کد خبر: ۶۰۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۳

هر لارستانی روزانه یک بشکه 220 لیتری آب مصرف می‌کند

سرانه مصرف آب خانگی در استان فارس در حال حاضر ۱۹۸ لیتر در شبانه‌روز به ازای هر نفر است که این میزان ۱.۵ برابر شرایط عادی و ۴.۵ برابر شرایط بحرانی است.

به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، حسین مختاری درباره لزوم توجه به مصرف و ترویج فرهنگ صحیح آب، اظهار کرد: با عنایت به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و نامگذاری سال 1393 به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی توسط مقام معظم رهبری و از طرفی خشکسالی‌های چند سال گذشته، برداشت‌های بی‌رویه،  پیش‌روی آب‌های شور که تهدیدی جدی برای منابع آب است می‌بایست تدبیری اندیشید تا با صرفه‌جویی و مصرف درست از آب شرب بهداشتی علاوه بر عمل به توصیه‌های دینی نسل آینده را نیز از این نعمت الهی بی‌بهره نگذاریم.

وی  با بیان اینکه بر اساس الگوی مصرف و تصویب هیات وزیران و همچنین سازمان بهداشت جهانی برای یک خانواده چهار نفره در ماه 18 متر مکعب است، افزود: این یعنی  150 لیتر در شبانه‌روز و رقم ذکر شده در شرایط خشکسالی به 105 لیتر و در شرایط بحرانی 50 تا 75 لیتر در شبانه‌روز به ازای هر نفر کاهش می‌یابد.

رئیس اداره آبفا لارستان با هشدار درباره مصرف بالای آب در استان فارس و لارستان، تصریح کرد: سرانه مصرف آب خانگی در استان فارس در حال حاضر 198 لیتر در شبانه‌روز به ازای هر نفر است و در شهر لار هر نفر 220 لیتر در شبانه روز آب مصرف می‌کند و این میزان یعنی 5/1 برابر شرایط عادی و بیش از 2 برابر شرایط خشکسالی و همچنین حدود 4.5 برابر شرایط بحرانی است.

وی با اشاره به اینکه امور آبفا لارستان وظیفه تامین آب شهرهای لار، لطیفی، خور و بائن یعنی نزدیک به 30 هزار مشترک تحت پوشش دارد، از این موضوع ابراز نگرانی کرد که مصرف خانگی چهار ماهه اول سال 93 مشترکان استان نسبت به چهار ماهه اول سال 92 حدود 6.8 درصد افزایش داشته است.

مختاری درباره تمهیدات این اداره در مقابله با مشترکان پرمصرف، خاطر نشان کرد: براساس بررسی‌های به عمل آمده مشترکانی که آب را 2.5 برابر الگوی مصرف مورد استفاده قرار داده‌اند شناسایی شده و چنانچه پس از اخطارها اقدام به کاهش مصرف نکنند، محدودیت‌های مصرفی در مورد آنان اعمال می‌شود.

رئیس اداره آبفا لارستان با اشاره به اینکه مطالعات فاز صفر و فاز یک طرح شبکه جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهر لار به اتمام رسیده است، عنوان کرد: با توجه به اهتمام دولت مبنی بر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و از طرفی تمایل آن به مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های فاضلاب آماده همکاری با سرمایه‌گذاران در این زمینه هستیم.

وی با اعلام این خبرکه جهت اجرای پروژه فاضلاب شهر لار امکان اخذ وام از صندوق توسعه ملی میسر است، تأکید کرد: اداره امور آب لارستان از تمامی شرکت‌هایی که تمایل به سرمایه‌گذاری در پروژ فاضلاب شهر لار دارند دعوت کرده و از هیچ گونه همکاری در به ثمر رسیدن این پروژه عظیم دریغ نمی‌کند.

نظرات بینندگان