کد خبر: ۶۰۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۳

«کلید فوری» مخابرات فارس قفل تلفن ثابت را باز نکرد

انعکاس مشکلات مربوط به تلفن ثابت در استان فارس به ویژه در شهر شیراز به صحن علنی مجلس نیز رسیده است.
به گزارش شیرازه، سیم کارت های جی.اس.ام که پیش تر به واسطه غیراقتصادی و اصولی بودن حفر کانال و تعبیه سیم در مناطق روستایی، برقرار کننده تماس اهالی روستا با دنیای پیرامون بود، این بار در شرایط نیاز شدید مردم استان فارس به تلفن ثابت، به شهرها نیز راه یافت.

برای تماس با این شیوه، سیم کارت عرضه شده از مخابرات را بر روی تلفن همراه تعبیه می کنند و معمولا از این مزیت برخوردار است که در محدوده جغرافیایی تعریف شده و خارج از منزل نیز می توان با تعرفه تلفن ثابت با دیگر مشترکان تلفن ثابت و همراه صحبت کرد.

خبرگزاری ایرنا در گزارشی نوشت: اما این روزها، مشترکان این نوع سرویس مخابراتی که خدمات اینترنت ارایه نمی کند، با این مشکل مواجه هستند که هنگام تماس با منزل با پیام هایی چون 'مشترک در محدوده نیست' و 'شبکه اشغال است' و ... روبرو می شوند و حال آن که تلفن مشترک در خانه ای است که در محدوده تعریف شده خدمات جی.اس.ام مرکز مخابراتی تعریف شده است.

سید حمید حسینی مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات فارس در شرایطی از عرضه سیم کارت های جی.اس.ام به عنوان کلید فوری این شرکت برای پاسخ به نیازهای شهروندان متقاضی تلفن ثابت یاد کرده است که به نظر می رسد توسعه خطوط مخابراتی تلفن ثابت در این استان همپای روند توسعه کلانشهر شیراز و ساخت و سازها نبوده است.

این وضعیت باعث شده است که این روزها و در عصر ارتباطات، ساکنان آپارتمان های نوساز در برخی مناطق کلانشهر مانند فرهنگ شهر، عفیف آباد، بلوار مدرس و بلوار رحمت با مشکلی به نام تلفن ثابت مواجه باشند.

انعکاس مشکلات مربوط به تلفن ثابت در استان فارس به ویژه در شهر شیراز به صحن علنی مجلس نیز رسیده است.

جعفر قادری، محمدحسین دوگانی، نادر فریدونی، محمد سقایی، نوذر شفیعی، سیدموسی موسوی، سیدحسین ذوالانوار و احمد جباری، نمایندگان شیراز، فسا، فیروزآباد، نیریز، ممسنی، لامرد، شیراز و بندرلنگه چهارم تیرماه امسال در تذکر مشترکی به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواستار رفع مشکل واگذاری تلفن ثابت در استان فارس شدند.

سه سال پیش مدیرعامل وقت شرکت مخابرات استان فارس از زیان ده بودن ارایه خدمات تلفن ثابت در این استان سخن گفته بود و کلام آن مسوول سابق امروز در قالب معضل نبود زیرساخت های تلفن ثابت آشکار شده است.

استاندار فارس 21 تیرماه امسال در این باره گفت: در حال حاضر 137 هزار متقاضی منتظر دریافت خط تلفن ثابت از سوی مخابرات در استان فارس هستند و از این تعداد 50 هزار متقاضی دریافت این نوع تلفن در شیراز ساکن هستند.

سیدمحمد احمدی در دیدار معاون امور مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با وجود تمام تلاش های صورت گرفته، متاسفانه وضعیت خدمات تلفن های ثابت در استان فارس مطلوب نیست و امیدواریم با کمک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی و عزم جدی مدیران، نواقص موجود با سرعت قابل قبولی برطرف شود.

استاندار فارس بیان کرد: متاسفانه از پنج سال پیش که مخابرات خصوصی سازی شده ، هیچ اقدامی در بروز رسانی خدمات تلفن ثابت در فارس صورت نگرفته است و این موضوع بزرگترین مشکل این نوع تلفن ها در این استان است.

مدیرعامل مخابرات استان فارس دوشنبه 22 اردیبهشت 93 در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی در این باره گفته بود: اینکه در یکسال گذشته مشکلات و محدودیت هایی در خصوص واگذاری تلفن ثابت وجود داشته و اکنون واگذاری خطوط جدید به متقاضیان، به روز نیست را قبول دارم، اگرچه استقبال مردم در استفاده از تلفن ثابت هم کاهش داشته است.

هومان محمودی گفت: سال گذشته به دلیل محدودیت هایی که وجود داشت، تنها 58 هزار خط تلفن از 65 هزار خط پیش بینی شده تلفن ثابت به هم استانی ها در فارس واگذار شد که 30 هزار خط متعلق به شیراز بود.

وی با بیان اینکه واگذاری خطوط جدید نیازمند امکانات و ایجاد زیرساخت جدید است، گفت: نمی توانیم بگوییم واگذاری تلفن ثابت روزانه انجام می شود، پروسه واگذاری زمان بر است اما امسال با توجه به اینکه تجهیزات مورد نیاز برای 100 هزار خط جدید تامین شده است، امیدواریم بتوانیم واگذاری ها را سرعت مناسبی ببخشیم.

محمودی با تصریح اینکه به هیچ عنوان به دنبال ارائه آمار واهی و غیرواقعی به مردم نبوده و نیست، گفت: مردم آنچه را حس کرده، می بینند و در زندگی روزمره خود با آن سر و کار دارند را قبول می کنند، اینکه ما آماری را بدهیم اما مردم آن را احساس نکنند جز ایجاد بی اعتمادی هیچ حاصلی نخواهد داشت.

مدیر عامل شرکت مخابرات استان فارس با اشاره به اینکه درآمدهای حاصل از تلفن های ثابت سیر نزولی را طی می کند، گفت: این البته در خصوص ارتباطات صوتی است، در خصوص دیتا و ارتباط اینترنتی، شاهد افزایش تقاضا و استفاده هستیم.

این مقام مسوول بتازگی اعلام کرده است که تا پایان سال جاری 65 هزار تلفن ثابت به متقاضیان استان فارس واگذار می شود.

رییس اداره روابط عمومی شرکت مخابرات فارس، عرضه سیم کارت های GSM را 'کلید فوری' این شرکت برای پاسخ به نیازهای مردم به خط تلفن ثابت می داند.

سید حمید حسینی افزود: با توجه به هزینه های زیاد کابل کشی از جمله حفاری، تعبیه سیم درون زمین، ترمیم و آسفالت محور، امروزه بهترین و سریع ترین راه برای ارایه خدمات تلفن ثابت بهره گیری از سیستم وایرلس و بدون سیم است که دست کم نیازهای شهروندان در ارتباط های صوتی را تامین کند.

وی درباره رویکرد مخابرات برای عرضه گسترده سیم کارت های GSM به شهروندان شیرازی می گوید: این موضوع جدیدی نیست چرا که عرضه این نوع سیم کارت های تلفن ثابت از سال 1385 در استان فارس آغاز شده است.

رییس اداره روابط عمومی شرکت مخابرات فارس افزود: تاکنون 95 هزار سیم کارت GSM به مردم استان عرضه شده است.

وی ادامه داد: عرضه این سیم کارت ها این مزیت را برای مخابرات به همراه دارد که با هزینه کمتری خط تلفن ثابت واگذار می کند و سرعت انجام این کار را افزایش می دهد و از سوی دیگر، مردم می توانند در محدوده منطقه محل زندگی خود از این خط ارتباطی استفاده کنند.

حسینی گفت: اعتباری بودن سیم کارت های GSM این امکان را برای مردم فراهم می آورد که هزینه های تلفن خود را مدیریت و با تهیه کارت شارژ، اعتبار مصرفی تلفن خود را تمدید کنند.

رییس اداره روابط عمومی شرکت مخابرات فارس روزهای پایانی مردادماه امسال در گفت وگو با خبرنگار ما ضمن آن که پذیرفت سیم کارت های جی.اس.ام مشکل آنتن دهی دارند، وعده حل این مشکل را حداکثر تا نیمه شهریورماه داد.

حسینی آن زمان به ایرنا گفت: در حال حاضر حدود 30 درصد تماس ها به خطوط GSM مشغول است که بنا بر اعلام متولی امر، 100 درصد مشکلات تا نیمه شهریورماه حل می شود.

تعریف نشدن امکان استفاده از اینترنت بر روی خطوط تلفن GSM موجب می شود که همچنان به نیازهای شمار زیادی از شهروندان متقاضی تلفن ثابت به بهره مندی از اینترنت پرسرعت adsl پاسخ داده نشود.

در همین حال آنگونه که شماری از مشترکان تلفن ثابت جی.اس.ام با خبرنگار ایرنا در میان گذاشته اند، این روزها این خطوط تلفن، حداقل خواسته های مشترکان یعنی برقراری تماس با کیفیت صوتی را تامین نمی کنند چه رسد به این که انتظار دیگری از این خطوط داشته باشیم.

احمد ن. از مشترکان تلفن جی.اس.ام در این باره به ایرنا گفت: مشکلی به نام تلفن ثابت داشتیم اما مخابرات با عرضه تلفن جی.اس.ام به ما مشکلی بر مشکلات ما افزود چرا که امروز مشکلات برقراری تماس با این تلفن به حدی است که از گرفتن آن از مخابرات پشیمان شده ایم.

وی اظهار کرد: حالا که مسوولان مخابرات، این سیم کارت ها را به دست مردم داده اند لازم است خدمات مناسب و در شان مردم شیراز ارایه کنند تا این گونه تلقی نشود که مسوولان مخابرات به دنبال رفع تکلیف از خود برای عرضه تلفن ثابت بوده اند.

ایرنا اقدامات شرکت مخابرات در زمینه گره گشایی از مشکلات مردم شیراز در زمینه تلفن ثابت و مشکلات جدید ناشی از عرضه سیم کارت های جی.اس.ام را رصد کرده و به اطلاع مخاطبان می رساند.
نظرات بینندگان