کد خبر: ۶۰۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۳
همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس

صعود 120 جانباز فارسی به قله بِل شهرستان اقلید

همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس 120 جانباز فارسی 27 و 28 شهریورماه به قله چهارهزارو 50 متری بل واقع در شهر ستان اقلید صعود می کنند.
به گزارش شیرازه، دبیر هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان فارس گفت: تاکنون جلسات متعددی در راستای برگزاری مطلوب این برنامه در شهرشیراز و اقلید برگزار شده است.
وی با اشاره به اهمیت این صعود توسط جانبازان، تصریح کرد: برای انسان‌های سالم که دارای فیزیک بدنی طبیعی هستند صعود تا ارتفاع دو یا سه هزار متری سخت است اما جانبازان فارسی با عزم جدی قصد فتح این قله چهار هزار و 50 متری رادارند.
 وی افزود: در این صعود جانبازانی که بالای 50 در صد قطع عضو دارند، شرکت می نمایند.
مدیر عامل انجمن حمایت از جانبازان قطع عضو استان فارس نیز صعود جانبازان استان به کوه بل اقلید را تلفیقی از اهداف سلامت، درمان و فرهنگ دانست و ابراز داشت: در استان فارس یک هزار و 50 تن جانباز قطع عضو هستند که اکثرا به ورزش علاقه دارند.
محمدکاظم غریبی عنوان کرد: میانگین سن جانبازان خاص قطع عضو بین 40 تا 45 سال است و باید با کمک دیگر دستگا ه ‌های استان انگیزه این افراد را بالا برد.
وی سپس به صعود جانبازان به قله بل اقلید اشاره کرد و افزود: جانبازان در تاریخ 27 شهریورماه به شهرستان اقلید اعزام شده و پس از گلباران مزار شهدای شهرستان اقلید صبح جمعه صعود خود را آغاز خواهند کرد .
وی بیان کرد: تعدادی از جانبازان پس از صعود به قله بل اقلید، برای صعود سراسری در سال آینده به قله دماوند، انتخاب می‌شوند.
مسوول اداره تربیت بدنی و امور ایثارگران فارس هم عنوان کرد: جانبازان فارسی تاکنون به قله‌های دنا، بل، شیرکوه، سهند، سبلان و تفتان صعود کرده اند.
حمیدرضا عمادی تاکید کرد: امسال نیز انجمن جانبازان قطع عضو فارس پس از وقفه ای 15 ساله ، برنامه صعود این قشر به قله های مرتفع را دوباره احیا کرد.
رشته کوه سفید کوه، غرب، جنوب و شرق اقلید را در بر گرفته است و بلندترین قله آن بنام بل با چهار و 50 متر ارتفاع از سطح دریا واقع در 14 کیلومتری جنوب شهر اقلید قرار دارد و بلندترین قله در استان فارس است و هر ساله تعدادزیادی از کوهنوردان و دوستداران طبیعت از سراسر کشور و بعضی کشورهای خارجی ضمن بازدید از طبیعت زیبا و چشمه سارهای فراوان آن ، به ارتفاعات این شهرستان بخصوص قله بل صعود می نمایند .
این قله دارای هفت مسیر صعود شامل ، دره لایشکفت ( غربی ) ،دره زمستانه (شمال غربی )، دره ریواس ( شما لی )، چشمه لگنی ( شمال شرقی )، باغ ضرغامی ( شرقی )، دره سبز ( جنوبی ) و دره قبله ( جنوب غربی )است.
جانبازان فارسی از مسیر دره لایشکفت که مسیر مناسب و مال رو جهت صعودهای تابستانی و زمستانی است به قله صعود می کنند.
نظرات بینندگان