کد خبر: ۶۰۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۳

مسابقات رالی شیراز اولین حضور رسمی ایران در عرصه بین‌المللی

مسابقات بین‌المللی رالی شیراز, نخستین حضور رسمی ایران در عرصه بین‌المللی است که حضور ۹ شبکه خارجی برای پوشش اخبار این مسابقات تایید شده‌ است.
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، نشست هماهنگی برگزاری مسابقه بین‌المللی رالی شیراز، بعد از ظهر امروز با حضور رئیس فدراسیون اتومبیل‌رانی، معاون سیاسی امنیتی استاندار فارس، مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس و همه مسئولان اجرایی استان فارس برگزار شد.

حمیدرضا مهرعلی، رئیس فدراسیون اتومبیل‌رانی و موتورسواری نیز در این نشست با بیان اینکه مسابقات رالی از سال 1983 تاکنون  با حضور کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در منطقه خاورمیانه برگزار می‌شود، اظهار کرد: ایران به عنوان مهم‌ترین کشور خاورمیانه تاکنون در این مسابقات حضور نداشته است.

وی با اشاره به اینکه 11 نوع مسابقه اتومبیل‌رانی در سراسر دنیا برگزار می‌شود، بیان کرد: برای شرکت در مسابقات جهانی نخستین گام حضور در مسابقات منطقه‌ای است.

مسابقات رالی شیراز نخستین حضور حرفه‌ای و رسمی ایران در عرصه بین‌المللی

رئیس فدراسیون اتومبیل‌رانی و موتورسواری با بیان اینکه فدراسیون اتومبیل‌رانی ایران از سال گذشته برای ورود به مسابقات رالی خاورمیانه تقاضا داده است، گفت: مسابقه رالی شیراز نخستین حضور حرفه‌ای و رسمی ایران در عرصه بین‌المللی است.

وی تاکید کرد: اگر در رقابت بین‌المللی رالی شیراز بتوانیم امتیازات لازم را کسب کنیم  شیراز به عنوان میزبان دائمی این مسابقات انتخاب شده و برگزاری مسابقه رالی خاورمیانه شیراز در تقویم فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی ثبت می‌شود.

مهرعلی با بیان اینکه در رویدادهای ورزشی شهرهای برگزار کننده مهم‌تر از نام کشورهاست به همین دلیل این رقابت به نام رالی بین‌المللی شیراز است نه رالی ایران، عنوان کرد: تیم برگزارکننده مسابقه ایرانی نیستند ولی دستیاران آنها ایرانی هستند و در صورت کسب امتیاز میزبانی از سال بعد مسئولیت برگزاری مسابقات بر عهده خود ماست.

وی با اشاره به اینکه 4 داور جهانی هفته اول ماه رمضان امسال 95 نفر را برای برگزاری این مسابقه آموزش داده‌ و اطلاعات فنی آنها برای برگزاری مسابقه به روز شده است، گفت: دو هفته پیش بازی‌های رالی خاورمیانه در لبنان برگزار شد که یک تیم از فدراسیون ایران برای بازدید از روند اجرایی این مسابقات در آنجا حضور یافتند.

رئیس فدراسیون اتومبیل‌رانی و موتورسواری اظهار کرد: با توجه به وجود مظاهر تمدنی، اسلامی و ایرانی در شهر شیراز  پیش‌بینی ما بر این است که این مسابقه یکی از بی‌نظیرترین مسابقات رالی خاورمیانه باشد.

وی با بیان اینکه حضور تیم‌های قطر، امارات، عربستان، اردن، عمان و کویت در این مسابقه حتمی شده است، افزود: فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی یکی از شهرهایی که برای برگزاری راند سوم مسابقات اردیبهشت سال بعد در نظر گرفته است شیراز است که در صورت تایید نهایی تعداد بسیار زیادی از تیم‌های مطرح در این مسابقات حضور می‌یابند.

پوشش اخبار مسابقان رالی بین‌المللی شیراز از طریق 9 شبکه خارجی

مهرعلی در مورد پوشش خبری این مسابقه از طریق رسانه‌های خارجی نیز گفت: حضور 9 شبکه خارجی برای پوشش اخبار رالی بین المللی شیراز تایید شده و علاوه بر آن خبرگزاری‌های فرانسه، آلمان، الجزیره و غیره نیز برای پوشش اخبار مسابقات رالی در شیراز حضور می‌یابند.

وی خاطر نشان کرد: از اواسط هفته آینده تیم برگزارکننده مسابقه برای انجام مراحل فنی وارد شیراز شده و روز 29 شهریور نیز تیم‌ها و خودروهای آنها وارد شیراز می‌شوند.

رئیس فدراسیون اتومبیل‌رانی و موتورسواری با بیان اینکه در طول روز 32 نوبت اخبار ورزشی از شبکه‌های ملی پخش می‌شود، بیان کرد: با هماهنگی که با صدا و سیما انجام شده قرار شد در هر 32 نوبت اخبار این رویداد ورزشی پوشش داده شود.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر بحث ایمنی و آتش‌نشانی، تهیه فیبر نوری، 8 دستگاه امداد خودرو، تجهیز پارکینگ تخت جمشید و نورپوردازی آن نیز باید انجام شود، تصریح کرد: 36 فرصت تبلیغاتی در این مسابقه وجود دارد که باید به نحو احسن از آن استفاده شود.

