کد خبر: ۶۰۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۳

سیاسیونی که دانشگاه غیرانتفاعی تاسیس کردند+عکس و اسامی

تاکنون 16 دانشگاه و مرکز آموزش عالی در کشور مشغول فعالیت هستند که متعلق به برخی از شخصیت‌های سیاسی کشور است
به گزارش شیرازه، سایت دیده‌بان نوشت: علاوه بر روزنامه، سایت، حزب و ... که بعضا سیاسیون آن ها را ابزار مناسبی برای پیشبرد اهداف خود می دانند؛ مراکز آموزش عالی و دانشگاه های غیرانتفاعی هم یکی دیگر از بسترهایی است که هم برای پیشبرد اهداف سیاسی-اجتماعی  افراد و جریان ها مفید است و هم علاوه بر این، درآمدزایی اقتصادی هم دارد.

به همین جهت است که برخی از شخصیت های سیاسی کشور ترجیح داده اند این بستر را نادیده نگیرند و از آن هم در کنار دیگر روش هایی که برای اهداف خود به کار می گیرند استفاده کنند. تاکنون 16 دانشگاه و مرکز آموزش عالی در کشور مشغول فعالیت هستند که متعلق به برخی از شخصیت های سیاسی کشور است. در ادامه به بررسی مختصری از این دانشگاه ها می پردازیم:

1- مؤسسه غیرانتفاعی ارشاد دماوند متعلق به عبدالواحد موسوی لاری

این دانشگاه تحت قانون تاسیس موسسات آموزش عالی و دانشگاه های غیردولتی در سال ١٣٧٥ تاسیس گردید. پذیرش دانشجو در این دانشگاه مانند سایر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسط سازمان سنجش آموزش کشور و از طریق آزمون سراسری صورت می پذیرد. پذیرفته شدگان از مرحله ثبت نام تا مرحله فراغت از تحصیل از کلیه جهات آموزشی، دانشجویی، انضباطی، پرداخت شهریه و ... تابع مقررات مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشند. این دانشگاه بیش از 3000 دانشجو دارد.


2- مؤسسه غیرانتفاعی مهر البرز متعلق به کمال خرازی

دانشگاه غیردولتی مهر البرز از اوایل سال 1382 شروع به کار نمود و خدمات آموزشی خود را در قالب آموزش الکترونیکی و دوره‌های کارشناسی ارشد به انجام می‌رساند. دانشگاه مهرالبرز به همت جمعی از مدیران و اساتید حوزه‌های مدیریت و فناوری اطلاعات کشور پس از دو سال کار تحقیقاتی و مطالعاتی در سال ۱۳۸۳ با دریافت موافقت قطعی خود از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم و تحقیقات تاسیس شد. اساسنامه دانشگاه در سال 1385 در شورای گسترش مورد تأیید و تصویب قرار گرفت و به عنوان نخستین موسسه آموزش عالی الکترونیکی غیر دولتی جمهوری اسلامی ایران فعالیت خود را آغاز نموده است.


3- موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی- غیردولتی خراسان متعلق به محمد باقر قالیباف

مؤسسه آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی خراسان در آذرماه سال 1383 با مجوز شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأسیس و از مهرماه 1384 از طریق کنکور سراسری دانشگاه ها (سازمان سنجش آموزش کشور) اقدام به جذب دانشجو نمود. این مؤسسه آموزش عالی در حال حاضر در رشته‌های تحصیلی مختلف از میان قبول شدگان آزمون سراسری که دارای دیپلم ریاضی و یا مدرک کاردانی مرتبط می‌باشند، دانشجو می‌پذیرد.

4-مؤسسه غیرانتفاعی عبدالرحمن صوفی زنجان متعلق به سعدالله نصیری قیداری

موسسه آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی عبدالرحمن صوفی رازی در سال 1384 با مجوز شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اجازه فعالیت یافت و ابتدا از مهرماه سال 84 با دو رشته کارشناسی فیزیک و مهندسی فناوری اطلاعات فعالیت آموزشی خود را آغاز کرد. در همان سال اول فعالیت آموزشی خود موفق به دریافت مجوز تاسیس دو رشته کارشناسی مدیریت صنعتی و علوم اجتماعی از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شد که از مهر ماه 1385 در این دو رشته نیز دانشجو پذیرفت. این موسسه تابع کلیه قوانین، مقررات، ضوابط و آیین نامه های مربوط به موسسات آموزش عالی غیر دولتی - غیر انتفاعی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم است.


