کد خبر: ۶۰۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۳

بی‎تدبیری سوال برانگیز در ماجرای بیمه طلایی فرهنگیان؛ چه کسی پاسخگوست؟

چگونه وزارت آموزش وپرورش رضایت داده حقوق معلمان زحمتكش وكم درآمد براي احياء يك مجموعه اي خصوصي هزينه شود؟
ماجرای بیمه طلایی فرهنگیان و قول و قرارهایی که تیم جدید مدیریتی وزارت آموزش و پرورش در این زمینه داده‎اند، به یکی از ماجراهای دامنه‎دار یکسال گذشته در حوزه خدمات رفاهی معلمان کشور به عنوان یکی از آسیب‎پذیرترین اقشار جامعه مبدل شده است.

به گزارش شیرازه به نقل از رجانیوز، قريب به يكسال پيش كه دکتر فاني پس از تکیه زدن بر جایگاه سکانداری وزارت‎خانه پراهميت آموزش وپرورش، با بيان برنامه ها و وعده هاي اميد بخش ازجمله تشكيل سازمان رفاهي ، ساماندهي امور مالي ونيروي انساني ، بهبود وضع معيشتي فرهنگيان ،كيفيت بخشي آموزشي وپرورشي، ارايه بيمه طلايي بهتر از پيش و ...كار را آغاز نمودند.

این وعده‎ها که امید ارتقاء شان ومنزلت معلمان را در جامعه افزایش داد، با گذشت یکسال، به سرانجام امیدبخشی نرسیده‎ است. این در حالی است که ارزیابی كارنامه عملكرد وزارت خانه توسط صاحب نظران ودلسوزان ومعلمان فرهيخته نیز این موضوع را تایید می‎کند.

به عنوان مثال در موضوع «بیمه طلایی» آنچه که اتفاق افتاده، ظاهرا توقف خدماتی سال‎های قبل، آنهم به بهانه ارتقاءاست.در آغاز سال تحصيلي 93-92 وزير محترم در مصاحبه اي با خبرگزاري ها اعلام کرد در سال 93 بيمهاي بهتر از بيمه طلايي فعلي براي فرهنگيان خواهيم داشت . اسفند 92 بود كه وزير محترم اعلام كرد تفاهم نامه في مابين بيمه ايران و وزارتخانه منعقد شده تا انشاالله از ابتداي ارديبهشت ماه 93 بيمه طلايي با خدمات بهتر به فرهنگيان عزيز ارايه شود.

اما در اواخر ارديبهشت 93 پس از مصاحبه هاي مكرر اعلام شد بعلت اختلاف نظر در شرايط و بدهي آموزش وپرورش به بيمه ايران ، فعلا فرصت يكماههاي به وزارتخانه داده شده و بيمه ايران به فرهنگيان خدمات را ارايه نمي نمايد.

در پايان خردادماه 93 به طور ناگهاني ويكشبه اعلام شد كه وزارتخانه با شركت «بيمه آتيه سازان حافظ» قرارداد يكساله اي را بدون ارايه خدمات چشم پزشكي ودندانپزشكي امضا نموده است .اين خبر موجب واكنش بيمه مركزي شد، به نحوی که بیمه مرکزی اعلام کرد، بيمه آتيه سازان حافظ بيمه اي بدهكار بوده و تا كنون نتوانسته به تعهدات خود عمل نمايد و بيمه مركزي اين بيمه را برای ارائه خدمات تایید نمی‎کند. همین موضوع سبب شد تا بيش از 40 درصد فرهنگيان از عضويت بيمه طلايي انصراف دهند.

اما پس از انتقادات به شیوه مدیریت ماجرای بیمه طلایی فرهنگیان، وزیر آموزش و پروش اعلام کرد که خدمات چشم پزشكي نیز در این قالب به فرهنگیان ارايه خواهد شد و براي رفاه فرهنگيان به جاي كارت طلايي از الصاق یک هلوگرام را بر روي دفترچه هاي بيمه اعضا استفاده خواهد شد، غافل از اينكه تهيه هولوگرام نیازمند واردات برچسب مخصوص از کشورهایی چون امارات و مالزي بود! در این شرایط، به جز درصد كمي از كاركنان ستادي و برخي استان ها به رغم گذشت 3 ماه هنوز از خدمات بيمه طلايي وهولوگرام مورد اشاره وزير بي بهره اند.

اين درحالي است كه در سه ماه اخير از هر نفر عضو13000 تومان بابت حق بیمه طلایی كسر شده که اين مبلغ براي يك خانواده 4نفره 52000تومان در ماه برای سه ماه 156000 تومان خواهد بود. مضاف براينكه 156000 تومان هم توسط دولت به بيمه پرداخت شده است که بر این اساس براي يك خانواده 4 نفره طي سه ماه اخير بدون بهره برداري از بيمه مذكور 312000 تومان به حساب این شرکت بيمه واريز شده است. با یک حساب ساده، اگر500000 نفر از فرهنگيان به اتفاق خانواده‎های خود عضو این بیمه باشند طي سه ماه اخير بدون دريافت خدمات بيمه اي حق بيمهای نزدیک به 150 میلیارد تومان را به حساب بيمه آتيه سازان واريز نموده تا مگر آنکه اين شركت بيمهای از ورشکستگی نجات یابد!

حال سه سوال از وزير پيش مي آيد كه 1- چگونه وزارت آموزش وپرورش چگونه رضایت داده است حقوق معلمان زحمتكش وكم درآمد را براي احياء يك مجموعه اي خصوصي هزينه شود؟2- آيا اين بيمه بنا بر قول وزيرمحترم بيمه طلايي سال 93 بهتر از بيمه طلايي قبلي است؟ 3-آيا اين بيمه به لحاظ ساختاري وتعداد شعبات پاسخگوي كل كشورهست؟

رجانیوز آمادگی خود را برای انتشار پاسخ وزارت آموزش و پرورش درباره این گزارش اعلام می کند.
نظرات بینندگان