کد خبر: ۶۰۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۳

دغدغه‌های خبرنگاران آزاد صدا و سیمای فارس از زبان یک خبرنگار فراشبندی

به گزارش شیرازه، برای فرستادن یک خبر کوتاه که شاید در عرض حدود ۱۰ ثانیه پخش شود حداقل بیش از ۱۰ ساعت وقت گرفته می شود.

خبرنگاران افزون بر اینکه می‏توانند با ارسال به موقع اخبار و گزارش‏ها مردم و مسئولین را از وقایع جاری مطلّع سازند به همان میزان می‏توانند با استفاده از شگردهای فنی و هنری خود حسّاسیتهای فراوانی را ایجاد کنند که حتی از کنترل افراد و متولیان نیز خارج شود لذا این صداقت و تعهد خبرنگار است که واقعیت را آن چنان که هست بنمایاند و از افراط و تفریط که می‏تواند منجر به جنجال و یا بی اعتنایی شود بپرهیزد.

موحديان ميگويد: از قبل از ورود به دانشگاه علاقمند به کارهای فرهنگی بودم و در این عرصه کار کردم بخصوص در کانون فرهنگی و پایگاه مقاومت مسجد محله مان .

سال ۸۳ بعد از اینکه که وارد دانشگاه شدم در زمینه کارهای فرهنگی با بسیج دانشجویی و تشکل های اسلامی همکاری داشتم تا جایی که دبیر فرهنگی و مدیر مسئول نشریه کاما در دانشگاه شدم و همزمان عضو هیئت تحریریه چند نشریه و کار در عرصه خبری و رسانه های مکتوب را شروع کردم و بعدش سرپرست انجمن علمی شیمی و مدیر نشریه انجمن و تا آخر دوره کارشناسی ارشد این فعالیتها ادامه داشت. سال ۹۰همزمان با دوره مقدس سربازی آزمون جذب خبرنگار در صدا و سیمای فارس برگزار شد که بیش از ۶۰۰ نفر شرکت کردند و در نهایت من جزء ۲۰ نفر نهایی بودم که پس از موفقیت درآزمون کتبی و مصاحبه به شرکت در دوره های خبرنگاری سازمان راه یافتم تا پس از سپری شدن دوره جذب صدا وسیما شویم.

اتمام دوره خبرنگاری همزمان شد با اتمام دوره سربازی و پس از آن در پالایشگاه فراشبند مشغول بکار شدم و تصمیم گرفتم فعالیتهای فرهنگی در عرصه خبر را در قالب خبرنگار افتخاری شهرستان انجام دهم.

پس از رایزنی های چند ماهه با فرماندار سابق و پیگیریهای زیاد فرمانداری فراشبند یک دوربین و یک دستگاه کامپیوتر با خط اینترنت در اختیار گروه قرار گرفت.

از ابتدای این راه با دوست خوبم مصطفی فرازی بعنوان همکار مشغول بکار شدیم و با عشق و علاقه ای که بکار داشتیم و همچنین خلاء نبود خبرنگار و جایگاه خالی فراشبند در بین شهرستنانهای استان ما را مصمم تر کرد تا در این عرصه محکم تر قدم بر داریم.

با توجه به اینکه شروع هر کاری در آغاز دشوار میباشد در ادامه بدلیل نبود اعتبارات، ما بعضی از تجهیزات مثل پایه دوربین، گوشی و خط تلفن، فیلم و برخی اقلام دیگر را با هزینه شخصی خریداری کردیم.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بگویم شغل خبرنگاری دومین شغل سخت می باشد که کارمندان رسمی شاغل در این رشته با ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته می شوند.واین نشان از سخت و پرکار بودن این رشته هست که ما آن را بطور افتخاری و در برخی مواقع حتی از هزینه شخصی و استفاده از اتومبیل شخصی قبول کردیم.