5- مؤسسه غیرانتفاعی کرمان متعلق به مهدی زاهدی

مؤسسه غیرانتفاعی کرمان واقع در شهر کرمان در سال 1384 تاسیس شد. این مؤسسه زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است، در مقاطع دانشگاهی کاردانی پیوسته، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته از طریق کنکور سراسری دانشجو می‌پذیرد. این موسسه در حال حاضر به حدود 4000 نفر خدمات ارائه می کند.

 

6- مؤسسه غیرانتفاعی علامه محدث نوری متعلق به حمیدرضا ناطق نوری

در سال 1375، شورای گسترش آموزش عالی با ایجاد موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی-غیر دولتی علامه محدث نوری موافقت کرد. این دانشگاه از مهر ماه 1375 با ایجاد دو رشته تحصیلی تحت عنوان حسابداری و علوم اقتصادی در مقطع کارشناسی فعالیت آموزشی خود را آغاز نمود و در حال حاضر با 47رشته، از بیش از 4000 دانشجو و اعضای هیات علمی برخوردار است. این موسسه طی مصوبۀ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ از «موسسه» به «دانشگاه» ارتقاء یافت.


7- مؤسسه غیرانتفاعی ربع رشیدی تبریز متعلق به حسین نادری منش

سنگ بنای این موسسه در سال 1381 توسط اعضای اولیه آن و به کمک معاونت علوم زیستی دفتر همکاری های فناوری ریاست جمهوری گذارده شد. پیگیریهای مستمر در طول سال های 1384 الی 1386 منتج به گرفتن موافقت اصولی اولیه و نهایتاً موافقت نهایی جهت تاسیس موسسه ربع رشید در تبریز در سال 1386 گردید. موسسه ربع رشید با توجه به کسب موافقت قطعی وزارت علوم بالاخره در سال 1386 وارد کنکور سراسری گردید و در این سال در چهار رشته دانشجو پذیرش نمود.


8-
مؤسسه غیرانتفاعی علوم و فنون مازندران متعلق به مرتضی حاجی

دانشگاه علوم و فنون مازندران به عنوان اولین دانشگاه غیردولتی با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1371 در بابل شروع به کار نموده است. این دانشگاه بیشتر بر آموزش در سطوح تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکترا) در رشته‌های کامپیوتر، MBA و صنایع تمرکز دارد.


9-
مؤسسه غیرانتفاعی فضیلت سمنان متعلق به مصطفی کواکبیان

موسسه غیرانتفاعی فضیلت با اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1385 تاسیس شد. این موسسه در هشت رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته به دانشجویان خدمات می دهد. مصطفی کواکبیان که سرپرست این موسسه آموزشی است، نماینده مجلس هشتم بوده و در حال حاضر دبیرکل حزب مردم سالاری و مدیرمسئول روزنامه مردم سالاری نیز هست.



10- دانشگاه غیرانتفاعی طبری بابل متعلق به فاضل اردشیر لاریجانی

این موسسه در سال 1383 تاسیس و در ابتدای امر با جذب 200 نفر دانشجو آن هم در دو رشته کاردانی فعالیت آموزشی را آغاز نموده  است. 200 نفر از اساتید این موسسه به صورت تمام وقت و نیمه وقت بعنوان اعضای هیات علمی این موسسه علمی آموزشی مشغول به کار هستند. این موسسه در شرایط فعلی در 14رشته مقاطع کارشناسی ناپیوسته وکارشناسی پیوسته و در سه رشته مقطع کارشناسی ارشد 3500 دانشحو جذب نموده است. موسسه آموزش عالی طبری زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد.


11- مؤسسه غیرانتفاعی کار قزوین متعلق به علیرضا محجوب

مؤسسه آموزش عالی کار یک مؤسسه غیر دولتی غیر انتفاعی است که کلیه قوانین و مقررات آن مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌باشد. این موسسه دارای سه واحد آموزشی در شهرستان خرم دره استان زنجان، شهر صنعتی البرز استان قزوین، و شهر رفسنجان است.




12-
مؤسسه غیرانتفاعی پژوهش صنایع ایران قزوین متعلق به حسین عبده تبریزی

مؤسسه غیرانتفاعی پژوهش صنایع ایران قزوین در سال 1374 تاسیس شد. این موسسه در پنج رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشجو می پذیرد. هرچند گفته می شود این موسسه متعلق به حسین عبده تبریزی دبیرکل بورس دولت نهم است، اما این موسسه اعلام کرده است دبیر کل بورس دولت نهم چند سال پیش از عضویت در هیئت مؤسس و هیئت امناء استعفا کرده است.



