کد خبر: ۶۰۴۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۳

حال ناخوش «شهر سلامت» شيراز/ پروژه همچنان در مرحله زیرساخت است

با وجود اينكه چند سال از تصويب احداث شهر سلامت شيراز مي گذرد، اين شهر هنوز چيزي بيشتر از يك زمين نيست.
يكي از مصوبات سفر دولت دهم به فارس تصويب ساخت شهر سلامت شيراز در راستای ارتقا و استفاده از پتانسيلهاي درماني اين شهر و تبديل آن به قطب توريسم درماني كشور بود.

به گزارش شیرازه به نقل از مهر؛ گردشگري سلامت يا توريسم درماني به معناي سفر به نقطه اي براي بهبود وضعيت جسمي و روحي است.

نمي توان ظرفيت بالاي شيراز را در امور پزشكي انكار كرد، چنانچه اين شهر علاوه بر اينكه قطب پيوند اعضاي كشور محسوب مي شود، در زمينه هاي مختلف ديگر نيز داراي توانمندي هايي است كه باعث شده همه ساله افرادي از كشورهاي حوزه خليج فارس، استانهاي منطقه جنوبي كشور و ديگر شهرستانهاي خود استان براي بهره مند شدن از خدمات درماني به شيراز سفر كنند.

در حاليكه شيراز چنين قابليتهايي را در امور درماني داراست مشخص است كه با بالابردن سطح خدمات پزشكي خود قادر خواهد بود كه با جذب گردشگران بيشتري در حوزه درماني، نه تنها در تثبيت هر چه بيشتر نام خود و ارتقا توانمندي هاي خود در اين عرصه پيشرو باشد، بلكه سهم به سزايي در درآمد زايي براي استان ايفا كند.

پس احداث منطقه اي به نام "شهر سلامت شيراز" كه گامي در اين راستاست به شدت با اهميت جلوه مي كند.

شايد شيراز هم اكنون در پزشكي حرفهاي زيادي براي گفتن داشته باشد ولي مسلم است كه هنوز سطح خدمات درماني كه در اختيار قرار مي دهد با استانداردهاي بين المللي فاصله دارد و با احداث شهر سلامت زمينه اي فراهم مي شود كه شيراز در سايه آن بتواند هر روز امتيازهاي پزشكي خود را بالا ببرد.

شهر سلامت شيراز همچنين با متمركز كردن خدمات درماني شهر در منطقه اي خاص، قادر خواهد بود از حجم ترافيك و شلوغي كه در شهر به خاطر ازدحام گردشگران درماني در نقطه هاي پزشكي شهر، ايجاد مي شود، بكاهد.

تاكيد بر موقعيت ويژه اي كه اين شهر براي اشتغالزايي در استان فراهم مي كند نيز ضروري است.

با وجود همه مزيتهاي اين طرح، شهر سلامت شيراز كه موقعيت جغرافيايي سايت آن در زميني 992 هكتاري در 21 كيلومتري اراضي شمال غربي شيراز و در جنوب جاده شيراز به سپيدان است، از ابتداي تصويب آن توسط هيئت دولت دهم تاكنون، چالشها و مشكلات زيادي را تجربه كرده و با گذشت چندين سال سير پيشرفت آن به شدت كند بوده است.

 به نحوي كه امروز شهر سلامت شيراز صرفا هنوز زميني است كه حتي زيرساختهاي آن مهيا نشده است.

در توضيح اين كه چرا پروژه شهر سلامت شيراز بعد از چند سال هنوز روي زمين مانده است، شايد نبود عزمي راسخ در تحقق آن و يا كمبود منابع مالي مورد نياز آماده سازي زيرساختهاي آن دخيل باشند.

ولي نكته مسلم اين است كه تا نتوان زيرساختهاي اين شهر سلامت را تهيه كرد، قدمهاي اساسي بعدي براي پيشرفت و به سرانجام رساندن اين پروژه بزرگ برداشته نخواهد شد.

شروع كار مستلزم اتمام زيرساختها نيست

نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار مهر در اين خصوص گفت: متولي اين كار منطقه ويژه اقتصادي است ولي اين منطقه قادر نيست كه منابع مالي موردنياز زيرساختها را فراهم كند.

جعفر قادري گفت: اخيرا قول داده اند كه كارهايي در اين راستا انجام بدهند ولي ما چندان اميدوار نيستيم دليلش هم اين است كه آنها كارهاي زيادي را شروع كرده اند ولي منابع مالي مورد نياز آن را ندارند و از طرفي در استفاده از منابع بخش خصوصي تعلل مي كنند.

وي بيان كرد: آنها مي توانند حتي قبل از اينكه زيرساختها مهيا شود مجوزها را صادر كنند تا بخش خصوصي بيايد و فعال شود و يكسري كارهاي مقدماتي را داشته باشند و شروع كار حتما مستلزم به اتمام زيرساختها نيست.

نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي افزود: بهتر بود كه متولي منطقه ويژه سلامت را به دستگاه هاي ديگري هم مي داديم ولي الان كار در منطقه ويژه اقتصادي متمركز شده و آنها هم منابع مالي كافي ندارند.

قادري در پاسخ به اين سوال كه "اقدام عملي براي رفع اين مشكل چيست"، بيان كرد: به آن ها فشار آوريم كه يا زيرساختها را فراهم كنند يا اگر قادر به انجام كار نيستند تصميم گيري شود كه دستگاه ديگري متولي پروژه شود يا منطقه را مستقل كنيم، تا بتوان از اين ظرفيت جديد استفاده كرد.

وي همچنين گفت: به اين دليل كه ورود سرمايه گذاران به شهر سلامت معافيت گمركي، معافيت مالياتي و معافيت از قانون كار براي آنها به همراه دارد، باعث مي شود سرمايه گذاران بيشتري به سمت اين منطقه بروند.

منطقه ویژه اقتصادی شیراز حتما پروژه شهر سلامت را به سرانجام می رساند

در این رهگذر مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز در این باره در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه منطقه ویژه در حال حاضر 40 الی 50 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه شهر سلامت در اختیار دارد، گفت: از دو ماه قبل اجرایی کردن زیرساختها را شروع کرده ایم و کارها بسیار عالی پیش می روند.

نادر طیبی در خصوص پیشرفت تهیه زیرساختها در شهر سلامت شیراز عنوان کرد: خاکبرداری جاده دسترسی به اندازه سه و چهار دهم کیلومتر که از جاده سپیدان تا مرکز سایت امتداد دارد، انجام شده است، چاه را حفر کرده ایم و داریم تجهیز می کنیم و مشاور گرفته ایم که مشغول طراحی فاز یک و دو پروژه است.

وی ادامه داد: بعد از اینکه مشاور طراحی فاز یک و دو را بدهد دیوارگذاری، تجهیز چاه و خط انتقال آب به اراضی داخلی سایت را شروع می کنیم.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز  گفت: به بخش خصوصی و به هر کسی که تمایل به سرمایه گذاری در شهر سلامت در اختیار داشته باشد و طرحی متناسب با پروژه شهر سلامت داشته باشد، اجازه ورود می دهیم و به آن کمک هم می کنیم.

طیبی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی اعتبار لازم را برای اتمام پروژه شهر سلامت در اختیار دارد، تاکید کرد: شکی نیست که همان طور که خود منطقه ویژه اقتصادی شیراز بدون هیچ اعتبار دولتی، بدون هیچ تسهیلات بانکی و بدون هیچ کمکی از دیگر سازمانها را به اینجا رسانده ایم، شهر سلامت را هم که شروع کرده ایم به اتمام می رسانیم.

وی افزود: ما اطمینان می دهیم که منطقه ویژه اقتصادی شیراز حتما شهر سلامت را اجرایی می کند و به سرانجام می رساند، منتها نیاز به حمایت مدیران استانی، نماینده های مجلس و افرادی که دست اندرکار صنعت هستند، دارد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز تصریح کرد: ما از ورود افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در شهر سلامت داشته باشند استقبال می کنیم و به پیشوازشان می رویم.

طیبی با بیان اینکه هیچ مانعی بر سر راه پیشرفت پروژه شهر سلامت وجود ندارد، گفت: فقط معارضهای محلی بودند که استاندار و مجموعه استانداری قول دادند که مشکل معارضین را حل کنند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
Nilofar
United States of America
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۳
0
سلام ما از شما چه مطلبي را خدا وكيلي قبول كنيم سايت محترم شيرازه از طرفي با شادي اعلام ميكني ايمانيه از طرف فرزند شهيد ستلري نخبه اعلام شد و از طرفي اين مطالب را مينويسي خودتان منصفانه قضاوت كنيد
ما كه حاميان ايمانيه را به حضرت عباس (ع ) واگذار كردهايم