واقعی وی در ابهام قرار گیرد.»

با این حال، این پایگاه نوشته است که چندین مقام اطلاعاتی کرد و افسران سابق ارتش عراق گزارش داده‌اند که بغدادی روز چهارشنبه پس از مجروحیت در عراق، برای درمان به سوریه منتقل شده و همانجا جان خود را از دست داده است.

روزنامه دیلی میل نیز در گزارشی در مورد نشست سران ناتو در ولز اعلام کرد که خبر کشته شدن سه تن از سرکرده‌های داعش را جان کری با آرامش از طریق یادداشتی به اوباما در حالی که نشست دو جانبه‌ای با دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس برگزارکرده بود مطرح کرد و پس از آن سالن کنفرانس از خبرنگاران و رسانه‌ها خالی شد.

هر چند منابع آمریکایی و عراقی خبر کشته شدن "ابوبکر البغدادی" را تایید کرده اند اما هنوز کاخ سفید این موضوع را تایید نکرده است.

این اولین بار نیست که شایعه مرگ بغدادی منتشر می‌شود، به همین جهت نمی‌توان مستقلا این گزارش را تأیید کرد.

اکنون پس از پیگیری‌های خبرنگار بین‌الملل مشرق، مشخص شد که عکس منتسب به لاشه ابوبکر البغدادی، واقعیت ندارد و توسط فوتوشاپ تهیه و منتشر شده است.

خبرنگار مشرق، توانسته به نسخه اصلی و دستکاری‌نشده این تصویر که متعلق به "ابو خدیل الآلبانی" از اعضای مقدونیه‌ای جبهة النصرة است دست یابد.

وی که با نام سازمانی "حافظ سامی العبدالله" شناخته می‌شد مدتی پیش، در حملات ارتش سوریه به مناطق کوهستانی کردستان سوریه به هلاکت رسیده بود.

آیا
نظرات بینندگان