کد خبر: ۶۰۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۳
دست ثروتمندان و سیاسیون را از فوتبال قطع کنید

ماجرای لابی اصلاح‌طلبان برای محرومیت فوتبال کشور

شیوه برکناری دایی که در کشور بی‌سابقه و دور از اخلاق بود از چند زاویه موردنقد منتقدان ورزش قرار گرفت.
این روزها خبر موفقیت گروه‌های والیبال و کشتی فرنگی کشور موجی از نشاط و شادی را در بین مردم بخصوص جوانان به راه انداخته است.فرصتی که کمتر جامعه‌ای از آن بهره‌ مند‌است.یعنی شادی مردم به خاطر موفقیت آن‌هم در کمال آرامش.

 
به گزارش شیرازه به نقل از فرهنگ نیوز؛ اما از سویی دیگر ، این روزها آرامش در ورزشی که با میلیون‌ها مخاطب همراه است از بین رفته تا سایه سیاست زدگی همچنان بر سر فوتبال کشور سنگینی کند. اینکه چرا این سنگینی بر سر والیبال و کشتی نیست بخشی از آن شاید به دلیل این است که خوشبختانه سیاستمداران ما با این تفکر که این ورزش‌ها شاید چندان پرمخاطب نباشند فرصت دخالت پیدا نکرده و ترجیح داده‌اند بر ورزش پرطرفدار فوتبال سایه افکنند.تفکری که شاید موفقیت‌های تیم باعث شود که تغییر کند و این دو ورزش را نیز سیاسی کند!
 
در آخرین روزهای هفته گذشته شوکی غیرقابل‌تصور به بخشی از فوتبال کشور وارد شد. موجی که این بار توسط یکی از اعضای هیات مدیره باشگاه پرسپولیس که البته مدیرعامل اسبق وی را "بسازوبفروش" معرفی کرد به وجود آمد.
 
"سیاسی" رئیس هیات مدیره باشگاه پرسپولیس بدون هماهنگی قبلی به‌یک‌باره "علی دایی" مربی پرافتخار کشور را از مربی‌گری باشگاه برکنار و مدیرعامل باشگاه را نیز به دلیل عدم همراهی با این شیوه حذف، برکنار می‌کند!
 
هرچند برکناری و یا انتصاب مربی و یا هر شخص دیگری در فوتبال از اختیارات تام هیات مدیره است، اما این شیوه برکناری که در کشور بی‌سابقه و دور از اخلاق بود از چند زاویه موردنقد منتقدان ورزش قرار گرفت.
 
بی‌شک تیم فوتبال پرسپولیس با خیل عظیم و میلیونی طرفدار از باشگاه‌های پرطرفدار کشور است .این شیوه برکناری قطعاً نه‌تنها باعث الگوسازی نامناسب برای جوانان کشور است، بلکه باعث یاس و ناامیدی در میان این قشر نیز می‌شود. هرچند انتصاب فردی مانند آقای "سیاسی" به‌عنوان رئیس هیات مدیره که تنها و تنها به دلیل داشتن ثروت هنگفت به این سمت نائل شده، بدون در نظر گرفتن صلاح کشور و نیازهای کشور از سوی وزارت ورزش در ایجاد این رفتارهای ناپخته مدیریتی و هیجانی بی‌تأثیر نبوده است.
 
بسیاری معتقدند این رفتارهای "آقای سیاسی" با چراغ سبز آقای وزیر اتفاق افتاده و به نظر می‌رسد شخص "سیاسی" بهترین فرد برای پیاده‌سازی اقدامات بلدوزری وزارت ورزش است که این به معنای مصیبت دیگری است. بازی با احساسات مردم توسط دولت توسط یک فرد ثروتمند به بهانه واردکردن شوک به باشگاه پرسپولیس.
 
سایه سنگین پولدارها هم  چند سالی است که باشگاه‌های مطرح فوتبال کشور مانند استقلال و پرسپولیس را رها نمی‌کنند. از سایه سنگین "آقای عابر بانک" یا همان هدایتی معروف گرفته تا سایه سنگین "آقای کارت سوختی" یعنی رویانیان و حالا "سیاسی" بسازبفروشی که با فوتبال قرار است خود را مطرح کند.
 
 
اما سوابق هیات مدیره باشگاه‌ها ، درگذشته هم نشان از آن دارد که سیاسیون هم بی‌رغبت به حضور در ترکیب هیات مدیره این باشگاه‌ها نیستند. فوتبال کشور سالهاست که از سیاسی‌کاری رنج می‌برد و اتفاق پیش‌آمده در باشگاه پرسپولیس نشان از اوج سیاست زدگی در فوتبال کشور است و دخالت آشکار در امور یک باشگاه مردمی! آن‌هم توسط شخص آقای وزیر ! هرچند این نگاه از سوی وزیر و توسط همین آقای سیاسی تکذیب شد!
 
اما دخالت‌های سیاسی در باشگاه‌های ورزشی فوتبال در دولت یازدهم در حالی اتفاق می‌افتد که در سالهای ۸۴-۸۵  اصلاح‌طلبانی که زمانی امور فوتبال کشور را در اختیار داشتند، با لابی کردن با مسئولان فیفا، فوتبال کشور را به بهانه دخالت دولتی ، تا مرز محرومیت پیش بردند.کمتر کسی است که ماجرای تشکیل کمیته انتقالی به ریاست "محسن فراهانی" عضو فعال حزب مشارکت و رئیس اسبق فدراسیون فوتبال را از یاد نبرده باشد! در همان مقطع انتقادات بسیاری به دلیل عملکرد غیر ملی وی درباره فوتبال کشور وارد شد که پاسخ وی به خبرگزاری ایسنا در برابر موج انتقادات این‌گونه بود:
 
"اعتقادم هميشه اين بوده كه فدراسيون فوتبال بايد داراي يك جايگاه مستقل باشد و تنها به مجمع عمومي خود پاسخگو باشد، نبايد اشخاص و يا سازمان‌هایی خارج از فوتبال يا حتي سازمان ورزش اين اجازه را به خود بدهد كه در مسائل اجرايي فدراسيون دخالت كند. توجه به اين موضوع مي‌تواند فوتبال ايران را در آينده بيمه كند."....
 
وي همچنین در بخش‌هایی از مصاحبه‌اش می‌گوید:"معتقدم اين دلسوزي نيست، بدعت‌گذاري است. اين منطق را مطلقاً نمي‌پذيرم. نمي‌دانم بايد نسبت به چه موضوعي كوتاه بياييم، كجاي دنيا در مقابل قانون كوتاه مي‌آيند كه ما مقابل قوانين فوتبال كوتاه بياييم، تمام مقررات حكم مي‌كند كه فدراسيون مستقل باشد. ما مي‌خواهيم اين استقلال حاصل شود.
 
اگر حرف‌ها منطقي پيش برود، حاضريم در هر شرايطي به خواسته‌هاي سازمان تربیت‌بدنی عمل كنيم.: معتقديم با توافقات انجام‌شده، سازمان بايد بپذيرد اين كميته وظايف خود را اجرايي كند. از دوستان خواهش مي‌كنم كه منافع فوتبال را بر هر چيز ديگري ترجيح دهند. سازمان بايد در مقابل مقررات تمكين كند. از همه‌ي علاقه‌مندان به فوتبال درخواست داريم كه در مورد استقلال كاري فدراسيون فوتبال، بيشتر از هر چيز ديگري نگران باشند و شرايطي را فراهم كنند كه یک‌بار براي هميشه اين استقلال در فدراسيون فوتبال قانونمند شود."
 
اما اظهارات صفایی فراهانی که از اصلاح‌طلبان فعال حزب مشارکت بود در حالی در دولت اصولگرایان مطرح شد که این روزها که بخش عمده‌ای از همین اصلاح‌طلبان در وزارت ورزش نفوذ کرده‌اند و سابق داعیه استقلال داشتند، اکنون مستقیماً در امور باشگاه دخالت می‌کنند!
 
بایستی این نکته را در نظر گرفت که پرداختن به موضوع اتفاقات در باشگاه پرسپولیس به‌منظور جانب‌داری از "علی دایی"، یا مدیرعامل باشگاه نیست، بلکه به دلیل رخنه سیاسیون و بورژواها در فوتبال کشور است. کسانی که سابقاً داعیه استقلال فوتبال را داشتند و حالا در پشت پرده منافع خود را پیش می‌برند!
 
به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس خصوصی‌سازی شود تا با نظارت دولت نه دخالت دولت، خیل عظیم طرفداران این دو باشگاه که ظرفیت بسیار ارزشمندی برای ورزش کشور به‌حساب می‌آیند حفظ شوند و شاهد اداره حرفه‌ای ورزش کشور با حضور متخصصین باشیم، نه اینکه  با دعوت از ثروتمندان و سیاسیون فوتبال را اداره کنیم!
نظرات بینندگان