در اصل فلسفه خبر در مراکز خبری در سه مرحله رخ می دهد که برای هر مرحله نیاز به نیروی انسانی مجزا می باشد. در مرحله اول هماهنگی های اولیه توسط خبرنگار برای شناسایی یک سوژه خبری و در ادامه اعزام گروه متشکل از یک خبرنگار و یک فیلمبردار جهت پوشش خبر، پس از تهیه خبر و ضبط با دوربین مرحله دوم که کار تبدیل فیلم و ضبط روی کامپیوتر می باشد و سپس تدوین آن که باید توسط تدوینگر انجام شود که کار بسیار مشکل و وقت گیر و حساسی می باشد که باید توسط افراد خبره انجام شود و در مرحله سوم فرستادن خبر به سایت صدا و سیما که باید توسط منشی یا مسئول دفتر انجام گیرد که این مرحله نیز در فراشبند بدلیل سرعت بسیار پایین اینترنت در مدت زمان زیادی انجام میگیرد تا جایی که برای فرستادن یک خبر ۲ دقیقه ای باید نزدیک به ۲ ساعت منتظر ماند تا خبر ارسال شود تازه اگر بین راه مشکل قطعی بوجود نیاید.

خلاصه بگویم .برای فرستادن یک خبر کوتاه که شاید در عرض حدود ۱۰ ثانیه پخش شود حداقل بیش از ۱۰ ساعت وقت گرفته می شود. تازه با توجه به اینکه گروه تهیه و ارسال یک خبر باید حداقل ۴ نفر باشد با توجه به مراحل ذکر شده که گاها ما این کار را با یک نفر و حداکثر با دو نفر انجام دادیم.

با توجه به ذکر این همه مشکلات و مشقات اگر به خوبی و خوشی خبر فرستاده شود تازه نیمه دوم کار شروع می شود و آن اینکه با توجه به ترافیک خبری در صدا وسیمای فارس و کمبود نیروی انسانی باید ساعتهای زیادی را علاوه بر ساعات ذکر شده وقت تماس با سازمان کرد که گاها شده در طول یک روز اصلا جواب تلفن را بدلیل شلوغی و ترافیک اخبار نمی دهند و باید روزهای آینده نیز وقت خود را صرف تماس گرفتن کرد که مطمئن شویم آیا خبر بدستشان رسیده یا خیر ، آیا خبر مشکل خاصی ندارد و تازه اگر خبر کامل به سازمان رسیده باشد و مشکل صدا و تصویر نداشته باشد و از وقت ارسال و تازگی خبر نگذشته باشد خبر پس از تنظیم دوباره در صدا و سیما باید در جلسه روزانه معاونین خبر مطرح شود و اجازه پخش بگیرد که در این مرحله نیز خیلی از خبرها به اصطلاح دروازه بانی و حذف می شود.

حالا این مشکلات خاص خبر یک طرف و از طرف دیگر عدم حمایت مسئولین شهرستان که باید دغدغه اصلی اطلاع رسانی و اخبار بر دوش آنها باشد و همینطور عدم حمایت های مالی و معنوی آنها کار را برای فعالیت بیشتر در این عرصه تنگ کرده تا جایی که گروه خبرنگاری فراشبند با ارسال بیش از ۸۰ خبر گزارشی و کوتاه که بیش از ۶۰ درصد آنها پخش شدند هیچ حق الزحمه ای نه از طرف صدا و سیما و نه از طرف مسئولین دریافت نکرده اند و فقط در برخی مواقع هزینه ایاب و ذهاب و هزینه خرید فیلم به گروه پرداخت شده است.

حالا مردم خود قضاوت کنند چگونه با این شرایط که همه انتظار پخش اخبار شهرستان را از رسانه و شبکه فارس دارند و همچنین بی مهری مسئولین نسبت به این قضیه آیا می توان در این عرصه افتخاری کار کرد.!!!!!!

اگر کسی می تواند بسم الله

در پایان از فرماندار محترم، شهردار و اعضای محترم شورای شهر فراشبند تقاضا دارم که گروه خبرنگاری فراشبند را دریابند و حمایت کنند.

منبع: نخل بیدار


نظرات بینندگان