13- مؤسسه غیرانتفاعی رفاه متعلق به خانواده هاشمی رفسنجانی و ناصر باهنر

مؤسسه غیرانتفاعی رفاه پس از اخذ مجوزهای لازم از شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1389 آغاز به کار نموده است. این موسسه در حال حاضر در هشت رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به دانشجویان خدمات ارائه می دهد. لازم به ذکر است که تاسیس موسه غیرانتقاعی رفاه به دنبال گسترش مدارس اسلامی رفاه که از قبل از انقلاب توسط برخی از شخصیت های انقلابی تاسیس شده بود صورت گرفته است.



14- مؤسسه غیرانتفاعی پردیسان فریدون کنار متعلق به علی اکبر متکان

موسسه آموزش عالی پردیسان در سال 1385 در شهرستان ساحلی فریدونکنار استان مازندران تاسیس شد. این موسسه با دارا بودن بیش از 7 رشته و 30 گرایش در امر گسترش علم و فناوری فعالیت می نماید.



15- موسسه قضایی غیرانتفاعی عدالت متعلق به آیت‌الله هاشمی شاهرودی

دانشگاه عدالت فعالیت خود را با پذیرش دانشجو در چهار رشته دکترای علوم اقتصادی، حقوق خصوصی، حقوق کیفری و جرم شناسی، و فقه و مبانی حقوق اسلامی آغاز کرد. پذیرش دانشجو در این دانشگاه خارج از کنکور سراسری و از طریق آزمون اختصاصی است. دانشگاه عدالت در خردادماه 91 در تهران تاسیس و ایجاد شعبات در سایر شهرهای کشور را نیز در دستور کار خود دارد.



16- دانشگاه ایرانیان متعلق به محمود احمدی نژاد

اما علاوه بر دانشگاه های یاد شده، یکی دیگر از کسانی که تصمیم به تاسیس دانشگاه خصوصی کرده است، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق است. رئیس دولت های نهم و دهم بعد از پایان دوران ریاست جمهوری اش، تصمیم به تاسیس دانشگاه خصوصی گرفت و مدعی شد که می خواهد به فعالیت های علمی و آموزشی بپردازد. اما تاسیس دانشگاه خصوصی مربوط به احمدی نژاد موسوم به دانشگاه ایرانیان در یک سال گذشته فراز و فرودهای زیادی را طی کرده است و البته اخبار ضد و نقیض زیادی حول محور این دانشگاه در یک سال گذشته در رسانه ها منتشر شده است. در حالی که مسئولین وزارت علوم دولت یازدهم از غیرقانونی بودن چنین دانشگاهی سخن گفته اند، هیئت موسس این دانشگاه مدعی هستند، تاسیس دانشگاه ایرانیان هیچ منع قانونی ندارد. وضعیت دانشگاه ایرانیان در حال حاضر در هاله ای از ابهام قرار دارد.



17-دانشگاه مربوط به محمدرضا عارف

محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات نیز از جمله افرادی است که تصمیم به تاسیس دانشگاه خصوصی کرده است. وی از سال 84 تصمیم به تاسیس دانشگاه گرفت اما وضعیت دانشگاه او نیز همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. در حالی که بعد از انتخابات سال 92 راه اندازی دانشگاه توسط عارف دوباره جدی شد و معاون آموزشی وزیر علوم دولت یازدهم چند ماه قبل از صدور مجوز این دانشگاه سخن گفته بود، اما مدیر کل دفتر گسترش وزارت علوم دولت یازدهم همین چند وقت قبل اعلام کرد عارف هیچ‌گونه درخواستی برای تاسیس دانشگاه به شورای گسترش نداده‌ است.

نتیجه گیری

تاسیس دانشگاه خصوصی توسط برخی از چهره های سیاسی کشور، نشان می دهد که دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی نیز به عنوان یک تشکیلات، مورد توجه هستند و بدون تردید از انگیره های اصلی این افراد برای تاسیس دانشگاه، همین موضوع است. با این همه نکته ی قابل توجه این است که، تعدد دانشگاه ها و مراکز آموش عالی خصوصی در سراسر کشور -که بویژه در سال های اخیر زیاد شده است- و همچنین افزایش گسترده ظرفیت پذیرش دانشگاه های دولتی از جمله دانشگاه های پیام نور و علمی-کاربردی در دهه اخیر، موجب شده است تا دانشگاه های خصوصی همانند گذشته رونق نداشته باشند، به طوری که همان گونه که در گزارش ذکر شده نیز مشخص است، بیشتر دانشگاه های افراد یاد شده هم زمان تاسیس آن ها مربوط به سال های گذشته است.


نظرات بینندگان