کد خبر: ۶۰۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۳
سالاد مطبوعاتی شیرازه/ دوشنبه 24 شهریور

ردپای گسل در بزرگراه حسینی الهاشمی شیراز؛ مسئولین چه برنامه‌ای دارند؟

در شهرهای کوچک به دلیل زندگی طایفه‌ای، شهردار ممکن است با رای یک طایفه پرجمعیت انتخاب شود که مطمئنا این امر نارضایتی‌های زیادی را در پی خواهد داشت.
به گزارش شیرازه؛ «عصر مردم» تیتر یک امروز خود را به «قهرمانی ایران در مسابقات جهانی کشتی فرنگی» اختصاص داده است. «زنگ‌ها برای که به صدا در می‌آید؟» عنوان یادداشت امروز مدیرمسئول این روزنامه است که به مشکلات مالی دانش‌آموزان و مصائب ناشی از آن پرداخته است. در بخشی از این یادداشت آمده: «متاسفانه مدیران مدارس دولتی در کمک گرفتن از اولیاء دانش‌آموزان از یکدیگر سبقت می‌گیرند اما نه برای کمک به افراد بی‌بضاعت بلکه برای واریز به حساب مدرسه و هزینه‌هایی که برای آموزش در مدرسه ضروری می‌نماید.»

«رودر رویی موافقان و مخالفان انتخاب مستقیم شهردار» تیتر یک «افسانه» است. شهردار شیراز در این خصوص گفته: «یقینا انتخاب شهردار با رای حداقلی ممکن نیست. در شهرهای کوچک به دلیل زندگی طایفه‌ای، شهردار ممکن است با رای یک طایفه پرجمعیت انتخاب شود که مطمئنا این امر نارضایتی‌های زیادی را در پی خواهد داشت». اما حقدل رئیس شورای شهر شیراز، ضمن بیان این‌که «انتخاب مستقیم شهردار» فقط در حد یک پیشنهاد است، آن را خلاف اصل مردم‌سالاری عنوان کرد. اظهار نظر دبیر ستاد اجرایی سفرهای استان فارس هم در صفحه اول این روزنامه دیده می‌شود که البته دردناک و قابل تامل است؛ «تنها 3.6 درصد مسافران تابستانی فارس در هتل‌ها و مراکز اقامتی ساکن می‌شوند» و این به معنای این است که سیستم هتل‌داری در فارس حداقل برای مسافران داخلی، جذابیتی نداشته و گردشگران استفاده از شیوه‌های دیگر اسکان را بیشتر می‌پسندند.

«نیم‌نگاه» اما تیتر یک خود را به دستگیری یک قاچاق‌چی اختصاص داده است؛ «سلطان قاچاق در چنگ عدالت». ماجرا از این قرار است که یک قاچاق‌چی قدیمی و پر کار مواد مخدر در خراسان رضوی دستگیر شده است. این‌ مساله اگر چه بسیار مهم است اما چرا باید تیتر یک روزنامه استانی نیم‌نگاه باشد؟! در ستون «در شهر چه خبر است؟!» این روزنامه، به ضرورت نورپردازی در شیراز با توجه به جایگاه آن در حوزه گردشگری پرداخته شده و آمده: «مدیران شیراز باید نسبت به روشنایی مناسب شهر حتی اگر کاری به صنعت توریسم هم نداشته باشیم اقدام کنند چون شهروندان شیرازی اکنون از تاریک بودن برخی معابر و نداشتن نور کافی بسیاری از خیابان‌های ناراضی هستند». ضمنا نیم‌نگاه امروز چیزی حدود پنج هشتم صفحه اول خود را به تبلیغات اختصاص داده است!

«شیراز شهر نمونه گردشگری شد»؛ تیتر یک امروز «خبر جنوب» است. در بخشی از این گزارش آمده: «شیراز شهر نمونه گردشگری شد؛ عنوانی که به 11 شهر دیگر کشور نیز تعلق گرفت تا شاید این بار گردشگری به توسعه پایدار برسد. هر چند که هشت سال است 46 روستا و 84 منطقه تاریخی و طبیعی فارس عنوان گردشگری را یدک می‌کشد اما تا کنون هیچ اتفاقی که منجر به توسعه شود در این اماکن نیفتاده است و حتی فرهنگ سازی مناسبی هم در این عرصه صورت نگرفته تا جوامع محلی آگاهی لازم را نسبت به این عناوین نداشته باشند». اما این روزنامه در گزارشی به اظهارات چند تن از مقامات مسئول در حوزه لبنیات و نظارت بر آن پرداخته است. مدیرکل استاندارد فارس گفته که از تولیدات صنایع لبنی فارس با آرامش خاطر استفاده کنید. مدیر نظارت بر فرآورده‌های غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم سلامت محصولات لبنی تولید فارس را تائید دوباره کرده است. اما مدیرعامل شرکت تعاونی صنایع شیر و فرآورده‌های لبنی فارس در جملاتی انتقادی، گفته است: برخی اظهار نظرهای ناپخته هم به سلامت شهروندان و هم اقتصاد کشور ضربه جدی می‌زند. «خانه‌سازی روی گسل» عنوان گزارشی در خبر جنوب است که از بلندمرتبه‌سازی در حاشیه بزرگراه حسینی الهاشمی ابراز نگرانی کرده است. یک استاد دانشگاه آزاد شیراز در این خصوص به خبرجنوب گفته است که ساختمان‌سازی‌ها درست روی گسل انجام می‌شود آن هم گسل فعالی که سالانه بین 1.3 تا 1.9 میلیمتر حرکت می‌کند. وی ادامه داده: «از این منطقه گسل اصلی عبور می‌کند و پس از گذشتن از تنگ سرخ به صنایع الکترونیک می‌رسد بنابراین باید حریم گسل مشخص و رعایت شود».

نظرات بینندگان