مهرعلی با بیان اینکه تا کنون 200 میلیون تومان هزینه اسکان شرکت‌کنندگان شده است، عنوان کرد: 30 هزار دلار جایزه نقدی برای نفرات اول تا سوم این رقابت در نظر گرفته شده است.

باغ عفیف‌آباد و جهان نما دو گزینه برگزاری مراسم اختتامیه مسابقه رالی شیراز

وی با اشاره به اینکه با پیش‌بینی‌های انجام شده مسابقه رالی شیراز ساعت 5 عصر روز جمعه 4 مهر ماه پایان یافته و تیم‌های برتر در دروازه قرآن کاپ و مدال قهرمانی خود را دریافت می‌کنند، گفت: مراسم رسمی اختتامیه این مسابقه نیز با حضور مسئولان فدراسیون جهانی و آسیایی ساعت 8 شب جمعه 4 مهرماه یا در باغ عفیف‌آباد یا در باغ جهان نما برگزار می‌شود.

رئیس فدراسیون اتومبیل‌رانی و موتورسواری تاکید کرد: با توجه به اینکه تیم‌های حاضر در مسابقه از لحظه ورود تا پایان مسابقه وقت آزاد نداشته و درگیر برگزاری مسابقه هستند بنابراین مراسم اختتامیه فرصت مناسبی برای نشان دادن ظرفیت‌های فرهنگی، اقتصادی، تبلیغاتی و غیره استان فارس است.

وی با تاکید بر تغییر فضای محیطی و آماده‌سازی شهر شیراز برای برگزاری این رقابت، خاطر نشان کرد: فضای شهر به ویژه فرودگاه شیراز، محل اسکان شرکت‌کنندگان، مسیر مسابقه باید به گونه‌ای باشد که هر کسی در این بازه زمانی وارد شهر شود حال و هوای برگزاری مسابقه را درک کند.

سید غلامرضا کمانه، مدیر کل ورزش و جوانان استان فارس در این جلسه روند اجرایی مسابقه رالی خاورمیانه که به میزبانی شیراز برگزار می‌شود را خوب ارزیابی و اظهار کرد: بخش اصلی این مسابقه در روزهای سوم و چهارم مهرماه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه افتتاحیه این مسابقه در دروازه قرآن برگزار می‌‌شود، خاطر نشان کرد: شرکت‌کنندگان در روز اول مسابقات مسیر تخت جمشید تا خرامه و در روز دوم مسیر تخت جمشید تا ارسنجان را می‌پیمایند.

مدیر کل ورزش و جوانان استان فارس با تاکید بر بازدید میدانی از محور برگزاری مسابقه توسط مسئولان و فرمانداران شهرستان‌های شیراز، مرودشت، خرامه و ارسنجان، تصریح کرد: علاوه بر برگزاری خود مسابقه بحث پوشش‌دهی اخبار این رخداد ورزشی به صورت مستقیم از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا مسابقات در صورت تایید فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی به صورت سالانه در شیراز برگزار می‌شود.

ایجاد مکان‌های مناسب برای جذب جوانان به رقابت‌های اتومبیل‌رانی

سرهنگ حسن طاهری، پلیس راهور استان فارس نیز در این نشست با اعلام آمادگی کامل پلیس راهور برای برگزاری این مسابقه، اظهار کرد:  این مسابقات فرصت مناسبی برای جذب جوانان علاقمند به این مسابقات است تا از این طریق هیجان رانندگی خود را به صورت اصولی و در مکان‌های مناسب مثل پیست‌های اتومبیل‌رانی تخلیه کنند.

وی تصریح کرد: پیشنهاد من بر این است که در حین برگزاری این مسابقه مکان‌هایی برای جذب جوانان به این رشته ورزشی ایجاد شود تا جوانان از نزدیک با روند این مسابقات آشنا شوند.

پخش مستقیم مسابقات رالی از طریق صدا و سیمای استان فارس

نماینده صدا و سیما نیز در این جلسه گفت: صدا و سیمای استان فارس در حد توان خود در زمسنه پوشش اخبار این مسابقه کوتاهی نمی‌کند ولی صدا و سیما برای پوشش خوب این رخداد ورزشی نیاز به برخی تجهیزات دارد که فدراسیون اتومبیل‌رانی با هماهنگی دیگر دستگاه‌ها باید در اختیار صدا و سیما قرار دهد.

جعفری عنوان کرد: در راستای پخش مستقیم مسابقه نیاز به همکاری جدی اداره برق و مخابرات داریم.

مسابقات رالی بین‌المللی شیراز فرصت مناسب برای معرفی توانمندی‌های استان فارس

کمال فیروزآبادی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار فارس نیز در پایان این نشست اظهار کرد: مسابقه بین‌المللی رالی شیراز فرصت خوبی است برای معرفی استان فارس در سطح منطقه و دنیا زیرا اخبار این رویداد مهم ورزشی از شبکه‌های مختلف جهانی منعکس می‌شود.

وی افزود: اگر بتوانیم امتیاز میزبانی این مسابقه را به صورت سالانه بگیریم این خود تبدیل به یک فرصت اقتصادی برای کشور به ویژه استان فارس می‌شود.

فیروزآبادی با اشاره به اوضاع منطقه، برگزاری این رقابت‌های بین‌المللی در ایران را نشانه امنیت کشور دانست و تصریح کرد: بر اساس آمارها حضور توریست‌ها در کشور نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان