کد خبر: ۶۰۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۷ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۳

«باب القبله» حرمین عسکریین با مشارکت مردم داراب و آباده صاحب در شد+تصاویر

ساخت درب برای «باب القبله» حرمین عسکرین بزودی به اتمام می رسد و در دهه اول محرم به سامرا ارسال خواهد شد.
به گزارش شیرازه به نقل از آباده‌نما، همایش ستاد بازسازی عتبات عالیات با حضور مهدیار، مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس، امام جمعه ، فرماندار آباده و جمعی از مسئولین شهرستان به همراه اعضای ستاد بازسازی عتبات آباده  در مهدیه این شهر برگزار شد.


محمد رضا زارع فرماندار آباده ضمن تشکر از خادمینی که برای ساخت عتبات عالیات فعالیت می کنند، اظهار امیدواری کرد که باکمک رسانی به این مهم ، سهمی در این حرکت ارزشی داشته باشند.

وی بازسازی حرم های اهلبیت (علیهم السلام) را بازسازی نماد های شیعه دانست و تصریح کرد: ائمه ما برای احیای دین در طول تاریخ قیام کردند در روزگار کنونی که ساحت ائمه (علیهما السلام) مورد هجمه وسیعی از سوی دشمنان قرار گرفته است،  بازسازی عتبات عالیات و قبور متبرک ائمه بزرگوار را رسالتی در مسیر احیای سنت ها و سمبل های  شیعی دانست.


فرخی مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات در آباده، ضمن خیر مقدم به حضار در جلسه، به تشریح فعالیت های این ستاد در شهرستان آباده پرداخت.

وی با بیان این که ستاد بازسازی عتبات از سال 85 فعالیت خود را آغاز نموده است خاطر نشان کرد: اولین هدیه مردم آباده، اهداء 250 متر مربع فرش نفیس به حرم شریف امیرالمومنین (علیه السلام) در شهر نجف بود.

در ادامه مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس در سخنان ضمن اشاره به تفاوت انقلاب های اخیر در منطقه با انقلاب ایران، افزود: رمز ماندگاری اقلاب اسلامی ولایت فقیه است.

وی در ادامه به معرفی طرح آستان ارادت پرداخت و گفت: بر اساس این طرح از این به بعد بحث جذب نذورات برای بازسازی عتبات را بصورت چهره به چهره انجام خواهیم داد.

مهدیار با اشاره به وظیفه این ستاد در خصوص فراهم کردن و گسترش بستر برای تسهیل در جذب نذورات مردمی در طرح "آستان ارادت" خاطر نشان کرد: اجرای این طرح همکاری و توجه ویژه اعضای ستاد شهرستان ها را می طلبد.

 

مسئول ستاد عتبات عالیات استان فارس دراین ارتباط گفت: ساخت 32 درب حرمین عتبات عالیات در آباده ساخته شده است و بزودی نیز کار ساخت 200درب صحن وسرای حضرت فاطمه زهرا س در نجف اشرف نیز بدست هنرمندان فارس وبخصوص آباده آغاز می شود. وی از دیگر کارهای ستاد عتبات را توسعه صحن های حرمین شریف عنوان نمود و گفت: به درخواست زائرین و کمک همه دوستداران اهلبیت (علیهم السلام) صحن حرمین عتبات در کربلا، سامرا، کاظمین و نجف اشرف انجام  و در حال انجام است.

 

وی در پاسخ به این سوال که "برای بازسازی عتبات، این مقدار طلا را چگونه تهیه و چرا از کشور خارج می کنید؟" ، گفت: در واقع درب هایی که طلا هستند یا گنبدهای با آن عظمت، ورق های مس هستند که طی فرایند شیمیایی خاص، ملکول های طلا بصورت روکشی روی آن قرار می گیرد و در واقع سازه های با آن عظمت مقدار کمی طلا برده اند که آن هم اهدایی خود مردم است و دولت در این خصوص هزینه ای انجام نمی دهد.

وی با اعلام اینکه در آینده ای نزدیک ارتفاع گنبد حرم امام حسین(علیه السلام) حدود 7/5 متر مرتفع تر خواهد شد افزود: موقعیت زمین های اطراف حرم امام حسین (علیه السلام) به گونه ای است که گنبد در بین الحرمین به خوبی مشخص نیست.

سردار مهدیار نذورات اهدایی را امانتی در دست خادمان ستاد عنوان کرد و گفت: به حکم شرع، نذورات دریافتی باید دقیقا صرف مکانی شود که نیت اهدا کننده بوده است ونمی توان آن را تبدیل کرد.

وی در پایان ضمن ابراز رضایتمندی از فعالیت ستاد آباده خاطر نشان کرد: همه اقشار مردم می توانند کلیه مراحل مالی ستاد بازسازی عتبات را رصد کنند و مورد مطالعه قرار دهند.

لازم بذکر است کار منبت این درب را منبت کاران آباده ای ماجد شهریاری،مسعود شهریاری ومجید شهریاری انجام می دهند و طراحی نقش این منبت را نیز استاد بهرام منبتی وماجد شهریاری وخوشنویسی آن را سید محمد بهروز انجام داده اند.

این درب مطهر به عرض 3/30 متر و طول  4/60  متر می باشد که با مشارکت مردم شهرستان آباده و داراب در آباده ساخته می شود و این درب در قسمت باب القبله حرمین عسکرین (علیهما السلام) نصب می شود.

هنرمندان آباده ای تا کنون مفتخر به ساخت درب حرم حضرت ابوالفضل (علیه السلام) و باب الشهدای حرم امام حسین (علیه السلام) شده اند.


نظرات بینندگان